Probleem met stemgeluid uit Center speaker

Started by Father-Nurgle, April 14, 2014, 17:51:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Father-Nurgle

Ik als startend ht bezitter heb een probleem met mijn Center speaker. Zodra ik een blue ray afspeel of een HD film huur in dolby digital klinken de stemmen die via de Center speaker komen opgesloten. Net of de stem uit een melkpak komt.

Zet ik mijn avr op 5 channel stereo of kijk een HD kanaal in dolby digital klinken de stemmen normaal.

Ik heb al gekekn naar speaker instellingen eq instellingen. Maar krijg het niet zoals ik wil. De stemmen blijven opgesloten klinken.

Ik heb een HK avr 370. Als front en rear BNS ellesey 2. En een Center van BNS, type 604. De Center heeft een bereik van 45 tot 22000 HZ. Ik heb de cross-overs aangepast tussen de 60 en 100. Zonder succes. Ik heb de eq aangepast zonder succes.

Kan iemand mij van tips voorzien?

RobertVanWoerden

#1
Ik zie in de handleiding van de Harman dat er Dolby Volume op zit. Heb je dit nu aan staan?

Zo ja, misschien kun je dan eens proberen hoe het klinkt als het uitzet.

Father-Nurgle

Ik heb off medium en vol dolby geprobeerd. Jehoort wel verschil. De stemmen blijven opgesloten. Zou het aan de Center zelf kunnen liggen?

Roksan

Heb je de fase van de luidsprekers al eens gecontroleerd?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

mikekiwi

Quote from: Father-Nurgle on April 15, 2014, 20:18:28
Ik heb off medium en vol dolby geprobeerd. Jehoort wel verschil. De stemmen blijven opgesloten. Zou het aan de Center zelf kunnen liggen?

Quote from: Father-Nurgle on April 14, 2014, 17:51:22Zet ik mijn avr op 5 channel stereo of kijk een HD kanaal in dolby digital klinken de stemmen normaal

Nee dus. Als de klank in Dolby Digital of 5-channel stereo wel gewoon goed is, dan is de center niet de oorzaak, maar iets anders. Hoe is je BD-speler op de receiver aangesloten? Welke surround-instelling is er geselecteerd als je BD als bron selecteert? Toch niet toevallig ProLogic of zoiets?

roland p

Speakerklemmen goed aangedraaid? Als je apparte aansluitingen voor de hoge tonen hebt en ze zitten los, klinkt het vrij beroerd :)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Father-Nurgle

#6
Het gaat niet om blue ray. Het gaat om vod content. Op de AVR staat aangesloten een ps3 en een horizon van upc. Beide aangesloten met HDMI. HD kanalen in dolby digital geeft correcte stemmen. HD films via Netflix en VOD geven het opgesloten stemgeluid. Ik heb de kabels opnieuw vastgezet. Geen verschil.


Ik ben een starter...... Hoe controleer je de fase van je speaker?

RobertVanWoerden

Fase is correct als de plus van je receiveruitgang op de plus van je speaker aangesloten zit, en de min op de min.


GPO

#9
Quote from: Father-Nurgle on April 14, 2014, 17:51:22
Ik als startend ht bezitter heb een probleem met mijn Center speaker. Zodra ik een blue ray afspeel of een HD film huur in dolby digital klinken de stemmen die via de Center speaker komen opgesloten. Net of de stem uit een melkpak komt.

Zet ik mijn avr op 5 channel stereo of kijk een HD kanaal in dolby digital klinken de stemmen normaal.

Ik heb al gekekn naar speaker instellingen eq instellingen. Maar krijg het niet zoals ik wil. De stemmen blijven opgesloten klinken.

Ik heb een HK avr 370. Als front en rear BNS ellesey 2. En een Center van BNS, type 604. De Center heeft een bereik van 45 tot 22000 HZ. Ik heb de cross-overs aangepast tussen de 60 en 100. Zonder succes. Ik heb de eq aangepast zonder succes.

Kan iemand mij van tips voorzien?

