het ontslag en de auto

Started by Ingmarroskam, February 21, 2014, 10:57:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ingmarroskam

Beste allen,

Ik ben momenteel werkzaam bij een Accountantskantoor. Ik heb hier een vast dienstverband voor onbepaalde tijd. Ik verwacht dat mijn werkgever bezig is om mij 'eruit te werken'. Ze zijn niet meer content over mijn te behalen targets. Ik voel zelf aan dat het volgende wel eens op korte termijn kan gaan gebeuren:

1. Mijn werkgever komt met een voorstel om een vaststellingsovereenkomst op te maken waarin beide partijen aangeven de overeenkomst te beeindigen.
2. Mijn werkgever start een ontslagprocedure.

Ik heb het zelf ook niet meer naar mijn zin op mijn werk, maar heb dit natuurlijk niet aangegeven bij mijn werkgever. In principe zou ik het dus geen grote ramp vinden als ze met een voorstel gaan komen (ik heb het UWV gebeld en ook als ik instem met het beeindigen van de arbeidsovereenkomst heb ik recht op ww zolang maar duidelijk is dat het initiatief vanuit de werkgever komt).

Er is alleen 1 ding waar ik me op voorhand al wel wat zorgen over maak => de auto:
Mijn werkgever heeft mijn auto gekocht. Het betreft dus geen leaseauto en ik heb ook geen leasecontract. De auto staat bij de RDW geregistreerd op naam van het bedrijf.

In mijn contract staat het volgende punt waar ik voor getekend heb:
- Werknemer wordt een auto ter beschikking gesteld welke in overleg wordt bepaald. Derhalve komt werknemer geen reiskosten toe.

Hiernaast zit er in mijn contract een aanvullend 'Autoregelement'. Dit regelement begint met:
- Dit regelement geldt voor alle werknemers die ten behoeve van hun werk een door de werkgever beschikbaar gestelde auto of ander gemotoriseerd voertuig berijden.
Verder staat er in dit regelement het volgende punt:
- Werknemer verklaart zich akkoord met de regeling dat bij een beendiging van de arbeidsrelatie tussen werknemer en werkgever, om welke reden dan ook, werknemer de keuze heeft tussen de navolgende mogelijkheden:
a. werknemer neemt de auto over, derhalve alle rechten en plichten voortvloeiend uit het leasecontract, dan wel de auto tegen de waarde alsdan te bepalen door de taxateur.
b. werknemer betaalt een boete ter hoogte van de schade (afkoopsom) die de leasemaatschappij in rekening brengt aan werkgever, dan wel - in het geval de auto eigendom is van werkgever - een boete van 15% van de nieuwwaarde van de auto.

Ik zit met name met punt b in mijn maag. Ben ik de zgn. 'pineut' en zal ik 15% van de nieuwwaarde moeten betalen? Ook als het in mijn geval een beeindiging van de arbeidsovereenkomst zal worden op basis van de door mij eerder genoemde scenario's (vaststellingsovereenkomst op initiatief van werkgever of ontslagprocedure)?

Input is meer dan welkom! Indien er meer info nodig hoor ik het wel.

nb. De auto heeft inmiddels 150dkm gelopen en is 3 jaar oud.

Nahpets

Auto verhaal mee laten nemen in de vaststellingsovereenkomst. Het is gebruikelijk dat bij een initiatief van de werkgever tot ontbinding om geen vergoeding te vragen voor afkoop auto (en studie!). Indien ze dat niet willen zul je slecht 2 opties hebben, betalen of naar de rechter.

Tip voor de toekomst, sluit een rechtsbijstandsverzekering af met dekking voor arbeidsgeschillen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

H&C Hifi

ik vind het overigens wel een aparte 1e openingspost voor iemand die zich net heeft geregistreerd hififorum  ;D


StefaanD

Tja de auto is gekocht dus geen lease-wagen geef je zelf aan. En dan wordt in het contract wel over een lease-wagen gesproken, het houdt niet bepaald steek.

En hopen maar Ingmar Roskam niet je echte naam is, vermoed dat je baas ook wel een Internet connectie heeft :D

Hanky Panky

Quote from: StefaanD on February 21, 2014, 11:53:24
Tja de auto is gekocht dus geen lease-wagen geef je zelf aan. En dan wordt in het contract wel over een lease-wagen gesproken, het houdt niet bepaald steek.

Je leest ergens over heen:

a. werknemer neemt de auto over, derhalve alle rechten en plichten voortvloeiend uit het leasecontract, dan wel de auto tegen de waarde alsdan te bepalen door de taxateur.

