Maikel's Home Theater equilibrium

Started by Maikel_audionerd, April 27, 2014, 21:23:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on November 29, 2016, 21:35:49
Heel logisch geredeneerd. Hoe korter het signaalpad en hoe minder signaalovergangen hoe minder verlies van het originele signaal. Dus goed te begrijpen dat je daardoor een beter beeld/geluid hebt.
Yep, wat dat betreft blij dat de USB-Dock is heengegaan destijds

Quote from: HTip on November 29, 2016, 21:35:49
Diffusie is gevoelig voor plaatsing. Absorptie is minder kritisch wat plaatsing betreft. Diffusie wordt meestal toegepast op de 1e reflectiepunten op de wanden. Kan ook achter de speakers, maar het midden moet zich dan ter hoogte van de tweeters bevinden. Dus in jouw situatie is dat mogelijk. Ik heb op advies van een akoestiekexpert mijn complete projectiewand gebruikt om sterke laagabsorbtie te realiseren. Was niet eenvoudig, maar het resultaat is wel erg goed geworden. Mooie van die oplossing is dat die wand onzichtbaar zijn werk doet.
Wel het proberen waard dus wellicht

Quote from: HTip on November 29, 2016, 21:35:49
Ik weet niet wat plakvilt nu doet voor jouw geluid, maar in mijn geval deed het niets, anders dan voorkomen van lichtreflectie.
Het is vrij dik en zwaar doek dat dempt als een gordijn en ik heb het gevoel dat ik al iets aan t overdempen ben. Vandaar mijn twijfel.

Quote from: HTip on November 29, 2016, 21:35:49
Trouwens, als je het echter op een dunne houten plaat bevestigt en die vrij in de ruimte ophangt met daarachter een goede steenwolplaat heb je een paneelabsorber ;-) en die kan prima achter je scherm...
Daar heb je een goed punt. Normaal zou ik zeggen 'dat kan niet, want t doek zit tegen de muur bevestigd. Maar... Ik ga een frame bouwen voor nieuw doek en dat kan ik dus iets van de muur af bevestigen. Ik ga nogmaals je topic doornemen voor info over jouw paneelabsorbers  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Momenteel aan t genieten van Wim Merten's concert registratie 'What you see is what you hear'
Erg geweldig!
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HTip

Ik heb dit in het topic van Bas Akkerman (akoestiek in de huiskamer) geplaatst.

Quote
Diffusers en absorbers kunnen prima uit het zicht genomen worden met een voorzetwand. Je mag ze zelfs afdekken met een akoestisch transparante stof (speakerdoek of iets dergelijks). Ik heb in mijn projectiewand zowel paneel- als lattenabsorbers verborgen. Niemand ziet ze, maar dat ze werken staat buiten kijf. Kijk maar eens in mijn topic vanaf pag. 231. Op pag. 273 (!) is het klaar ;D

Op de site van Toine (soundscapes.nu) staan paneel- en lattenabsorbers in verschillende maten en vormen. Je zou bijna denken dat ze bij het interieur horen. Diffusiepanelen is een ander verhaal. Die zijn te complex van vorm om zomaar zelf te bouwen.

In mijn inhoudsopgave staan de verschillende fasen in mijn project in de akoestieksectie. Het is niet eenvoudig en moeilijke materie, maar de winst is heel erg groot zoals je al hebt mogen ervaren :thumbs-up:

En dan komen concertregistraties, e.d. nog meer live over :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on December  8, 2016, 07:34:34
Ik heb dit in het topic van Bas Akkerman (akoestiek in de huiskamer) geplaatst.

In mijn inhoudsopgave staan de verschillende fasen in mijn project in de akoestieksectie. Het is niet eenvoudig en moeilijke materie, maar de winst is heel erg groot zoals je al hebt mogen ervaren :thumbs-up:

En dan komen concertregistraties, e.d. nog meer live over :music:
Philip, had je nog helemaal niet bedankt voor deze laatste bijdrage dus bij deze, want dat wordt denk ik samen met nog een andere hele mooie upgrade een heel mooi en interessant begin van het nieuwe jaar.

Ik wil iedereen bij deze graag fijne kerstdagen wensen en een heel mooi en gezond 2017 met veel film- en muziek plezier  :popcorn:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HTip

Quote from: Maikel_audionerd on December 24, 2016, 21:36:50
Philip, had je nog helemaal niet bedankt voor deze laatste bijdrage dus bij deze, want dat wordt denk ik samen met nog een andere hele mooie upgrade een heel mooi en interessant begin van het nieuwe jaar.

