Nieuw leven in de HT -> Relaxed Room

Started by Joske007, March 14, 2014, 18:51:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Quote from: morca on June 15, 2014, 10:24:35
Ik heb gisteren voor het eerst in tijden weer boven film gekeken.
Moet ik weer eens wat vaker gaan doen om de door jouw genoemde reden  :music:
Moet je echt doen ... genieten man   :popcorn:

Enige nadeel dat boven muziek beluisteren of film kijken heeft, is dat het vrouwke nu harder moet roepen "KOMEN ETEN"  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Ach ik moet toch zelf koken  ;D
Idd moet ik weer eens vaker doen,heb ik 2 sets en luister bijna nooit.
Dat kan eigenlijk niet  :music:  :popcorn:

Joske007

Vandaag is het dan zover, er komt een allere1ste M&G met Jvanhambelgium  ;D

Family & friends, zijn hier al eens komen kijken en luisteren, maar omdat ze niet beter weten, vinden ze hier uiteraard al gauw alles goed.
Daarom deze M&G, want ben nu toch wel zeer benieuwd naar iemand anders zijn deskundige en neutrale mening, en hoe die bepaalde zaken hier nu zelf ervaart en wat er hier zoal nog te verbeteren valt.
Het wordt alvast een gezellige zaterdagnamiddag  :coffee:  :popcorn:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link


jvanhambelgium

Bon, net terug binnen van myn ochtendloopje en inderdaad deze middag  afzakken naar Rik om wat te genieten van de ruimte...maar dat zal ni echt een probleem zijn...😂
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

MLCinema

#105
Dat wordt een mooi verslag[emoji1]?
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Joske007

#106
Dag Jan,

Alvast bedankt voor het mooie uitgebreide verslag en uiteraard de gezellige M&G van afgelopen zaterdag, de uurtjes vlogen zo voorbij  :popcorn:  :coffee:
Het verslag v/d M&G: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143605.0

Fijn om in je verslag te lezen dat het vele werk, wat hier verricht is toch wel de nodige vruchten heeft afgeworpen en zich dus verder zal vertalen in menig luister en filmplezier.
Het startschot van de nieuwe ruimte voor een 1ste M&G heeft hier dus alvast plaatsgevonden :)
Ik kijk alvast weer naar de volgende M&G uit, om zo andere hobby en forumgenoten te ontmoeten en hun HT/ luisterruimte te ontdekken.


Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Inmiddels heb ik de eerste 2 akoestische paneeltjes dit weekend kunnen afwerken, waarbij ik bewust heb gekozen voor eenvoudige zwarte paneeltjes.
Ik zie er vanuit mijn luie zetel toch niks van, dus aan dure akoestische foto-canvas heb ik hier achter de zitplaats in een verduisterde ruimte toch niet veel  :music:

Het stofje dat eromheen mocht komen, kwam ik toevallig in de Ikea tegen aan de scherpe prijs van €3/lm.
Zodoende heb ik voor het plafond ook de nodige lopende meters maar ineens meegenomen.
De zijwanden zijn wat moeilijker en worden hier en door akoestische overwegingen met echte speakerdoek (elastisch) gedaan, maar dat is weer iets voor later  ;D

 

 




Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

rho

Ziet er helemaal niet verkeerd uit.

Joske007

#109
Als kritisch (stereo) luisteraar was ik al enige tijd ontevreden van het resultaat, dat XT32 me na diverse metingen hier in de Relaxed Room bracht.
Zie hier het verslag: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=145481.msg2690167#msg2690167

Zodoende was ik dus op zoek naar een eenvoudige oplossing voor het DSP probleem, want om nu die mooie Denon 4520 zomaar de deur te wijzen, leek me nu echt wel een brug te ver.

Gelukkig is deze mooie Denon voorzien om "Audyssey Pro" te activeren, het leek me de moeite waard en als goedkoop alternatief om hiermee alvast eens mee te experimenteren. Want de volautomatische kalibratie "Audyssey XT32" kan bij sommige gebruikers toch wel zeer vreemde resultaten neerzetten.

Tijd dus voor een "Pro" kalibratie van een hoger niveau en een "Audyssey Pro" licentie  :headbanging:



Zodoende ben ik bij Jan gaan aankloppen, zodat ik hier in alle rust aan de slag kon experimenten met Jan zijn "Pro-kit". Tijdens mijn verschillende "Pro" kalibraties en evaluaties, is toch wel duidelijk gebleken dat "Audyssey Pro" hier duidelijk niet te vergelijken is met de standaard en volautomatische piloot "Audyssey XT32". Dit gaat hier toch wel een heel stuk verder in kalibratie, hmmm "Audyssey Pro"  :alien:   

Intussen luister ik via een Bluesound al enige tijd met "Audyssey Pro" geactiveerd naar mijn muziekcollectie.

