Kabel gekocht via internet, bevat niet....geen geld terug. Mag dit?

Started by Paul1967, February 2, 2014, 11:55:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul1967

Burgelijk wetboek zichttermijn:

Het herroepingsrecht wordt dus geacht het nadeel te vergoeden dat de consument lijdt bij een op afstand gesloten overeenkomst, door hem een passende bedenktijd toe te kennen waarin hij het verworven goed kan keuren en uitproberen.

Nou ik heb hem uitgeprobeerd en op advies van de verkoper/winkel langer dan normaal.
Zichttermijn wil dus niet zeggen alleen op zicht, artikel mag dus volgens de wet ook uitgeprobeerd worden mits het geen gebruikerssporen nalaat wat logisch is.

Toni71

"Ik denk dat als je je mond houdt over dat je deze kabel 5 dagen en 2 nachten hebt laten draaien en gewoon terugstuurt, dat je hier idd. mee weg komt."

Dat denk ik ook.


Paul1967

Quote from: Tony71 on February  2, 2014, 16:50:18
"Ik denk dat als je je mond houdt over dat je deze kabel 5 dagen en 2 nachten hebt laten draaien en gewoon terugstuurt, dat je hier idd. mee weg komt."

Dat denk ik ook.

Dat is dus het lullige, op later gegeven advies van de winkel heb ik hem enkele dagen laten inspelen.

angel1978

Quote from: Paul1967 on February  2, 2014, 16:49:28
Burgelijk wetboek zichttermijn:

Het herroepingsrecht wordt dus geacht het nadeel te vergoeden dat de consument lijdt bij een op afstand gesloten overeenkomst, door hem een passende bedenktijd toe te kennen waarin hij het verworven goed kan keuren en uitproberen.

Nou ik heb hem uitgeprobeerd en op advies van de verkoper/winkel langer dan normaal.
Zichttermijn wil dus niet zeggen alleen op zicht, artikel mag dus volgens de wet ook uitgeprobeerd worden mits het geen gebruikerssporen nalaat wat logisch is.

Ja, in geval van kleding is dit dus passen ( niet dragen ).
In geval van een tv is dit aanzetten en kijken of hij het doet ( niet 5 dagen inspelen ).
In geval een kabel zal je 'm zonder problemen even kunnen aansluiten om te kijken of hij werkt en past ( lengte bijvoorbeeld ).

5 dagen en 2 nachten is echter geen uitproberen meer. Klaarblijkelijk vinden jullie dat een kabel ingespeeld moet worden en dat daarmee de kabel daadwerkelijk verandert.
Dan kun je toch moeilijk achteraf zeggen dat er niets wezenlijk aan de kabel is veranderd ( en dus als nieuw )? Waarom dan inspelen, als dat toch geen nut heeft.
Na het inspelen is de kabel dus niet meer als nieuw. Dit is geen uitproberen, maar gebruiken.

erik s.

natuurlijk mag je een kabel thuis uitproberen, maar dan moet je dat wel met de verkoper van te voren afspreken.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

angel1978

Quote from: erik s. on February  2, 2014, 16:59:03
natuurlijk mag je een kabel thuis uitproberen, maar dan moet je dat wel met de verkoper van te voren afspreken.

:) dan heet het gewoon service en niet 'wet koop op afstand'

Toni71

"5 dagen en 2 nachten is echter geen inspelen meer"

Volgens de verkoper toch wel, die geeft advies om dit langer  te doen.
Dit werkt uiteindelijk niet, mag hij dan toch gebruik maken van het herroepingsrecht?


angel1978

Quote from: Tony71 on February  2, 2014, 17:01:02
"5 dagen en 2 nachten is echter geen inspelen meer"

Volgens de verkoper toch wel, die geeft advies om dit langer  te doen.
Dit werkt uiteindelijk niet, mag hij dan toch gebruik maken van het herroepingsrecht?

gewoon verkeerd gebruik van woorden. Ik bedoelde daar uitproberen. Gewijzigd in originele bericht.

Paul1967

Quote from: erik s. on February  2, 2014, 16:59:03
natuurlijk mag je een kabel thuis uitproberen, maar dan moet je dat wel met de verkoper van te voren afspreken.

Ik heb de kabel na cable-buner uitgeprobeerd.
Hij gaf een scherp randje m.a.w. beviel niet en dit meteen maandag te kennis gegegven.
Verkoper zij dat ik hem enkele dagen moest inspelen met muziek, dit dus geheel op advies van verkoper gedaan.
Maandag gaf hij al te kennis dat mocht kabel alsnog niet bevallen, alleen omruilen mogelijk is en dat ik daarvoor moet afreizen naar zijn winkel 80km verderop.
Vrijdag gaf de kabel nog scherpte en mijn set, hierop weer gemaild en alleen gevraagd of geld terug ook tot de mogelijkheden behoord zodat ik niet 160km op en neer hoef.
Daarop antwoord: ik ben geen Wehkamp. Reis maar af naar ons, kabels zat om uit te proberen cq vast wel één die wel bevalt.

Mede door bovenstaand laatste antwoord vroeg ik mij dus af of dit allemaal zo maar kan.

Toni71

Als de verkoper bij aankoop verteld heeft, dat de kabel moet inspelen.

En na dit advies, de kabel niet bevalt binnen de 7 dagen, je toch het recht hebt op teruggave, en je geld terug.