Ik wil iedereen bij deze graag fijne kerstdagen wensen en een heel mooi en gezond 2017 met veel film- en muziek plezier  :popcorn:
Je hoeft me niet overal voor te bedanken hoor ;) Ik vind het al leuk om te zien dat je wat hebt aan mijn advies 8)

Ik zag net in het topic van Luuk, dat je even in Nederland bent geweest en een Kingpinscherm bent komen ophalen. Is dat wat je bedoelt met die andere mooie upgrade? In ieder geval gefeliciteerd.

Trouwens, ik weet niet waar je in Limburg hebt kunnen genieten van de Limburgse vlaai, maar je bent waarschijnlijk aardig in de buurt geweest waar ik woon :D

Ik wens je een fijne en veilige jaarwisseling en een goed begin van 2017. Jij ervaart die net iets eerder dan wij :D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on December 29, 2016, 17:33:10
Je hoeft me niet overal voor te bedanken hoor ;) Ik vind het al leuk om te zien dat je wat hebt aan mijn advies 8)

Ik zag net in het topic van Luuk, dat je even in Nederland bent geweest en een Kingpinscherm bent komen ophalen. Is dat wat je bedoelt met die andere mooie upgrade? In ieder geval gefeliciteerd.

Trouwens, ik weet niet waar je in Limburg hebt kunnen genieten van de Limburgse vlaai, maar je bent waarschijnlijk aardig in de buurt geweest waar ik woon :D

Ik wens je een fijne en veilige jaarwisseling en een goed begin van 2017. Jij ervaart die net iets eerder dan wij :D
Haha goed punt, ga m'n best doen.
Ja klopt inderdaad. Ik verwacht echt een gigantische upgrade, want t scherm wat we nu hebben is t goedkoopst van t goedkoopst. Ben heel benieuwd. Ik ga het huidige scherm eraf halen (volgens m'n vrouw kunnen we daar nog iemand blij mee maken in BKK) en dan ga ik een geraamte bouwen op de muur zodat ik een paneelabsorber kan maken achter het scherm. Plan is dan ook om onder het scherm een diffuser te bouwen. Daar komen tzt nog wel wat vragen over  ;)

Potverdikkeme, als we dat geweten hadden... ik was in Venlo. Limburgse vlaai was zeer aangenaam.

We zijn nu in Duitsland en morgen in België en dan tot 4 jan in NL en dan vliegen we weer terug.
Hele fijne oude- en nieuwsjaarsdag en een geweldig 2017 gewenst aan jou en Annet, en ook aan alle volgers van m'n topic.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HTip

Quote from: Maikel_audionerd on December 29, 2016, 21:00:26
Haha goed punt, ga m'n best doen.
LOL :D

Quote
Ja klopt inderdaad. Ik verwacht echt een gigantische upgrade, want t scherm wat we nu hebben is t goedkoopst van t goedkoopst. Ben heel benieuwd. Ik ga het huidige scherm eraf halen (volgens m'n vrouw kunnen we daar nog iemand blij mee maken in BKK) en dan ga ik een geraamte bouwen op de muur zodat ik een paneelabsorber kan maken achter het scherm. Plan is dan ook om onder het scherm een diffuser te bouwen. Daar komen tzt nog wel wat vragen over  ;)
Dat denk ik ook. Net zoals speakers die het geluid moeten weergeven is het scherm wat het beeld moet weergeven. Als dat niet in balans is met de rest van de set behaal je niet het optimale resultaat. En als je dat dan ook nog eens combineert met een akoestische aanpassing... :worship: Dan is de winst niet alleen groot in beeld maar zeker ook in geluid! :thumbs-up:

Quote
Potverdikkeme, als we dat geweten hadden... ik was in Venlo. Limburgse vlaai was zeer aangenaam.

We zijn nu in Duitsland en morgen in België en dan tot 4 jan in NL en dan vliegen we weer terug.
Hele fijne oude- en nieuwsjaarsdag en een geweldig 2017 gewenst aan jou en Annet, en ook aan alle volgers van m'n topic.
Venlo is ca. 1u15m rijden van waar ik woon. Ben je vandaag misschien nog dichter in de buurt geweest :D
Ik hoop dat ik de jaarwisseling kan vieren en dat ik me dan goed genoeg voel...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on December 30, 2016, 14:23:53
Ik hoop dat ik de jaarwisseling kan vieren en dat ik me dan goed genoeg voel...
Hoop ik ook echt Philip, beterschap gewenst en een mooie oude- en nieuwejaardag.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Ik ben even helemaal klaar met het HT forum, vooral door één persoon in het bijzonder (niet in dit topic en ook niet naar mij, maar het altijd maar blèren van negatiefiteit)
Voorlopig even een time-out voor mij, ik ben er even klaar mee
Topic zal op slot komen
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Ok laten we weer met positieve insteek continueren. Dat werkt veel constructiever  :thumbs-up:

