verbinding tussen Epson EH-TW6100 en pc valt steeds weg

Started by Knoxville, April 13, 2014, 14:27:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Knoxville

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Mijn configuratie:

EPSON EH-TW6100 beamer
        PC draaiend op windows 8.1 64 bit
        AMD A6 APU + AMD  grafische kaart 6570 in dual graphics
        Powerdvd 13
Versterker: ARCAM AVR450

Probleem is dat als ik de pc vervang voor een bluray speler, er niets aan de hand is. De vervinding met de beamer valt regelmatig weg vanuit de pc. Maakt niet uit of ik een 3d film afspeel met powerdvd of dat ik een 2d film afspeel in XBMC.
Wie kent dit probleem nog meer?

hdnoob

Heb je die problemen ook als je AVR uit staat (dus hmdi op bypass)? Lijkt me een Windows en EDID probleem.

Knoxville

Nog niet getest, maar goed, verbinding met avr gaat goed, aangezien via bluray speler ook middels avr gaat.
Ik heb de beamer ook al eens rechtstreeks aangesloten op de pc met op een andere hdmi aansluiting de geluidsweergave naar avr. Zelfde probleem.

Als ik mijn Samsung EU40ES8000 tv gebruik voor weergave 3D of films afspelen via XBMC, no problem.

hdnoob

Klopt je screen refresh instelling in Windows met hoe je projector dit accepteert? Windows is daar best irritant in.

Mijn Epson geeft bijvoorbeeld drop-outs als in Windows de refresh op 59hz staat i.p.v. 60hz die mijn projector claimt te ontvangen.


Knoxville

Standaard staat de refreshrate op 60hz. Dit zou geen probleem moeten geven. Vanuit xbmc wordt de refreshrate aangepast aan de filmstandaard, de drivers vanuit windows geven aan dat vrijwel alle gangbare refreshrates ondersteund worden door de EH-TW6100. 3D content speel ik met PowerDVD af, dit is volgens mij vrijwel altijd 24 frames of 30 frames, dus makkelijk te multiplien naar 240 hz of 480 hz (3D) voor de beamer.

hdnoob

Quote from: Knoxville on April 21, 2014, 22:24:35
Standaard staat de refreshrate op 60hz. Dit zou geen probleem moeten geven.

Probeer dan eens 59hz en 23hz in Windows?  Het is namelijk ook niet echt 60hz (maar 59.94Hz) en geen 24hz (maar 23.98Hz of 23.976hz).

Ik heb ook een Epson projector en had bij Windows ook dropouts. Ik was van al deze problemen af om de monitor (.inf) van een 'standaard' monitor met 3D + 7.1 audio te installeren.

Er zijn veel threads/posts op htforum.nl met dropouts van Epson projectors trouwens. Ik ben er vanaf gelukkig.

Knoxville

Ok, hoe ben je aan die standaard monitor.inf gekomen als ik vragen mag? Mijn Arcam AVR450 wordt in principe als monitor herkend, die stuurt het signaal via (bypass) door naar de beamer. Zou hier dan wat misgaan?

hdnoob

in threads als deze staat heel veel info hoe je het zelf kan doen met dit tooltje http://www.entechtaiwan.com/util/moninfo.shtm. Bijvoorbeeld http://www.sevenforums.com/tutorials/7947-force-dvi-hdmi-resolutions-refresh-rates.html , http://www.avsforum.com/t/1091403/edid-override-thread

Met dat tooltje kun je een backup maken van je huidige EDID en eventueel ook weer terugzetten als het op niets uitdraait.

ikzelf heb de EDID van de DrHDMI gebruikt (zou je ook kunnen proberen trouwens! http://www.hdfury.eu/en/9-dr-hdmi). Later heb ik er surround audio aan toegevoegd (dat gedeelte komt van mijn Yamaha AVR).

Als attachments hier die van mij

Knoxville

Ok, ik zal het eens proberen, lijkt wel ff puzzlewerk voor me. Hoe heb je zelf het surround gedeelte toegevoegd dan?

Wat is dan het beste wat ik kan doen om mijn eigen edid te maken? Momenteel is alles als volgt aangesloten:

PC - ARCAM AVR450 - hdmi 1 Epson EH-TW6100
                                - hdmi 2 Samsung EU40ES8000

PC herkent de ACRAM AVR450 als monitor AVR5, ik begrijp dus dat voor deze een custom EDID gemaakt moet worden?



hdnoob

probeer anders mijn EDID bestand anders. Het heeft verder niets met Arcam of Yamaha ofzo te maken. Het enigste wat het doet is tegen Windows zeggen dat je 7.1 speakers hebt en verschillende ondersteuning van codecs (zie plaatje). Het decoden van audio doet je AVR wel.

Met Xbmc heb je bijvoorbeeld dat niet eens nodig omdat je bitstream kiest in audio opties (waarschijnlijk). Maar ik merkte dat  ffdshow weer wel naar je Windows configuratie kijkt (games ook dacht ik), en Windows was van mening dat mijn Epson alleen stereo geluid had :S heel irritant.


Knoxville

Hi,

Ik heb jouw edid vanmiddag geprobeerd, de doctor hdmi epson 9100. Ik heb de hobbit 2 desolation of smaug ff getest, gelijk de eerste drop-out rond 10 minuten.  :(.

Ik probeerde later powerdvd op te starten, maar epson geeft foutmelding dat signaal niet ondersteund wordt. Wordt er best wel simpel van. Bij Epson weten ze me ook geen steek verder te helpen, ik heb deze melding 4 weken geleden naar hun gedaan, ik mocht hem gelijk ter reparatie op sturen, ik heb geen flauw benul wat ze er aan gedaan hebben want een degelijk rapport krijg je van ze niet.

hdnoob

balen man  :(

nogmaals ik had die dropouts ook. Ik ben erg blij dat die bij mij weg zijn. Als Epson Support toch eens hierop inhoudelijk reageert ben ik best benieuwd wat er aan de hand is. Ik truuk liever ook niet natuurlijk.

je zou misschien eens naar DrHDMI kunnen kijken http://www.hdfury.eu/en/home/5-dr-hdmi.html




Knoxville

Bedankt in ieder geval. We zoeken gewoon verder.

Knoxville

Toch nog een vraag:

Als ik nou een custom EDID wil maken voor de EH-TW6100, dan neem ik aan dat ik de EPSON beamer rechtstreeks aan moet sluiten op de pc, zonder tussenkomst van de AVR? .inf bestand dan maken? Dan heb ik alleen de configuratie voor de EPSON beamer, hoe voeg ik dan de AVR nog bij?

hdnoob

je had al je projector rechtstreeks op je PC aangesloten toch? Dan had Windows de juiste EDID van je projector. Omdat je toch dropouts had zal editten van die EDID weinig nut hebben. Ik had de EDID gepakt van DrHDMI.

Ik weet uberhaupt niet of het bij jou dit probleem is.

Ik heb trouwens een nvidia gfx kaart misschien is dat ook weer anders  ??? Google eens op AMD gfx + epson projector + dropouts ofzo?