Liv Wave - Squeezebox opvolger?

Started by Marino, April 15, 2014, 22:38:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Marino

In mijn zoektocht naar een goede opvolger voor de Squeezebox ben ik op deze audiospeler van Liv gestuit, via Ebay.co.uk te bestellen voor de prijs van een tweedehands Squeezebox Touch.
Het apparaat lijkt gebouwd op een Rasberry Pi of iets en heeft mega veel aansluitingen voor het formaat. Er is optioneel een batterijvoeding te bestellen maar ik ga eerst hier mee stoeien.
Helaas geen coax uit maar wel optisch of usb (1 van de 4). verder ook een HDMI ingang, sata en 4 x usb.

Grappig genoeg zit er geen gebruiksaanwijzing bij dus een beetje kennis van LMS (Logitech Media Server) is wel nodig. Via You Tube is een instructievideo te zien waarbij je vrij simpel contact maakt met de Wave. De instellingen zijn simpel maar effectief en werken vrij snel. Hierna kun je de plugins (Spotify, BBC, enz.) via Logitech Media Server settings toevoegen en de Spotify gebruikersnaam en de Logitech gebruikersnaam invoeren. Er is geen app gemaakt, via wave.local in de browser bereik je de Liv in het netwerk en ook de Logitech Media Server is zo te bereiken.

Het geheel draait ook op Logitech software dus stabiel, vanavond de hele avond zonder onderbreking of storing geluisterd.

Ik maak geen gebruik van een nas maar ook deze ondersteuning is er, Liv maakt ook rippingstations enz. (zie Ebay.co.uk) en zal binnenkort ook een vernieuwde website lanceren. Het contact is goed te noemen via ebay maar ze hebben ook een twitteraccount wat goed schijnt te werken.

Het geluid is op het eerste gehoor prima in orde, ik heb als uitgang de 44.1 Khz gekozen (is vrij instelbaar) zodat de PLL van de Meridian dac zijn werk goed kan doen op de optische ingang.
Verdere ervaring volgt...
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

jeepee

Ik ben vooral benieuwd hoe hij werkt met een externe usb schijf. Dit was met de Sqb Touch een drama. Met grote schijven werkte dit gewoon niet goed. Omdat jij zegt niet met een nas te werken neem ik aan dat je met een usb schijf werkt? Of haal je de muziek van je computer.

evilniek

Dat zit wel goed denk ik, heeft ook veel krachtigere hardware dan de SBT. Goei tip trouwens Marino!
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Marino

Thanks Evilniek, alles om een waardige opvolger te vinden voor de SBT.

Ik gebruik de Liv alleen voor Spotify en internetradio, ik vermoed dat het aansluiten van grotere schijven geen probleem zal zijn aangezien er zelfs een sata aansluiting aanwezig is.
Als de mogelijkheid er is zal ik een 320 GB schijf met usb voeding eraan hangen om dit uit te testen. Er is ook een mogelijkheid in het Liv menu om de source te kiezen (usb, liv server of netwerk).

Waar ik bij de Squeezebox nog wel eens tegen aan liep is dat er een bij het selecteren van een afspeellijst (Spotify) een time out optrad, hierdoor ging de SBT spontaan in een reboot.
Dit heb ik nog niet meegemaakt maar ik heb er nog maar 5 uur mee kunnen spelen, dit zal aankomend weekend wel veranderen.



Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

DofN

Interessant, ik ga dit draadje volgen :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

snopper

Dit ziet er veel belovend uit ... Gebruik je ook een app op een ipad/tablet voor de aansturing? En alleen op Ebay.uk?

Snopper
PS Volgmodus aan

DoubleYou

Quote from: snopper on April 18, 2014, 11:19:09
Gebruik je ook een app op een ipad/tablet voor de aansturing?
Zou ik ook wel willen weten. Zou iPeng werken?
Quad Elite CDP, Quad Elite Stereo, Quad 22L2, Sonos Connect, Dreambox DM500HD

Marino

Squeezepad heb ik nog niet werkend gekregen, Ipeng heb ik niet.
De bediening via de webbrowser werkt op de ipad goed, iphone heb ik nog niet geprobeerd.

Het is een Engels bedrijf (livsimplyconnected.com) wat voor zover ik weet alleen op Ebay.co.uk te vinden is. Het apparaatje komt vervolgens uit Portugal (productie) en ook de directeur heeft een Portugeese naam. De communicatie is in ieder geval duidelijk en binnen 24 uur antwoord.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Senaxo

Niet om de pret te  drukken, maar dat kastje is zover ik kan zien gewoon een CuBox (cubox-i.com) ... Niet eens een andere behuizing er omheen,  en ook nog eens de wat oudere versie met 2 x 800Mhz in tegenstelling tot de huidige dualcore versie van 2 x 1Ghz, weet zo niet of er nog andere verschillen zijn met de nieuwe versie. Vervolgens hebben ze er dan een specifieke distro op gezet et voilà, we hebben een nieuwe audio player 8) Opzich niks mis mee, maar om het dan onder een andere naam te gaan verkopen en ook behoorlijk duurder dan een 'gewone' CuBox ... maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik zit er zelf aan te denken om eens een Raspberry Pi te gaan kopen, met daarbij een HiFiBerry digitaal kaartje (heb je ook meteen coax) en er vervolgens Volumio (volumio.org) op te zetten. Iemand ervaring met deze distro?
Woonkamer: Micromega Minium AMP | Focal Profile 908 | RPi2 + HiFiBerry DAC+ Pro
HT: Micromega AVP | Cabre AS-102 | Dynaudio Contour T2.5 | Audio Pro Image 44 | JVC HD350 | Dune H1 | Popcorn VTEN | RPi2 + HiFiBerry Digi+