Het is inderdaad gebruikelijk dat wanneer de werkgever het vertrek initieert dat boete's e.d. en afkoop van studieregelingen voor rekening van de werkgever komen maar..... van elk gebruik kan worden afgeweken. Het is maar net wat je afspreek.

De rechter kan net zo goed zeggen: je weet toch wat je tekent --> dan zijn de gevolgen daar van ook voor u. Gebruikelijk is niet altijd hetzelfde als 'het is op mij van toepassing'.

Laat een arbeidsrecht jurist je vaststellings OVK beoordelen en ga niet kloten met internet adviezen van zelfbenoemde deskundigen. Als je geen RB-verzekering hebt vraag daar dan een paar honderd euro budget voor aan je werkgever, ook dat is niet ongebruikelijk.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hellbeast

#5
Ik ben buitendienstmedewerker (IT) en zo'n autoreglement had ik never nooit ondertekend. De auto van de zaak zie ik als noodzakelijke tool om voor de baas naar de klant te kunnen. Deze regeling zou al helemaal van de zotte zijn als je de auto niet eens prive rijdt. Dat het een koopauto is, zorgt ervoor dat het hele reglement al niet klopt, omdat er helemaal geen leasepartij mee is gemoeid die een een boete zou rekenen.

Dus: geen leasemaatschappij ---> geen boete. Geen boete ----> geen doorbelasting van de boete naar jou.

Edit: overigens ben ik het met de bovenstaande poster eens, dat je je niet moet leiden door al wij TV-serie advocaten. Zorg dat je een professionele partij hiervoor benaderd. Dat je het nu "voelt aankomen" is wel fijn. Nu kun je nog op je gemak je opties laten uitzoeken.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Hanky Panky

Quote from: Hellbeast on February 21, 2014, 12:06:12
Ik ben buitendienstmedewerker (IT) en zo'n autoreglement had ik never nooit ondertekend. De auto van de zaak zie ik als noodzakelijke tool om voor de baas naar de klant te kunnen. Deze regeling zou al helemaal van de zotte zijn als je de auto niet eens prive rijdt. Dat het een koopauto is, zorgt ervoor dat het hele reglement al niet klopt, omdat er helemaal geen leasepartij mee is gemoeid die een een boete zou rekenen.

Dus: geen leasemaatschappij ---> geen boete. Geen boete ----> geen doorbelasting van de boete naar jou.

Edit: overigens ben ik het met de bovenstaande poster eens, dat je je niet moet leiden door al wij TV-serie advocaten. Zorg dat je een professionele partij hiervoor benaderd. Dat je het nu "voelt aankomen" is wel fijn. Nu kun je nog op je gemak je opties laten uitzoeken.

Even het lease stramien-denken loslaten, er zijn ook werkgevers die een auto kopen en bij vroegtijdige beëindiging zit daar voor de werkgever ook een nadeel aan dat afgedekt kan worden. Dat is niet zo vreemd. Niet elke werkgever wordt wild van off-balance financiering  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Hellbeast

Quote from: Hanky Panky on February 21, 2014, 12:12:35
Even het lease stramien-denken loslaten, er zijn ook werkgevers die een auto kopen en bij vroegtijdige beëindiging zit daar voor de werkgever ook een nadeel aan dat afgedekt kan worden.

Ik weet dat dit voorkomt. Maar ik vind dit een risico voor de werkgever en niet voor de werknemer, die geen eigenaar is van de auto. Maar dat is uiteraard discutabel.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Siddartha

met een VSO zou ik uit kijken, alleen als je er zelf ook echt achter staat. In dat geval inderdaad in de VSO laten opnemen dat je afstand doet van de auto, maar er geen kosten voor wilt maken.
Verder, check eens of er een steekhoudend dossier is van je (dit mag je ten allen tijde in zien) om te kijken hoe sterk zij staan voor ontslag procedure. Als ze echt van je af willen dan zullen ze er voor moeten betalen, tenzij in een dossier 2 of 3 zeer slechte beoordelingen staan, enkele officiële waarschuwingen en bijhorend actieplan ter verbetering. Meestal is dit niet zo en lacht een ontslagrechter de werkgever uit.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

twani

Quote from: HcHifi.nl on February 21, 2014, 11:13:00
ik vind het overigens wel een aparte 1e openingspost voor iemand die zich net heeft geregistreerd hififorum  ;D
Is hartstikke "audiogerelateerd". Hij heeft namelijk binnenkort heel veel tijd om muziek te luisteren :D

Passion4Sound

Het is niet echt ingewikkeld, je werkgever wilt van je af (terwijl jij heel graag wilt blijven werken) De werkgeven wilt zelfs een vastrechtovereenkomst met je aan gaan. Heel goed, Maar jij bent nog steeds met stomheid geslagen want je vindt het een geweldige baan. Maar als ze perse van je af willen zou ik de auto overeenkomst in de onderhandeling meenemen.
Dus , vaststellingovereeenkomst plus met gesloten beurs de auto achterlaten.

