Het "Officiële passieve DIY 3D projectie topic"

Started by evilniek, February 7, 2014, 21:18:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

evilniek

Hallo, ik vond het tijd worden om een topic te starten over het onderwerp "passief 3D", wat mij betreft mag het gaan over verschillende technieken, wel zou ik het graag willen beperken tot projectoren. Even om dit topic op gang te helpen, ik heb zelf al een aantal technieken "bestudeerd" een uiteenzetting(ok, een poging tot  :blush: )

- Polarised 3D
- (uhm... En toen was ik het even kwijt, )Infitec en Omega kan ik denk ik wel zeggen, volgens mij de enige die een "dergelijk" systeem hebben.

Laat het hier even bij, more is coming...?

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Mediasluis

Leuk initiatief Evilniek.

Neem eens contact op met de NVvS (Nederlandse Vereniging van Stereofotografie).
Ik zit daar al sinds 1993.
We doen daar niets anders dan passieve 3D projectie.
Wel met Linear polarisatie filters.
Wat dat betreft zouden ze over moeten stappen op Circulair.
Het vervangen van de 3D brillen kosten per lid geen drol, maar goed.

Kom gerust eens langs.
Je kunt tevens je zelf gemaakte 3D foto's of video's inleveren om te laten zien voor groot publiek.
Zaterdag 29 Maart is er weer een Vereniggingsdag in 't Visnet te Huizen.
Tevens op Zaterdag 24 Mei.
De website is: www.stereofotografie.nl
Hier kun je informatie opdoen en eventueel lid worden.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

evilniek

Bruikbare tips, leuk! Alhoewel ik op termijn wat meer zit te denken aan het Omega systeem, overigens is dat geen polarisatie techniek(zie link). Om je een idee te geven wat ik bedoel.

https://sites.google.com/site/passive3d/Downhome/Topic1/part1knowledgerepresentationinprolog20

Hoe ziet jullie configuratie er precies uit wat componenten betreft?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Mediasluis

Zowel op de regio als de vereniging gebruiken ze een laptop met 2 video uitgangen en 2 projectors met polar filters ervoor.
De foto's worden dan naast elkaar gemonteerd met Stereo photo maker.
2x 1920 x1080.
Je krijgt dan bestanden van 3840x1080.
Ze gebruiken Wings om de Slide show te projecteren, zowel voor 3D foto's als 3D Video.

De filters ervoor moeten door de warmte om de zoveel tijd vervangen worden.

Je bent waarschijnlijk meer geinterreseerd in 3D Blu-Ray.
We hebben dat nooit echt geprojecteerd op dit systeem.

Ik denk dat je het goedkoopste uitbent met een Systeem dat Shutter omzet naar Passief, wil je de kwaliteit van bv. een Sony HW55 houden.

Je zou ook 2 BenQ W1400's boven elkaar kunen plaatsen en met de Horizontale Lens Shift perfect over mekaar kunnen plaatsen.
Deze BenQ's hebben wel niet het zwart van de Epson TW9200 of Sony HW55, maar staan qua beeld prestatie wel boven de andere lagere modellen en geven ISF gekalibreerd een erg scherp, mooi helder en dynamisch plaatje.
Met een kalibratie krijg je ze heel mooi gelijk voor het linker en rechter oog.

Hoe je dan de blu-Ray over neide projectors gaat scheiden voor links en rechts, zou ik moeten checken.

Ik begin dit zelf opeens ook erg interresant te vinden hey.
Je bent bedankt,... dit kost me weer geld haha.

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Mediasluis

#4
Ik ben even naar jouw link gegaan.
Dit is een soort van Anaglyph systeem, maar dan in het ultra spectrum.
We hebben hier mee geëxperimenteerd op de vereniging jaren terug, toen het pas uitkwam.
Je hield toch een kleursweem in het beeld en de brillen waren toen erg duur.
Wij zijn toen toch op polarisatie blijven hangen.
Het is wel mooi voor onderwijs bv. maar voor thuis met film of foto's,...?
Misschien dat het nu verbeterd is?

Voordeel van dit systeem is wel dat je geen zilverscherm hoeft te hangen, maar gewoon een wit scherm kan nemen.

