Zelfbouw setje

Started by sjig, March 2, 2014, 16:30:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

sjig

Ik heb nu een kast van 90 liter. 40 * 45 * 50 cm.
Getuned op 30 Hz
1 rechthoekige poort van 40 cm breed, 3 cm hoog en 35 cm diep.
40cm * 45cm * 50cm

Dit zou zo op alle fronten kloppen; air velocity onder 17 m/s, geen powerdip, 'vlak' tot 27 hz (wat voor mij prima is), group delay is een mooie oplopende bult, geen extreme uitslagen op vol vermogen.

Hout wordt 18mm mdf, dubbel uitgevoerd, wordt dus een lekker gewichtig kastje 8)

Nu nog van een paar kenners groen licht en het bouwen kan beginnen  ;)

rho

Een poort met een hoogte die veel kleiner is als de breedte is meestal geen goed idee.
De daadwerkelijke oppervlakte van de poort wordt zo veel kleiner. Je moet je voorstellen dat de luchtlaag die tegen de wand van de poort plakt wrijving ondervindt. Die plakt er als het ware tegen en beweegt dus niet mee, zoals het hoort.
Bij een zeer brede, vlakke poort pakt dat dus zeer nadelig uit.

Ik zal het in extremen proberen uit te drukken om het duidelijk te maken.
Stel je hebt een poort van 1cm hoog en 100cm breed. Door de wrijving van het poortoppervlak mag je b.v. de eerste 3mm van de luchtkolom niet meetellen.
Dan hou je nog 39.76cm^2 poortoppervlak over (0.4cm x 99.4cm)
Neem je een poort van 10cm x 10cm zou in dat geval nog 88.36cm^2 poortoppervlak over blijven (9.4cm x 9.4cm).
En dat terwijl je initieel met hetzelfde uitgangspunt begonnen bent, als je geen rekening zou gehouden hebben met de wrijving langs de poortwand. (100cm^2)

sjig

#52
Oké. En als ik nu 2 ronde poorten van 28 cm diep gebruik, met een doorsnede van 5cm?

Edit; Dat gaat hem ook niet worden, dan zit de air velocity op 27 m/s.
2 poorten van 7cm geeft wel het gewenste resultaat, maar ik weet niet hoe ik die 60cm daar binnen in gepropt krijg??

rho

Zie je. weer al redenen om voor een PR te gaan.
Kleine kastjes op een lage frequentie afstemmen is nu eenmaal niet zo'n goed idee, met een BR poort.

sjig

Kan je iedere willekeurige PR erbij schroeven, of liever een gelijksoortige (na berekening natuurlijk)?

Want ik kan nergens een vinden die er ook maar een beetje op lijkt  :(

yorkie13

Kijk eens naar een scan speak 30w PR

rho

Je kan er dan best wel eentje kiezen die qua Vd(max) ietsje boven je driver zit. Anders wordt de PR je beperking wat SPL betreft.

sjig

#57
Toevallig, zat ik net mee te simuleren  ;D

Kan het zijn dat deze hetzelfde presteert als z'n kleinere 10" broertje? In winisd kom ik op ongeveer hetzelfde uit (verschillen zijn dusdanig klein dat je ze waarschijnlijk op je gehoor niet kan horen).


En nog ff offtopic 1 vraagje; Maakt Peerless ook speakers voor andere fabrikanten, zoals Jamo (of Mirage). Want deze (http://www.tymphany.com/files/SBS-160P00AL01-00%20spec%20sheet%20Rve2_0%20072012.pdf) lijkt verdacht veel op de Mirage MM6 (of Jamo Sub 800) die ik hier heb staan.


edit: @ Rho, ik ga er ff naar kijken!

yorkie13

O.a SVS gebruikt ze in de sb12nsd, pb12nsd en pc12nsd.

sjig

#59
Ik heb dit nu met een Scan Speak PR erbij in een kastje van 80 liter.

