Van TV naar analoge versterker

Started by Jeroen Top, March 9, 2014, 21:31:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Beste optie om middenklasse TV zonder analoge out te verbinden met een analoge versterker

Hoofdtelefoon
1 (25%)
Scart
0 (0%)
HDMI (ARC) -> RCA Audio mini-DAC
0 (0%)
Optical -> RCA Audio mini-DAC
1 (25%)
HDMI -> volwaardige DAC
2 (50%)
Andere oplossing tussen de TV en de versterker
0 (0%)
Andere TV of versterker kopen
0 (0%)

Total Members Voted: 4

Voting closed: April 13, 2014, 22:34:18

Jeroen Top

Dag allemaal,

Deze situatie komt steeds vaker voor denk ik en ik ben benieuwd wat jullie voor mooie oplossingen zien.

Veel middenklasse TV's hebben tegenwoordig geen analoge audio out meer. Misschien ook niet zo'n gemis omdat de DAC van de TV meestal niet super is. Maar goed, mensen hebben soms ook nog een zeer goede maar gedateerde analoge versterker of zoals ik, een nieuw apparaat dat geen digitaal eet (in mijn geval een gemodde Sonos AMP).

Ik zie een aantal opties voor een zo goed mogelijk geluid:

  • Aansluiten via de hoofdtelefoon-aansluiting. Voordeel: één draadje, relatief lage kosten. Je kunt het niveau van het geluid met de AB van de TV bepalen. Nadeel: je leunt op de DAC van de TV
  • Aansluiten op de scart (via een verloopstekker). Voordeel: relatief lage kosten. Nadeel: je leunt op de DAC van de TV, je kunt het niveau van het geluid niet met de AB van de TV bepalen
  • Aansluiten via een HDMI (ARC) -> Audio mini-DAC (bv de Cyp AU-1HARC). Voordeel: je gebruikt een andere DAC dan die van de TV met hopelijk een goede DAC, je kunt het niveau van het geluid met de AB van de TV bepalen. Nadeel: veel componenten. Is zo'n mini DAC wel beter dan die van de TV?
  • Aansluiten via een Optical -> Audio mini-DAC . Voordeel: je gebruikt een andere DAC dan die van de TV met hopelijk een goede DAC. Nadeel: veel componenten, je kunt het niveau van het geluid niet met de AB van de TV bepalen. Is zo'n mini DAC wel beter dan die van de TV?
  • Je zet er een goede DAC tussen. Voordeel: beste geluidstechnische oplossing (?). Nadeel:duur
Benieuwd wat jullie hier van vinden en wat jullie keuze (uit deze of nog andere opties) zou zijn.
Enige beschouwingen of het rommelen met DAC's überhaubt zinvol is stel ik zeer op prijs.

Bedankt alvast, Jeroen
Set 1: Denon X2000, KEF 3005 SE (5.1), Monitor Audio Bronze
Set 2: Sonos Connect:AMP Magna Mod, Anthony Gallo A'Diva SE, Rel T5

Magna Hifi

Volgens mij is het aansluiten van 'low budget dac's geen verbetering tov. de ingebouwde DAC's. Daar kan nog een ander probleem ontstaan zoals bij mijn Philips TV die geen stereo spdif signaal kan uitsturen en werkt daardoor niet met mijn DAC. Bij de Samsung TV van een kennis gaat dit wel goed.

Het aansluiten via analoog hoofdtelefoon uitgang kan wel maar is niet ideaal omdat het technisch gezien niet helemaal op elkaar aansluit.

Bij optie vier, optisch via DAC, stel je dat het volume niet regelbaar is via de AB van de TV. Heb je dit getest? Bij de Samsung werkte dit namelijk wel via de volume regeling van de TV.

Ik denk dat een HDMI dacje of de Optische (mits volumeregeling het doet) toch de mooiste oplossing is. Het wekr goed en het geluid is beter dan standaard TV. Verwacht geen wonderen van deze converters. Wil je een bioscoop thuis dan is er meer nodig   8)

Erik

Ik heb bewust daarom een tv met audio out gekocht (en scart).
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

denoontje

Ik heb een minidacje optisch aangesloten.

Hoodtelefoon was veel te zacht qua geluid en via scart (verloop naar scart end aarop een scartverloop) ging het ook niet altijd goed. Kan evt aan de scartverloop hebben gelegen, maar bijkomend voordeel door het optisch te doen was dat ik instellingen mbt geluid in de tv kon maken dat analoog niet lukte.
Betreft een samsung 8000 serie led.

LittleNinja

Een TV decoder er tussen die analoog uit heeft?
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Erik

#5
Maar kun je dan makkelijk digitaal lenen van je tv? Ik maak ook gebruik van spelcomputers noem het maar op en dan wil je geluid uit je tv niet van de bron anders krijg je heel veel stekkers. En ik hb anderhalf jaar weinig gevonden over hdmi naar stereo tulpjes converters
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

LittleNinja

Ik kan het niet testen, maar als ik mij niet vergis stuurt een TV decoder simultaan analoog als digitaal uit. Wellicht is dit ook weer afhankelijk van de decoder. Sowieso moet je je afvragen of de kwaliteit belangrijk is want ik durf hier mijn vingers niet voor in het vuur te steken.

Quote from: Erik on March 11, 2014, 21:56:28
Maar kun je dan makkelijk digitaal lenen van je tv? Ik maak ook gebruik van spelcomputers noem het maar op en dan wil je geluid uit je tv niet van de bron anders krijg je heel veel stekkers. En ik hb anderhalf jaar weinig gevonden over hdmi naar stereo tulpjes converters
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

denoontje

Ik wilde juist geen decoder ertussen maar in eengebouwde cam module ;-) ,m arr wellicht is dat ook een oplossing

Wilberts

1) alsik deze optie kies, moet ik mijn versterker heel hard zetten om er geluid uit te krijgen...het werkt wel.maar als ik mijn versterker een cd wil draaien moet ik er dus opletten om hem veel zachter te zetten..
Hoe kan ik dit oplossen..