Je hebt ook systemen die Shutter omzetten in Polarisatie.
Dan ga je wel weer naar een zilverscherm en zul je een consessie moeten doen; kijkhoek vs spookbeelden.
Heb je een smalle kamer/kijkhoek, dan kun je een wat meer spiegelend zilverscherm gebruiken met dat minder chosting geeft.
Heb je een bredere kamer, dan moet het doek wat matter zijn.
Hierdoor is de kans op chosting weer wat groter.

Op de vereniging gebruiken ze nu nog het Engelse Harkness materiaal.
Er is nu wel meer keuze omdat passive 3D populair word en dus meer bedrijven zich hierin verdiepen..
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

evilniek

Dit systeem is volgens mij vrij nieuw(een paar jaar oud), volgens de ontwikkelaar werken de "Omega"-filters het beste met DLP's ivm dat hele kleurenspectrum verhaal, LCD en LCoS zijn daarom minder geschikt maar het kan op zich wel(ik heb het niet gezien hoor, ook nog nooit een DLP gezien). Tegenwoordig heb je best veel manieren om het 3D signaal in twee te delen, voor een 3D Blu-ray is een demultiplexer waarschijnlijk het handigst, zoals een Geobox, 3D VIP Evolver, ik had ook gelezen dat je een BR-speler met twee outputs kunt gebruiken snap alleen niet hoe. En natuurlijk een HTPC, maar daar ben ik niet wild van.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

hdnoob

#6
Quote from: evilniek on February  8, 2014, 16:35:09Tegenwoordig heb je best veel manieren om het 3D signaal in twee te delen, voor een 3D Blu-ray is een demultiplexer waarschijnlijk het handigst, zoals een Geobox, 3D VIP Evolver, ik had ook gelezen dat je een BR-speler met twee outputs kunt gebruiken snap alleen niet hoe. En natuurlijk een HTPC, maar daar ben ik niet wild van.

Ik had al eens 3D dual output (voor linker en rechter dus) willen proberen op mijn Oppo en deze vraag neergelegd bij hun customer service. Hiervoor kreeg ik van hun te horen ze dit niet ondersteunen (niet zo lang geleden op 13-12-2013).

Unfortunately the player is not configured for this kind of arrangement. This is something that several customers have requested, but not something that we have been able to add to our line of players.

Best Regards,

Customer Service
OPPO Digital, Inc.
2629B Terminal Blvd.
Mountain View, CA 94043
Service@oppodigital.com
Tel: 650-961-1118
Fax: 650-961-1119


HTPC ben je misschien niet wild van maar Stereoscopic Player kan het wel :)

OP succes met je project :) wel gaaf

Mediasluis

Jammer hoor, al zijn beide uitgangen kwalitatief ook niet hetzelfde, maar met 3D kijken niet echt goed zichtbaar denk ik.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Rob_Dingen

Hoi

Heb niks getest maar volgens mij kun je 2 HDFURY3D en een HDMI splitter gebruiken en dan heb je verder niets nodig.

Rob

evilniek

Bedankt voor de tip, ik denk alleen wel dat je meer kabels hebt op deze manier, wat de kosten betreft zit je inclusief een beetje splitter weer aardig in de kosten, maargoed geld kost het altijd natuurlijk. Maar zeker een optie.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

donaldk

#10
Quote from: Mediasluis on February  7, 2014, 23:52:15
Leuk initiatief Evilniek.

Neem eens contact op met de NVvS (Nederlandse Vereniging van Stereofotografie).
Ik zit daar al sinds 1993.
We doen daar niets anders dan passieve 3D projectie.
Wel met Linear polarisatie filters.
Wat dat betreft zouden ze over moeten stappen op Circulair.
Het vervangen van de 3D brillen kosten per lid geen drol, maar goed.

Kom gerust eens langs.
Je kunt tevens je zelf gemaakte 3D foto's of video's inleveren om te laten zien voor groot publiek.
Zaterdag 29 Maart is er weer een Vereniggingsdag in 't Visnet te Huizen.
Tevens op Zaterdag 24 Mei.
De website is: www.stereofotografie.nl
Hier kun je informatie opdoen en eventueel lid worden.

Voorzitter heb ik jaren geleden eens ontmoet op ISE, maar toen waren ze nog echt gericht op still fotografie. Ik mag aannemen dat ze inmiddels meer video en dan ook hogere resolutie doen, want mogelijkheden zijn ook voor privepersonen flink toegenomen.

Harkness, gebruikt Peter (Cineramax) ook in een slaapkamer in Londen met de LG projector (die ene met twee gestackte lightengines).

Wings Platinum ken ik vooral als edgeblender al dan niet met camera systeem (is van oorsprong presentatie software en die jongens zijn inderdaad begonnen in de dia automatisering).

Mediasluis

Hey tof zeg.

Ze projecteren nu op een 4 meter breed scherm.
Ik heb de Sony 3D camera's mogen testen voor review en had daar nogal een hoop mee gefilmd.
We hadden toen ook nog een Efteling (4Maanden) pas, dus dat was makkelijk om iets moois te schieten.
Ik heb toen de Phyton Rollercoaster in 3D gefilmd.
Moest wel heel vaak overnieuw met de DEV-50 omdat die geen handstrip had en dus moeilijk stil te houden was.
Dit heb ik op de Techno Infodag geprojecteerd daar.
Zo konden de oudjes toch nog heel veilig de achtbaan in.

Ze doen wel af en toe Video, maar de meesten zijn 3D Fotografen he.

Die LG,...
Die zou ik nou wel eens willen zien,, maar heeft het in Nederland geloof ik nooit echt goed gedaan.
Was wel perfect voor Passief 3D geloof ik, maar voor de prijs,...
Dan gebruik ik toch liever 2 Sony HW55's hahaha.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

donaldk

Ja Passief, LG Benelux voert geen projectoren, weinige leveranciers van LG projectoren (hebben bijvoorbeeld leuke LED pocketprojectortjes) werden vanuit Duitsland beleverd al dan niet als alternatieve import? Ding was relatief duur €18K(+?), maar als je alleen passief wilt en voor kleinere ruimtes/schermen dan is het de oplossing. De dual led engine Runco is nog duurder.

evilniek

Quote from: donaldk on February  9, 2014, 23:03:00
Ja Passief, LG Benelux voert geen projectoren, weinige leveranciers van LG projectoren (hebben bijvoorbeeld leuke LED pocketprojectortjes) werden vanuit Duitsland beleverd al dan niet als alternatieve import? Ding was relatief duur €18K(+?), maar als je alleen passief wilt en voor kleinere ruimtes/schermen dan is het de oplossing. De dual led engine Runco is nog duurder.

Ik heb nog een paar CF3D's gevonden op Ebay voor ongeveer 10k, maar die doet alleen Polarised-3D heb je wel weer een speciaal scherm nodig.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Mediasluis

Werkt wel meteen ook als HC scherm.
Het is niet echt duur, maar waarschijnlijk ga je dan 2 schermen ophangen.
Moet je wel weer plek voor hebben.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

evilniek

Zou kunnen, maar ik vind zo'n LG sowieso te duur, als ik uberhaupt al iets ga doen met twee projectors zet ik m'n geld op Omega, heb ik ook geen extra scherm nodig.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

#16
Ok, ik begin langzamerhand behoorlijk warm te lopen voor een "dual projector systeem". Voor passief 3D, en 3D in het algemeen lijkt me dat namelijk echt geweldig. Mijn ultieme passieve 3D setup ziet er als volgt uit.

- 2 x Sony HW55ES
- Omega 3D filters + brillen
- Een 3D demultiplexer, om het 3D signaal te splitsen in twee individuele streams, voor elk oog/PJ een.

Niet echt ingewikkeld toch?

Misschien niet echt een nieuw inzicht wat betreft de techniek, maar ik vind het ook leuk om mijn idee met jullie te delen(En om het topic een beetje in leven te houden ;))
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Mediasluis

Ik ben echt bang dat het je gaat tegenvallen.
Wat ik er toen van heb meegekregen is dat je toch het Anaglyph effect er van blijft houden, hetzij wel in een mindere mate, maar toch voor elk oog een kleuroverheersing.
Gezien dat je er toch wat geld voor over hebt,... is een extra  zilverscherm. dan echt niet mooier?
De kleuren blijven gewoon goed zo en het systeem is beproefd.
Met 2x Sony HW55 projectors, heb je wel meteen het mooiste 3D Home cinema theater around.
Je kunt nog een stapje goedkoper gaan door een Shutter to Passive omzetter te gebruiken, waarmee je rond de €1500 zit met 1 HW55 projector.

Maar goed, als je dit doorzet kom ik alsnog graag het resultaat zien.

Ik zal eens kijken of ik het artikel kan terug vinden uit het 3D Bulletin.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

evilniek

Quote from: Mediasluis on February 13, 2014, 10:10:59
Ik ben echt bang dat het je gaat tegenvallen.
Wat ik er toen van heb meegekregen is dat je toch het Anaglyph effect er van blijft houden, hetzij wel in een mindere mate, maar toch voor elk oog een kleuroverheersing.

Op het avsforum, http://www.avsforum.com/t/1407101/official-omega-3d-passive-projection-system-thread, geeft nog wat meer informatie.

Quote from: Mediasluis on February 13, 2014, 10:10:59
Gezien dat je er toch wat geld voor over hebt,... is een extra  zilverscherm. dan echt niet mooier?
De kleuren blijven gewoon goed zo en het systeem is beproefd.

Daar heb je zeker een punt, alhoewel ik denk dat het beoogde systeem een acceptabele kleur-balans zal hebben. En mocht het toch echt niks zijn, kan ik altijd nog overstappen naar Polarised 3D, zo duur zijn de filters niet.

Quote from: Mediasluis on February 13, 2014, 10:10:59
Met 2x Sony HW55 projectors, heb je wel meteen het mooiste 3D Home cinema theater around.
Je kunt nog een stapje goedkoper gaan door een Shutter to Passive omzetter te gebruiken, waarmee je rond de €1500 zit met 1 HW55 projector.

Maar goed, als je dit doorzet kom ik alsnog graag het resultaat zien.

Ik zal eens kijken of ik het artikel kan terug vinden uit het 3D Bulletin.

Zo'n omzetter heb ik ook over nagedacht, maar eigenlijk heb je dan gewoon weer een shutter-systeem.

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Mediasluis

Misschien dat het kleurverschil er wat uit te kalibreren is ,... al weet ik niet in hoeverre dit invloed zal hebben op chosting met dit systeem.
Het beste is, mits dit werkt met deze filters/chosting een normale ISF kalibratie voor 2D en een aparte voor het 3D.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

henrykb

Tijd om deze ff nieuw leven in te blazen.
Laatst Kong gezien in Pathe Arnhem, en weer het idee opgevat om eens met passief 3D te gaan experimenteren.
2 beamers heb ik al, een Epson 5900 en een 2900. De laatste heeft lens shift, en hopelijk krijg het daarmee qua uitlijning voor elkaar.
En ja, verders is het gewoon in 1e instantie voor de leut, en mag het allemaal niet teveel kosten.

Dus wat zijn keuzes:
Beamer:
Heb ik er al 2, LCD heeft niet de voorkeur schijnbaar, maar kan wel.. dus daar hoop ik het mee voor elkaar te krijgen.

Scherm:
Lastig.. Heb een oud topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=88966.0 gelezen van Home@theMovies.. die gebruikte een dia scherm. Tsja, schijnbaar als het maar silverachtig is.
Denk ook verf, maar heb ook gelezen over mensen die aluminium plaat gebruiken, en daar bijzonder tevreden over zijn (zelfs zeggen dat het de concurrentie aankan met een Stewart)

Filters:
Bijna nog lastiger, lineair horizontaal/verticaal.. degene die hitte bestendig zijn kosten echt de hoofdprijs, dus op zoek naar iets betaalbaars.
En dan zal er waarschijnlijk actieve koeling benodigd zijn, en hopelijk is dat voldoende. Maar ze vinden is nog best lastig.

Software:
Liefst freeware, en heb nu wel Stereoscopic Player op de pc staan, maar die kan volgens mij niet 2 projectors los aansturen.
Ook hier weer verwijzing naar topic van @themovies, die gebruikte een hdmi splitter. Die heb ik wel, 1 in, 2 out.. maar dat zal toch niet de bedoeling zijn lijkt me.
Gaat hetzelfde beeld naar beide beamers, en lijkt me dat bv SBS, dat Links plaatje naar Links beamer, en Rechts naar rechts.
Kodi is een andere die ik heb geinstalleerd, ergens gelezen dat die wel 2 PJ's kan aansturen, maar die optie zie ik niet, maar kan ook komen dat ik geen 2 heb aangesloten.
Wel een niet freeware programma gezien, DepthQ.. die adverteren dat ze dit wel kunnen.

Afijn, hoofdbrekens genoeg (en hoe meer ik lees, hoe meer ik denk.. pffttt, dat is toch ook geen makkie  ??? )

Dus als mensen tips, tricks, adviezen e.d. hebben hoor ik dat graag. Is in ieder geval prettig om hier even voor mezelf alles op een rijtje te hebben  ;D
En ik wil het gewoon op tientjeswerk houden voorlopig, hopelijk komt er dan al een beetje wauw, en ga ik de individuele componenten wel upgraden.

Mediasluis

Op de NVvS hebben ze voor Regio West, een bijeenkomst die elke 2 maanden gehouden wordt, een BenQ W1070 met de LeVision Polarizer eraan bevestigd en daar draaien ze alle 3D shows op. Je gebrukt dan gewoon de RealD Circulaire Polarizatiebrillen van €1 bij het Pathë. Kun je ook nog gewoon je hoofd ongestraft draaien zonder spook beelden.

Ik vind het beeld hier op de 3D Shutter projectors wel veel beter als in de bioscoop, met minder ghosting, meer scherpte en zeker meer lichtopbrengst.
Ik had er toen een review over geschreven hier:
Review: RealD bij je thuis. 3D Shutter omzetten naar Passieve 3D met Polarisators.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152086.new#new

Op Regio West gebruiken ze een Ektalux Zilver van Projecta, maar die zijn onlangs gestopt met dit scherm.
In de hoofdzaal in Huizen hangt een Harkness doek en dit materiaal komt uit de UK en is van een fabriek die veel bioscopen met dit zilver materiaal voorziet.
Er zijn veel testen gedaan voor zilverschermen en die van Harkness geeft gemiddelt het beste resultaat.
Je hebt namelijk dat het doek, of zeer goed polariseerd, maar daardoor een zeer nauwe kijkhoek heeft met hotspotting, of dat het doek een brede kijkhoek heeft, maar meer ghosting laat zien.
Neem je ghosting voor lief, dan zou je misschien kunnen kijken of je nog ergens een Reflecta zilverscherm kunt bemachtigen.
Let wel,... die oude zilverschermen met blauwe achterkant, die je nog wel eens op Marktplaats tegen komt, depolariseerde heel veel en waren niet bruikbaar.

Kom gerust een langs bij de NVvS. Op Zaterdag 23 September is er weer een Open Dag in het Visnet te Huizen, maar Zaterdag 20 Mei is daar ook weer een gewone 3D dag en ook die kun je bijwonen.
Genoeg mensen daar die je kunnen helpen in de wereld van 3D.
Adres is:
't Visnet
De Ruyterstraat 7
1271SR Huizen
035-5253777
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

henrykb

Dank je.. kende het systeem niet, en ga het ook zeker eens even allemaal bekijken.
In de woonkamer hebben we een jvc rs55, die zou inderdaad daarvoor kunnen dienen.
Maar dat shutter vind ik juist helemaal niks, ik kijk hierdoor eigenlijk ook nooit 3D. Of bedoel je juist de combinatie van shutter met een Polarizer die mooier beeld geeft als in de bios?
Alhoewel bij menig verkooptopic dat wordt gezegd, maar kan toch niet zeggen dat dat ook mijn mening is... bioscoop heeft toch wel erg mooi beeld (en mag ook wel met dat PJ prijskaartje)
En ik zeker eens een bijeenkomst dan bijwonen, daar zal vast veel kennis hierover aanwezig zijn.

