upgrade onkyo: betere onkyo, denon of ...merk maakt eigenlijk niks uit!

Started by donge900, April 24, 2014, 08:42:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

donge900

Hoi allemaal,

Inmiddels wil ik mijn huidige onkyo instapper graag vervangen voor wat beters. Ik ben vooral op marktplaats en hier op de markt aan t sneupen. Want t liefst zonder al teveel bij te leggen wil ik graag een upgrade. Tuurlijk moet er geld bij, maar wel wat binnen de perken zeg maar.

Nu zie ik hier in de markt een hele mooie onkyo 3007 staan. Erg mooi ding en voor mij een relatief kleine investering voor een aardige stap lijkt me. Is alleen een redelijk stuk rijden, maar deze heb ik nog zeker in de peiling staan.

Verder staat er bij mij in de buurt een denon 3808a te koop. Kan er niet veel over vinden op internet. Iemand hier ervaringen mee? Vraagprijs is ongeveer hetzelfde als de onkyo, voordeel is dat hij om de hoek te koop staat :-)

Laatste optie die ik overweeg (uiteraard de duurste optie) is toch even wachten en wat mee rinvesteren. Ik lees namelijk veel goeds over de denon avrx 4000.  Deze heeft iig xt32 wat ik een grote plus vind.

Oh ja, ik zoek t puur voor ht, muziek is wat minder belangrijk. Ben ook niet echt merk gebonden en apps als spotify doe ik toch via de squeezebox. 3d boeit me ook niet enorm.

Alvast bedankt voor alle meedenkende vrienden hier op t forum :-)

Gr

Rob
Denon AVR-X4000,  SVS PB12-Plus/2, Boston acoustics A25

Siddartha

Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

donge900

Goeie vraag, maar ook wel een vraag naar de bekende weg. Want in feite weet ik natuurlijk niet wat ik mis en ik neem aan dat je daar op doelt.

Wat ik wel weet is dat ik een instap modelletje heb. Niks mis mee en ik heb ook echt mooi geluid vind ik. Ik ben voornamelijk nieuwsgierig hoe het klinkt met een duurdere set. Vooral als je in dit forum de verschillende artikelen leest, dan kun je al snel denken dat het nog veel mooier kan. Bijvoorbeeld door het gebruik van xt32 of antimode zou een mooie toevoeging zijn. Daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

Waar ik naar op zoek ben is dus het verschil in geluid tussen mijn set en een set met duurdere componenten en meer afstel mogelijkheden. Met andere woorden, wat levert dit op als ik twee keer de film saving private Ryan kijk met de verschillende receivers. Is het werkelijk zoveel anders beter en mooier of houden we elkaar met zijn allen voor de gek.


Gr

Rob
Denon AVR-X4000,  SVS PB12-Plus/2, Boston acoustics A25

Maro

Als je serieuze verbetering wilt moet je andere speakers kopen. De 609 is een prima surround versterker. Een stapje hoger gaat met dezelfde speakers in de zelfde ruimte niet spectaculair beter klinken.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Siddartha

denk dat het nuances gaan zijn. Audysee kan inderdaad wel een goede verbetering zijn, dus dat zou inderdaad een extra optie zijn wat zou kunnen helpen.

Denk inderdaad dat je echt een goede verbetering gaat krijgen met andere speakers, al zijn de BA niet slecht.
Het meest ideale zou natuurlijk zijn als je in jouw eigen setup een aantal kunt testen
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

donge900

Mhhh , andere speakers = zwaardere speakers =zwaardere versterker?

Ik heb ook veel reviews gelezen die juist zeggen dat betere versterkers de ware capaciteiten van een ba25  laat zien. Staat dus wel haaks op elkaar  :blink:

Denon AVR-X4000,  SVS PB12-Plus/2, Boston acoustics A25

fluissie

Quote from: Maro on April 24, 2014, 15:39:08
Als je serieuze verbetering wilt moet je andere speakers kopen. De 609 is een prima surround versterker. Een stapje hoger gaat met dezelfde speakers in de zelfde ruimte niet spectaculair beter klinken.

Zeker wel

Van 609 naar een 818 gegaan verschil is met stereo en surround
Aanzienlijk beter.
Veel meer body rust en openheid

Heb je dat al aangegeven donge.....

Mvrgr jeroen

donge900

Klopt fluissie! Maar t topi past hier wat beter  ;D is ook wat netter tov de verkoper van de 3007. Je mening waardeer ik uiteraard enorm!

