Geen verschil hoorbaar tussen $2 en $2000 dollar dac/soundcard

Started by RubenV., February 26, 2014, 15:31:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

Ik zie net deze review voorbij komen op tomshardware: http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.html

De conclusie is dat er geen hoorbaar verschil is tussen Realtek ALC889 en een Benchmark DAC2 HGC, en dat je voor de meerprijs alleen maar extra features/connectivity koopt.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Isflicka

Quote from: RubenV. on February 26, 2014, 15:31:26
Ik zie net deze review voorbij komen op tomshardware: http://www.tomshardware.com/reviews/high-end-pc-audio,3733.html

De conclusie is dat er geen hoorbaar verschil is tussen Realtek ALC889 en een Benchmark DAC2 HGC, en dat je voor de meerprijs alleen maar extra features/connectivity koopt.
Erg amusant om te lezen maar dat wist ik al na het lezen van 'For the most part, the machine's specs aren't really relevant'.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

RubenV.

Quote from: Isflicka on February 26, 2014, 15:56:44
Erg amusant om te lezen maar dat wist ik al na het lezen van 'For the most part, the machine's specs aren't really relevant'.

8)

Ik vind het daarnaast een beetje raar dat ze geen externe amp gebruiken en dan echt alleen het DAC-gedeelte testen...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

MacgregorSound

Quote from: Isflicka on February 26, 2014, 15:56:44
Erg amusant om te lezen maar dat wist ik al na het lezen van 'For the most part, the machine's specs aren't really relevant'.

Ze verwijzen hiermee naar de host-pc, die inderdaad weinig relevant zijn zolang ze maar goed genoeg zijn om de content te verwerken. En gezien de hoogst gebruikelijk kwaliteit nog steeds een vrij kleine datastroom oplevert is elke moderne pc meer dan voldoende.

Professional sound system engineer

Achiel

Sorry hoor maar hoor dag en nacht verschil tussen de onboard geluidskaart en mijn M-audio audiophile geluidskaart.
Linn Majik DSM, Klipsch Cornwall III,  Linn Akurate 2200 dynamik, VPI Scoutmaster/Grado, JL E-112. Onderweg: HiBY R5 II + Grado GW100X

TopGun2010

HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

neverywhere

Ridikuul! Dadelijk gaan ze ook nog beweren dat kabeltjes ook geen verschil geven. :pompom:
I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

RubenV.

Quote from: MacgregorSound on February 26, 2014, 17:12:48
Ze verwijzen hiermee naar de host-pc, die inderdaad weinig relevant zijn zolang ze maar goed genoeg zijn om de content te verwerken. En gezien de hoogst gebruikelijk kwaliteit nog steeds een vrij kleine datastroom oplevert is elke moderne pc meer dan voldoende.

Juist een geoptimaliseerde pc kan voor veel klankmatig verschil zorgen. Er ging voor mij een hele wereld open na het bouwen van mijn eerste dedicated audio pc. Die klonk echt stukken beter dan mijn desktop pc waar ik voorheen mijn DAC op had aangesloten.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

MaxxMark

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

AbZ

Quote from: neverywhere on February 26, 2014, 17:30:33
Ridikuul! Dadelijk gaan ze ook nog beweren dat kabeltjes ook geen verschil geven. :pompom:
Moet niet gekker worden  :D

Feit is dat de kosten van dacs net zo snel zijn gekelderd als de kosten van vele andere digitale dingen,
zodat je nu echt voor een prikkie een niveau haalt dat 10~20 jaar geleden nog peperduur was.

Er komt is een punt waarop de verschillen in wat ze goed doen onder de hoorbaarheidsgrens liggen.
Je kunt dan ze dan alleen nog onderscheiden in smaakgebonden klankmatige afwijkingen, voorzover aanwezig,
en natuurlijk de feature set.    Zie ook http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=139468.0

Justapoke

Quote from: AbZ on February 27, 2014, 11:49:54
Moet niet gekker worden  :D

Feit is dat de kosten van dacs net zo snel zijn gekelderd als de kosten van vele andere digitale dingen,
zodat je nu echt voor een prikkie een niveau haalt dat 10~20 jaar geleden nog peperduur was.

