PRD diffusers

Started by KayaRahnee, April 1, 2014, 22:58:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KayaRahnee

Quote from: master30 on February 23, 2015, 12:14:49
Ik heb een apparaat gevonden dat geschikt is en snel werkt.

Denk dat het apparaat meer gaat kosten dan het benodigde materiaal en misschien gebruik je het nadien nooit meer ......
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

master30

Quote from: KayaRahnee on February 23, 2015, 19:10:46
Denk dat het apparaat meer gaat kosten dan het benodigde materiaal en misschien gebruik je het nadien nooit meer ......

kan je ook wedges van piepschuim nemen ipv dat studiofoam?
Die kan je met dat apparaat ook snel maken en in de gewenste kleur afwerken.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

KayaRahnee

Quote from: master30 on February 23, 2015, 19:51:19
kan je ook wedges van piepschuim nemen ipv dat studiofoam?
Die kan je met dat apparaat ook snel maken en in de gewenste kleur afwerken.

Piepschuim kan maar bolletjes komen snel los. Hout kan ook maar minder interessant vanwege gewicht.

Ik zou rooftherm 150 of 200 gebruiken: Vermoed dat de produktnaam intussen verandert is.
http://static.nbd-online.nl/attachments/Knauf%20Insulation%20isolatie%20adviesprijzen_2011-6.pdf
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

master30

#53
Ik ga eerst maar is die prd maken,
60x60cm  dikte balkjes 5x5cm

0: 13x
1: 38x
2: 38x
3: 40x
4: 15x
deze maten,

0, 5, 10, 15, 20

Dan heb ik zonder snij verlies al 24,7 meter nodig, dat zijn met 100x50 platen ongeveer 7 schat ik inclusief snij verlies.
Bodemplaat van mdf, die zijn 244x122, daar zou ik met snij verlies dus 8 stuks kunnen uit halen, ik neem de dunste die zou kunnen, denk 8 mm


De wil ik aan het plafond maken in mijn dakkapel.
hoeveel procent moet ik vullen?
Plafond is 240x270
In het midden hangt mijn sterren hemel, een plaat van 120cm x120cm
Langs de randen een koof met verlichting 10x15 ofzo, langs 1 langs een lange kant hang mijn scherm
daarom heen kan ik ze ophangen.
Als ik de sterrenhemel moet verwijderen dan moet dat maar.

Ik hoop ze er omheen te kunnen hangen, elke kant 2 om de sterren hemel, zou ik er 8 moeten maken. (oeps dat zijn zo 10 pakken piepschuim)  :(

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

KayaRahnee

Die berekenings schema's zijn er niet zomaar.

De maten van je blokjes bepalen welk frequentie gebied worden behandelt, dus dat zou je eerst moeten bepalen.

Doe je dat niet dan is het een experiment waarvan het resultaat niet te voorspellen valt.

Deze heb ik al eens doorgegeven, lees die goed door:http://www.soundscapes.nu/rb_prd.htm
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

master30

Ik heb helaas nog niets gemeten, dat moet ik ook eens leren om te doen. :(
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

master30

Heb houtlijm getest. Goedkope van de action.
Hechting op mdf is perfect. Onderling hecht het piepschuim minder.
Na 1 nacht was het nog niet droog.
Het vocht kan er niet uit dat is de oorzaak.

Onderling verlijmen is misschien niet nodig?
Anders kan ik beter een geschikte lijm nemen


HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

KayaRahnee

Quote from: master30 on February 27, 2015, 11:17:58
Heb houtlijm getest. Goedkope van de action.
Hechting op mdf is perfect. Onderling hecht het piepschuim minder.
Na 1 nacht was het nog niet droog.
Het vocht kan er niet uit dat is de oorzaak.
Onderling verlijmen is misschien niet nodig?
Anders kan ik beter een geschikte lijm nemen

Of combinatie van lijmen gebruiken als je toch per se op bodem als onderling wil verlijmen.
Maar m.i. is onderling verlijmen niet noodzakelijk als je maar zorgt voor goede hechting op bodem en geen opening tussen de blokjes onderling laat.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Knor

Onderling verlijmen van balkjes is wel nodig, want mij lijkt dat onbedoelde kieren niet thuishoren in een diffuser.
Volgens rpg ontstaat er daardoor hoogabsorptie waar je niet op zit te wachten.
En voor de juiste lijm zul je waarschijnlijk niet zover hoeven te zoeken.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

KayaRahnee

Quote from: Knor on February 27, 2015, 19:29:54
want mij lijkt dat onbedoelde kieren niet thuishoren in een diffuser.

Dacht dat ik het zo ook had geschreven/aangegeven .....