Ik heb wel een idee:

- die center is wss gewoon van een veel mindere kwaliteit tov je fronts. Als je je set op 5-ch surround zet, dan hoor je ook de front speakers veel meer, waardoor (het gebrek aan) kwaliteit vd center niet meer goed hoorbaar is. DD signalen van HDTV content is ook heel vaak gematrixte surround, waarbij de fronts ook veel van het stemgeluid laten horen.

Bij een pure BluRay film is stemgeluid vaak exact alleen maar in de center te horen, met als gevolg dat je met de neus (oor in dit geval) op de feiten gedrukt wordt.

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Father-Nurgle

Dat zou wel eens de oplossing kunnen zijn. Ik ga op zoek naar een andere Center.



Quote from: GPO on April 16, 2014, 12:41:46
Ik heb wel een idee:

- die center is wss gewoon van een veel mindere kwaliteit tov je fronts. Als je je set op 5-ch surround zet, dan hoor je ook de front speakers veel meer, waardoor (het gebrek aan) kwaliteit vd center niet meer goed hoorbaar is. DD signalen van HDTV content is ook heel vaak gematrixte surround, waarbij de fronts ook veel van het stemgeluid laten horen.

Bij een pure BluRay film is stemgeluid vaak exact alleen maar in de center te horen, met als gevolg dat je met de neus (oor in dit geval) op de feiten gedrukt wordt.

GPO

Father-Nurgle

#11
Edit door admin:
Dat je niet op de markt mag plaatsen wil niet zeggen dat het hier wel mag ;)
Donateur worden, of 50 zinvolle posts plaatsen is een zeer effectieve manier om wel op de markt te kunnen posten.

RobertVanWoerden

Het is aan te raden om speakers van hetzelfde merk en type te hebben, ivm dezelfde klankkleur.

Voordat je je center vervangt, welke instellingen heb je in je speler of receiver que afstanden en trimlevels? Misschien staat het level van je center heel anders, lager, dan je fronts, waardoor deze wegvalt in het geluidsbeeld.

En even voor de zekerheid, er komt wel degelijk geluid uit je center toch? Het is niet dat je het uitwaaieren van de stemmen in de fronts alleen maar hoort? Ik heb dit zelf namelijk een keer gehad met een film, de stemmen waren heel zacht terwijl ander geluid normaal klonk. Bleek de center niet goed aangesloten en hoorde ik de stemmen alleen vanuit de fronts, waarin ze op een lager niveau gemixed zijn.


Father-Nurgle

De stemmen komen uit de Center. Afstanden staan nu goed. Had het eerst afgesteld met de bijgeleverde mic. Dat was een drama. Toen goed de gebruiksaanwijzing op dit forum doorgenomen en op mijn oren af gegaan. Naar mijn weten is alles nu zo goed als ik het kan afgesteld.

Stemmen blijven in dts en dolby klinken of ze uit een melkpak komen. Heel erg opgesloten klinkt het.

Zelfde speakers word een probleem. BNS is over de kop.

RobertVanWoerden

Balen man, maar kan zo 1,2,3 geen mogelijke oplossing bedenken.

Father-Nurgle

#15
Misschien een ervaren ht member in mijn buurt die kan helpen afstellen..... :angel: ?

danielo

Quote from: Father-Nurgle on April 17, 2014, 20:35:59
Misschien een ervaren ht member in mijn buurt die kan helpen afstellen..... :angel: ?

Zou je eerst de buurt moeten aangeven :).

Ik zou eens je systeem op mono zetten en kijken of muziek en stemmen wel ok klinken via de center. Natuurlijk klinkt muziek dan anders (geen stereo) maar je moet zo wel kunnen beoordelen dat er iets mis is.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Father-Nurgle

De buurt is Dordrecht. Ik heb de gebruiksaanwijzing nagekeken. Mono kent hij niet. Wel een hoop andere modi.

Arcenon

Quote from: Father-Nurgle on April 17, 2014, 21:12:50
De buurt is Dordrecht. Ik heb de gebruiksaanwijzing nagekeken. Mono kent hij niet. Wel een hoop andere modi.