Kortom, ik ben nog nooit eerder zo tevreden geweest van menig DSP  :music:
Het klinkt hier met de "Audyssey Pro" kalibratie veel aangenamer dan ik ooit voorheen of met XT32 heb kunnen bereiken. Van het bekende "spatiaal" fenomeen, uitgeholde klank of andere rare bijverschijnselen is hiervan totaal geen enkele sprake meer. Dankzij "Audyssey Pro" kan ik eindelijk weer terug verschillende artiesten uit mijn collectie naar boven halen, die voorheen hier als zeer onaangenaam werden ervaren waren om langdurig naar te luisteren.

Een dikke + voor Audyssey Pro: Voor stereobeleving is hier in de "Relaxed Room" eindelijk weer rust  :pompom:

Ook bij film merk ik dat "Audyssey Pro" echt een meerwaarde biedt.
Het algemene bubble-gevoel is er veel beter op geworden, stemmen zijn duidelijker, dynamischer, het laag gedetailleerd en krachtiger.

Jan, voor alle moeite nog eens van harte bedankt  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

cobaltjeh

Interessant, en goed om te horen dat je er nu tevreden over bent.

Wat ik met vooral afvraag is wat er nu meer bij de pro in te stellen is / configureren.

Want momenteel weet ik niet meer als een betere kwaliteit mic, met meer meetpunten. Maar zoals je aangeeft gaat het verder dan dat, de vraag is alleen waarin?

jvanhambelgium

#111
Quote from: cobaltjeh on October 24, 2014, 16:57:55
Interessant, en goed om te horen dat je er nu tevreden over bent.

Wat ik met vooral afvraag is wat er nu meer bij de pro in te stellen is / configureren.

Want momenteel weet ik niet meer als een betere kwaliteit mic, met meer meetpunten. Maar zoals je aangeeft gaat het verder dan dat, de vraag is alleen waarin?

Enkele punten :

-> Veel nauwkeurige meetmicro + specifieke calibratie (elke mic is gecalibreerd). Voor systemen als ADSY is het essentieel zo correct mogelijk te meten natuurlijk.
We hebben serieuze verschillen gemeten tov de "standaard" eifeltoren-microfoon, vooral met de levels van subwoofer die waar soms 6dB verschil op zat. Ik neig nog altijd de ADSY Pro MIC eerder te geloven dan het kleintje...

-> Optimalisatie van cross-overs om nog beter te blenden met de rest van de speakers. Bij een gewoon AVR is dit iets dat niet gedaan wordt omdat de AVR-bouwers hier geen extra memory voor voorzien. De X-over die je aangeboden krijgt bij een klassieke ADSY calibratie is een keuze van de AVR. Kies je iets anders, vb 80Hz heb je geen heroptimalisatie oid. Bij de "Pro" wel, je kiest uit het lijstje de X-overs, gerangschikt van beste->minst beste en na elke keuze gebeuren er herberekeningen om dit te optimaliseren

-----
Sometimes, the roll off slopes of the speakers don't match the fixed slopes of the bass management filters.  With MultEQ Pro, the software tries several frequencies to find the best crossover frequency that minimizes summation problems that can occur due to slope mismatch.  This is done for each speaker individually
So it does correct the slope mismatch of the commonly used 24db LP/12dB HP filters in AVRs.
------

-> Curve-editor : op de Pro kan je +- 3dB correcties maken op elk van de kanalen. Is niet veel, maar soms kan dat "net" datgeen zijn wat nodig is.

-> "Midrange" compensation. Alle consumenten-versies hebben ergens een 3dB "cut" zitten in het overgangsgebied rond 2kHz omdat dit uit experimenten van Audyssey Labs zou blijken dat dit ten goed komt.Kan je enkel "af" zetten op de Pro-versie.

