Graag jullie mening over een upgrade,. "Marantz"

Started by Mathijs07, April 2, 2014, 22:49:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mathijs07

Graag jullie mening over een eventuele upgrade van een Marantz SR6300 naar een SR7500, is dat het waard? merk ik verschil? Of is het verstandiger om te proberen een sprong te maken richting de 9000 serie?

ben helemaal Verknocht aan de oudere generatie Marantz HT Amps. geweldig spul!!
ps,. ampje moet een Teufel Theater 500 Mk2 set aan de praat houden, waar ik tot nu toe tevreden over ben, maar goed na een poos word het eens tijd om van moederschip te wisselen.

Mvg. Mathijs.
Livingroom: Akai AM-95 Reference Master, B&W DM1400, DNT ipdio tune, Motorola internet tv,..  Office: Akai AM-67, B&W DM12, DNT ipdio tune,..  Workshop: Sansui au-d9, Bose 301 mkII, Creative Soundblaster X-Fi HD, on htpc

quattronl

Ligt eraan wat je bij moet leggen.
De 7-serie is idd ietsje leuker dan de 6-serie, de opbouw is anders/beter (even simpel gezegd).
Wil je hoger dan is een 9200 of zelfs 9600 erg leuk (zo even uit m'n hoofd).

Hou ook wel even rekening met een eventuele check-up, dus het (laten) nalopen van alle solderingen en vervangen van elco's. Het blijven toch oude apparaten en die kunnen nu wat mankementjes gaan vertonen. Na zo'n beurt kunnen ze er weer even tegenaan, zeker de moeite als je er nog langere tijd van wil genieten.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Mathijs07

kzal incl verkoop van de sr6300 ongeveer 400 max bij willen leggen, dus een amp uit de 9000 moet haalbaar zijn,.
en srry ben te lang offline geweest hiero, kheb zo ongeveer in de afgelopen 2 jaar omgerekend een pallet vol (vintage) amps opgeknapt, dus elco's is een makkie.
Livingroom: Akai AM-95 Reference Master, B&W DM1400, DNT ipdio tune, Motorola internet tv,..  Office: Akai AM-67, B&W DM12, DNT ipdio tune,..  Workshop: Sansui au-d9, Bose 301 mkII, Creative Soundblaster X-Fi HD, on htpc

HTip

Als je de mogelijkheid krijgt om een SR9600 te bemachtigen niet lang twijfelen. Deze heb ik al sinds 2007 en wordt pas vervangen als hij het opgeeft. De nieuwe modellen zijn, los van de nieuwe features, nooit in de buurt gekomen van de SR9600. Upgraden kan alleen naar de losse pre/pro's en eindversterkers.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

buckler

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Mathijs07

Livingroom: Akai AM-95 Reference Master, B&W DM1400, DNT ipdio tune, Motorola internet tv,..  Office: Akai AM-67, B&W DM12, DNT ipdio tune,..  Workshop: Sansui au-d9, Bose 301 mkII, Creative Soundblaster X-Fi HD, on htpc

Mathijs07

Livingroom: Akai AM-95 Reference Master, B&W DM1400, DNT ipdio tune, Motorola internet tv,..  Office: Akai AM-67, B&W DM12, DNT ipdio tune,..  Workshop: Sansui au-d9, Bose 301 mkII, Creative Soundblaster X-Fi HD, on htpc

evilniek

Quote from: HTip on April  3, 2014, 08:03:48
Als je de mogelijkheid krijgt om een SR9600 te bemachtigen niet lang twijfelen. Deze heb ik al sinds 2007 en wordt pas vervangen als hij het opgeeft. De nieuwe modellen zijn, los van de nieuwe features, nooit in de buurt gekomen van de SR9600. Upgraden kan alleen naar de losse pre/pro's en eindversterkers.

En waaruit trek je die conclusie als ik vragen mag, niet dat ik het een ongeloofwaardig verhaal vind hoor. Maar misschien wel handig om te benoemen wát er dan precies beter is aan de SR9600 itt SR7500.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

gast2018

De nieuwe marantzen de 7007 en 7008 zijn echt een pak beter op surround gebied dan de oudere modellen. Ze voelen lichter en goedkoper maar klinken op surround echt beter. Als stereo ding is dan alle home cinema over boord kieperen.

Mathijs07

Quote from: ergé on April 17, 2014, 19:33:50
De nieuwe marantzen de 7007 en 7008 zijn echt een pak beter op surround gebied dan de oudere modellen. Ze voelen lichter en goedkoper maar klinken op surround echt beter. Als stereo ding is dan alle home cinema over boord kieperen.