Heel simpel, zet je receiver op all-channel stereo/ Multi stereo, hoe het dan ook bij jou heet en zet het volume van de andere kanalen heel zacht of boost die van je center flink, zo kan je snel testen of het aan de speaker zelf ligt.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

danielo

Quote from: Arcenon on April 18, 2014, 09:10:23
Heel simpel, zet je receiver op all-channel stereo/ Multi stereo, hoe het dan ook bij jou heet en zet het volume van de andere kanalen heel zacht of boost die van je center flink, zo kan je snel testen of het aan de speaker zelf ligt.

Kan maar dan zou ik gewoon even de andere speakers los halen en je center aansluiten als je rechter of linker speaker. Wat je wil testen is of de speaker op zich goed klinkt. Volgende stap is de andere voorspeaker aansluiten. Nu heb je bv center op links aangesloten en 1 van je fronts op rechts. Klinkt alles nu normaal ? Zet indien nodig de center eens (ongeveer) op de lokatie can de linker speaker.

Met dit soort testen kom je er achter of er iets mis is met de speaker en de lokatie. Indien bijvoorbeeld bij de laatste test alles redelijk normaal klinkt weet je dat je center speaker goed is.

Pas hierna zou ik het probleem ergens anders zoeken als de speaker zelf en de lokatie uitgesloten zijn.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Arcenon

#20
Quote from: danielo on April 18, 2014, 09:27:32
Kan maar dan zou ik gewoon even de andere speakers los halen en je center aansluiten als je rechter of linker speaker. Wat je wil testen is of de speaker op zich goed klinkt. Volgende stap is de andere voorspeaker aansluiten. Nu heb je bv center op links aangesloten en 1 van je fronts op rechts. Klinkt alles nu normaal ? Zet indien nodig de center eens (ongeveer) op de lokatie can de linker speaker.

Met dit soort testen kom je er achter of er iets mis is met de speaker en de lokatie. Indien bijvoorbeeld bij de laatste test alles redelijk normaal klinkt weet je dat je center speaker goed is.

Pas hierna zou ik het probleem ergens anders zoeken als de speaker zelf en de lokatie uitgesloten zijn.

Daniel.

Uiteraard maakt het niet uit waar je je center op aansluit indien je gebruik maakt van all channel stereo en consorten. Loskoppelen van de andere speakers kan uiteraard ook, maar daar zou ik persoonlijk niet vrolijk van worden (moeilijk bereikbaar dus veel werk). Methodiek blijft echter hetzelfde.

Wat betreft de locatie kan de TS zoals je al goed aangeeft ook nog het nodige switchen om het geluid te testen.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

Father-Nurgle

Ik ga van het weekend aan de gang met switchen. Zal is kijken of dit iets oplevert. Zet ik hem op 5 channel stereo. Klinkt de Center ook raar met stemmen. Het gekke is dat hij de rest wel goed weergeeft.

denoontje

Luister ook eens van dichtbij met je oor bij alle drivers.
Ik heb een keer en kapotte woofer gehad, die zat helemaal vast in de ,magneet en bewoog nauwelijks.
Dit gaf al bij elkaar ook een slecht geluid.

Even dus een en ander testen zoals aangegeven.

Father-Nurgle

Op links en rechts aangesloten hetzelfde effect. Het geluid blijft slecht. Center speaker uit de opstelling gehaald. Nu op zoek naar een vervangende Center.

Wil jullie bedanken voor alle tips.  ^^


danielo

Quote from: Father-Nurgle on April 19, 2014, 13:04:52
Op links en rechts aangesloten hetzelfde effect. Het geluid blijft slecht. Center speaker uit de opstelling gehaald. Nu op zoek naar een vervangende Center.

Wil jullie bedanken voor alle tips.  ^^

Mooi dat je verder komt, ik kan je de center aanraden die ik gebruik maar dat is misschien niet wat je zoekt :). Ik heb nog een center liggen met 3x7" en een redelijk geluid wat wil he uitgeven ?

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.