De 4 G's van HT/multichannel

Started by patrick_vdb, January 29, 2004, 14:10:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Johan Van Gompel

Quote from: patrick_vdb on January 29, 2004, 14:10:25
De 4 G?s van HT, gelijke speakers, gelijke afstand, gelijke hoogte en gelijk volume. Een dogmatische aanpak waarvan ik mij bewust ben maar wel een welke als ideaal uitgangspunt genomen kan worden bij de realisatie van een eigen HT/multichannel opstelling. Want nogmaals, uitgaan van een compromis zal nooit een ideaal weten te scheppen.

Natuurlijk zijn er binnen de ideale HT/multichannel nog talrijke factoren zoals bv de ruimte en zijn akoestiek zelf van invloed., daar ben ik mij gedegen en bewust van maar niet getreurd want deze zullen ook een plaats gaan krijgen op het forum. Althans zo is het voornemen

Mijn ruimte van 3,13 x 4,04 x 2,09 m is verre van ideaal. De speakers zullen bv. noodgedwongen maximaal 10 cm van de linker- en rechterzijde van de ruimte geplaatst kunnen worden. De rears zullen hooguit 5 graden achter me komen te staan en gezien de projector in de weg staat zit ik allesbehalve in het midden van een magische cirkel. :-\ Voor de meeste mensen is het ideale HT wellicht een utopie. Alleen zij die een grote ruimte ter beschikking hebben of met een ideale HT-ruimte rekening houden bij de bouw van hun huis kunnen een poging ondernemen om het ideale te benaderen.
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

patrick_vdb

Hi,

Quote from: Johan Van Gompel on February 12, 2004, 14:30:36Alleen zij die een grote ruimte ter beschikking hebben of met een ideale HT-ruimte rekening houden bij de bouw van hun huis kunnen een poging ondernemen om het ideale te benaderen.

Helaas Johan, een grote ruimte of speciaal rekening houdende bij de bouw zijn geen harde voorwaardes om idealen te realiseren. Het is een kwestie van benaderen, rekening houden met de verschillende componenten (speakers plaatsen welke vee ruimte vragen terwijl je dat niet hebt is bv al een verkeerd uitgangspunt, de luisterpositie dan maar aanpassen op deze speakers terwijl je dan weer in de problemen komt met de surrounds verslechterd het verder etc), uitgangspunt bepalen etc.

Als ik mij niet vergis heeft Raf een ruimte welke kleiner is dan de jouwe, toch heeft idealen kunnen bewerkstelligen naar ik begrepen heb.

Mvrgr

Patrick


Raf1

Johan,

In feite is het ideaal niet moeilijk te bereiken.
De Theorie van de G4 wijst de weg.
De maten van de ruimte waarin je wilt werken bepalen wat je kunt doen.
Het heeft dus geen nut om in de winkel te gaan staan en te luisteren naar welke speaker je mooi vind, en er is een zeer grote kans dat de speakers die je al bezit  naar een ander huis mogen zoeken.
Het draait om de maximaal zinnig haalbare afstand tussen luisterplek en speaker.
Bij een kamer met een maat van 5meter, is het maximaal haalbare 2,5 minus de dikte van de speaker  :o
Zinnig is dat de speaker tenminste 25cm los van de wand staat ::)
Met een speaker die 25cm dik is + de zinnige 25cm los van de van wand, heb je een reele speaker/luisterplek afstand van 2meter.
De meeste vloerstaanders worden op een afstand van meer als 2,5 meter beluisterd, god mag weten waarom, dus bookshelfs zijn zinniger.
En met die 2meter zit je op de grens van nearfield monitor's.
Je gebruikt een TV-toestel als display?
Die zijn al gauw 50cm diep(meestal meer).
Je front stage wordt t.o.v. het beeld geplaatst, de center level met de voorkant van het beeld, oei, nog minder afstand tussen speaker en luisterplek.
Maar er is ruimte voor, en er zijn speakers voor, zelfs extreem dure, en je hebt de G4 letterlijk helemaal gevolgt! ;D

Groetjes,

Raf.

roland p

#53
QuoteMet een speaker die 25cm dik is + de zinnige 25cm los van de van wand, heb je een reele speaker/luisterplek afstand van 2meter. De meeste vloerstaanders worden op een afstand van meer als 2,5 meter beluisterd, god mag weten waarom, dus bookshelfs zijn zinniger.

