Kabel gekocht via internet, bevat niet....geen geld terug. Mag dit?

Started by Paul1967, February 2, 2014, 11:55:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

John Wx

Heb je een bon/factuur met de voorwaarden waarmee jullie samen akkoord zijn gegaan ?




Je moet gewoon je verlies nemen en heb je weer iets geleerd, zoals eerder al werd gerefereerd als je naar een rechter gaat  :popcorn:
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Quote from: Nahpets on February  2, 2014, 19:37:39
Sorry, complete onzin. Wet koop op afstand regelt helemaal niets bij een verkooptransactie tussen particulieren. Die wet is er alleen voor een transactie tussen een consument en een bedrijf.

Volgens zeg ik dat ook  ;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Nahpets

We praten weer eens langs elkaar heen. Is niet de eerste keer.  :coffee: :D
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

angel1978

Quote from: Nahpets on February  2, 2014, 19:34:28
Paul heeft na 2 dagen aangegeven dat de kabel niet bevalt. Op aangeven van de verkoper heeft hij de kabel een 2e kans gegeven en is er veel meer 'gebruik' ontstaan. Het kan niet zo zijn dat er onvrede is , er op aanraden van de verkoper nog wat geprobeerd wordt om die onvrede weg te krijgen waarna de verkoper kan zeggen 'Lekker puh, je kunt je niet meer beroepen op WKoA (omdat je gedaan hebt wat ik je gevraagd heb).'

ook na 2 dagen 'gebruik' was geld terug al geen optie meer.
2 dagen is gewoon gebruiken

Nahpets

Aangezien dat niet zo hard in de wet staat zou ik zeker een poging wagen door de verkoper op WKoA te wijzen en aan te geven de koop ongedaan te willen maken.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

John Wx

Quote from: Nahpets on February  2, 2014, 19:49:03
We praten weer eens langs elkaar heen. Is niet de eerste keer.  :coffee: :D

ik heb ook een bakkie  :coffee:  ;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

John Wx

Wat ik wel vind is dat de "winkel" niet echt klantvriendelijk is voor de TS

Maar na het eerste contact na de koop wist je eigenlijk al welke kant dit op zou gaan  :(

Vaak staan occasion kabels "niet op voorraad" en die wil je niet terug  8)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

angel1978

Quote from: Nahpets on February  2, 2014, 19:54:17
Aangezien dat niet zo hard in de wet staat zou ik zeker een poging wagen door de verkoper op WKoA te wijzen en aan te geven de koop ongedaan te willen maken.

je kunt natuurlijk altijd een poging wagen. Maar het lijkt alsof de verkoper al iets vaker met dit bijltje gehakt heeft. Rechtsbijstandverzekering is geen optie ( als je die al hebt ) en dan blijft alleen rechter nog over..

Hanky Panky

Quote from: angel on February  2, 2014, 20:16:21
je kunt natuurlijk altijd een poging wagen. Maar het lijkt alsof de verkoper al iets vaker met dit bijltje gehakt heeft. Rechtsbijstandverzekering is geen optie ( als je die al hebt ) en dan blijft alleen rechter nog over..

Dat is niet zo moeilijk want voor kleine zaken mag je zelf optreden bij de kantonrechter. Online dagvaarden doe je al vanaf € 175   :

Eens kijken of iemand de schijt krijgt als je hem dagvaardt  :pompom:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

John Wx

Quote from: Hanky Panky on February  2, 2014, 20:22:48
Dat is niet zo moeilijk want voor kleine zaken mag je zelf optreden bij de kantonrechter. Online dagvaarden doe je al vanaf € 175   :

Eens kijken of iemand de schijt krijgt als je hem dagvaardt  :pompom:

zou jij daar bang van worden met dit verhaal ik hoop het toch niet, alleen geld dat voor een incasso en dat is dit niet en het is particulier
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

alexander2

Ik zou zo graag willen dat frank is mee zou lezen en het antwoord wil geven.
Wel ben ik benieuwd naar deze :

Stel ik ga een weekend weg met een stel amateurfotografen ik koop bij een webwinkel de duurste foto meuk wat er bestaat.
Ik schiet het weekend duizenden foto's en meldt maandag aan de webstore nhuh toch maar niet.
Mag dit?