D/A Converters bestaan al iets langer dan 10~20 jaar hoor. Remember de CD-speler ?

Enige verschil met de huidige converters is dat er tegenwoordig meestal wat meer bronnen op aangesloten kunnen worden.
En het prijskaartje wat men er soms aan durft te hangen.  :bored:

Leuke review van Toms hardware!
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

THX-UltraII

WHOEHOE! Weer een believers vs. non-believers topic.
Volgmodus en smullen maar van de discussies die gaan komen.

enne........ natuurlijk zit er geen verschil in!!

erik s.

Quote from: THX-ultraII on April 15, 2014, 13:46:25
WHOEHOE! Weer een believers vs. non-believers topic.
Volgmodus en smullen maar van de discussies die gaan komen.

enne........ natuurlijk zit er geen verschil in!!
wel nee.
er heeft iemand vakantie en dus wordt er een oud topic uit de sloot getrokken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Justapoke

Quote from: erik s. on April 15, 2014, 15:48:44
wel nee.
er heeft iemand vakantie en dus wordt er een oud topic uit de sloot getrokken.

Misschien kan iemand met wat technische achtergronden en feiten het verschil tussen een D/A Converter uit een CD-Speler, en een D/A Converter in een losse behuizing uitleggen?

Ze doen namelijk hetzelfde; een digitaal signaal omzetten naar analoog.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Nahpets

Waarom zouden we iets moeten bewijzen wat je zelf bedacht hebt?

Abz schrijft
Quote from: AbZ on February 27, 2014, 11:49:54
Feit is dat de kosten van dacs net zo snel zijn gekelderd als de kosten van vele andere digitale dingen,
zodat je nu echt voor een prikkie een niveau haalt dat 10~20 jaar geleden nog peperduur was.

Daar staat echt niets dat je kan interpreteren als dat de DAC 10-20 jaar geleden pas uitgevonden is.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

HTip

Quote from: THX-ultraII on April 15, 2014, 13:46:25
WHOEHOE! Weer een believers vs. non-believers topic.
Volgmodus en smullen maar van de discussies die gaan komen.

enne........ natuurlijk zit er geen verschil in!!
En daarom wordt dit topic verplaatst naar de enige plek op het forum waar dit is toegestaan, mits de meningen met respect naar elkaar geuit worden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

erik s.

Quote from: Justapoke on April 15, 2014, 18:11:35
Misschien kan iemand met wat technische achtergronden en feiten het verschil tussen een D/A Converter uit een CD-Speler, en een D/A Converter in een losse behuizing uitleggen?

Ze doen namelijk hetzelfde; een digitaal signaal omzetten naar analoog.
ik kan daar 2 redenen voor denken. flexibliteit en je houdt evt rotzooi die het loopwerk produceert weg bij de converter.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

brtram

Quote from: Justapoke on April 15, 2014, 18:11:35
Misschien kan iemand met wat technische achtergronden en feiten het verschil tussen een D/A Converter uit een CD-Speler, en een D/A Converter in een losse behuizing uitleggen?

Ze doen namelijk hetzelfde; een digitaal signaal omzetten naar analoog.

Wat is het leven toch simpel.

Op een fiets fietst je, in een auto hoef je niet te trappen en een D/A converter zet digitaal om naar analoog.

Wel makkelijk dat er geen verschil is tussen verschillende DAC's, kan je meer geld uitgeven aan een betere fiets of auto.
Vraag is alleen waarom, ze doen toch allemaal het zelfde  ;) 

Justapoke

Maar wat is precies het grote verschil dan? Kan je dat aangeven?