Het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? bij mij zijn mijn vloerstaanders maar een paar centimeter dieper dan mijn 'bookshelfs'. Maar ik vind de vloerstaanders véél beter klinken. (Die wil ik dan ook gaan vervangen ( 7 vloerstaanders 8)), om aan de '4G' te voldoen. Had ik al vóór dit topic besloten hoor  :D)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

jaco

#54
Quote from: Harry HT on February 12, 2004, 11:05:58
Hallo,

Mij is nog niet helemaal duidelijk of 5 gelijke speakers beter klinken, dan 4 speakers met een bijhorende center. Ik ga er vanuit dat de speakers voor film en sourround sound worden gebruikt.

Bijvoorbeeld de B&W N805 speaker, daar kun je 5 gelijke speakers van kopen of 4 gelijke speakers met een bijhorende center.
Ik heb begrepen dat deze center voor 99% matched met de gewone speaker. Maar met andere series en merken is de match vaak minder toch? veel minder?

Het lijkt mij sterk dat men bij B&W een 99% match weet te halen bij hun 2 centers met hun 6 modellen speakers in de Nautilus lijn. Dan zou je dus met een 805 99% halen van een 800 signature. Er zit immers maar 1% verschil in, en die hoor je vast niet.. ;)

Ik heb dan Kef speakers, en die hebben een beetje het zelfde systeem: 2 centers en 4 hoofdspeakers. Daar kan ik wel van zeggen dat de match vrij goed is, maar om daar 99% aan te hangen zou me te ver gaan.

De argumentatie dat een vloerstaander in de weg staat bij je beeld is helaas waar. Dat is wel leuk bij Widescreen review, die hebben een staande center voor als ze muziek beoordelen, en een liggende voor Film. Dure oplossing, maar misschien de enige juiste.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Yanmik

QuoteZ'n hele setup HIER... 
Mooie sets hebben de mensen met hun Martin Logans
Viel me wel op dat er heel wat een Krell en Theta gebruiken als versterking voor ML
Misschien kan je dat ook nog eens proberen Garmt; wie weet nog beter dan je Chords  :D
Onkyo TX-NR905- PS3 - Focal Chorus 836/816/800 - SVS sub-Marantz DV9500 - Epson TW700(isf)
Kabels: Qed, Profigold, Siltech, Kimber

patrick_vdb

Hi Jaco,

B&W weet idd geen 99% match te behalen met hun twee Nautilus centers en de overige modellen uit de Nautilus lijn. De HTM2 is nagenoeg gelijk aan de N805 (dat bedoelt Harry denk ik ook) en de HTM1 schippert tussen de N804 en N803, voor de N802, N801 en N800 bestaat eigenlijk geen echt optimaal matchende center (misschien dat de signature center nog een uitkomst/verbetering biedt voor N802/N801/N800 eigenaren?). Persoonlijk vind ik dat ze hier best een steek laten vallen, net zoals veel andere fabrikanten.

Mvrgr

Patrick

VlisChris

wellicht omdat er vooral mensen zijn die voor de "mindere" modellen gaan uit deze series? (al kun je hier moeilijk over "minder" spreken ;)).
Ik weet niet hoor :). Ik doe maar een gok, maar dat is een beetje wat ik verwacht. En drie centers zullen ze overbodig vinden?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Harry HT

#58
Hallo,

Vanochtend reply nr 37 gepost, inmiddels alweer ruim 20 replys verder  :o :o
Quote from: jaco on February 12, 2004, 17:41:20
Het lijkt mij sterk dat men bij B&W een 99% match weet te halen bij hun 2 centers met hun 6 modellen speakers in de Nautilus lijn. Dan zou je dus met een 805 99% halen van een 800 signature. Er zit immers maar 1% verschil in, en die hoor je vast niet.. ;)
Inderdaad ik bedoel HTM2 en de N805.
QuoteIk heb dan Kef speakers, en die hebben een beetje het zelfde systeem: 2 centers en 4 hoofdspeakers. Daar kan ik wel van zeggen dat de match vrij goed is, maar om daar 99% aan te hangen zou me te ver gaan.
Ik dacht me te herinneren dat jij ook wel grotere frontspeakers zou willen hebben, zodat de center iets beter zou matchen. Je hebt nu 2 centers? Hoe staan die dan opgesteld boven of naast elkaar? Ik dacht dat alleen die mega center van KEF had. 

