Paper Hatt-zelfbouw

Started by mikekiwi, March 1, 2014, 23:31:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mikekiwi

Na een aantal jaren rustig aan doen thuis qua audio/HT en zelfbouw heb ik de draad weer opgepakt. Na eerst de zolderverdieping omgeturn te hebben van fotostudio naar mini HT, heb ik nu de kriebels weer gekregen om zelf iets te creëren.
Daarmee kan ik voor een redelijk budget denk ik vooral op stereo gebied een mooie stap voorwaarts maken.

Uit een vorig zelfbouwproject had ik nog een setje midwoofers liggen waar ik zeer tevreden mee was (Seas CA12RCY) en met dat als uitgangspunt en de positieve geluiden die ik had vernomen over de Paper Hatts van Tony Gee heb ik besloten dit ontwerp te gaan bouwen.



Het originele ontwerp is zoal jullie zien een monitor-formaat luidspreker, maar wel met dubbelwandige kast. Ongelooflijk stevig en zwaar, met maar 4 liter netto inhoud.

Ik ga ze bouwen als slanke vloerstaanders, met de kast onderverdeeld in 3 delen; het luidspeker-compartiment, een filterdeel en het onderste deel ga ik vullen met schelpenzand om het een en ander wat gewicht mee te geven.

De baffle wordt dubbelwandig 18mm MDF, de zij- en bovenkanten worden 22mm MDF (18+4mm), achterzijde wordt 18mm MDF.

Het is de bedoeling om ook een centerspeaker van hetzelfde ontwerp te gaan maken, maar dat komt pas nadat ik ben bijgekomen van deze actie...

Het ziet er allemaal niet spectaculair uit en heb ook niet opeens iets baanbrekends uitgevonden, maar ben gewoon lekker aan het knutselen aan een prima ontwerp van iemand die er (itt ikzelf) wél verstand van heeft.

Ik zit nog wel een beetje te worstelen met de afwerking. De baffle ga ik doen met Plastikote Stone Touch  in de kleur Manhattan Mist. Kortom, een spuitbus met structuurverf in middengrijze kleur. Moet een leuk effect opleveren. De rest van de kast zit ik nog te twijfelen tussen beplakken met folie en het schilderen met een matte donkergrijze/zwarte verf. Het mag niet te veel reflecteren ivm projectie in de bios...

Oh ja, foto's.... ben al een eindje gevorderd en het is allemaal niet zo bijzonder om te volgen als het project van meesterbouwer franks, maar wie weet is 't toch leuk om te zien ;)

Op de foto's zijn de opzet van de kast te zien, vervolgens de interne bekabeling die ik ga gebruiken (Canare 4S8) en de situatie zoals het er nu uitziet met de gefreesde baffles erbij . Zoals jullie kunnen zien zit de BR-poort aan de achterzijde en blijft het filtercompartiment aan de achter zijde open. Dit laatste gewoon voor de leuk, maar ga het filter ook wat "apart" opbouwen is de bedoeling, dus wie weet wordt dat een leuke gimmick

twani

Mooi hoor, je het zaag en freeswerk zélf?  En zo ja, waarmee dan?

mikekiwi

#2
Quote from: twani on March  2, 2014, 11:00:20
Mooi hoor, je het zaag en freeswerk zélf?  En zo ja, waarmee dan?
Ik heb wel een zaagtafel , maar die zaagt niet nauwkeurig genoeg bij grotere platen. Heb dus het MDF op maat laten zagen bij de plaatselijke Hubo.

Het freeswerk doe ik wel zelf, met een eh...frees  :P  ;)  Met een cirkelgeleider de units infrezen en straks ook de kasten afschuinen. Er komt ook nog een voetje onder dat

mijkie

ziet er goed uit en kan haast niet anders dan goed klinken, T.G. hoef je niets te leren !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

mikekiwi

Quote from: mijkie on March  2, 2014, 12:19:03
ziet er goed uit en kan haast niet anders dan goed klinken, T.G. hoef je niets te leren !!
Thanks!