Het moet een signaal slechts omzetten liefst zonder verlies, er niets aan veranderen in ieder geval.
Wat doet een DAC van 4000,- dan eigenlijk meer dan een interne DAC van een CD-Speler van enkele honderden Euro's?

En waarom is er de laatste jaren zo'n hype om ontstaan, terwijl er ten tijde van de CD-speler (nog niet zo lang geleden) nauwelijks over DAC (het nieuwe magische woord) geluld werd?
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

MacgregorSound

Quote from: Justapoke on April 15, 2014, 18:11:35
Misschien kan iemand met wat technische achtergronden en feiten het verschil tussen een D/A Converter uit een CD-Speler, en een D/A Converter in een losse behuizing uitleggen?

Ze doen namelijk hetzelfde; een digitaal signaal omzetten naar analoog.

ADC/DAC chips zijn er in vele prijsklasse's :) Maar waarom in sommige (dure) cd-spelers goedkopere DA converters zitten is mij een raadsel..
Professional sound system engineer

Spijkie

Vreemd eigenlijk die verschillende prijsklasse's het zijn alleen maar 0en en 1en die op een rij staan want het is immers digitaal en daar kan geen klankverschil in zitten.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

brtram

Zolang het 0'n en 1'n zijn is het geen probleem.
Het keurig omzetten hoeft tegenwoordig ook niet zo'n probleem te zijn, maar direct daarna is het analoog en begint het gelazer en het kwaliteit verschil.

Justapoke

Tja.. het gelazer met die hoge prijzen, het is me wat.  :whatsthat:
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Justapoke

Quote from: erik s. on April 15, 2014, 19:20:43
ik kan daar 2 redenen voor denken. flexibliteit en je houdt evt rotzooi die het loopwerk produceert weg bij de converter.

Flexibliteit is natuurlijk een ding, je kan er immers meerdere dingen op aan sluiten. Die flexibiliteit creëert natuurlijk misschien ook weer problemen. Het gemis van een loopwerk is dan misschien een voordeel, je hebt echter ook weer dingen als een extra voeding, en kabelconnectors in de kring.
--
"This power cord is built using high-tech materials costing a small fortune. It might make your system sound a bit better. Or it might not. If it does, we're not really sure why. Still, might be worth trying it - look at the shiny gold plugs!"

Kjelt

Even ter verdediging met een iets technische onderbouwing voor de broodnodige balans:
het ontwerpen van een elektronische schakeling waarin twee domeinen samenkomen te weten het digitale domein en het analoge domein vereist behoorlijk wat kunde, ervaring en oefening.

Wat zijn de obstakels:

- voedingen: deze dienen extreem gescheiden te zijn anders gaan ze elkaar beinvloeden
- signaalwegen/groundplanes: hier lopen nog steeds de expert meningen uit elkaar maar in het algemeen wordt er gepredikt dat de groundplanes tussen beide domeinen ook strikt gescheiden dienen te worden.

Daarnaast zijn er nog enkele moeilijkheden in filters en buffering die ervoor moeten zorgen dat enige restjes van overspraak weggefilterd worden.

Gelukkig hebben we met audio maar met frequenties tot 100kHz te maken dus heel erg spannend is dit tegenwoordig nou ook weer niet meer, in tegenstelling tot bijv. moderne meetapparatuur zoals oscilloscopen en frequentieanalyzers waar tegenwoordig met GHz gesampled en gefilterd wordt.

Toch zie je dus bij goedkope DAC's flink wat compromissen op deze gebieden, bijv slechts 1 DC voeding ipv minstens 5 gescheiden voedingen (2 per kanaal, 1 voor digitaal, 1 voor analoog en 1 voor control/display/etc.).
Of je dit gaat horen ligt aan de persoon en de rest van zijn installatie en setup, ik kan me goed voorstellen dat je dit bij heel veel toepassingen absoluut niet zult horen.