Ale ze echt van je af willen, zullen ze daar niet onwelwillend tegenover staan.

sterkte

grtz,
Alex

rattaplan

Ik zou het zelfs zo spelen dat in de vastellingsovereenkomst komt te staan dat de auto op mijn naam komt te staan, kosteloos wel te verstaan. Ze willen van je af. Laat ze maar betalen daarvoor.

Nahpets

Natuurlijk joh. Ook nog een nachtje met de vrouw van de baas regelen, elk jaar 2 weken op kosten van de ex-werkgever naar Ibiza, full expenses paid, tot zijn pensioen een aanvulling tot 100%.

Ben ik nog wat vergeten?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

lynch1979


rattaplan

Quote from: Nahpets on February 21, 2014, 15:38:54
Natuurlijk joh. Ook nog een nachtje met de vrouw van de baas regelen, elk jaar 2 weken op kosten van de ex-werkgever naar Ibiza, full expenses paid, tot zijn pensioen een aanvulling tot 100%.

Ben ik nog wat vergeten?

Ik weet niet hoe die vrouw eruit ziet, maar misschien onder voorbehoud van bezichtiging, zou je dit mee kunnen nemen in de overeenkomst :-)

Een vaststellingsovereenkomst is onderhandelbaar. De werkgever wil van je af. Zij zijn de iniatiefnemer hierin.
Bij ons bedrijf zijn er (helaas) een hoop met een vaststellingsovereenkomst eruit gegaan. De een mag zijn laptop behouden de ander kan goedkoop zijn leaseauto overnemen. Een ander onderhandelt over de hoogte van de afkoopsom etc.

Siddartha

dat is inderdaad waar, tenzij er aantoonbare verwijten zijn, dan sta je een stuk minder sterk...
Dat moet de TS dus uitzoeken in zijn dossier.
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Dirk

Quote from: Ingmarroskam on February 21, 2014, 10:57:11
...
Ik verwacht dat mijn werkgever bezig is om mij 'eruit te werken'. Ze zijn niet meer content over mijn te behalen targets.
...
Ik heb het zelf ook niet meer naar mijn zin op mijn werk, maar heb dit natuurlijk niet aangegeven bij mijn werkgever.
...
zal vast aan mij liggen, maar hier kan ik dus echt niet bij!  :crazy:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Joeri

Je kan natuurlijk ook je best gaan doen, je targets halen en zorgen dat je werkgever gewoon tevreden over je is.

maar dat zal wel weer te simpel zijn gedacht.


John Wx

Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

RobertVanWoerden

Quote from: Joeri on February 21, 2014, 20:27:30
Je kan natuurlijk ook je best gaan doen, je targets halen en zorgen dat je werkgever gewoon tevreden over je is.

maar dat zal wel weer te simpel zijn gedacht.



Ingmar verdiept zich liever in alle mogelijkheden van ontslag. Zelfs voordat er vanuit de werkgever ook maar een aanwijzing is gekomen dat duidt op ontslag, belt hij al met het UWV. Vermoedelijk onder werktijd met een zakelijke telefoon :)

En, gezien de tijd tussen registratie en de eerste post, typt eerst off line een heel verhaal en meldt zich dan aan op een HT forum om juridische vragen te stellen...

Zoals je schrijft, kan hij beter wat harder gaan werken.

StefaanD

Quote from: Hanky Panky on February 21, 2014, 12:04:32
Je leest ergens over heen:

a. werknemer neemt de auto over, derhalve alle rechten en plichten voortvloeiend uit het leasecontract, dan wel de auto tegen de waarde alsdan te bepalen door de taxateur.

Dit moet 'k inderdaad gemist hebben, bedankt om me terug op het rechte pad te zetten  :colgate:

contour3.0

sluiten dit topic : :police:
T.S is niet meer online geweest, reageert ook niet, was zijn eerste post.....we zijn een HT forum.
dat in de loop der jaren door de Diehards wel eens andere zaken worden besproken okee, maar dit....
laat hem eerst eens zijn set tonen, dan zien we wel weer.  :angel:

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

Passion4Sound


Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Carloz