Ben bij T.G. thuis geweest en daar ook wat andere luidsprekers beluisterd en deze man weet zeker waar hij het over heeft. En nog een aardige vent ook... :clapping:

mikekiwi

Bij deze weer een update (beschrijving in volgorde van de foto's):

- 10KG schelpenzand geeft in 1x een hoop body aan de luidspreker. Ik hoop van harte dat de lijmverbindingen het houden
- Vervolgens het zand in laten stralen
- 1e baffle laag zit er op, de tweede staat er hier nog bij, maar hangt inmiddels in de lijmklemmen

mijkie

dat ziet er goed uit, zullen goed stabiel zijn !! en of je lijmverbindingen het houden, ze plakken al heel wat jaren vliegtuigen met lijm..... zal wel goed komen denk ik !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

htandre

Quote from: mikekiwi link=topic=141306.msg2591495#msg2591495 date=1394125542

- Vervolgens het zand in laten stralen

/quote]

;D :clapping:
Prima tweak.
HT-ruimte: Yamaha RX-A780, Dune H4K Pro, Sony UBP X800M2, JVC D-ILA X7900BE, 4 x Totem Kin mini, 4 x Atacama Duo 7,Totem Kin mini Flex (Centre), Sub SVS PB1000
Wooonkamer: Yamaha N603, Totem Kin Mini, Rel Quake II, LG55B7.
Keuken: Yamaha BAR400, Sony KD 43X8307C

Ht-toedeboon

Quote from: mijkie on March  6, 2014, 18:09:07
....ze plakken al heel wat jaren vliegtuigen met lijm..... !!

Das volgens mij nog steeds een relatief jonge techniek, komen nog steeds heel veel klinknageltjes aan te pas ;)
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

mikekiwi

Heb vandaag het freeswerk afgemaakt. Best tevreden met de uitkomst, niets waarvan ik denk dat het later op zal vallen (een kiwihand is gauw gevuld)  8)

En nu op naar het schuren, met houtlijm behandelen van de kopse kanten, schuren, grondverf, schuren, grondverf, schuren+lakkenx3


chansig

Heel netjes hoor...ik ben benieuwd naar wanneer het geschuurd en gelakt is (3 x).

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mikekiwi

Quote from: chansig on March  9, 2014, 12:40:00
Heel netjes hoor...ik ben benieuwd naar wanneer het geschuurd en gelakt is (3 x).

Gr Hans
Ik ook! Ben niet zo van het geduldige... :-X

chansig

Herkenbaar...maar breng het op you little grasshopper and the result will be evident.

:yinyang:

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

knubbe

Ziet er nu al mooi uit! Zal zeker een mooi resultaat worden als ze gelakt zijn.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

mikekiwi

Quote from: knubbe on March  9, 2014, 14:49:17
Ziet er nu al mooi uit! Zal zeker een mooi resultaat worden als ze gelakt zijn.
Dank je!

Bij deze nog 2 foto's van het proefstukje van de afwerking. is moeilijk op de foto te krijgen, heb een poging gedaan:

links met 1 laag van de inhoud vabn de spuitbus plastikote, rechts met 2 lagen. Zit zelf nog een beetje te twijfelen waar ik voor ga kiezen. Dit keer was de ondergrond grijs zijdeglans, de definitieve versie krijgt een hoogglans zwarte onderlaag.


mikekiwi

#15
En ondertussen is de onderlaag klaar in zwart hoogglans (is alleen bedoeld als onderlaag, je ziet er later toch niets van) en heb ik ook al een laag afwerking gedaan (nog niet helemaal klaar).
Zie onder van wat tussenresultaten van de zwarte onderlaag en wat bijna live-pics uit mijn impro-spuitshack. Achterzijde moet nog en nog een laagje als het gedroogd is om te zorgen dat de dekking overal gelijk is.

botsen


mikekiwi

Quote from: botsen on March 16, 2014, 10:50:39
Mooi project. Volg.

Dank u! Afwerking is nu klaar, het staat nu lekker te drogen en uit te harden in een verwarmde schuur...

