De opbouw van gebalanceerde verbindingen

Started by jossie, February 22, 2014, 01:31:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

AbZ

Quote from: AbZ on February 26, 2014, 23:11:49heeft wel 1 manier om toe te geven dat je telkens gelijk hebt:  je komt dan op z'n ignore list terecht.
Inmiddels inderdaad 10 op de ignore list 

br@m

Interessant topic.

Helaas kan ik de discussie inhoudelijk niet altijd volgen, maar ik heb wel een praktische vraag die mijns inziens direct te maken heeft met de hier besproken materie.

Even wat achtergrond:

Ik overweeg aanschaf van gescheiden voor- en eindversterker.

Als gevolg van kamerindeling en positie van de luidsprekers worden de voor- en eindversterker zo'n 8 meter (kabellengte) uit elkaar geplaatst.

Ik wil dus XLR toepassen.

De apparaten die ik op het oog heb zijn van verschillend fabrikaat.

De voorversterker documentatie zegt:
XLR 1: ground (shield)
XLR 2: positive
XLR 3: negative (return)

De eindversterker documentatie zegt:
XLR 1: signal ground
XLR 2: signal+ (non-inverting)
XLR 3: signal- (inverting)
XLR ground lug: chassis ground

Mijn vraag: kan dit met elkaar en hoe moet ik de XLR kabel maken? Op basis van mijn begrip van dit topic denk ik:

Pin 2 aan pin 2
Pin 3 aan pin 3
Voorversterker: in de connector pin 1 aan behuizing en kabelmantel verbinden.
Eindversterker: pin 1 not connected, mantel aan behuizing.

Wat in houdt dat er dus geen verbinding is voor de signal ground, wat ook de bedoeling is als ik het allemaal goed begrijp.

Klopt dit?

Ik stel prijs op jullie inhoudelijke reacties.

Iets anders wat ik me in dit verband afvraag heeft te maken met aardlussen. Op versterkers zie je vaak het teken staan dat ze dubbel-geisoleerd zijn (klasse 2 apparaat) terwijl ze toch een geaard euro chassisdeel hebben en geleverd worden met een geaarde netkabel.

Volgens de regels MAG een klasse 2 apparaat helemaal niet geaard zijn. Hoe zit dit?


B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Audiofiel

In jouw geval zou ik pin1-1, 2-2 en 3-3 verbinden en chassisdeel van de XLR plug ongemoeid laten.

Veel apparatuur met randaarde stekker heeft aan de apparaatkant geen middelste connector zitten, dus de randaarde wordt dan alsnog niet gebruikt. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

AbZ

Quote from: br@m on April  5, 2014, 12:27:35Wat in houdt dat er dus geen verbinding is voor de signal ground, wat ook de bedoeling is als ik het allemaal goed begrijp.

Klopt dit?
Klopt in principe wel, maar het kan zijn dat fabrikanten vd aanbevelingen afwijken, net als Audiofiel.

jossie

Quote from: br@m on April  5, 2014, 12:27:35
Interessant topic.

Helaas kan ik de discussie inhoudelijk niet altijd volgen, maar ik heb wel een praktische vraag die mijns inziens direct te maken heeft met de hier besproken materie.

Even wat achtergrond:

Ik overweeg aanschaf van gescheiden voor- en eindversterker.

Als gevolg van kamerindeling en positie van de luidsprekers worden de voor- en eindversterker zo'n 8 meter (kabellengte) uit elkaar geplaatst.

Ik wil dus XLR toepassen.

De apparaten die ik op het oog heb zijn van verschillend fabrikaat.

De voorversterker documentatie zegt:
XLR 1: ground (shield)
XLR 2: positive
XLR 3: negative (return)

De eindversterker documentatie zegt:
XLR 1: signal ground
XLR 2: signal+ (non-inverting)
XLR 3: signal- (inverting)
XLR ground lug: chassis ground

Mijn vraag: kan dit met elkaar en hoe moet ik de XLR kabel maken? Op basis van mijn begrip van dit topic denk ik:

Pin 2 aan pin 2
Pin 3 aan pin 3
Voorversterker: in de connector pin 1 aan behuizing en kabelmantel verbinden.
Eindversterker: pin 1 not connected, mantel aan behuizing.