Eind vorig jaar tot begin dit jaar (19 dec t/m 4 jan) zijn we heerlijk op vakantie geweest naar Nederland. Daarbij heb ik m'n ouders, broertje en een handjevol vrienden weer gezien. Even opladen voor mij. Daarnaast hebben we ook 4 daagjes twee buurlanden Duitsland en België aangedaan, eerst Cologne/Köln en vervolgens Brussel. Leuk!
Die trip hebben we weer gecombineerd met een bezoekje in het mooie Limburg, waar we Luuk en zijn vriendin hebben opgezocht. Luuk (Luuk123456) was namelijk heel attent om zijn beamer-scherm (doek), welke hij niet gebruikte, aan mij te doneren  :pompom: Bij deze nogmaals ontzettend bedankt daarvoor.  :worship:  :worship:  Echt geweldig!
Dat scherm is dus via een tussenstop in Dubai in rolvorm in twee vliegtuigen vervoerd naar het mooie zonnige (en nu regenachtige) Bangkok  :headbanging:

Quote from: HTip on December 30, 2016, 14:23:53
Dat denk ik ook. Net zoals speakers die het geluid moeten weergeven is het scherm wat het beeld moet weergeven. Als dat niet in balans is met de rest van de set behaal je niet het optimale resultaat. En als je dat dan ook nog eens combineert met een akoestische aanpassing... :worship: Dan is de winst niet alleen groot in beeld maar zeker ook in geluid! :thumbs-up:

Hoi Philip,
Ik heb inmiddels het doek van Luuk (Luuksor) binnen, een scherm van 2.40m breed  :wub:  en ben me nu aan t voorbereiden hoe de paneelabsorber te bouwen achter dit scherm. Ik zag in je topic dat je steenwol gebruikt hebt achter de panelen. Nou raad je t al, dat hebben ze (waarschijnlijk) niet in Thailand.
Ik heb van huis (ouders) een klein dekentje met van dat witte synthetische wol (waar vroeger luidsprekerboxen mee gevuld werden) meegenomen, dat wil ik in eerste instantie achter de absorber monteren, totdat ik fatsoenlijk materiaal heb.

Vraag: moet het materiaal achter de paneelabsorber een redelijk hoge dichtheid hebben, welke eigenschappen zou t moeten hebben?
Heb je de steenwolplaten verlijmt met de panelen (spaanplaat)?
Heb je schroeven of lijm gebruikt om de panelen op de houten beschotting te bevestigen? (Ik zag ook een hoop lijmtangen)
Hoe heb je het scherm op de panelen bevestigd?
Als ik t goed begrijp is het oppervlak van het paneel achter je scherm bepalend hoe effectief de werking is, hoe groter, des te beter. Klopt dat?
Heb je express 3 panelen gebruikt of gewoon uit praktisch oogpunt?
Ik zag dat je maar een relatief kleine afstand van panelen tot muur hebt, zo'n 15 cm? Dit bepaald de afstemmingsfrequentie? Welke frequentie is/zijn jouw panelen achter je scherm afgestemd?

Ik weet t, erg veel vragen n.a.v. je topic, was weer erg leuk door te lezen vanmorgen. Ik kan helaas niet meer op de site van Soundscapes komen, is ook een beetje mijn excuus  :crazy:  :bigsmile:
Hoop dat je me kan helpen.

Mijn plan is op dit moment om een soortgelijke houten beschotting te maken ter grootte van het scherm, maar naar onderen wat verder doorlopend (m'n scherm hangt vrij hoog). Op deze beschotting dan ook 3 panelen achter en 1 paneel onder het scherm van triplex en daarbovenop een frame waar ik het scherm van Luuk op ga spannen. Scherm wordt 2.20 of misschien toch 2.30 breedt en zo'n 1.20-1.29 hoog

Las dat jullie nog steeds (weer) fantastisch aan t genieten zijn in de Chamber of Dreams, wanneer ga je m omdopen tot Amazing Chamber of Dreams ?

Quote
Ik hoop dat ik de jaarwisseling kan vieren en dat ik me dan goed genoeg voel...

Begreep dat jij inmiddels weer (zo goed als) beter bent maar nu Annet ziek is, beterschap voor haar.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

simsatit

Cool verhaal Maikel, en leuk dat je toch blijft posten, bij mij is het ook een op en neer gaand gebeuren hier!

Maar tof dat Luuk je een scherm heeft gedoneerd en hoop dat deze goed aankomt in Bangkok!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Maikel_audionerd

Quote from: simsatit on January 11, 2017, 16:03:23
Cool verhaal Maikel, en leuk dat je toch blijft posten, bij mij is het ook een op en neer gaand gebeuren hier!