Quote from: KayaRahnee on February 27, 2015, 12:44:09
Maar m.i. is onderling verlijmen niet noodzakelijk als je maar zorgt voor goede hechting op bodem en geen opening tussen de blokjes onderling laat.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

master30

Nu nog een tip graag hoe ik piepschuim beschilder.
Spuitbus verf tast het aan.
Met een kwastje watergedragende verf duurt me te lang
Wagner verf spuit misschien?
Heb mat zwart nodig. Watergedragende is meestal hoogglans of zijdeglans.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

KayaRahnee

Quote from: master30 on February 27, 2015, 22:10:26
Nu nog een tip graag hoe ik piepschuim beschilder.
Spuitbus verf tast het aan.
Met een kwastje watergedragende verf duurt me te lang
Wagner verf spuit misschien?
Heb mat zwart nodig. Watergedragende is meestal hoogglans of zijdeglans.

Je kan tegenwoordig toch alle soorten verf die je in potten kan krijgen bij de speciaal handel (geen gamma toestanden) ook in spuitbusjes laten maken.
Misschien ken je wel iemand die zo'n elektrisch spuitapparaat heeft, werkt super.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

ruud2

Quote from: master30 on February 27, 2015, 22:10:26
Nu nog een tip graag hoe ik piepschuim beschilder.
Spuitbus verf tast het aan.
Met een kwastje watergedragende verf duurt me te lang
Wagner verf spuit misschien?
Heb mat zwart nodig. Watergedragende is meestal hoogglans of zijdeglans.

latex?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

master30

Quote from: KayaRahnee on February 27, 2015, 22:27:03
Je kan tegenwoordig toch alle soorten verf die je in potten kan krijgen bij de speciaal handel (geen gamma toestanden) ook in spuitbusjes laten maken.
Misschien ken je wel iemand die zo'n elektrisch spuitapparaat heeft, werkt super.

Het is ook goedkoper om met potjes verf te doen ipv spuitbussen en deze dan voor een verfspuit te gebruiken.

Ik zag ook piepschuim/ polysterol primer die dicht het goed af en daar door zou je met een standaard spuitbus verf van de action het weer kunnen over spuiten.
Ik heb zelf getest met de spuitbussen van de action, maar deze tasten toch het piepschuim aan ondanks dat het acryl verf is.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

KayaRahnee

Quote from: KayaRahnee on February 21, 2015, 22:31:51
Neen, ben ik nog niet aan geraakt, is een beetje een op termijn planning geworden.
Op het moment dat, "de vriend die als zelfstandige pleisterwerk doet" waar ik in dit topic over spreek, zijn verbouwingswerken achter de rug zijn gaan we er wel eens mee experimenteren.
Quote from: master30 on February 22, 2015, 19:10:59
Dan moet ik ze maar is maken.
Ik wil ze van piepschuim maken, in de bouwmarkt ligt daar zat van, gamma 7,99 voor een pak platen.
Worden de balkjes 50x50 of 60x60?
Kan ik piepschuim op mijn zaagtafel langs de geleider zagen?
Welk kwaliteit eps moet ik nemen? in de bouwmarkt ligt meestal eps 60
bij bouwmaat zag ik eps 100 en 150.
de prijs is ook een stuk hoger dan.

En Master30 lukt het PRD project een beetje?
Ben benieuwd hoor.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Knor

Deze diffusers zullen waarschijnlijk, op deze manier toegepast, niet zo heel veel effect hebben.
In elk geval niet al die moeite rechtvaardigen van het vele werk.

Diffusers horen zich in eerste reflectiezones te bevinden, waarbij die voor en opzij van je de grootste imlact hebben. Achterwand en plafond hebben dat van zichzelf al minder, maar als de panelen ook nog eens buiten de 1e rz komen te hangen aan het plafond, zal er dus heel wat minder van het beoogde effect kunnen worden geoogst.
Als je bescheiden verwachtingen koestert komt het dus wel goed.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

master30

#66
Quote from: KayaRahnee on March  5, 2015, 14:41:50
En Master30 lukt het PRD project een beetje?
Ben benieuwd hoor.

Door andere verplichtingen helaas geen tijd om ze te maken.
Inmiddels in huis een mooie piepschuim snijder en een wagner verfspuit.
Heb een matte zwarte primer gevonden (avis aqua primer) ideaal voor mij, geen lak afwerking meer nodig.
Heb ook getest met een muurverf, ook dit ging goed, directe hechting zonder primer
Ik moet nog zien wat het mooist in de verfspuit gaat, de muurverf dekt wel sneller en is goedkoper.

Wat effect betreft heb ik wel goede verwachtingen, wellicht dat ik toch beter eerst ga meten.
Door tijd gebrek heb ik me hier nog niet in verdiept.
Laptop is voorhanden, een goede microfoon zit bij mijn velodyne sms 1, die lijkt me wel geschikt.
meer heb ik toch niet nodig?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Knor

Quote from: master30 on March  8, 2015, 21:47:11Wat effect betreft heb ik wel goede verwachtingen, wellicht dat ik toch beter eerst ga meten.
Door tijd gebrek heb ik me hier nog niet in verdiept.
Laptop is voorhanden, een goede microfoon zit bij mijn velodyne sms 1, die lijkt me wel geschikt.
meer heb ik toch niet nodig?