Marino

Tja daar ziet inderdaad naar uit, maakt voor mij niet uit want zij hebben de squeezebox functionaliteiten voor een prima prijs op het apparaatje gezet. De keuze voor een minder krachtige processor is misschien wel gedaan om de speler ook op een accu te laten werken en het is snel zat voor de toepassing. De prijs is toch niet schrikbarend hoger, de cubox moet toch nog uit Amerika komen met invoerrechten?
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

jeepee

Quote from: Senaxo on April 18, 2014, 19:01:15
Niet om de pret te  drukken, maar dat kastje is zover ik kan zien gewoon een CuBox (cubox-i.com) ... Niet eens een andere behuizing er omheen,  en ook nog eens de wat oudere versie met 2 x 800Mhz in tegenstelling tot de huidige dualcore versie van 2 x 1Ghz, weet zo niet of er nog andere verschillen zijn met de nieuwe versie. Vervolgens hebben ze er dan een specifieke distro op gezet et voilà, we hebben een nieuwe audio player 8) Opzich niks mis mee, maar om het dan onder een andere naam te gaan verkopen en ook behoorlijk duurder dan een 'gewone' CuBox ... maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Ik zit er zelf aan te denken om eens een Raspberry Pi te gaan kopen, met daarbij een HiFiBerry digitaal kaartje (heb je ook meteen coax) en er vervolgens Volumio (volumio.org) op te zetten. Iemand ervaring met deze distro?

Als het goed klinkt en goed bedienbaar is, dan lijkt het me desalniettemin een gat in de markt.
Meeste streamers eisen toch een Nas. En dat vind ik maar ene hoop extra gedoe en weer een apparaat dat 24 uur per dag stroom trekt. Dus als deze Liv goed blijkt te werken en ook nog goed klinkt, is het mijns inziens een uitkomst

Marino

#11
Vanmiddag een 320 GB Samsung usb disc aan de Liv gehangen met 3 GB aan FLAC bestanden (50-80 MB per stuk) en dat gaat uitstekend, het scannen van de bestanden neemt even tijd in beslag (heel slim om de foto's erop te laten staan, not). Dit gaat allemaal via de Logitech Media Server, het enige wat ik in Liv Wave dashboard veranderd heb is de mediasource (usb ipv Liv Server).

Geluidskwaliteit is ook dik in orde, ik heb voor de test maar even wat erop gezet (zgn unplugged uitvoeringen en wat 2 meter sessie). Ik heb de gehele map aangemerkt om af te spelen, dit doet de Liv nu braaf...

Het enige nadeel vind ik dat het niet via de iphone te bedienen is en een hele lijst afspelen soms wat pielen is (op de pc geen probleem door het gebruik van een muis).


Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

snopper

Heb je al eens gekeken of iPeng of iPeng party of Squeezebox als apps werken. Ik heb een iPhone en deze funktioneren echt direkt in combinatie met LMS.

Snopper

Marino

Snopper heel erg bedankt voor de hint, ik heb de standaard Squeezebox app er weer eens erop gezet en deze werkt inderdaad vlekkeloos!
Dit maakt het gebruik wel weer een stuk makkelijker!

Ipeng heb ik niet en kan ik dus niet proberen.
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

Marino

Al weer even verder met de Liv Wave en het is voor mij een perfecte opvolger voor de Squeezebox, nog geen één time out / vastloper maar wel een 'minpunt' ontdekt.

Ik gebruik nu een Bladelius usb dac i.c.m. een Samsung usb hd en dit geeft problemen omdat de dac een te kleine buffer heeft om de muziek af te kunnen blijven spelen.
Eigenlijk speel ik nooit met een hd en gebruik ik Spotify maar sinds de komst van de Bladelius dac kan ik ook hoge resolutie bestanden afspelen en dat maakt nieuwsgierig..

Vanmiddag heeft Liv via een join.me sessie mijn scherm en muis overgenomen om te kijken waar het probleem vandaan komt, in totaal is de beste man meer dan een uur bezig geweest om alles uit te sluiten. Eerst gekeken of een instelling op de Liv een spelbreker zou zijn, al vrij snel bleek dat de dac connectie verliest als de usb hd ook aan het werk gaat (het probleem doet zich inderdaad ook niet voor met Spotify). Bij het testen met de usb hd aan de pc bleek dat dit perfect werkt en uiteindelijk heb ik nu de hd aan de Netgear router gehangen zodat deze nu als nas door het leven gaat.

Alles draait als een zonnetje en ik ben de helpdesk van Liv zeer dankbaar dat ze alle tijd nemen en alles grondig doorlopen om er zeker van te zijn dat het probleemloos werkt.

Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

jeepee

Ben benieuwd of de Liv nog steeds goed bevalt?

Marino

Zeker, ik heb 1 keer een 'vastloper' gehad maar dat was na een herstart weer opgelost. De HD gebruik ik niet meer omdat Spotify en internetradio meer dan voldoet, voor het overige gebruik ik mijn cd speler. De behoefte om batterijvoeding te proberen bij de Liv is er ook niet omdat dit gewoon prima bevalt.

Het apparaat voelt wel wat warm aan maar dat komt ook doordat het 5,5 bij 5,5 cm groot is, volgens de makers hoort het zo dus geloof ik dat.

Al met al blijft het een positieve ervaring waardoor ik op dat vlak zeker rust gevonden heb, logisch omdat de Squeezebox ook al erg goed beviel maar minder stabiel was met Spotify (bij mij dan).

Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2