Verschil beeldkwaliteit goedkope en duurdere TV na calibratie groot?

Started by jant90, April 8, 2014, 13:27:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jant90

Zoals de titel al zegt was ik benieuwd naar het verschil in beeldkwaliteit tussen de erg goedkope HDTV's en de aanzienlijk duurdere als je ze beiden optimaal zou calibreren, is het prijsverschil dan nog steeds te verklaren of zou je veel beter af zijn met een goedkope TV.

Naar mijn idee halen dure TV's veel "winst" (in de schappen in de winkel) met truukjes als dynamisch contrast en veel te blauwe weergaves waardoor het beeld in de winkel extreem helder lijkt in vergelijking met goedkope modellen. Echter, bij het calibreren van de TV gaan deze instellingen uit om een natuurgetrouw beeld te krijgen (voor zover ik me nu heb ingelezen) en dus zou je bij de dure HDTV's dus betalen voor functies die je direct na aankoop uitschakeld.

Is deze redenatie juist? En dus zou ik beter af zijn met een goedkope TV?

Ter verduidelijking, ik heb de Toshiba 50L5333DG op het oog (50" voor slechts €500,-), maar over dit model is maar weinig te vinden maar is qua specificaties wel vergelijkbaar met hun L7 model waar wel enkele (zeer positieve) reviews over te vinden zijn (o.a. over instelmogelijkheden en beeldkwaliteit na calibratie). De L7 van Toshiba heeft o.a. smart TV functionaliteit maar daar heb ik geen interesse in dus het enige wat ertoe doet is de beeldkwaliteit en ik hoop dan ook dat die 2 modellen daarin te vergelijken zijn. Samsung en Sony TV's van 50" gaan al snel richting de 900 euro, en Samsung heeft ook modellen van €1500,-, een flink prijsverschil dus.

Een ander ding wat me nog niet helemaal duidelijk is, de genoemde Toshiba TV heeft een 100Hz scherm, helpt dit nou mee bij het tegengaan van ghosting? Mijn huidige Samsung TV heeft namelijk een 50Hz scherm en daar zie ik nog wel eens wat ghosting waar ik mij aan irriteer.

rho

Er bestaat ook nog zoiets als contrast. Dat maakt een heel groot gedeelte van de waargenomen beeldkwaliteit uit. Een scherm dat een groot contrast kan weergeven geeft een beter beeld na kalibratie, als alle andere factoren identiek blijven.
Daarnaast kan je aan een TV zoveel kalibreren als je wil, als ie de kleuren niet kan weergeven zoals het ideaal zou moeten kom je nekel in de buurt van wat het zou moeten zijn en nooit er pal op.
De prijs van een TV zegt niet altijd dat het beeld ook beter zal zijn. Maar een duurdere TV heeft meestal betere beeld-technologie aan boord. Dat resulteert na kalibratie  meestal toch in een beter beeld.
Of je voor de waargenomen verschillen ook de gevraagde prijs wil betalen is iets persoonlijks.