Maar tof dat Luuk je een scherm heeft gedoneerd en hoop dat deze goed aankomt in Bangkok!
Ik was ook blij verheugd jouw verhalen over je zelfgemaakte stekkerblok te lezen, mijn complimenten, ziet er erg profi uit zeg.
Ik heb mezelf voorgenomen de volgende keer het topic te sluiten en in een ander topic verder te lezen. Ik leg de actie daardoor bij mezelf, dat scheelt de admin onnodig locken en openen van topic(s)  :bigsmile:

Leuk dat je even langskomt hier, en leuk dat je nog op dit toch nog steeds geweldige forum zit.
Wat betreft het scherm van Luuk (blijf het nog steeds zijn scherm noemen haha), dat staat al in de HT te wachten om opgehangen te worden. Kan niet wachten, maar zal wel even duren nog want ik ga eerst een constructie voor de muur hangen als akoestische behandeling en daar vervolgens het scherm op spannen.
Eerste stap is het uittekenen van de constructie n.a.v. de op- en aanmerkingen mijn guru Philip   :worship:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

simsatit

 :thumbs-up:

Die dekselse Philip ook, zo is die er een paar jaar niet, en zo is die overal! ;D

Zal je topic zeker blijven volgen, vond al dat je een mooie stereo had maar je bent ook al met HT bezig, leuk!
>>>see you space cowboy<<<

daihatsu cuore 0.9, bic pen (navulbaar), gemêleerd servies: klinkt allemaal erg goed!
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

luuk123456

#213
Maikel!!

Wat `n mooi geschreven stuk weer.
Als ik dat ook kon had ik nu net zo`n lap tekst geschreven, maar helaas die gave heb ik niet dus dit is alles :satisfied:

Je weet ondertussen wel dat ik je op de voet volg en erg benieuwd ben hoe het er uit gaat zien wanneer je klaar bent met JOU/JULLIE scherm  ;D
Goed om te vernemen dat de terugreis voorspoedig is verlopen en dat je het doek op de een of andere manier toch in Bangkok hebt gekregen. :pompom:

veel succes met alles en tot gauw (via het forum dan)

groet,
Luuk


JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Maikel_audionerd

Quote from: simsatit on January 11, 2017, 20:07:11
:thumbs-up:

Die dekselse Philip ook, zo is die er een paar jaar niet, en zo is die overal! ;D

Zal je topic zeker blijven volgen, vond al dat je een mooie stereo had maar je bent ook al met HT bezig, leuk!
Haha
Thanks simsatit. Ik had vroeger een gecombineerde stereo/HT. Sinds ik in Thailand woon en een aparte ruimte heb voor beiden, is het gesplitst. T is wel allemaal oud en tikje alternatief, maar wel kwaliteits apparatuur en t klinkt geweldig.

Quote from: luuk123456 on January 11, 2017, 20:11:42
Maikel!!

Wat `n mooi geschreven stuk weer.
Als ik dat ook kon had ik nu net zo`n lap tekst geschreven, maar helaas die gave heb ik niet dus dit is alles :satisfied:
Heey jij hebt weer andere geweldige gaves, zoals een HT bouwen die tot in de kleinste details is gebouwd. Zelfs m'n vriendin was onder de indruk, en dat zegt wel wat.

Quote from: luuk123456 on January 11, 2017, 20:11:42
Je weet ondertussen wel dat ik je op de voet volg en erg benieuwd ben hoe het er uit gaat zien wanneer je klaar bent met JOU/JULLIE scherm  ;D
Goed om te vernemen dat de terugreis voorspoedig is verlopen en dat je het doek op de een of andere manier toch in Bangkok hebt gekregen. :pompom:

veel succes met alles en tot gauw (via het forum dan)

groet,
Luuk
Weet ik zeker en vind ik ook erg leuk.
Hoop dat je wel even geduld hebt, gaat wel even een project worden. Kan niet wachten te beginnen.
Ik zal eerst een soort van bouwtekening maken (sketchup gaat m nie worden, geen geduld en tijd voor)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HTip

Hoi Maikel, leuk dat je mij als guru ziet :D Een guru ben ik zeker niet ;) Ik weet wel het nodige van akoestiek, e.d. maar ik ken alleen de principes en de werking. Wat je precies nodig hebt om een bepaald resultaat te bereiken, n.a.v. een meting met bijv. REW, dat is voor mij een onbekend. Als je het over een guru hebt is het Toine Dingemans :worship:

