PA-versterker op hifi set.

Started by Sjaudio, April 19, 2014, 18:05:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaudio

Wat is eigenlijk de reden dat PA versterkers niet gebruikt worden voor thuisgebruik? Te hoog vervormingpercentage? Te hoge stroomrekening? Mis je een bepaalde finesse? Te fel hoog? Er zijn er voldoende te vinden zonder ventilators, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

Zeker voor luidsprekers die erg lastig zijn aan te sturen (zoals mijn nieuwe luidsprekers), met zeer laag rendement kan dit toch interessant zijn?

Heb het zelf nooit getest, maar vroeg me af wat nou daadwerkelijk de verschillen in de praktijk zijn, even het theoretische deel daargelaten.

Dirk

imo is toch minimaal 95% vd "professionele" PA-versterkers uitgerust met een geforceerde koeling, dus ventilator.
en ook al zal die bij een zgn. intelligente koeling slechts op laag toerental draaien bij het soort gebruik waarin wij ze zouden inzetten, ze zijn er wel en maken dus altijd wat ongewenste herrie. 
je stelling dat er dus voldoende te vinden zijn zonder fan lijkt me dus toch ietwat optimistisch, maar ze zijn er wel

Een Crown K2 is bvb een goed voorbeeld van de uitzondering op die regel en ook meteen een model wat in zelfbouwmiddens een aardige following heeft...en niet enkel voor het aansturen van subs

maar los van die fan-noise lijkt me simpelweg het uiterlijk struikelblok nummer één ;)   

ohja...en ook iets van pride of ownership enzo  :D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Hier 2 crown versterkers op het laag...gaat prima.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

#3
Ik gebruik ook 2 Crown voor subs en idd gaat dat prima.

PA amps voor luidsprekers thuis zie je niet vaak.
Nog wel eens in een dedicated HT.

Ik zie daar meerdere redenen voor.
Uiterlijk , vaak veel LED's, en fan noise zijn reeds genoemd.
Vermogen is er nog één. De meeste PA amps zijn voor thuis zwaar overkill.
En het is onbekend territorium. Voor welke kies je ? Kun je ze beluisteren?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

morca

Zoals hierboven al genoemd,voor subaansturing werkt het prima,lekker veel vermogen.
Of het voor een stereo set mooi klinkt geen idee....

Crown K2 is wel erg goed,die wil ik wel ipv de Inuke  :)

Sjaudio

Kom zelf uit de PA-wereld en deze versterkers zijn vaak toch erg mooi opgebouwd en met prima componenten, zou daarom ook niet weten waarom het in stereo niet goed zou klinken?

Dat het voor subs prima werkt is algemeen wel al bekend, maar ik doel juist op stereo.

martin778

#6
Quote from: Sjaudio on April 19, 2014, 23:25:05
Kom zelf uit de PA-wereld en deze versterkers zijn vaak toch erg mooi opgebouwd en met prima componenten, zou daarom ook niet weten waarom het in stereo niet goed zou klinken?

Dat het voor subs prima werkt is algemeen wel al bekend, maar ik doel juist op stereo.

En dat doen ze ook. Helaas hebben veel exemplaren aktieve koeling en geloof me - dat wil je niet hebben in de woonkamer.
Er zijm een paar uitzonderingen  zoals QSC-EX (=JBL MPA) versterkers die gewoon stil zijn bij normaal gebruik. Bij de meeste modellen kun je de ventilator vervangen of langzamer laten draaien.

Ik heb hier een K2 op het laag draaien (2xJBL 2235H), de Crown levert 2x500W/8R en heeft een DF df 3000, klinkt retestrak maar aldus sommigen niet echt muzikaal, maar dat is juist de bedoeling - gortdroog en snel laag.
Wat je niet moet doen is een K2 full range gebruiken want het mid-hoog klinkt op deze versterker gewoon matig, koud en korrelig.

Als je echt een goede PA-bak wilt die prima thuis klinkt, kijk even naar oudere exemplaren van de bekende merken zoals Ashly, Crown, QSC, Yamaha en dergelijke.
Vooral de Yamaha's klinken erg goed en zijn meestal passief gekoeld, als voorbeeld een PC2002M of een P2200.

Harrr

Technisch kan dit goed. Zoals ik het bekijk, is of je amp wil zien of niet. En dat ligt aan jouw meubel/plaatsing voor de amp.

