Emotiva UPA-500 kapot?

Started by RubenV., February 19, 2014, 20:59:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RubenV.

Waarde lezers,

Afgelopen maandag wou ik mijn versterker aanzetten maar zag dat de led van de powerknop uit was. Voordat ik de versterker onder mijn meubel uit had gehaald heb ik nog de powerkabel verwisseld met de andere UPA-500 die het wel nog steeds doet.
Helaas gaf dit geen resultaat.

Vanavond had ik de tijd om opzoek te gaan naar de reserve zekeringen en na deze gevonden te hebben heb ik de versterker onder het meubel uitgehaald. Nogmaals een andere powerkabel geprobeerd op een ander stopcontact maar wederom zonder resultaat.

Hierna heb ik de versterker open geschroefd.



Mijn eerste gedachte was dat wellicht de zekeringen stuk zouden zijn. Echter kon ik zien dat deze er precies zo uitzien als de reserve zekeringen.



Om een en ander uit te sluiten heb ik toch beide zekeringen vervangen door de meegeleverde reserve exemplaren, maar dit mocht ook al niet baten  :nopompom:

Ik heb hierop de interne bekabeling na gelopen evenals de caps e.d. maar ik kan zo op het oog niets afwijkends ontdekken.
Alle interne bekabeling zit nog vast, de caps zijn niet opgezwollen en lekker ook niet zover ik dat kan zien.

Heeft er iemand nog tips voor me om naar te kijken voordat ik deze versterker ergens ter reparatie aanbied?
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Mooi prut. Emotiva al gemaild voor tips?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Thesqualer

Je heb het waarschijnlijk al nagekeken, maar heb je de aan/uit switch achterop al nagekeken?
McIntosh MA5200 Quadral Platinum M5 Harman kardon DVD49 Akai AP-001C Goldring G820 Bluesound Node 2i LG OLED65GX Qed Silver Anniversary XT Biwire Audioquest Cinnamon USB

Still under construction

RubenV.

Quote from: rovinggecko on February 19, 2014, 22:04:09
Mooi prut. Emotiva al gemaild voor tips?

Ik heb dinsdagochtend een mailtje gestuurd, maar nog geen response gekregen.

Quote from: Thesqualer on February 19, 2014, 22:54:39
Je heb het waarschijnlijk al nagekeken, maar heb je de aan/uit switch achterop al nagekeken?


Yep, uiteraard. De ledjes achterop gaan ook niet meer aan, als ik de powerswitch in schakel op de achterkant (daar zitten twee rode ledjes om aan te geven welk voltage er wordt gebruikt).
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

MegaJ

#4
Foto's doen het niet (waarschijnlijk omdat die geblocked worden hier op kantoor, vanwege de dienst waar je ze geplaatst hebt).

Ik zou eerst eens kijken of er spanning op de voedingsprint komt als je de schakelaar omzet.

Dus apparaat uit en stekker uit stopcontact. Meetsnoeren (van bijv. multimeter op stand hoger dan 230V AC) bevestigen of op de polen van de schakelaar (twee rode draden linksbovenin op deze foto: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0104/5532/products/UPA500_TOP_1024x1024.jpg?v=1336755264) in het apparaat of op de aansluiting daarvan op de voedingsprint (einde van deze twee rode draden aan de print boven de trafo). Daarna niets meer aanraken en spanning inschakelen en kijken of er spanning intern in het apparaat aanwezig is. Er zitten overigens volgens mij twee voedingsprints in zo te zien, 1 direct onder de print waar ook de aan/uit schakelaar op zit en 1 links van de trafo (1 van de twee zal de spanning maken voor het digitale deel en de andere voor het versterkerdeel van de UPA). Je moet in feite de rode draden volgen vanaf de schakelaar, als je ergens geen spanning meer vindt dan heb je het probleem gevonden.

Je kan uiteraard ook meten door de snoertjes in het apparaat te steken als die onder spanning staat, maar dat mag ik hier niet te hard roepen en moet je oppassen dat je geen sluiting ergens veroorzaakt met je snoeren.

Het kan ook goed het digitale deel zijn wat o.a. een aantal controles uitvoert en de LEDS aanstuurt omdat je zegt dat die gewoon helemaal uit zijn. Als dat defect is zul je in ieder geval nog wel spanning vinden bij de voeding e.d. maar niet meer op de versterkingsprints. Ik weet dit niet exact te vinden in een UPA-500 omdat ik alleen ervaring heb met mijn XPA-5 waarbij hiervoor er 1 print aanwezig is achterop het frontpaneel. In de UPA-500 lijkt het op dezelfde plaats te zitten.