-----
Midrange compensation is an intentional dip in the 2 kHz region where the vast majority of tweeter-to-midrange crossovers are. In that region the tweeter is at the low end of its range and the midrange at the high end of its range and the directivity of the speaker goes through major changes. We found that if that region is equalized to flat, the change in direct to reflected ratio that happens because of the directivity variations causes voices to sound harsh (among other things). So, we have this implemented in the Audyssey target curve. With MultEQ Pro you can choose to turn it off, but we don't recommend it. This notion was observed 40 years ago by BBC speaker designers in their studio monitors. They designed their speakers with this "BBC dip" intentionally in the speaker response.
-----


-> Opslagen van je metingen en die kan je terug inladen, zaken aanpassen en terug naar de receiver schrijven.
Echt terug *meten* is enkel nog nodig bij aanpassingen van ruimte, speakers etc.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)


Joske007

Quote from: jvanhambelgium on October 24, 2014, 17:15:14
Enkele punten :
Bedankt, voor de uitgebreide toelichting  ;D
Quote from: morca on October 24, 2014, 17:32:07
Mooi dat je zo zit te genieten Rik !!  :music:  :thumbs-up:
Thnx  ;)
Genieten doe ik zeker  :pompom:  :headbanging:

Jammer, dat ik al die tijd zo sceptisch t.o.v. Audyssey "Pro" stond  en hier geen meerwaarde in vond :(
Het had me vooral veel tijd en moeite uitgespaard, intussen wel weer wat wijzer geworden.

Mijn goedkoopste upgrade ooit: Audyssey "Pro"  :headbanging:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Quote from: Joske007 on October 24, 2014, 18:02:56
Bedankt, voor de uitgebreide toelichting  ;DThnx  ;)
Genieten doe ik zeker  :pompom:  :headbanging:

Jammer, dat ik al die tijd zo sceptisch t.o.v. Audyssey "Pro" stond  en hier geen meerwaarde in vond :(
Het had me vooral veel tijd en moeite uitgespaard, intussen wel weer wat wijzer geworden.

Mijn goedkoopste upgrade ooit: Audyssey "Pro"  :headbanging:
Goeie dsp,beter gezegd afstelling is altijd belangrijk.
Ik kende pro ook niet,maar goed dat je van Jan kon testen ;) :thumbs-up:

Tijd voor relaxen in de relaxroom  :music:

cobaltjeh


Staaled

#116
De ervaringen hier met pro maken mij toch wel benieuwd.
XT32 doet het in mijn set erg goed ,maar beter is mooi meegenomen. ;)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

#117
Onlangs heb ik bij iemand (Janvanham) een 5.1 opstelling mogen horen, waarbij de rear-speakers op 110/120° stonden opgesteld. Dit klonk tov mijn 5.1 opstelling toch echt wel een heel stuk beter. De reden ligt bij de opstelling van de rear-speakers hier in mijn ruimte die op een 90° in dezelfde lijn van de zitbank staan opgesteld.

Om dit gat achteraan te kunnen vullen heb ik onlangs en als experiment mijn speakers uit de leefruimte achter de zitbank gezet, zodat er sprake is van een 7.1 opstelling.

Deze 7.1 opstelling staat hier als experiment al enkele dagen als zeer grote verbetering in het surround gevoel hier achteraan, het gat is hiermee volledig verdwenen.

Het enige nadeel is dat de back-speakers hier niet optimaal staan opgesteld.
Zo staat er 1 speaker voor een deel in de deuropening (lag enkele dagen geleden al bijna tegen de grond) en de andere te dicht bij de radiator.

Nu ik van deze hele surround verbetering heb mogen proeven, ben ik op zoek naar een goed compromis. Zo vraag ik me af of het zelfde 7.1 effect kan behaald worden, met de back-speakers als inbouw in het vals plafond achter de zitbank te voorzien?

Hierbij enkele links naar de foto's van de ruimte
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=141571.msg2594700#msg2594700





Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

morca

Het blijft een relaxte ruimte om te zien Rik  :clapping:
Speakers inbouwen........lijkt mij niet zo,n goeie afstraling te hebben.
Maar met zekerheid durf ik het niet te zeggen.

Staaled

Ik zou het eerder tegen de achterwand zoeken.
Dus hoog in de overgang naar plafond.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Misschien is het toch wel handig, dat ik even ter verduidelijking van de huidige 7.1 situatie hier wat enkele foto's post ;)





Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Vandaag zijn eindelijk de relax-zetels geleverd  ;D

Yes, in onze Relaxed Room horen uiteraard deze verstelbare Relax-zetels te staan  :popcorn:
Onlangs ook maar even de radiator vervangen en verplaatst, zodat de back-speakers voor de 7.1 nu netjes centraal achter de zitplaats kunnen staan.Omdat de Radiator voorzien is van een omkasting die zijdelings gesloten is, straalt de radiator nauwelijks tot geen warmte af naar de speakers, dus dat zit gelukkig goed.




Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Crownfire

Super relaaaxed die zetels. Is dat nog een beetje te betalen?  :headbanging:

Witalik

Zo daar kan je wel lekker in chillen zie ik al ! Ziet er goed uit !
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"