Ook al voorzichtig aan het Sarkified-filteropzetje begonnen, is een lastig klusje. Foto's komen als ik die het tonen waard vind  :oops:

Verder nog een leuk dilemma: hoe ga ik de voet van de PH's vormgeven. Op dit moment was ik zoiets van plan, maar zit ik nog te twijfelen over de kleur (ook met dezelfde Plastikote-coating of hoogglans zwart):



Maar toch vind ik dit ook wel leuk:



Geen idee echter of dat soort voetjes/spikes ook ergens te verkrijgen zijn voor een acceptabel bedrag.

Wat is jullie mening?

mikekiwi

#18
En inmiddels zijn de luidsprekers zo goed als klaar filter zit in elkaar en de kasten zijn ook klaar en alles is ook al met elkaar verbonden. En dan is de uitkomst teleurstellend, want het klinkt niet lekker en mijn receiver schiet na een seconde of 10 uit. Heb dus ergens in het filter een foutje gemaakt.
Ben met de mensen van het zelfbouwaudio-forum bezig dat uit te vogelen, ondertussen wil ik jullie de foto's niet onthouden.

Er komen nog spikes onder, maar dat vond mijn laminaatvloer beneden even niet zo fijn... Verder twijfel ik nog over de voet, vind het zelf niet echt heel sierlijk staan. Heb hem dan ook maar niet gelijmd, alleen geschroefd, zodat ik hem weer kan demonteren. Misschien is zonder voet, maar direct op de spikes op een natuurstenen tegel mooier. Ze moeten sowiezo een centimeter of 4 omhoog voor optimale hoogte.

donaldk

Dat plasticoat spul vind ik een heel geslaagd effect. Erg netjes gemaakt.

Hoe groot moeten die voetjes zijn? Ik denk aan gordijnroede eindknoppen, als je die voor de wat dikkere houten roedes kunt vinden in een vorm die jou aanstaat, dan ben je voor euro's per stuk klaar in plaats van gedraaide aluminium blokjes.

Sjaudio

Gewoon spikes lijkt me inderdaad mooier, dan blijft ie mooi slank. Verder ziet het er erg mooi uit! Vind het wel wat hebben, weer eens wat anders als standaard hoogglans of fineer!

paaj

#21
Mooie afwerking idd. Als voet is iets als Kharma doet (zo'n uitstekend kruis vanonder voor de spikes) misschien wel mooi. Maakt het wat luchtiger vanonder.

zoiets als Marten Form:
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

mikekiwi

Quote from: donaldk on April  3, 2014, 17:03:06
Dat plasticoat spul vind ik een heel geslaagd effect. Erg netjes gemaakt.

Hoe groot moeten die voetjes zijn? Ik denk aan gordijnroede eindknoppen, als je die voor de wat dikkere houten roedes kunt vinden in een vorm die jou aanstaat, dan ben je voor euro's per stuk klaar in plaats van gedraaide aluminium blokjes.
Thanks! Qua hoogte moeten de speakers zo'n 5 cm omhoog komen

Bedoel jij zoiets?:


Quote from: Sjaudio on April  3, 2014, 17:03:43
Gewoon spikes lijkt me inderdaad mooier, dan blijft ie mooi slank. Verder ziet het er erg mooi uit! Vind het wel wat hebben, weer eens wat anders als standaard hoogglans of fineer!
Dank je, was inderdaad ook mijn insteek. Heel eerlijk gezegd stond een mooie donkergrijsgebeitste eikenfineer bovenaan mijn lijstje, maar ben daar nog niet zo bedreven in en het kost ook qua afwerking een lieve duit

Quote from: paaj on April  3, 2014, 17:11:55
Mooie afwerking idd. Als voet is iets als Kharma doet (zo'n uitstekend kruis vanonder voor de spikes) misschien wel mooi. Maakt het wat luchtiger vanonder.

zoiets als Marten Form:

Heb ik overwogen, maar vind het lastig om dat zelf zo professioneel te krijgen dat het ook mooi wordt. Plus dat het niet al te breed moet worden want dan kom ik met mijn plaatsing in de knoei

donaldk

Ja alleen dit is voor dunne 20 mm messing? roedes, dus misschien een beetje klein. Moertje erin vastkitten en je draait daar zo een spike in.

dre73

Hé Mike

Ik wil zondag best even komen kijken als je er niet uit komt.
Stuur maar een pm. ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.