Als je geen ervaring hebt met elektronica, multimeters etc. dan kun je er beter niet aan beginnen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RubenV.

Quote from: MegaJ on February 20, 2014, 11:24:24
Foto's doen het niet (waarschijnlijk omdat die geblocked worden hier op kantoor, vanwege de dienst waar je ze geplaatst hebt).

Ik zou eerst eens kijken of er spanning op de voedingsprint komt als je de schakelaar omzet.

Dus apparaat uit en stekker uit stopcontact. Meetsnoeren (van bijv. multimeter op stand hoger dan 230V AC) bevestigen of op de polen van de schakelaar (twee rode draden linksbovenin op deze foto: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0104/5532/products/UPA500_TOP_1024x1024.jpg?v=1336755264) in het apparaat of op de aansluiting daarvan op de voedingsprint (einde van deze twee rode draden aan de print boven de trafo). Daarna niets meer aanraken en spanning inschakelen en kijken of er spanning intern in het apparaat aanwezig is. Er zitten overigens volgens mij twee voedingsprints in zo te zien, 1 direct onder de print waar ook de aan/uit schakelaar op zit en 1 links van de trafo (1 van de twee zal de spanning maken voor het digitale deel en de andere voor het versterkerdeel van de UPA). Je moet in feite de rode draden volgen vanaf de schakelaar, als je ergens geen spanning meer vindt dan heb je het probleem gevonden.

Je kan uiteraard ook meten door de snoertjes in het apparaat te steken als die onder spanning staat, maar dat mag ik hier niet te hard roepen en moet je oppassen dat je geen sluiting ergens veroorzaakt met je snoeren.

Het kan ook goed het digitale deel zijn wat o.a. een aantal controles uitvoert en de LEDS aanstuurt omdat je zegt dat die gewoon helemaal uit zijn. Als dat defect is zul je in ieder geval nog wel spanning vinden bij de voeding e.d. maar niet meer op de versterkingsprints. Ik weet dit niet exact te vinden in een UPA-500 omdat ik alleen ervaring heb met mijn XPA-5 waarbij hiervoor er 1 print aanwezig is achterop het frontpaneel. In de UPA-500 lijkt het op dezelfde plaats te zitten.

Als je geen ervaring hebt met elektronica, multimeters etc. dan kun je er beter niet aan beginnen.

Bedankt voor de info, ik ga hier mee aan de gang om te kijken waar het probleem ontstaat.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Een nieuw 5V bordje is onderweg vanuit de VS. Hopelijk is daarmee het euvel verholpen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

MegaJ

Quote from: RubenV. on February 23, 2014, 22:38:37
Een nieuw 5V bordje is onderweg vanuit de VS. Hopelijk is daarmee het euvel verholpen.

Heb je daar nog de voeding op kunnen meten, zowel in als uitgaand?

Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

RubenV.

Nope, ik heb bij Emotiva gemeld dat de zekering niet stuk was en daarop boodt men aan mij een nieuw 5V bordje toe te sturen om te kijken of dat het probleem zou verhelpen. De 24ste kreeg ik de melding dat het pakketje was aangemeld en vanmorgen zag ik dat het zich jammer genoeg nog steeds in de VS begeeft.

Ik heb vorige week mijn versterker weg gebracht naar een reperateur, omdat ik liever wat meer betaal en sneller mijn versterker terug heb dan dat ik nog langer op reserve onderdelen moet wachten. Vanmiddag heb ik bericht gekregen dat ik deze naar alle waarschijnlijkheid volgende week woensdag (ivm. de carnaval) weer op kan halen...
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

RubenV.

Ik heb de versterker en deze is gemaakt en volledig nagekeken. De drie kleinere pcb's die (links, rechts en boven) de toroidal transformer zitten bevatte allemaal componenten die gesneuveld waren. Na de laatste reparatie bleek tijdens de controle (48 uur laten spelen) dat een van de onderdelen op (ik dacht) de pcb rechts van de toroidal transformer zo'n 15 graden warmer was dan z'n soortgenoten. Daarop is deze ook vervangen.

Schokkender was de vraag van de reperateur of ik deze versterker tweedehands had gekocht. Volgens hem was namelijk een van de pcb's al eerder gerepareerd  :-X En dat terwijl ik beide UPA-500's nieuw heb besteld bij de fabrikant  :nopompom: Ik kan dit natuurlijk nooit bewijzen maar het geeft mij wel een nare nasmaak.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

rovinggecko

Mooi dat je weer kunt genieten!

Wel raar van de eerdere reparatie (of gewoon slechte kwaliteit pdb). Neem aan dat je hem niet in een van de garage sales van Emotiva gekocht hebt (want ze verkopen soms ook b-stock tegen een leuke prijs)?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

RubenV.

Quote from: rovinggecko on March 13, 2014, 21:52:48
Mooi dat je weer kunt genieten!

Wel raar van de eerdere reparatie (of gewoon slechte kwaliteit pdb). Neem aan dat je hem niet in een van de garage sales van Emotiva gekocht hebt (want ze verkopen soms ook b-stock tegen een leuke prijs)?

Nee, ik heb voor beide versterkers de " gewone" prijs betaald. Slecht zagen de pcb's er niet vond ik nadat ik de behuizing had geopend om te zien of het misschien de zekeringen waren. Maar ik heb de printplaten toen ook niet losgehaald, dus het bleef bij een zeer opppervlakkige inspectie. Ik ben iig blij dat de versterker nu weer helemaal 100%  ;D Omdat ik nog garantie heb wil ik evengoed wel graag de onderdelen ontvangen van Emotiva die nu vervangen zijn. Dan heb ik iig wat reserve onderdelen mocht de andere UPA er ook mee ophouden.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Witalik

Misschien een gekke vraag, maar als je de kosten nu voor legt bij Emotiva zou je deze dan vergoed krijgen ? Zo te horen, al zou alleen het 5V boardje vervangen worden en het werkt, de versterker nog op het randje werken en weer de geest kunnen geven.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RubenV.

Quote from: Witalik on March 13, 2014, 22:29:51
Misschien een gekke vraag, maar als je de kosten nu voor legt bij Emotiva zou je deze dan vergoed krijgen ? Zo te horen, al zou alleen het 5V boardje vervangen worden en het werkt, de versterker nog op het randje werken en weer de geest kunnen geven.

Dan had ik dat denk ik vooraf moeten overleggen met Emotiva. Dat was wellicht ook een optie geweest alleen had ik dan niet van te voren in kunnen schatten hoelang de reparatie zou duren. Volgens mij is het bij Emotiva ook de policy (maar daar kan ik mij in vergissen) dat ze je steeds nieuwe onderdelen toezenden, zodat je deze zelf kan vervangen. Dus eerst het 5V bordje, en daarna wellicht een andere pcb en/of componenten.

Ik had er echter behoorlijk haast met de reparatie, dus heb ik na het controleren van zekeringen de versterker meteen weggebracht. Helaas duurde dit ook langer dan ik had verwacht. Omdat ik geen surround kan draaien als ik een van de drie Emotiva's moet missen leek het mij handig voor de toekomst om het op deze manier op te lossen. Mocht dan de andere UPA de geest geven, dan heb ik een redelijke kans dat ik het met de "reserve-onderdelen" kan oplossen en ik niet lang zonder de versterker hoef te zitten  :D
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Witalik

Nee tuurlijk maar je hebt nu een officieel rapport van defecten aan de versterker. Misschien kan je die na overleg met Emotiva gewoon vergoed krijgen ? Ik dacht dat ze nu ook een soort service center in nederland hadden.
Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

RubenV.

Quote from: Witalik on March 14, 2014, 13:24:36
Nee tuurlijk maar je hebt nu een officieel rapport van defecten aan de versterker. Misschien kan je die na overleg met Emotiva gewoon vergoed krijgen ? Ik dacht dat ze nu ook een soort service center in nederland hadden.

Ik ben er eigenlijk helemaal niet op uit om de reperatie vergoed te krijgen, ik hoop dat ik gewoon de onderdelen die ik nu heb laten maken opgestuurd krijg. Dan heb ik tenminste wat op reserve voor het geval de andere UPA500 ook stuk gaat. Straks maar even met Emotiva mailen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

MegaJ

Fijn om te lezen dat alles weer werkt!

Gewoon uit nieuwsgierigheid nog twee vraagjes?

Aangezien het probleem voeding gerelateerd was, waren er dan gewoon een aantal C'tjes (condensatoren) niet lekker op de pcb's?

Wat betaal je voor een dergelijke reparatie? (Als je dit kwijt wilt)

Groet
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K