AbZ

Quote from: angel on February  2, 2014, 16:55:58Klaarblijkelijk vinden jullie dat een kabel ingespeeld moet worden en dat daarmee de kabel daadwerkelijk verandert.
Dan kun je toch moeilijk achteraf zeggen dat er niets wezenlijk aan de kabel is veranderd ( en dus als nieuw )? Waarom dan inspelen, als dat toch geen nut heeft.
Na het inspelen is de kabel dus niet meer als nieuw. Dit is geen uitproberen, maar gebruiken.
:pompom:  Een mooie kans om nu eindelijk eens echt juridisch te bepalen of inspelen iets uitmaakt  :pompom:

botsen

Quote from: AbZ on February  3, 2014, 08:54:26
:pompom:  Een mooie kans om nu eindelijk eens echt juridisch te bepalen of inspelen iets uitmaakt  :pompom:

^^. En dan wel in de zin van waardeverMINdering  ;D

Jeroen V

Quote from: alexander2 on February  2, 2014, 22:03:51
Ik zou zo graag willen dat frank is mee zou lezen en het antwoord wil geven.
Wel ben ik benieuwd naar deze :

Stel ik ga een weekend weg met een stel amateurfotografen ik koop bij een webwinkel de duurste foto meuk wat er bestaat.
Ik schiet het weekend duizenden foto's en meldt maandag aan de webstore nhuh toch maar niet.
Mag dit?

Nee, je mag een product uitproberen maar je met het niet gebruiken. Wat jij omschrijft is gewoon gebruik, ik denk niet dat daar een discussie over nodig zal zijn.

In het geval van TS vind ik het overigens geen uitgemaakte zaak dat hij de kabel heeft gebruikt; ik zou dat toch eerder zien als uitproberen van de kabel waardoor m.i. het retourrecht nog steeds van toepassing is.

angel1978

Quote from: Jeroen V on February  3, 2014, 10:28:12
Nee, je mag een product uitproberen maar je met het niet gebruiken. Wat jij omschrijft is gewoon gebruik, ik denk niet dat daar een discussie over nodig zal zijn.

In het geval van TS vind ik het overigens geen uitgemaakte zaak dat hij de kabel heeft gebruikt; ik zou dat toch eerder zien als uitproberen van de kabel waardoor m.i. het retourrecht nog steeds van toepassing is.

Waarschijnlijk omdat jij denkt als een audiofiel en 'snapt' dat inspelen een functie heeft.
Voor de normale 'consument' bestaat inspelen niet eens en is 100+ uren draaien toch echt gewoon gebruiken.
Uitproberen doe je in een uurtje of wat.

botsen

Lijkt mij dat dit ook gewoon onder uitproberen valt, zeker omdat het is aangemoedigd door de verkoper.

Angel, je bent zo stellig, maar ben je echt van mening dat zo'n kabel (als hij tussen twee apparaten hangt, dus er wordt niet constant mee gesleept ofzo) SLIJT ofzo?

Hanky Panky

Quote from: angel on February  3, 2014, 10:36:08
Uitproberen doe je in een uurtje of wat.

Waar staat dat?? Nergens vermoed ik en zal het niet meer dan een onderbuik gevoel zijn.

Als je het langer doet is daar dan iets mis mee? Verandert dat ineens iets? Ik denk van niet. Los van die hele discussie die mensen hier tot vervelens toe voeren is het aan een kabel niet te zien en is er geen bewijs of een kabel nu 100 seconden of 100 uur is gebruikt. Het hele verhaal van 'even proberen' is bedoeld om retailers te beschermen tegen consumenten die dwaze dingen doen en vervolgens een onverkoopbaar artikel weer retourneren (en als je niet betaalt het internet volkwakken op Kieskeurig of Opgelicht.nl >:D)

Bovendien kun je beredeneren dat bij audiofiele kabels een inspeeltijd onderdeel uitmaakt van het fenomeen 'proberen' of 'passen'  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

erik s.

Quote from: botsen on February  3, 2014, 10:54:54
Lijkt mij dat dit ook gewoon onder uitproberen valt, zeker omdat het is aangemoedigd door de verkoper.


dat was pas na dat hij aan de inbrander had gezeten en een aantal uur was gebruikt.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Jeroen V

Quote from: Hanky Panky on February  3, 2014, 11:37:56
Waar staat dat?? Nergens vermoed ik en zal het niet meer dan een onderbuik gevoel zijn.

Dat zal het ook zijn. Als je hier kijkt: http://blog.iusmentis.com/2010/02/05/nee-het-is-een-uitprobeertermijn-en-geen-zichttermijn/ dan zie je dat het geen zwart-witisituatie is. Zeker als je tijdens de uitprobeerperiode contact opneemt met de verkoper die dan op zijn beurt voorstelt om de kabel een tijdje met een bepaalde CD te proberen dan lijkt het me niet dat je niet meer van uitproberen kunt spreken.