Mediasluis

#23
De projectors zijn de laatste 2 a 3 jaar enorm verbeterd in het 3D en ik vind JVC pas sinds vorig jaar erg goed met 3D.
Zie de laatste review en het 3D gedeelte:
Review van de JVC DLA-RS400 / DLA-X5000
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=157676.msg2921561#msg2921561
Er is een nieuwe review in de maak van het model van dit jaar en meer is op komst.
Het is bij shutter 3D wel belangrijk dat je geen verlichting aanwezig hebt dat niet mee flikkert met de 3D frequentie, anders ga je het zien.

Is je 3D te donker met 3D shutter, dan is dat ook het geval met een polarisator ertussen.
Je hebt dus echt een nieuwer model projector nodig, die genoeg licht geeft bij 3D.
De Sony VPL-HW65ES heeft dit, de nieuwe JVC modellen en nu ook de nieuwe Epson modellen.
In het review gedeelte van Mediasluis, vind je meer reviews van deze en andere projectors, met die van Epson bovenin en die van Sony wat meer omlaag:
http://www.mediasluis.nl/reviews

Bij een JVC projector is de polarisatie plaatsing net iets anders gedraaid en dat geeft geen goed resultaat met de LeVision Polarisator.
Volfoni heeft wel specifiek voor JVC aangepaste Polarisators en die werken zeer goed. Deze Volfoni Polarisators kunnen ook nog eens naar eigen smaak zeer fijn worden afgesteld tegen ghosting, of zo worden afgesteld dat je een mooi evenwicht hebt tussen hoeveelheid licht vs ghosting.
De polarisators van Volfoni zijn wel 3x zo duur, maar dat zie je ook aan de afwerking en het betere resultaat op het scherm.
Je krijgt dan hetzelfde resultaat als in de bioscoop, maar wel met een veel beter zwartniveau als wat je daar ziet.
De reden dat het er nu thuis mooier uit kan zien, is omdat ze in de bioscopen projectors nodig hebben die een 25 meter breed scherm opvult.
Ze gebruiken dan wel 3 Chip DLP projectors, maar het zwartniveau gaat al een paar jaar niet meer verder omlaag, terwijl de ontwikkelingen voor LCoS thuis echt een heel stuk verder gaat.
Ik heb hier veel meer licht bij de 3D films, met meer scherpte en minder ghosting als in de Imax (Pathé 5 Rotterdam Schouwburgplein)
Natuurlijk heb je daar de P3 kleurdiepte, maar met de 4K Ultra HD Blu-Ray's is dit nu ook thuis mogelijk, alleen nog niet in 3D.
Laatst zijn we nog naar Pathé 1 geweest daar, omdat ik met mijn vrouw de film Beauty and the Beast ging kijken. Ik vond dat zo slecht dat ik meteen wilde opstaan en weg wilde gaan.
- De projector heeft gewoon niet de lichtopbrengst om dat formaat scherm goed te vullen.
- De nooduitgang bordjes gaven teveel licht en zijn niet afgeschermd voor het scherm en geven een partij overstraling op het doek, dat je gewoon 4 grote lichtvlekken zag over het scherm heen.
- Het zwartniveau was vaag en gewoon grijs, terwijl dit hier thuis inktzwart is.
- De Pans gaan thuis vloeiender als in de bioscoop.

Ik gooide liever het geld van de kaartjes weg om 5 maanden later deze film in een VEEL betere kwaliteit thuis te kunnen zien, maar ach,... we waren samen even uit en dat is ook wat waard.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

henrykb

dat is zeker wat waard, behalve misschien als je met een kwaaie kop gaat klagen over alles  :P
Maar allemaal mooi advies, echter voor nu wil ik gewoon ff klooien met passief 3d en 2 beamers, en kijken waar dat heengaat.
Het is niet alleen voor mooi beeld in 3d ( jvc ben ik qua 2d nog steeds uiterst tevreden over), maar
ook gewoon bezig zijn, en kijken wat er te bereiken is.