Als ik nu dus een kastje van 44*43*43 (binnenafmetingen, komt inclusief bracing ongeveer uit op 80 liter) bouw zou het moeten kloppen? Moet de kast nog groter worden omdat de driver ook enkele liters in beslag neemt?

Het liefst wil ik nu de PR voorop de kast hebben, en de driver onderop (down-firing dus), dit omdat de driver er 'gebruikt' uitziet, geen beschadigingen oid.
En onderop de kast 4 spikes.

Hout wordt waarschijnlijk 30mm mdf. Of 2x 18mm (wat goedkoper is). Aan de binnenzijde nog enkele bracing voor extra stevigheid.
Afwerking gaat denk ik hoogglans lak worden. Zwart of wit, hangt af waar ik hem ga plaatsen.


edit: Ik zie net dat er 80gram extra op de PR zit, die mag weg  ;)

dre73

#60
met de inhoud van beide drivers er af en de bracing hou je wel een heel stuk  minder over......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

sjig

Ja, dat dacht ik dus al. Dan ga ik de kast nog wat vergroten. Maar zo veel bracing zal denk ik niet nodig zijn met 32mm dik hout ;)



sjig

Ik zou de sub het liefst bouwen als front firing gecombineerd met down firing.

En dan het liefst de PR op front, en de driver down. Maakt het verschil als ik dit nog omdraai?

Ik ga nog even nadenken of ik de amp er wel in wil hebben. Is wel meteen zo definitief   :confused:

sjig

Btw: Als speakers heb ik heel goedkoop 2 Klipsch RB-51 kunnen kopen.

Was na wat vergelijken al snel verkocht door de geweldig warme klank.


Nu officieel Bose-af ;)

sjig

Wat denken jullie? Rubber voetjes of spikes?

Er zit wel een speaker onder, dus minimale hoogte is 4 cm.

sjig

Ik heb van wat resthout iets in elkaar geflanst.
Resultaat is een kastje met een inhoud van ongeveer 130 liter, en 1 ronde poort met een diameter van 9,6cm en een diepte van 30cm.

Volgens Winisd ligt m'n f3 punt nu op 25 hz. Ik heb alleen na lange niet het gevoel dat hij dit haalt.

Als ik op de eq de 40 hz helemaal naar boven of naar beneden haal merk ik nauwelijks verschil. Terwijl de conus aanzienlijk meer beweegt. 40 hz sinus is nog net een beetje hoorbaar. 35 hz is al niks meer.

Iemand die weet wat ik verkeerd doe?


Het is overigens een Peerless 830845 speaker.

rho

Is ie al een beetje ingespeeld?
Is de kast voor de rest lucht-dicht? De BR-poort mag de enige opening in de hele constructie zijn waar lucht door kan.

130 liter is best groot maar dat zou toch moeten werken denk ik.

Probeer eens of je op 80Hz meer output krijgt en probeer dan ook eens (voorzichtig!) op 25Hz.
Het kan zijn dat je een dip hebt tussen je afstem-frequentie en de wat hogere frequenties, als je de kast veel te groot maakt.

sjig

Speaker is 2e hands, dus zou al gebruikt kunnen zijn. En het aantal films dat ik er al over heb gespeeld is inmiddels niet met 4 handen te tellen  ;)

Als ik op m'n GEQ het gebied tussen 25-40 hz helemaal naar boven haal (+15,8 dB) dan komt er al een stuk meer uit, alleen de versterker is het daar nog niet mee eens (vx 400 budget amp van JB systems).

In theorie zou ik hem hier niet mee kunnen opblazen lijkt mij (tenzij ik een clippend signaal ernaartoe ga sturen)? Er is een powerdip, maar die komt niet onder de 140 watt, de VX 400 levert 135. En het is nog eens een budget amp, dus dat zal wel met een korrel zout te nemen zijn.

rho

#68
Als je het signaal met meer dan 15dB vergroot ga je hoogstwaarschijnlijk in clipping voor je de vermogensversterking gaat toepassen.
Ik denk dat je amp een roll-off heeft ofwel gewoon veel vermogen te kort komt.
edit:rekenfout verwijderd.

sjig

Ik zorg er sowieso voor dat ik onder de 0db blijf, over alle frequenties. En met een highpass van 25 hz houdt de versterker het prima uit, met een broekspijpwapperend laag  :P
Tot nu toe nog maar 1x een kleine glimp van de clip led gehad, gaan we proberen zo te houden  ;)

Als de definitieve versie helemaal af is komt er nog een fotootje. Dit is zoals ie er nu bij staat:








Straks even naar de opslag, als het goed is heb ik daar nog een kwalitatief een stuk betere versterker liggen (Vincent ... monoblock).

Nu eerst een weekje vakantie, daarna nadenken over de rest van het 7.1/2 (misschien toch 2 subs). Na lang discussiëren is iedereen ervoor om de bibliotheek om te bouwen tot thuisbioscoop. Als het eenmaal zover is zal ik wat fotootjes plaatsen natuurlijk  ;)

Iedereen heel erg bedankt voor al het meedenken en helpen!

rho

Ik ben niet zo voor downfiring woofers. Er gebeuren daar rara dingen als je zoveel lucht wil verplaatsen terwijl de conus zo dicht tegen de vloer zit. En dan staat ie nog in een hoek. 't Is een beetje een rare bandpass zo.

Probeer de sub eens een stukje uit de hoek te zetten. Gewoon om het effect te testen. Aan elke kant zo'n 30 a 50 cm plaats laten.

sjig

Ga ik nu direct doen. Zal ook ff wat meten om het verschil te 'zien'.

Cantodea

Quote from: Sjaudio on March  6, 2014, 22:26:20
Boekenplank formaat, 25hz, max 500/600 euro? Gaat niet lukken. Subwoofers van een paar duizend euro halen vaak niet eens de 25hz rechtaan. Je eisen zijn simpelweg te hoog.

Ik zou met 45hz oid al genoegen nemen, dit is al vrij laag voor een boekenplank model.

Drivers met dit budget zou ik eens naar Peerless/Vifa/Dayton kijken.

Edit: zie nu dat je ook een losse sub erbij wilt maken, dan is 25 hz al eerder te bereiken, maar zoals gezegd met dit budget (zeker nieuw) vrijwel niet te doen.

Frequentie respons gemeten in mijn luisterruimte met Dirac Live. Subwoofer BK XXLS 400 (12" Peerless driver) en XTZ 99.26 MKII monitoren, vrij opgesteld (80 cm van de achterwand, ruim 1 meter uit de hoeken met de basreflex gesloten. Het werkgebied van de subwoofer is beperkt tot 37 Hz met een slope van 48 dB BW(via MiniDSP ingesteld. Toch haal ik met deze vrij goedkope maar super degelijke subwoofer makkelijk 25 Hz en minder. Het is inderdaad wel zo dat het beneden de 25 Hz meer voelen dan horen is. Maar bij orgel en elektronische muziek voegt het daadwerkelijk iets toe. De luidsprekers zelf meten recht tot zo'n 40 Hz.

Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Ejorne

Quote from: Cantodea on May  5, 2014, 10:43:40
Frequentie respons gemeten in mijn luisterruimte met Dirac Live.

Mooi resultaat.
Vergeet echter niet dat je nu vooral ook je room-response meet. Als je met deze sub in het vrij veld gaat meten dan krijg je volgens mij een heel ander frequentiebereik. Desalniettemin gaat het er natuurlijk om hoe het in-room klinkt.  :thumbs-up:

sjig

Dat kan heel goed kloppen, die simulatie krijg ik ongeveer ook met win isd (gesloten, 50 liter). Echter, ik heb de 830845 driver.

Deze simuleert dan ook totaal anders, dan de xxls 12. Ze hebben ook compleet andere parameters ( duuuh ;) ).

Maar ik ben op het moment tevreden met het resultaat, en het formaat doet er voor mij niet toe, want zoals het er nu naaruit ziet gaat de subwoofer achter het doek te staan, met misschien nog een broertje ;)