Leuke vraag heb je gesteld; ik heb deze vraag in het verleden ook gesteld en ben toen tot de conclusie gekomen dat dit prima kan. Geluidskwaliteit is evenzo in vergelijking tot hifi, vermogens vaak groter. LabGruppen... :sigh:

Groet,

Staaled

Ik ben trouwens al een paar weken bezig met Powersoft.
De K serie schijnt zeer goed te klinken en is veelzijdiger dan de meeste LG's.

Tot op heden echter geen reactie op wat vragen ( fan noise en bridge functie ). :dozingoff:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Nog even ....... voor thuis schijnen de IPD's van LG prima te werken. Zeer stil en LG kwaliteit. :thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Peerless Monster

Raphie zweert toch bij bepaalde PA versterkers?
Dat deze even goed of beter zouden klinken als zijn oude vertrouwde Mark Levinson (431?, kan dat?)...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Staaled

#11
Quote from: Peerless Monster on April 20, 2014, 13:48:11
Raphie zweert toch bij bepaalde PA versterkers?
Dat deze even goed of beter zouden klinken als zijn oude vertrouwde Mark Levinson (431?, kan dat?)...
LG zou mij niet verbazen.
Ik lees daar zeer positieve berichten over.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sjaudio

Lijkt me dat de meeste pa versterkers het signaal toch kleurloos doorgeven, dan is de betreffende voorversterker toch degene die de klank bepaald. Dan is een PA versterker toch best interessant voor moeilijk aanstuurbare speakers, je krijgt dan veel meer vermogen voor veel minder geld. Ledjes kan je afplakken, ventilators kan je vervangen voor hele stille, zet hem uit het zicht en je hebt alleen een mooie voorversterker staan.

Vind het toch apart dat je dit eigenlijk bijna nooit ziet.

Staaled

Quote from: Sjaudio on April 21, 2014, 14:26:12
Lijkt me dat de meeste pa versterkers het signaal toch kleurloos doorgeven, dan is de betreffende voorversterker toch degene die de klank bepaald. Dan is een PA versterker toch best interessant voor moeilijk aanstuurbare speakers, je krijgt dan veel meer vermogen voor veel minder geld. Ledjes kan je afplakken, ventilators kan je vervangen voor hele stille, zet hem uit het zicht en je hebt alleen een mooie voorversterker staan.

Vind het toch apart dat je dit eigenlijk bijna nooit ziet.
Nog een punt.
Menigeen schrikt van een neutraal karakter. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Sjaudio

#14
Quote from: Staaled on April 21, 2014, 15:10:00
Nog een punt.
Menigeen schrikt van een neutraal karakter. ;)

Nu lees je niet goed. De voorversterker bepaald, niet de eindversterker. Een goede eindversterker van een willekeurig merk zou bij precies dezelfde geluidsterkte op de dB nauwkeurig (normaal volume) hetzelfde moeten klinken, anders voegen ze iets toe of laten ze iets weg...

Dus pak je een beetje een wollig klinkende voorversterker en je zet er een PA eindtrap op, dan zal het echt niet oppeens neutraal of hard of fris gaan klinken. Theoretisch gezien is dat mits de eindtrap niks toevoegt of weg laat gewoon niet mogelijk?

frank2

Quote from: Sjaudio on April 21, 2014, 15:34:15
Nu lees je niet goed. De voorversterker bepaald, niet de eindversterker. Een goede eindversterker van een willekeurig merk zou bij precies dezelfde geluidsterkte op de dB nauwkeurig (normaal volume) hetzelfde moeten klinken, anders voegen ze iets toe of laten ze iets weg...

Dus pak je een beetje een wollig klinkende voorversterker en je zet er een PA eindtrap op, dan zal het echt niet oppeens neutraal of hard of fris gaan klinken. Theoretisch gezien is dat mits de eindtrap niks toevoegt of weg laat gewoon niet mogelijk?
in theorie zou je gelijk kunnen hebben, in praktijk klopt het niet, elke EV heeft een sound.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Sjaudio

Dat het in de praktijk niet zo uit pakt ben ik me van bewust, maar toch is de voortrap de meest bepalende factor in het signaal normaal gesproken, daar waar veel mensen bergen met geld uitgeven aan eindversterkers en besparen op de voortrap, en dan afvragen waarom het dan toch niet zo geweldig klinkt!