Wat in houdt dat er dus geen verbinding is voor de signal ground, wat ook de bedoeling is als ik het allemaal goed begrijp.

Klopt dit?

Ik stel prijs op jullie inhoudelijke reacties.

Iets anders wat ik me in dit verband afvraag heeft te maken met aardlussen. Op versterkers zie je vaak het teken staan dat ze dubbel-geisoleerd zijn (klasse 2 apparaat) terwijl ze toch een geaard euro chassisdeel hebben en geleverd worden met een geaarde netkabel.

Volgens de regels MAG een klasse 2 apparaat helemaal niet geaard zijn. Hoe zit dit?

Bram, je hebt het goed begrepen. Bij de voortrap hoef je niet perse pin 1 ook aan de behuizing van de connector te maken. Als je de connector insteekt wordt deze (vrijwel altijd) met het chassis verbonden. Die optie is vooral nuttig voor verlengkabels zodat de koppeling 'meelift' met de afscherming.

Als je op safe wilt spelen en het nut van de AES48 norm ziet zitten steek je in beide apparaten de connector in (die je naar ik aanneem zelf wilt gaan solderen?) en controleer je met een multimeter of de shell elektrisch contact maakt met de behuizing.

Vervolgens soldeer je de kabel en soldeer je de afscherming in beide connectoren aan de 'shell'. De Neutrik XX connectoren hebben daarvoor voorzieningen.

Als je apparatuur voldoet aan de AES48 norm (wat ik betwijfel) kun je de afscherming bij het betreffende apparaat inderdaad aan pin 1 solderen. Dan zal dus ook zeer waarschijnlijk de shell aan het chassis gehangen worden zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen.

Bij de eindtrap is duidelijk wat je moet doen. Bij de voortrap is het de vraag. Je zou de fabrikant kunnen mailen met de vraag of de XLR verbindingen voldoen aan de AES48 norm. Als ze een onduidelijk antwoord geven weet je genoeg.

Ga er maar vanuit dat veel Amerikaanse (pro) merken zich inmiddels achter de norm hebben geschaard. Canadese niet en in Europa en Japan is het niet anders. Maar met wat creatief solderen kun je het wel oplossen.

Stuur me anders even een pm met de modellen dan kijk ik even voor je of ik je een beter advies kan geven.

Op je tweede vraag kan ik je geen antwoord geven...
Omni !

br@m

#105
Allen bedankt voor de reacties.

Kan er iig mee verder.

En ja ik soldeer indien nodig de kabel zelf, daar heb ik genoeg ervaring mee.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

sultankat

De laatste keer dat in dit topic iets geplaatst werd is al weer van geruime tijd geleden, maar ik probeer het toch.

Ik heb een Accuphase versterker en een Accuphase cd speler.  Tot zover niets aan de hand want de + en - XLR zitten bij beide apparaten op dezelfde plek: de - op 2 en de + op 3. Allebei Accuphase immers.

Nu heb ik er een XLR interlink van Siltech op aangesloten en die heeft de + en - net anderson: de + op 2 en de - op 3.

Op beide Accuphases zit een schakelaar om de +en - om te keren, zodat deze exact overeenkomen met de Siltech. Vraag: heeft het zin om dat te doen of zijn de + en - ader van de Siltech technisch identiek?

Ben benieuwd naar jullie reacties.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

Dirk

ik mag hopen dat ze de aders van pin 2 en 3 identiek maken, anders zondigen ze meteen tegen de basisregels van een gebalanceerde verbinding.
heeft maw ook geen zin (maar kan evenmin kwaad) om de schakelaars aan beide kanten om te zetten ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

sultankat

Quote from: Dynky on February 27, 2017, 21:03:02
ik mag hopen dat ze de aders van pin 2 en 3 identiek maken, anders zondigen ze meteen tegen de basisregels van een gebalanceerde verbinding.
heeft maw ook geen zin (maar kan evenmin kwaad) om de schakelaars aan beide kanten om te zetten ;)

Dat was mijn idee ook. Bedankt voor de reactie!
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock