Projector kan beeld niet vullen

Started by Earthshaker, February 11, 2014, 20:42:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Earthshaker

Ik ben bezig met een HT ruimte op mijn zolder en nu zit ik met een probleem. Ik heb een Sony HW55 gekocht met een Screen Excellence 2.37:1 scherm van 2.80 meter breed. Bij aankoop heb ik nooit rekening gehouden met het feit dat de projector op bijna 4 meter moet staan om het scherm te vullen. Aangezien ik over de bioscoopstoelen heen wil projecteren, kan dat alleen maar op 3.5 meter of minder, dit i.v.m. de hoogte van de zolder (schuine kant). Is er een oplossing om wel vanaf 3.5 meter te projecteren? Of is er misschien een projector die het kan? Een andere oplossing zou zijn om minder stoelen neer te zetten, maar ik wil eerst dit eens proberen en kijken of er iets anders is wat ik kan doen.

Bvd.
Michel.

Lucky Luke

#1
Een projector met een kleinere throwratio (meer short throw). En anders toch een kleiner scherm of deze projector meer naar achteren. Of heel misschien een andere lens voor je beamer, maar weet niet of die beschikbaar is, dat weten de kenners hier wel. Misschien anders een lens op maat laten slijpen. :tounge2: Toch beter de volgende keer wat research voordat je de spullen koopt denk ik... ;)

BernHardN

Het scherm verder naar achter kan zeker niet?

Onkyo TX-NR818
Front: Vifa Sense
Sony Oled KD-65AG9

SVS Sub
Apple tv4K
Shanling MTW100

CineSmurf

Projector omhoog richten vanaf de grond en een schuine spiegel? Pak je toch weer een metertje. Je zou even moeten zoeken wat voor soort spiegel je zou moeten hebben.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Duuc

Moet mogelijk zijn met een plan parallelle plaat met een hogere brekingsindex dan lucht. Je zou de dikte van deze plaat moeten berekenen met een bepaalde formule, zodat je een verschuiving van een halve meter krijgt. Op een korte afstand van 3,5 meter lijkt me dit moeilijk, wij hebben eens in het verleden het beeld 1 meter kunnen verschuiven op een afstand van 12 meter voor een professsionele projector.  Zo heb je wel een onvervormd beeld echter de lichtopbrengst zal wel minder zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brekingsindex
Speakers: Martin logan: Main Prodigy, surround+back 4* SL3, effect+center 5* Logo's.  Processor Yamaha CX-A5000, amps 2* MX-1, 2* MX-2, Musical Fidelity HT600

bmateijsen

Is een oplossing, maar verslechterd de beeldkwaliteit enorm....

Minder stoelen is denk ik je enige optie. De TW9200 zou ook kunnen, maar heeft voor 2,8m breed ook 3,8 meter afstand nodig.

Groet,

Bjorn

Quote from: Duuc on February 11, 2014, 23:02:47
Moet mogelijk zijn met een plan parallelle plaat met een hogere brekingsindex dan lucht. Je zou de dikte van deze plaat moeten berekenen met een bepaalde formule, zodat je een verschuiving van een halve meter krijgt. Op een korte afstand van 3,5 meter lijkt me dit moeilijk, wij hebben eens in het verleden het beeld 1 meter kunnen verschuiven op een afstand van 12 meter voor een professsionele projector.  Zo heb je wel een onvervormd beeld echter de lichtopbrengst zal wel minder zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brekingsindex

Earthshaker

Bedankt voor het meedenken tot zover.

Quote from: CineSmurf on February 11, 2014, 22:11:00
Projector omhoog richten vanaf de grond en een schuine spiegel? Pak je toch weer een metertje. Je zou even moeten zoeken wat voor soort spiegel je zou moeten hebben.

Hier heb ik ook al naar zitten kijken, ik ga hier nog wat meer onderzoek naar doen.

Een andere optie die ik hoorde is het gebruik van een cinemascope lens, alleen zijn deze ontzettend duur. Zou ik met zo'n lens wel van 3.5 meter het scherm kunnen vullen?

CineSmurf

Volgens mij zijn op dit forum ook wel wat topcs over spiegels te vinden (ik gok alweer een jaar of tien geleden)
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Earthshaker

Quote from: CineSmurf on February 12, 2014, 20:11:15
Volgens mij zijn op dit forum ook wel wat topcs over spiegels te vinden (ik gok alweer een jaar of tien geleden)

Die heb ik ondertussen ook al gelezen. Dit zou een heel wat goedkopere optie zijn. Ik ga eens kijken wat bij mij een goede manier zou zijn van opstellen.

MVG

Wat balen zeg! Ben je niet geïnformeerd over de throwratio toen je de projector kocht? Ik zou persoonlijk contact opnemen met je dealer voor een oplossing.

Misschien een 'hap' uit je schuine dak halen indien mogelijk om zo tot een gunstige afstand te komen? Of toch een kleiner scherm of minder stoelen zoals geopperd...

Mediasluis

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

kermit

Quote from: Earthshaker on February 12, 2014, 20:08:43
Bedankt voor het meedenken tot zover.

Hier heb ik ook al naar zitten kijken, ik ga hier nog wat meer onderzoek naar doen.

Een andere optie die ik hoorde is het gebruik van een cinemascope lens, alleen zijn deze ontzettend duur. Zou ik met zo'n lens wel van 3.5 meter het scherm kunnen vullen?

Met een lens ga je het niet redden ! Je gaat vervorming krijgen op 3.5meter!

Earthshaker

Quote from: MVG on February 13, 2014, 00:08:41
Wat balen zeg! Ben je niet geïnformeerd over de throwratio toen je de projector kocht? Ik zou persoonlijk contact opnemen met je dealer voor een oplossing.

Misschien een 'hap' uit je schuine dak halen indien mogelijk om zo tot een gunstige afstand te komen? Of toch een kleiner scherm of minder stoelen zoals geopperd...

Met een hap uit het dak halen ga ik het net niet redden. Minder stoelen is wat ik nu aan het opstellen ben en dat gaat ook wel, alleen kan ik dan niet precies in het midden zitten, maar dat neem ik wel op de koop toe.
De dealer heeft het er niet over gehad helaas. Hij kwam met het idee van de lens, maar Kermit zegt hierboven dat dat gaat vervormen, dus als dat zo is dan gaat dat ook niet werken. Tevens zegt de dealer dat hij denk dat er wel projectoren zijn die het kunnen, maar welke dat moet ik nog horen.

Quote from: Mediasluis on February 13, 2014, 17:19:22
Zit hier misschien iets bij?
http://www.audipack.com/products/rid/99531/rname/mirror_kit_systems.html

Dit ziet er goed uit. Ik ga eens kijken of ik hier iets mee kan. Bedankt!



Mediasluis

Er zijn wel projectors, zoals de BenQ W1400 bijvoorbeeld, maar die zitten niet in het kaliber waar je nu in zit, wat zwart betreft dan.
Je hebt niet voor niets voor de Sony VPL-HW55 gekozen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

THX-UltraII

Je dealer is degene die de juiste vragen moet stellen om erachter te komen of de projector bij je past. Een beetje winkel (e-shops daarbuiten gelaten natuurlijk) neemt de projector terug en biedt jou een alternatief.

clicquot

Quote from: THX-ultraII on February 14, 2014, 08:06:15
Je dealer is degene die de juiste vragen moet stellen om erachter te komen of de projector bij je past. Een beetje winkel (e-shops daarbuiten gelaten natuurlijk) neemt de projector terug en biedt jou een alternatief.

Goede opmerking, belangrijk, want toen ik de HW55 kocht en thuiskwam brak het zweet me uit op 't moment dat ik aan de lens begon te draaien. Ik kon nét mijn 120 inch vullen, kan niet verder draaien aan de lens, net gepast.
In mijn zoektocht heeft nooit iemand gevraagd op welke grootte/afstand ik projecteerde, terwijl dat wel een belangrijk is om weten.
Er is hier dus geen enkele dealer op dit forum die de juiste vragen stelde, wel veel technische know-how enzo  ;)

Earthshaker

Quote from: THX-ultraII on February 14, 2014, 08:06:15
Je dealer is degene die de juiste vragen moet stellen om erachter te komen of de projector bij je past. Een beetje winkel (e-shops daarbuiten gelaten natuurlijk) neemt de projector terug en biedt jou een alternatief.

Ik heb de projector zeker niet bij een e-shop vandaan. Ik heb hem gewoon bij een sponsor van het forum gekocht. Hij heeft inderdaad geen vragen gesteld daarover. Ik heb in ieder geval een mail gestuurd en ga eens kijken of we wat kunnen regelen.

Quote from: Mediasluis on February 13, 2014, 23:12:34
Er zijn wel projectors, zoals de BenQ W1400 bijvoorbeeld, maar die zitten niet in het kaliber waar je nu in zit, wat zwart betreft dan.
Je hebt niet voor niets voor de Sony VPL-HW55 gekozen.

Ik wil inderdaad wel iets gelijkwaardigs of anders iets in een hogere klasse, als dat er is natuurlijk. Je zou toch zeggen hoe duurder de projector, hoe beter zoiets zou moeten kunnen.

master30

Ik kijk ook met een lens, het beeld wordt heel iets verkleint zelfs.
Tevens krijg je meer vervorming met een grote zoom, mooiste is een stuk minder zoom gebruiken.
Helaas zit ik zelf met vrijwel de max zoom en heb dan ook last van vervormingen op de uiteinden.

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

john2910

Ik heb hier ook hetzelfde probleem met mijn Sony HW55 ..

Ik zit te denken aan een gat in de betonnen buitenmuur maar dit is een hele klus denk ik..

Ik kom zo een 5 cm aan beide zijde te kort..

Is het zo dat als ik het scherm 5 cm naar achter zou hangen dat het dan ok 5 cm breder word het beeld?

Dan zou ik mischien het scherm op 1 of andere manier in de muur kunnen freesen om zo die 5cm te behalen..

master30

Quote from: john2910 on February 15, 2014, 19:29:47
Ik heb hier ook hetzelfde probleem met mijn Sony HW55 ..

Ik zit te denken aan een gat in de betonnen buitenmuur maar dit is een hele klus denk ik..

Ik kom zo een 5 cm aan beide zijde te kort..

Is het zo dat als ik het scherm 5 cm naar achter zou hangen dat het dan ok 5 cm breder word het beeld?

Dan zou ik mischien het scherm op 1 of andere manier in de muur kunnen freesen om zo die 5cm te behalen..

Een gat achter de projector maken?
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

john2910

Quote from: master30 on February 15, 2014, 21:10:37
Een gat achter de projector maken?

Dat is inderdaad mijn eerste optie maar dan moet hij door de buitenmuur,

Mijn tweede optie is het scherm naar achter.. maar ik weet niet of dat gaat lukken(dan moet hij in de gipsmuur komen),is het zo dat als ik het scherm 5cm naar achter krijg... ook het beeld aan beide kanten 5cm breder word?

kermit

#21
Quote from: john2910 on February 15, 2014, 21:15:29
Dat is inderdaad mijn eerste optie maar dan moet hij door de buitenmuur,

Mijn tweede optie is het scherm naar achter.. maar ik weet niet of dat gaat lukken(dan moet hij in de gipsmuur komen),is het zo dat als ik het scherm 5cm naar achter krijg... ook het beeld aan beide kanten 5cm breder word?

En een kleiner scherm? Hoegroot is je scherm en wat is de afstand projector /scherm?

MechanicalAnimal

Quote from: john2910 on February 15, 2014, 21:15:29
Dat is inderdaad mijn eerste optie maar dan moet hij door de buitenmuur,

Mijn tweede optie is het scherm naar achter.. maar ik weet niet of dat gaat lukken(dan moet hij in de gipsmuur komen),is het zo dat als ik het scherm 5cm naar achter krijg... ook het beeld aan beide kanten 5cm breder word?

dat eerste is gewoon zonde geld, als daar een stalen latei in moet, kun je beter kijken of een VW500 4K in jouw situatie wel past, want dan wist ik het wel.

Je 2de vraag kun je beantwoorden met de projectiecalculator.

http://www.projectorcentral.com/Sony-VPL-HW55ES-B-projection-calculator-pro.htm

Disclaimert: ik weet niet hoe secuur/correct dit is.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

DannyV

Ik moet nog met mijn HT zolder beginnen maar zit ook aan de Sony VPL-HW55ES te denken. Kwam er ook achter dat de projectie afstand te kort is en zit met dezelfde schuine kanten van het dak en ongeveer dezelfde afmetingen van de ruimte als jij. Zou misschien net 2 meter breed scherm halen wat ik eigenlijk te klein vind.

Hoe heb jij uiteindelijk die 4 meter afstand weten te creëren ? En hoe ver zit je van het 2.80 m brede scherm vandaan ?
Denon AVR-X7200W Receiver met Audyssey Pro - Sony VPL-HW55ES - Dali Ikon 6 MKII Front - Ikon Vokal 2 MkII Center - Ikon On Wall Side & Back Surrounds - Fazon Sat Atmos - 2 x XTZ Sub 10.17 Edge - Kingin Screen VFS210-16:9 - Oppo BDP-103EU Blu Ray -  Kodi Fanless HTPC - Synology DS410 NAS - PS4 - Logitech Harmony One - Klik-aan-klik-uit + Light Manager mini
- Mitsubishi SRK-25ZM-S Airconditioning
See Danny's Home Theater Experience : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15

apogeefreak

#24
vrw verkeerd gelezen. Leuke link naar audipack spiegels dat zou ik doen. Ding zit toch al vol spiegels kan nog wel eentje bij.
701s->runco933->8500ultra->hd1->hd350->vw100->cinemax->9500mp->909splitpack+kuro