De stelling is nu wel dat miss mijn speakers geüpgraded moeten worden ipv de receiver.
Denon AVR-X4000,  SVS PB12-Plus/2, Boston acoustics A25

fluissie

 :thumbs-up:

Bijkomstig voordeel is ook dat je met een zwaardere/hoogwaardige receiver meer uit je speakers haalt imo

fluissie

Je geeft ook aan naar een receiver te kijken met audessy xt32

Neem dat zeker mee in je zoektocht,
Je hebt een beest van een sub en met xt32 kun je die mooier cq beter integreren in het geheel

Heb oa de pb2isd/2 ook zelf (nog wel) en xt32 doet een hoop in positieve zin

donge900

Denon AVR-X4000,  SVS PB12-Plus/2, Boston acoustics A25

Ht-toedeboon

Kijkend naar de 3007 haal je heel veel power in huis die je niet direct nodig hebt op de A25's.
Ik zou de speakers niet zozeer vervangen, al zijn de M25's momenteel wel heel erg prettig geprijsd.
De 818 ken ik en die schat ik wel heel veel beter in t.o.v. je huidige 609.

Mij lijkt het plan van receiver eerst de juiste, je weet hoe het nu klinkt en dan hoor je het verschil ook goed.
Met XT32 haal je echt heel veel meer uit al je speakers, ze smelten als het ware samen tot 1 mooi geheel.
Laten we niet vergeten dat de 609 de meest eenvoudige 2EQ calibratie heeft.



Een 818 of X4000 lijken me beide dan ook een uitstekende optie.
Let wel op dat de opvolger van de 818, de 828, beduidend minder is en zelfs 2 stappen terug doet in calibratie.
Speakers zou ik eventueel later doen, laat je eerst maar verbazen wat je hiermee gaat bereiken ;)
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

donge900

Dank voor je toelichting, ik ga je advies opvolgen! Marcel heeft me een mooie aanbieding gedaan voor de x4000. Het is erg aantrekkelijk om dat te doen.
Denon AVR-X4000,  SVS PB12-Plus/2, Boston acoustics A25

Ht-toedeboon

Ik ben benieuwd, laat het ff weten als je de eerste resultaten hebt gehoord.
Voordat ik ga inmeten laat ik het geheel eerst een uurtje op 5.1 stereo aka 'all channel stereo' muziek spelen.
Warm je de receiver en alle speakers even mee op ;)

Na een aantal weken doe ik het vervolgens nog een keer.
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

Maro

Quote from: Ht-toedeboon on April 25, 2014, 11:48:43
Ik ben benieuwd, laat het ff weten als je de eerste resultaten hebt gehoord.
Voordat ik ga inmeten laat ik het geheel eerst een uurtje op 5.1 stereo aka 'all channel stereo' muziek spelen.
Warm je de receiver en alle speakers even mee op ;)

Na een aantal weken doe ik het vervolgens nog een keer.

Dan heb jij alleang weer een andere receiver.. :D
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Ht-toedeboon

Quote from: Maro on April 25, 2014, 13:36:57
Dan heb jij alleang weer een andere receiver.. :D

^^

Ik kan inderdaad niet ontkennen dat niet alle receivers die 2e meting gehaald hebben ;)
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

fluissie

Quote from: Ht-toedeboon on April 25, 2014, 11:14:08
Kijkend naar de 3007 haal je heel veel power in huis die je niet direct nodig hebt op de A25's.
Ik zou de speakers niet zozeer vervangen, al zijn de M25's momenteel wel heel erg prettig geprijsd.
De 818 ken ik en die schat ik wel heel veel beter in t.o.v. je huidige 609.

Mij lijkt het plan van receiver eerst de juiste, je weet hoe het nu klinkt en dan hoor je het verschil ook goed.
Met XT32 haal je echt heel veel meer uit al je speakers, ze smelten als het ware samen tot 1 mooi geheel.
Laten we niet vergeten dat de 609 de meest eenvoudige 2EQ calibratie heeft.




Een 818 of X4000 lijken me beide dan ook een uitstekende optie.
Let wel op dat de opvolger van de 818, de 828, beduidend minder is en zelfs 2 stappen terug doet in calibratie.
Speakers zou ik eventueel later doen, laat je eerst maar verbazen wat je hiermee gaat bereiken ;)

dank u voor de bevestiging op mijn reactie hier in dit topic
er werd gesuggereerd dat een betere receiver in dezelfde ruimte met dezelfde speakers niet geweldig beter ging klinken....
waarop ik enigszins kort reageerde, echter ben ik van een 609 naar een 818 gegaan en het was ZEKER grote stappen vooruit.

rob we hebben ff contact gehad maar leg er wat vakantiecentjes meer bij en koop die x4000, ben je voor jaren klaar en kun je veel beter die machtige sub van je integreren :thumbs-up:

Maro

Ach ik roep ook maar wat, heb natuurlijk niet de ervaring die jij blijkbaar hebt.  8)
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

fluissie

nou ik heb ook niet alle wijsheid in pacht hoor :yinyang:.....

gezien jouw geschiedenis hier weet je inmiddels ook al genoeg van wanten, echter vond ik in een topic waarin gevraagd wordt om
een receiver upgrade advies dat je ff de plank mis sloeg.

no hard feelings, uiteindelijk roepen we allemaal maar wat

Maro

 ::).  Toch blijf ik bij mijn stelling dat je meer verbetering gaat halen met een speaker upgrade. Ik heb de BA25 zelf ook (in mijn tuinhuis/overkapping) en het zijn voor het geld erg goede speakers maar voor de centen die de X4000 meer kost dan wat de 609 gaat opleveren kun je in speakerland gewoon meer winst halen.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Ht-toedeboon

Quote from: Maro on April 25, 2014, 14:54:26
::).  Toch blijf ik bij mijn stelling dat je meer verbetering gaat halen met een speaker upgrade. Ik heb de BA25 zelf ook (in mijn tuinhuis/overkapping) en het zijn voor het geld erg goede speakers maar voor de centen die de X4000 meer kost dan wat de 609 gaat opleveren kun je in speakerland gewoon meer winst halen.