@ Christiaan, ik snap je reply niet.

Gegroet,

Harry
Quote
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

garmtz

Even weer compleet on-topic.. :)  Het stukje van Patrick is gepubliceerd op hifi.nl!!! Patrick, bedankt!! Hier de link:

http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1605

jaco

Quote from: Harry HT on February 13, 2004, 02:03:34
. Ik dacht me te herinneren dat jij ook wel grotere frontspeakers zou willen hebben, zodat de center iets beter zou matchen. Je hebt nu 2 centers? Hoe staan die dan opgesteld boven of naast elkaar? Ik dacht dat alleen die mega center van KEF had. 
Ik heb 1 center: Kef 204c. Mijn mains zijn 203, en die hebben dezelfde mid/hoog, superhoog drivers,  maar maar 2 stuks 16,5 cm laag drivers. (i.p.v. 4 bij de 204c)
Je komt dan op hetzelfde als bij B&W uit (als ik patrick zijn verhaal mag geloven)
De 202c center past tussen  de 201 en de 203 in.
De 204c center past tussen de 203 en de 205 in.
Voor het topmdel 207 is er dan niet meer een center die er qua opbouw en volume op lijkt.

Je zou dus alleen maar aan de 4 G's kunnen voldoen als je aan de onderkant van een speakerlijn gaat zitten ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

patrick_vdb

Hi,

Kef heeft dan idd een vergelijkbare situatie als B&W, nog niet meteen helemaal rampzalig want er zijn ook fabrikanten met 1 of slechts 2 centers voor hun gehele speakerlijn. Dan lijkt me de keuze nog lastiger worden wil je trouw blijven aan het principe.

Maar wat mij betreft was het beter geweest wanneer ze ook een matchende center hadden voor de speakers uit de bovenkant van de range, nu lijkt het haast wel alsof je verplicht bent om of een identieke speaker in te zetten als center of genoegen nemen met "minder".

Mvrgr

Patrick

ps, jij bedankt Garmt ;)

jaco

Nou jij ook bedankt. Jouw 4 G's dwingen ons tot het kopen van de goedkope zooi, en we kunnen dus niet eens meer ongecontroleerd geld verbrassen aan de goodies..
Vele ht junks zullen nu als zielige hoopjes mens verder moeten. Vele WAF's slaken een zucht van verlichting, er gloort eindelijk licht aan de horizon.

Welke speakerbouwer levert ons die o zo gewenste super center, alle junks zullen zich tot dat merk moeten richten willen ze verder met hun dwaze gewoonte tot meer, meer zeg ik  ;)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

patrick_vdb

 ;D

Ongecontroleerd geld verbrassen blijft simpel, gewoon je gevoel blijven volgen en geen rekening houden met bepaalde doelstellingen. Blijkt het toch niet optimaal te werken kun je weer verder naar meer en meer;)

Mvrgr

Patrick


Harry HT

Quote from: garmtz on February 13, 2004, 07:16:49
Even weer compleet on-topic.. :)  Het stukje van Patrick is gepubliceerd op hifi.nl!!! Patrick, bedankt!!
Patrick we zijn trots op je    O0
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Harry HT

Quote from: jaco on February 13, 2004, 07:58:51
Nou jij ook bedankt. Jouw 4 G's dwingen ons tot het kopen van de goedkope zooi, en we kunnen dus niet eens meer ongecontroleerd geld verbrassen aan de goodies.. Vele ht junks zullen nu als zielige hoopjes mens verder moeten. Vele WAF's slaken een zucht van verlichting, er gloort eindelijk licht aan de horizon.
;D ;D ;D
QuoteWelke speakerbouwer levert ons die o zo gewenste super center, alle junks zullen zich tot dat merk moeten richten willen ze verder met hun dwaze gewoonte tot meer, meer zeg ik  ;)
Dit is een vraag waarvan ik ook graag ook het antwoord wil weten, hopelijk komt het antwoord nog. We moeten doorgaan met de zoektocht naar deze super center.... Als die maar niet teveel op een frontspeaker lijkt want dan klinkt ie gelijk, heeft gelijke hoogte, gelijke grote, maar zal er weer te gewoon uitzien. En dan geloof ik er weer niet in. :-\ :)
De mooiste
HT & DVD links verzameld


Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Spacebass

Grappig, zo loopt de ene groep achter hun stereo speakers aan, en loopt de andere groep een ideale center achterna  ;D  ;D

Heeft iemand nou al daadwerkelijk een goed (geperforeerd) projectie doek "beluisterd"
Is daar nou mee te leven en hoeveel gaat zoiets kosten (Ik lees steeds heeeeeel duuuuur)

Als daar een duidelijk beeld van is, wordt de stap naar 3 fronts een stuk realistischer...

patrick_vdb

Hi,

Grappig, iedereen geeft tonnen uit aan bekabeling, stroomfilters, maakt z'n stroomnet gebalanceerd etc om dat gordijntje voor z'n speakers weg te halen..en jij wilt juist een doek ervoor hangen ;D

Ik heb nog geen opstelling gehoord waarbij men gebruik maakte van een geperforeerd scherm dus kan hier weinig over vertellen. Aan de andere kant blijft het ook een beetje de large vs small discussie oftewel welke insteek hanteerd men wat betreft speakers ;)

Mvrg

Patrick

Spacebass

#68
Ik heb wel eens de specs van een doek gezien die nauwlijks iets filterde...
Vandaar dat ik toch geintereseerd ben...als het werkt dan werkt het  ;)

Ik mis liever iets van het hoog maar heb een fantastische integratie die aan alle kanten klopt, dan dat ik perfect hoog heb wat het geluidsbeeld naar beneden drukt...
Als ik liggende centers "hoor" dan helpt het richten bij mij toch niet...zelfs niet met hoogpolig tapijt om de reflecties met de vloer te verminderen...

Ik geloof echt dat alleen een ideaal geluiddoorlatend scherm voor mij een oplossing kan betekenen...  :(

Dan komen de 4 G's toch een stuk dichter bij..

(sorry ik kan het niet laten de 4 G's staan bij mij momenteel voor 4 Grote luidsprekers  ;D  ;D  ;D

patrick_vdb

#69
Hi,

Als het werkt dan werkt het idd, iedereen moet met enige fantasie/inleving/toewijding uiteraard te werk gaan en dan is veel mogelijk ;)

Misschien moet je eens Sander Sassen gaan raadplegen, hij gebruikt ook een transparant doek met z'n speakers erachter en is ook nog zoekende naar een beter doek.

Mvrg

Patrick

Quotesorry ik kan het niet laten...

Ik had ook niet anders van je verwacht ;D Maar met 4 Grote luidsprekers heb je geen transparant doek meer nodig...

Spacebass

Maar ik wil zo graag die 5de erbij zetten  ;D

En Bovendien, sinds Garmt zijn 7.1 heeft laten horen (of 7.3) is logi-7 toch ook enorm interessant!!! (De bekende Blade 2 scene)

patrick_vdb

Hi,

Zorg nu maar eerst eens voor die vijfde voordat je er nog twee bij gaat zetten ;D

Mvrg

Patrick

Spacebass

 ;D

Ik heb nu al een paar weken zitten kijken, en ja de lion king 3  ::) was wat vervelender omdat je toch met zijn allen kijkt...

Daarna bullitproof munk gekeken (alleen) ...geen centje pijn..mja ideaal is het dus niet  :(

patrick_vdb

Hi SB,

Precies, sweetspot, kijken met meerdere en focus van dialoog/soundstage is ook een van de dingen waar ik momenteel enorm mee loop te spelen ;)

Mvrg

Patrick

Spacebass

Sweetspot blijft voor mij ook met een center een issue, heb ik bij Garmt nog eens aan de levende lijfe mogen meemaken  :( Ik moet echt in het midden...mijn kids zijn dusdanig besmet dat zij alvast in het midden gaan zitten als het scherm zakt  ;D

Nou ja, ik zoek nog verder op het net om achter de kosten van geperforeerd doek te komen...