Mijn zwager heeft een SR5008 in het bezit, welke we ook aan mijn set hebben gehangen (omdathetkan), en dat klinkt toch echt compleet anders, strakker/moderner dan mijn huidige SR6300.
Daarom dat ik ook graag wil blijven hangen in de jaren 90
Livingroom: Akai AM-95 Reference Master, B&W DM1400, DNT ipdio tune, Motorola internet tv,..  Office: Akai AM-67, B&W DM12, DNT ipdio tune,..  Workshop: Sansui au-d9, Bose 301 mkII, Creative Soundblaster X-Fi HD, on htpc

Mathijs07

Ik heb trouwens de SR7500 de rug toegewezen, en heb nu als favoriet een SR9300 boven aan mijn lijsje staan als vervanger.
Livingroom: Akai AM-95 Reference Master, B&W DM1400, DNT ipdio tune, Motorola internet tv,..  Office: Akai AM-67, B&W DM12, DNT ipdio tune,..  Workshop: Sansui au-d9, Bose 301 mkII, Creative Soundblaster X-Fi HD, on htpc

HTip

Quote from: evilniek on April 17, 2014, 18:57:28
En waaruit trek je die conclusie als ik vragen mag, niet dat ik het een ongeloofwaardig verhaal vind hoor. Maar misschien wel handig om te benoemen wát er dan precies beter is aan de SR9600 itt SR7500.
Marantz heeft sinds de SR9600 geen receiver meer geleverd die zo is opgebouwd als de SR9600. Een goede receiver moet zowel een goede voorversterker, processor en eindversterker zijn. Ik ga dat niet helemaal beschrijven, dat is in het verleden al eerder gedaan.

Specs:
- http://us.marantz.com/DocumentMaster/US/SR7500specsheet0506.pdf
- http://us.marantz.com/DocumentMaster/US/SR9600specsheet0406.pdf

Testen:
- http://www.areadvd.de/hardware/marantz_sr5500_7500_8500_1.shtml
- http://www.areadvd.de/hardware/2005/marantz_sr_9600_1.shtml

Quote from: ergé on April 17, 2014, 19:33:50
De nieuwe marantzen de 7007 en 7008 zijn echt een pak beter op surround gebied dan de oudere modellen. Ze voelen lichter en goedkoper maar klinken op surround echt beter. Als stereo ding is dan alle home cinema over boord kieperen.
Kwaliteit van surround wordt niet alleen bepaald door de processing (EQ/DSP), waar de huidige generatie echt veel beter in is. ADSY XT32, x-over per kanaal apart instelbaar, bass-management (LPF/HPF), etc. Echter de kracht van de versterking en stabiliteit van de voeding spelen daarbij ook een grote rol. En juist daar is de oudere generatie topmodellen (SR-12, SR-14, SR9200, SR9300, SR9600) beter in dan de huidige. Maar je hoeft het niet eens met mij te zijn. Ik weet niet of je de SR9600 wel eens hebt ervaren, maar iedereen die bij mij is geweest is verbaasd hoe goed de SR9600 nog steeds is en onder de indruk van het surroundgeluid wat deze kan neerzetten. Even los van de akoestiek, want dat bepaalt pas echt te kwaliteit van je geluid ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Mathijs07

SR9600,.. denken jullie wel aan  mijn portemonnee,..
Livingroom: Akai AM-95 Reference Master, B&W DM1400, DNT ipdio tune, Motorola internet tv,..  Office: Akai AM-67, B&W DM12, DNT ipdio tune,..  Workshop: Sansui au-d9, Bose 301 mkII, Creative Soundblaster X-Fi HD, on htpc

HTip

Quote from: Mathijs07 on April 18, 2014, 03:20:42
SR9600,.. denken jullie wel aan  mijn portemonnee,..

Zeker! Juist daarom. Beter een beetje langer sparen voor een betere aankoop dan een aankoop doen waarbij je nog niet helemaal tevreden bent. Als je dan gaat upgraden ben je meestal meer geld kwijt. De SR9600 is future proof met HDMI, waarbij je kan genieten van HD-geluid, als je speler dat voor je converteert naar PCM. Zo speel ik al sinds ik een BD-speler heb. De SR9300 heeft dat zeker niet en ben je op analoog aansluiten aangewezen, waarmee de BD-speler weer duurder wordt. Die heeft dan een analoge multi-channel uitgang nodig mét goed bass management. En die zijn dun bezaaid ;)

Ik denk dat je in een direct vergelijk tussen een SR9600 en een receiver van de latere generaties versteld zou staan van de uitkomst :unsure: Twee forumleden hebben een SR9600 aangeschaft na een bezoek bij mij ;D
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Etiennevh

SR9600 idd. Zoals door Philip aangegeven, deze receiver laat vele receivers van de huidige generaties achter zich, met een br speler met PCM ben je klaar.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

Mathijs07

#15
sorry jongens, ik heb het roer hier compleet omgegooit naar stereo, heb laats een voordelige aankoop gedaan, een set B&W DM12 speakers, welke ik heb opgeknapt naar nieuwstaat, en waar de marantz sr6300 toch vies moeite mee had, en ben sinds vandaag trotse eigenaar geworden van een rugbrekende / fel begeerde 1993 Akai AM-67 in orginele doos, met ab en gebruiksaanwijzing, met niks te weinig vermogen en Dac. foi wat komen die B&W's tot leven.
en helaas staat de teufel set nu nog wel niks te doen, en de SR6300 te koop. zie mp.
Livingroom: Akai AM-95 Reference Master, B&W DM1400, DNT ipdio tune, Motorola internet tv,..  Office: Akai AM-67, B&W DM12, DNT ipdio tune,..  Workshop: Sansui au-d9, Bose 301 mkII, Creative Soundblaster X-Fi HD, on htpc