Dat durf ik toch serieus te betwijfelen, nogmaals de 609 heeft eigenlijk helemaal geen calibratie heh?
Het enige wat 2EQ doet is afstand, polariteit, crossover en volume, er worden helemaal geen filters toegepast op speakers en subwoofer.
Afhankelijk vd ruimte kun je daar (zeker in surround) een gigantische sprong maken mede afhankelijk van opstelling en ruimte.

Waarmee stuur jij die A25's aan en ik neem aan dat je het over stereo in de buitenlucht hebt?
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

Maro

Ik heb zelf ook de Onkyo 608 (staat bij mij zoontje op de kamer) en heb deze onlangs ook eens in de kamer aangesloten. Ik had alle EQ uitstaan maar het klonk op de Usher set in surround erg goed. Stereo moet je er idd niet op willen luisteren. Nu heb ik een van nature erg goede akoestiek in de kamer dus dat helpt. In de tuin heb ik de A25 set op een Harman Kardon HK 970 draaien, stereo dus.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

fluissie

Quote from: Maro on April 25, 2014, 15:24:07
Ik heb zelf ook de Onkyo 608 (staat bij mij zoontje op de kamer) en heb deze onlangs ook eens in de kamer aangesloten. Ik had alle EQ uitstaan maar het klonk op de Usher set in surround erg goed. Stereo moet je er idd niet op willen luisteren. Nu heb ik een van nature erg goede akoestiek in de kamer dus dat helpt. In de tuin heb ik de A25 set op een Harman Kardon HK 970 draaien, stereo dus.

ten 1e ging het om een 609 en ten 2e snap ik niet waar je dan je standpunt mee wilt halen dat een speaker upgrade beter zou zijn...

laten we wel zijn een hk 970, onkyo 608 en 609 zijn instappers.......  kun je speakers opzetten waar je u tegen zegt maar geweldig geluid ga je er nooit uit halen,een receiver upgrade lijkt mij de enige juiste optie....

gr

Ht-toedeboon

Quote from: Maro on April 25, 2014, 15:24:07
Ik heb zelf ook de Onkyo 608 (staat bij mij zoontje op de kamer) en heb deze onlangs ook eens in de kamer aangesloten. Ik had alle EQ uitstaan maar het klonk op de Usher set in surround erg goed. Stereo moet je er idd niet op willen luisteren. Nu heb ik een van nature erg goede akoestiek in de kamer dus dat helpt. In de tuin heb ik de A25 set op een Harman Kardon HK 970 draaien, stereo dus.

Met alle respect maar heb je dan uberhaupt weleens een goed getunede XT32 receiver gehoord in surround?
Die ushers zijn 4 ohms speakers, lijkt me in surround voor een 608 al bijna niet te doen en die dingen werden met 8 ohm speakers al bloedheet.
Uiteindelijk gaat het om je eigen oren maar je zult verbaasd staan van de mate waarin je speakers ECHT 1 geheel gaat worden.
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

MVG

Quote from: Ht-toedeboon on April 25, 2014, 16:04:13
Met alle respect maar heb je dan uberhaupt weleens een goed getunede XT32 receiver gehoord in surround?
Die ushers zijn 4 ohms speakers, lijkt me in surround voor een 608 al bijna niet te doen en die dingen werden met 8 ohm speakers al bloedheet.
Uiteindelijk gaat het om je eigen oren maar je zult verbaasd staan van de mate waarin je speakers ECHT 1 geheel gaat worden.

Zie zijn onderschrift... volgens mij heeft Maro juist een zeer goed getunede receiver processor zoals je t noemt! Ik ben het met jullie beiden eens, een goede receiver kan een stuk meer uit speakers halen. Dat heb ik zelf ondervonden toen ik een Onkyo 875 kocht wat dat deed in surround met mijn speakers. Voor het geld zou ik de aangeboden 3007 zeker overwegen!

Maar Maro heeft wel gelijk dat er met speakers veel meer winst valt te halen als je bekijkt wat je moet bijleggen als je voor een nieuwe denon x4000 gaat, dan zou ook ik het eerder in de speakers gaan zoeken. Een receiver schrijft ook veel harder af, dus een receiver met xt32 is tweedehands zo gekocht hoor.

Ik heb ook geen xt32, maar xt. Ook bij mij klinken de speakers als een geheel. Heb je niet perse die xt32 voor nodig, speakers upgraden zal hierdoor een grotere stap zijn. (denk ik)