Kan je wel antwoorden geven op jouw vragen ;D Overigens wel jammer dat de kennisbank van Toine niet meer beschikbaar is. De link verwijst nu naar de dealer en alleen voor de diffuser die ze verkopen, niet de theorie er achter. Misschien dat ze ergens nog een link hebben naar het origineel. Heb nog wel iets anders gevonden: wat-is-akoestiek-thuis

Paneelabsorbers zijn een middel om laagfrequente signalen op te vangen. Het principe bestaat uit een membraan (triplex 3 mm) wat kan bewegen in een vrije ruimte gevolgd door een krachtig absorptiemateriaal (wat geen contact mag maken met het membraan) met een loze ruimte tot de wand erachter. Dus:
- Membraan, Meranti triplex 3mm
- Loze ruimte van 4cm (in mijn geval)
- Krachtige absorber (minerale wol, bijv. Rockwool 223, Akotherm D40 5cm)
- Loze ruimte (hoe groter hoe beter)

De bevestiging van het membraan op het frame maakt niet uit, schroef of lijm, maar in mijn geval had ik te weinig ruimte op de onderliggende latten om de plaat te bevestigen. Ik heb voor de onderste absorber aluminium goten op de grond gemonteerd om de steenwolplaten in te plaatsen. De andere platen direct achter de latten geklemd. (zie pag. 38 en 40 in mijn topic).

Mijn projectiewand bestaat uit 6 delen die ieder een bepaald frequentie behandelen. Dus de grootte van de verschillende secties is niet willekeurig gekozen. Deze zijn door Toine berekend. In totaal is de absorberwand met de lattenabsorbers 30 cm diep (voorheen 15cm), behalve de bovenste achter het scherm. Die mocht maar 15 cm diep zijn, dus hebben we iets op moeten verzinnen. De eerste versie van de wand had een bereik van 70 tot 160 Hz. De 2e versie begint te werken vanaf 50Hz.

Ons scherm zou ook gewoon opgehangen kunnen worden, want het is niet alleen een doek, maar ook een stalen frame. Het ontwerp is zo gemaakt dat het scherm tussen de lattenabsorber en de onderste paneelabsorber kon worden ingeklemd. Het kan ook zo weer verwijderd worden indien nodig.

Ik hoop dat ik je een vragen een beetje heb kunnen beantwoorden. Er staat veel in mijn topic, maar nu ik zelf heb gezocht zie ik dat de inhoudsopgave nog wel verbeterd mag worden ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on January 14, 2017, 12:45:54
Hoi Maikel, leuk dat je mij als guru ziet :D Een guru ben ik zeker niet ;) Ik weet wel het nodige van akoestiek, e.d. maar ik ken alleen de principes en de werking. Wat je precies nodig hebt om een bepaald resultaat te bereiken, n.a.v. een meting met bijv. REW, dat is voor mij een onbekend. Als je het over een guru hebt is het Toine Dingemans :worship:
Okee, okee, je hebt natuurlijk meerdere guru-levels. Laat ik t dan zo zeggen dat ik je kennisniveau nogal kan waarderen  :colgate:

QuoteKan je wel antwoorden geven op jouw vragen ;D Overigens wel jammer dat de kennisbank van Toine niet meer beschikbaar is. De link verwijst nu naar de dealer en alleen voor de diffuser die ze verkopen, niet de theorie er achter. Misschien dat ze ergens nog een link hebben naar het origineel. Heb nog wel iets anders gevonden: wat-is-akoestiek-thuis
Ik heb de link doorgelezen, dank je daarvoor. Dat zet eea al in wat meer perspectief voor mij.

QuotePaneelabsorbers zijn een middel om laagfrequente signalen op te vangen. Het principe bestaat uit een membraan (triplex 3 mm) wat kan bewegen in een vrije ruimte gevolgd door een krachtig absorptiemateriaal (wat geen contact mag maken met het membraan) met een loze ruimte tot de wand erachter. Dus:
- Membraan, Meranti triplex 3mm
- Loze ruimte van 4cm (in mijn geval)
- Krachtige absorber (minerale wol, bijv. Rockwool 223, Akotherm D40 5cm)
- Loze ruimte (hoe groter hoe beter)
Check!