Maar als de verkoper het daar niet mee eens is, dan is het aan hem om dat te bewijzen.

angel1978

Quote from: Jeroen V on February  3, 2014, 13:00:10
Dat zal het ook zijn. Als je hier kijkt: http://blog.iusmentis.com/2010/02/05/nee-het-is-een-uitprobeertermijn-en-geen-zichttermijn/ dan zie je dat het geen zwart-witisituatie is. Zeker als je tijdens de uitprobeerperiode contact opneemt met de verkoper die dan op zijn beurt voorstelt om de kabel een tijdje met een bepaalde CD te proberen dan lijkt het me niet dat je niet meer van uitproberen kunt spreken.

Maar als de verkoper het daar niet mee eens is, dan is het aan hem om dat te bewijzen.

Bewijzen aan wie?
Het is eerst aan de TS om naar de rechter te gaan.

QuoteAngel, je bent zo stellig, maar ben je echt van mening dat zo'n kabel (als hij tussen twee apparaten hangt, dus er wordt niet constant mee gesleept ofzo) SLIJT ofzo?

Accepteer jij kleding die door een ander al een heel weekend gedragen is als nieuw ( ondanks dat er geen slijt is ) ?

Het doel van de zichttermijn is hier al een keer heel duidelijk neergezet en dat is niet om alle produkten die je maar 1 of 2 keer nodig hebt gratis te mogen 'lenen' van een winkel.

De rest is aan de rechter om te oordelen of dit redelijk is. Mijn mening ken je inmiddels.
Ik zou als verkoper in dit geval mijn poot stijf houden en dus dan mag de TS naar de rechter als deze dat wil. Daar zou ik dan de rechter wel proberen uit te leggen dat meer dan 100 uur geen proberen meer is. Afhankelijk van of de rechter 'audiofiel' is of niet, zien we dan wel wie er gelijk heeft  ;D

Hanky Panky

Je kunt het net zo makkelijk omdraaien: tijdens het proberen loop je tegen een bepaald gegeven aan (bevalt niet) en hanteert aansluitend het advies van de verkoper om het iets langer te proberen. Dat lijkt mij geen misbruik van het recht.

Wat ik mis in het verhaal is hoe de winkelier reageert als er een beroep wordt gedaan op de Wet koop op afstand ?? Is daar al een inhoudelijke reactie op?

Als de winkelier niet gewezen heeft op het herroepingsrecht binnen 7 dagen dan heeft de TS een termijn van 3 maand. Ruim de tijd voor een fijne discussie dus  :angel:
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

i2Paq

Heeft die webwinkel een keurmerk of is deze aangesloten bij een belangenvereniging?

Wet koop op afstand geldt gewoon, je wil binnen 7 dagen ZONDER OPGAAF VAN REDENEN je product retourneren.

Daar heeft hij gewoon te accepteren, punt!

Gaat in mindere maten op voor bv. een wasmachine, koelkast of ander gebruiksartikel waarbij hygiëne in het spel is.

Uitgesloten zijn producten op maat gemaakt of die na openen snel kunnen bederven.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

Paul1967

Quote from: Hanky Panky on February  3, 2014, 15:16:58
Je kunt het net zo makkelijk omdraaien: tijdens het proberen loop je tegen een bepaald gegeven aan (bevalt niet) en hanteert aansluitend het advies van de verkoper om het iets langer te proberen. Dat lijkt mij geen misbruik van het recht.

Wat ik mis in het verhaal is hoe de winkelier reageert als er een beroep wordt gedaan op de Wet koop op afstand ?? Is daar al een inhoudelijke reactie op?
Als de winkelier niet gewezen heeft op het herroepingsrecht binnen 7 dagen dan heeft de TS een termijn van 3 maand. Ruim de tijd voor een fijne discussie dus  :angel:

Ivm mijn werk niet eerder kunnen reageren in mijn topic. Ik zie dat er al weer een hoop reakties zijn geplaatst.
Ik heb de winkelier een mail gestuurd, ik wacht nog op een reaktie.

edgnoj

TS schrijft dat het een nieuwe kabel is voor een demoprijsje.
Geldt de wet Kopen op afstand ook voor gebruikte (demo) artikelen eigenlijk?
Woonkamer: JVC DLA X5000; Sony KD-65XE9005; Denon AVR-4311; Dune HD Solo 4k; Ken Kreisel DXD-12012 subwoofer; Cabasse Bora luidsprekers.

Slaapkamer: Philips 55PFS8109; Dune HD-Max; Ken Kreisel DXD-808 subwoofer; Avi ADM 9.1T actieve luidsprekers.

Nahpets

Ja hoor. WKoA maakt geen onderscheid tussen nieuw, 2e hands, demo, van-de-vrachwaggel-gevallen-voor-weinig.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.