Wat zou je dan willen meten bij of aan diffusers? Ze worden niet ingezet met als doel je galmtijd te veranderen, dus op dat vlak ga je niks meten. Ook je frequentieverloop zal niet meetbaar veranderen door diffusie... :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

master30

Ik moet het werk gebied van de prd bepalen om een homogene reflectie te krijgen?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

bert stoltenborg

Die dingen genereren geen homogene reflectie. Kijk naar de vorm en je snapt dat de reflectie helemaal wordt vervormd.
Je kunt er trouwens wel degelijk aan meten, je kunt de reflectie van de PRD bekijken en vergelijken met een vlakke wand reflectie, en het directe geluid + de reflectie vergelijken met direct geluid en de reflectie van een vlakke wand, bijvoorbeeld.
Ik bazel maar wat.

master30

Quote from: bert stoltenborg on March  9, 2015, 12:40:19
Die dingen genereren geen homogene reflectie. Kijk naar de vorm en je snapt dat de reflectie helemaal wordt vervormd.
Je kunt er trouwens wel degelijk aan meten, je kunt de reflectie van de PRD bekijken en vergelijken met een vlakke wand reflectie, en het directe geluid + de reflectie vergelijken met direct geluid en de reflectie van een vlakke wand, bijvoorbeeld.

Ik had misschien homegene verstrooiing moet schrijven.

Van de sounscapes site:

Wat is een Diffuser?
Een definitie:

Een diffuser is een akoestisch reflecterend oppervlak dat vanwege zijn structuur geluidsgolven die erop vallen homogeen verstrooit in legio richtingen.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Knor

Quote from: master30 on March  9, 2015, 12:25:36
Ik moet het werk gebied van de prd bepalen om een homogene reflectie te krijgen?

Bepalen van het werkgebied gaat volgens een formule.
De werkelijke meting van het coëfficiënt kun je niet zelf thuis doen.
Mijn reserve ging over de locatie van je panelen, die niet heel ideaal is, maar niet over dat ze niet goed zouden werken uit zichzelf.

Metingen (specs) zeggen bij diffusers net zomin iets als bij hardware. Je koopt je hardware ook niet op specs maar op luisterervaring. Zo ook met difs: als je er blij van kunt worden is het goed, hoe het verder ook meet...
Anders zou niemand nog buizenapparaten hebben, of draaitafels. Allemaal bagger in meettechnische zin, maar het kan wel verrekte goed klinken, toch? :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Jij zegt (de laatste tijd) veel maar je onderbouwt nooit iets, Knor.  ;D

Diffusoren worden gewoon gemeten.
Zowel RPG als Prof. Angelo Farina en Prof.Ivo Mateljan hebben vele papers geschreven over hoe dat moet aan die gekke nummer theorie diffusors, maar daarvoor is bijvoorbeeld al veel geschreven over diffusie in bijvoorbeeld nagalmkamers etc. door oa Schroeder.

Over de orthodox-religieuze mening aangaande hardware die je aanhangt zal ik maar niets zeggen, die discussie kennen we al en ik ben bang voor een Jihad.   ;D

Ik bazel maar wat.

bert stoltenborg

#73
Quote from: master30 on March  9, 2015, 12:52:02
Ik had misschien homegene verstrooiing moet schrijven.

Van de sounscapes site:

Wat is een Diffuser?
Een definitie:

Een diffuser is een akoestisch reflecterend oppervlak dat vanwege zijn structuur geluidsgolven die erop vallen homogeen verstrooit in legio richtingen.

Je moet, als je wilt weten hoe dit zit, niet op dit soort sites kijken, maar op sites van serieuze mensen/instellingen die kritisch zijn. Ik zal later eens kijken of ik de relevante links voor je kan vinden. Ging sneller dan ik dacht  ;D http://pcfarina.eng.unipr.it/Public/Papers/list_pub.htm vanaf nummer 135
Ik bazel maar wat.

Knor

Quote from: bert stoltenborg on March  9, 2015, 15:45:39Jij zegt (de laatste tijd) veel maar je onderbouwt nooit iets, Knor.  ;D
Onderbouwen doe ik desgevraagd, maar niet ongevraagd. Er worden al genoeg woorden verspild.
M30 lijkt aan een diepgaande academische uitleg over diffusie op dit moment niet zoveel behoefte te hebben, als je een beetje goed leest.
Maar hou je vooral niet in voor mij!

Quote from: bert stoltenborg on March  9, 2015, 15:45:39Diffusoren worden gewoon gemeten.
Dat schreef ik ook al in het vorige postje...

Quote from: bert stoltenborg on March  9, 2015, 15:45:39Over de orthodox-religieuze mening aangaande hardware die je aanhangt zal ik maar niets zeggen, die discussie kennen we al en ik ben bang voor een Jihad.   ;D

Als zo bang voor iets bent, is het hartstikke contra-productief om er zelf over te beginnen, temeer omdat niemand anders dat deed of doet.
We trachten enkel teleurstelling bij M30 te voorkomen.

De persoonlijke invullingen laat ik op jouw bordje liggen, Bert, want die discussie kun je wel vergeten.
Herkauw ze nog!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.