QuoteDe bevestiging van het membraan op het frame maakt niet uit, schroef of lijm, maar in mijn geval had ik te weinig ruimte op de onderliggende latten om de plaat te bevestigen. Ik heb voor de onderste absorber aluminium goten op de grond gemonteerd om de steenwolplaten in te plaatsen. De andere platen direct achter de latten geklemd. (zie pag. 38 en 40 in mijn topic).
Super, ook helemaal duidelijk

QuoteMijn projectiewand bestaat uit 6 delen die ieder een bepaald frequentie behandelen. Dus de grootte van de verschillende secties is niet willekeurig gekozen. Deze zijn door Toine berekend. In totaal is de absorberwand met de lattenabsorbers 30 cm diep (voorheen 15cm), behalve de bovenste achter het scherm. Die mocht maar 15 cm diep zijn, dus hebben we iets op moeten verzinnen. De eerste versie van de wand had een bereik van 70 tot 160 Hz. De 2e versie begint te werken vanaf 50Hz.
Ik quote even jouw eigen tekst:
Quote from: HTip on May 21, 2008, 06:43:58
Tuurlijk ;) Gisteravond met resthout bezig geweest een voorstelling te krijgen over hoe het getekende ontwerp daadwerkelijk moet worden gemaakt.

Zoals is al dacht, dit wordt denk ik het moeilijkst van de hele HT. Reden is dat de paneelabsorber bestaat uit 6 verschillende panelen die elk hun eigen frequentie behandelen. Een plaatje zegt meer, dus...


Paneel 1 moet als één groot membraan functioneren, maar mag alleen ondersteund worden aan de uiteinden (moet ik nog Toine over vragen). Paneel 2 en 3 zijn relatief eenvoudig. Echter 4,5 en 6 zitten achter het scherm en liggen verzonken t.o.v. de rest. Snappen jullie het nog? ;)

Er zijn meerdere problemen:

  • Het laatste hoekprofiel van het plafond moet gemonteerd kunnen worden
  • Het houten framen tussen paneel 2 en 4,5,6 mag slechts doorlopen tot de bovenkant van paneel 1
  • De voorkant van het frame van het scherm moet gelijk lopen met de voorkant van de panelen 1,2 en 3.
  • Achter elk paneel moeten steenwolplaten worden geplaatst (moeten in de holle ruimte rechtop staan)
Omdat dit tegelijk oplossen ondoenlijk is, doen we 1 probleem tegelijk ;)

Voor het het 1e probleem wordt een balk tegen het betonnen plafond gemonteerd. Deze is zo dik dat het hoekprofiel er net op past en dat een plafondplaat net onder de balk uitkomt. Klinkt moeilijk, maar deze is nog eenvoudig en ga ik vandaag na het werk materiaal voor halen en laten zagen. Met een beetje geluk kan die dan vanavond worden gemonteerd. Aan die balk en de muur kan dan het framewerk worden vastgemaakt voor extra stevigheid. Probleem 1 opgelost ::)

De rest komt nog...
Wat ik zie is dat panelen 4, 5 en 6 dezelfde breedte hebben. Het lijkt dat ze ook dezelfde hoogte hebben. Zit het verschil tussen de frequentieafstemming in de diepte?

QuoteOns scherm zou ook gewoon opgehangen kunnen worden, want het is niet alleen een doek, maar ook een stalen frame. Het ontwerp is zo gemaakt dat het scherm tussen de lattenabsorber en de onderste paneelabsorber kon worden ingeklemd. Het kan ook zo weer verwijderd worden indien nodig.
Check!

Quote
Ik hoop dat ik je een vragen een beetje heb kunnen beantwoorden. Er staat veel in mijn topic, maar nu ik zelf heb gezocht zie ik dat de inhoudsopgave nog wel verbeterd mag worden ;D
Bijna helemaal zelfs. Ik heb alleen de vraag over de panelen 4, 5 en 6. Ik weet niet of je daar inhoudelijk antwoord op kunt en mag geven. Het op te pakken frequentiebereik van 50/70 - 160 Hz klinkt mij prima voor onze HT
Dank je wel voor je moeite Philip  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HTip

Dank je Maikel! Ik heb veel geleerd tijdens de bouw van professionals en HTforum-leden die al eerder een ruimte hadden gebouwd. Akoestiek was in die tijd nog een onderwerp wat niet erg hoog op het verlanglijstje van mensen stond. Dat is gelukkig tegenwoordig anders en ik hoop dat no veel meer mensen de voordelen van een goede akoestiek gaan ontdekken. Jij bent in ieder geval goed bezig! :thumbs-up:

Panelen 4, 5 en 6 hebben inderdaad dezelfde breedte. Dit werd bepaald door de grootte van het scherm (verzonken opstelling). De tekening is blijkbaar niet helemaal conform de werkelijkheid, want de hoogte van de 3 panelen is zeker niet hetzelfde. Op de foto met de steenwolplaten (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.msg1209686#msg1209686) op zijn plaats kun je het beter zien.

Klopt ook dat het oppervlak en de diepte de afstemfrequentie bepaald. Ik zal eens in mijn uitgebreide documentatie (opgesteld door Toine) duiken en kijken of ik de afstemfrequenties van de eerste versie kan vinden.

De 2e versie (met lattenabsorbers) werkt overigens veel beter voor de laagabsorptie, maar bleek nog steeds niet genoeg. Daarom hangt er achter in de ruimte die op een verwarming lijkende plaat, de RPG Modex Broadband met een werkgebied van 35-5000 Hz. Deze heb ik van Toine overgenomen. Moet alleen nog een keer een mooi stofje overheen ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on January 17, 2017, 07:40:49
Dank je Maikel! Ik heb veel geleerd tijdens de bouw van professionals en HTforum-leden die al eerder een ruimte hadden gebouwd. Akoestiek was in die tijd nog een onderwerp wat niet erg hoog op het verlanglijstje van mensen stond. Dat is gelukkig tegenwoordig anders en ik hoop dat nog veel meer mensen de voordelen van een goede akoestiek gaan ontdekken. Jij bent in ieder geval goed bezig! :thumbs-up:
Dank je Philip, ik hoop dat ik jouw en mijn eigen verwachtingen kan waarmaken, maar ik heb goede hoop  :headbanging:

QuotePanelen 4, 5 en 6 hebben inderdaad dezelfde breedte. Dit werd bepaald door de grootte van het scherm (verzonken opstelling). De tekening is blijkbaar niet helemaal conform de werkelijkheid, want de hoogte van de 3 panelen is zeker niet hetzelfde. Op de foto met de steenwolplaten (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=60218.msg1209686#msg1209686) op zijn plaats kun je het beter zien.
Helder, ik zie inderdaad op de foto de verschillen, en heb ze nagemeten ('Gemeten' hieronder is de op m'n iPad scherm gemeten cm's, 'Werkelijk' is de omgerekende werkelijke maat, bij benadering.) :

Ons :D scherm: Kingpin VFS240 16:9 doek 2468x1462  opgespannen: 2300x1294    Mijn versie: 235.0x132.2

Philip's scherm 2.54m breedte

                    Gemeten   Werkelijk
                        17.8     :  254 cm                 Rekenverhouding 14.2696629
Paneel 4 onder 4.2        =   60 cm
Paneel 5 midden 3.8      =   54 cm
Paneel 6 boven 2.6        =    37 cm

Benaderen mijn benaderde maten een beetje de werkelijkheid?

Maikel's scherm 2.35 breedte

                        2.35m   : 2.54m                   Rekenverhouding 1.08085106
Paneel 4 onder              =   55,5 cm
Paneel 5 midden            =   50 cm
Paneel 6 boven              =    34 cm

Ik ben uitgegaan van het feit dat als mijn panelen iets smaller worden, ze ook iets minder hoog (per stuk) zullen moeten worden, het oppervlak is dan immers verhoudingsgewijs hetzelfde. Is dat een correcte aanname  :butbut: ?

QuoteKlopt ook dat het oppervlak en de diepte de afstemfrequentie bepaald. Ik zal eens in mijn uitgebreide documentatie (opgesteld door Toine) duiken en kijken of ik de afstemfrequenties van de eerste versie kan vinden.
Je had het ooit over een frequentiebereik van 50-160 Hz
Je had het ook over een diepte in eerste instantie van 15cm, en deze heb je daarna veranderd naar 30cm. Klopt het dat als ik de panelen 30cm van de muur bouw, ik theoretisch een beginwaarde van 50Hz zou kunnen halen? M.a.w. Is het verschil dat je noemt tussen de 70Hz en 50Hz verklaard door de afstand tot muur van 15cm tot 30cm te veranderen? Of bedenk ik dat er nu zelf bij  :bigsmile: ?

QuoteDe 2e versie (met lattenabsorbers) werkt overigens veel beter voor de laagabsorptie, maar bleek nog steeds niet genoeg. Daarom hangt er achter in de ruimte die op een verwarming lijkende plaat, de RPG Modex Broadband met een werkgebied van 35-5000 Hz. Deze heb ik van Toine overgenomen. Moet alleen nog een keer een mooi stofje overheen ;D
Ik zag in je topic (ik blijf daar maar in lezen, verslavend) dat je diverse verschillende lattenabsorbers in de HT hebt geintergreerd. Das iets voor de toekomst nog voor ons.
Trouwens, dat stofje moet je er wel echt een keer omheen doen hoor, dat kaaaaaaan toch niet... het enige onafgewerkte deel in jullie HT  :devil:  :-X

Nou, als ik mijn aannames nu een beetje in de goede richting heb gemaakt, dan kan ik wat gaan uittekenen op papier. Weet dat je t weer megadruk hebt Philip, scheelt, ik ook dus neem vooral de tijd, geen haast. Alle antwoorden worden weer ontzettend gewaardeerd  :)
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

HTip

#219
Knap dat je van een foto de maten berekent :thumbs-up: Je uitgangssituatie klopt niet helemaal, mijn toenmalige scherm was 2m36 breed. Ik heb zojuist even het oorspronkelijke ontwerp erbij gezocht en gevonden. De panelen zijn als volgt (BxHxD)

  • linksboven: 85x140x15
  • middenboven: 236x34x11
  • middenmidden: 236x50x11
  • middenonder: 236x56x11
  • onder: 407x71x15
  • rechtsboven: 86x140x15
De precieze afstemfrequenties weet ik niet, maar de hele wand werkte van ca. 70 Hz (paneel over volle breedte) tot 300 Hz, als overlap met het plafond wat vanaf 250 Hz begon te werken.

Middels de lattenabsorbers werd het laag krachtiger geabsorbeerd en begon de wand vanaf ca. 50 Hz te werken. Dat werd versterkt door de paneelabsorbers die nu ca. 30 cm diep waren. Dus de diepte alleen was niet voldoende. De lattenabsorbers waren noodzakelijk om dat resultaat te behalen.

Oppervlak (bij gelijke diepte) is inderdaad bepalend voor de afstemfrequentie. Of jouw berekening klopt weet ik eerlijk gezegd niet, maar zou best goed kunnen zijn.

En je hebt helemaal gelijk dat we de RPG module een keer moeten voorzien van een stofje :angel: Probleem is dat we die niet zien als we in de HT zitten, anders hadden we dit al lang gedaan :unsure:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Maikel_audionerd

Quote from: HTip on January 19, 2017, 21:33:03
Knap dat je van een foto de maten berekent :thumbs-up: Je uitgangssituatie klopt niet helemaal, mijn toenmalige scherm was 2m36 breed. Ik heb zojuist even het oorspronkelijke ontwerp erbij gezocht en gevonden. De panelen zijn als volgt (BxHxD)

  • linksboven: 85x140x15
  • middenboven: 236x34x11
  • middenmidden: 236x50x11
  • middenonder: 236x56x11
  • onder: 407x71x15
  • rechtsboven: 86x140x15
De precieze afstemfrequenties weet ik niet, maar de hele wand werkte van ca. 70 Hz (paneel over volle breedte) tot 300 Hz, als overlap met het plafond wat vanaf 250 Hz begon te werken.

Middels de lattenabsorbers werd het laag krachtiger geabsorbeerd en begon de wand vanaf ca. 50 Hz te werken. Dat werd versterkt door de paneelabsorbers die nu ca. 30 cm diep waren. Dus de diepte alleen was niet voldoende. De lattenabsorbers waren noodzakelijk om dat resultaat te behalen.

Oppervlak (bij gelijke diepte) is inderdaad bepalend voor de afstemfrequentie. Of jouw berekening klopt weet ik eerlijk gezegd niet, maar zou best goed kunnen zijn.

En je hebt helemaal gelijk dat we de RPG module een keer moeten voorzien van een stofje :angel: Probleem is dat we die niet zien als we in de HT zitten, anders hadden we dit al lang gedaan :unsure:
Heey Philip,
Ik ben even al je info op me in laten werken hoor, en ondertussen ook aan het bijleren in jouw topic vanaf het moment dat je aankondigde dat je de projectiewand opnieuw ging opbouwen (met de lattenabsorbers, dat kwartje viel nu dus pas, misschien hoorde je m vallen zelfs helemaal in België  :D  :crazy: ) dus ik moet deze info even op me laten inwerken.
De maten had ik bijna goed;
Middenboven 34:boven 34
Middenmidden 50:midden 50
Middenonder 56:onder 55,5

Best cool, met verhoudingen rekenen. I :wub: Math  ;D
Ik kom er nog even op terug, begin t steeds heel iets meer te snappen en m'n respect was al groot maar groeit meer en meer nu ik erachter kom hoe je dit allemaal gedaan hebt  :worship:
Hopelijk vind je t ok als ik je nóg meer vragen stel  :sarcasm:  :wacko:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Maikel_audionerd

Quote from: holco on January 21, 2017, 19:15:01
Ook lekker bezig zie ik  8)
Hoi Holco,
Ik zit nog in de voorbereidende fase, maar ik denk snel aan de slag te kunnen dankzij alle hulp van Philip  :thumbs-up:
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Nieuwe kleine aanwinst  ;D


Ondertussen genieten we meerdere keren per week van onze HT

Philip, ik ben inmiddels 200 pagina's verder in je topic  :D
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Maikel_audionerd

Omdat ie toch wel heel gaaf is:

En een laatste
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0