Dat denk ik.



angel1978

Quote from: Tony71 on February  2, 2014, 17:15:41
Als de verkoper bij aankoop verteld heeft, dat de kabel moet inspelen.

En na dit advies, de kabel niet bevalt binnen de 7 dagen, je toch het recht hebt op teruggave, en je geld terug.

Dat denk ik.

Ik zie nergens de belofte dat de kabel terug mag incl. geld terug bij niet bevallen.
Ik zie ook nergens de verbinding tussen inspelen en wet koop op afstand.
Verkoper werkt niet mee.

Suc6 dan bij de rechter.

Toni71

Bij niet bevallen refereer ik naar de Wet koop op afstand.

Als van te voren overlegd is over inspelen, dus gebruiken van de kabel.

Dan heeft hij toch ook recht op teruggave binnen 7 dagen?

Paul1967

Quote from: angel on February  2, 2014, 17:21:18
Ik zie nergens de belofte dat de kabel terug mag incl. geld terug bij niet bevallen.
Ik zie ook nergens de verbinding tussen inspelen en wet koop op afstand.
Verkoper werkt niet mee.

Suc6 dan bij de rechter.

Ik kan mij voorstellen dat een winkel graag verkoopt en niet graag artikelen retour ziet komen met de vraag: kan ik mijn geld terug krijgen. Ik had ook liever gehad dat de kabel mij gewoon beviel.
Echter de manier van reageren van de winkel op mijn vraag van kan ik mijn geld evt. terug krijgen, vind ik abnormaal en tevens dat hij mij verplicht naar zijn zaak te komen voor omruiling. Dit had ook al anders gekund buitenom het evt recht van kopen op afstand.


angel1978

Quote from: Paul1967 on February  2, 2014, 17:34:31
Ik kan mij voorstellen dat een winkel graag verkoopt en niet graag artikelen retour ziet komen met de vraag: kan ik mijn geld terug krijgen. Ik had ook liever gehad dat de kabel mij gewoon beviel.
Echter de manier van reageren van de winkel op mijn vraag van kan ik mijn geld evt. terug krijgen, vind ik abnormaal en tevens dat hij mij verplicht naar zijn zaak te komen voor omruiling. Dit had ook al anders gekund buitenom het evt recht van kopen op afstand.


Dat ben ik zeker met je eens.
Maar was je doel om te kijken waar je recht op hebt, of wil je weten of de winkel servicegericht is?
Dat laatste weet je namelijk inmiddels wel volgens mij.

alexander2

Ik zie het helemaal voor mij......je staat bij de rechter en de verkoper wil de kabel niet terug omdat die is ingespeeld.
Ik denk dat de rechter even niet weet waar het om gaat.
OT gekocht webwinkel dan gelden er regels.

bron:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/koop-via-internet-telefoon-huis/kopen-op-afstand/

Wat zijn mijn rechten?

Bij een aankoop op afstand heb je - op de hieronder genoemde uitzonderingen na - altijd een wettelijke bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze periode mag je het product zonder opgave van reden terugsturen.
De bedenktijd gaat in op de dag nadat het product bij je is afgeleverd. Bij dienstverlening gaat de termijn in op de dag van het sluiten van de overeenkomst.
Als de verkoper niet voldoet aan zijn informatieplicht - zoals het geven van informatie over de wettelijke bedenktijd - is de bedenktijd 3 maanden. Deze informatie moet de verkoper bij het afgeleverde product geven, het is dus niet voldoende als hij dit op zijn website vermeldt.
Je kunt alleen aanspraak maken op de bedenktijd als je het product ongebruikt, onbeschadigd en in de oorspronkelijke verpakking kunt teruggeven of -sturen. Je mag het product wel uit de verpakking halen om het te bekijken. Bij cd's, dvd's en video's mag je echter niet de verzegeling verbreken. Kleding mag je passen, maar je moet er wel netjes mee omgaan.
Als je gebruik maakt van je recht op retour, heb je recht op teruggave van het totaal betaalde bedrag, inclusief de verzendkosten. De verzendkosten voor het terugsturen en het risico voor het terugsturen -  bijvoorbeeld voor eventueel zoekraken -  liggen bij jou.
De verkoper mag geen (administratie)kosten in rekening brengen voor het beëindigen van de overeenkomst of andere eisen stellen. Hij mag bijvoorbeeld niet eisen dat je een goede reden moet noemen voor het terugsturen.
De verkoper moet uiterlijk 30 dagen na beëindiging (ontbinding) van de overeenkomst het al  (aan)betaalde bedrag terugstorten.
De maximale wettelijke levertermijn bij een koop op afstand is 30 dagen. Deze termijn gaat in op de dag nadat je de overeenkomst hebt gesloten.
Als beide partijen akkoord gaan, kan een afwijkende levertermijn worden vastgesteld.
Op het moment dat de wettelijke levertermijn van 30 dagen wordt overschreden heb je het recht om de overeenkomst direct te beëindigen (ontbinden). Je hoeft de verkoper dan geen extra termijn te geven om alsnog te leveren.
Als het product (tijdelijk) niet leverbaar is, moet de verkoper je hiervan op de hoogte stellen.
Als de verkoper iets anders stuurt dan wat je besteld hebt - bijvoorbeeld een ander type of een soortgelijk product van een ander merk - en je wilt dat niet hebben, kun je dit binnen de retourtermijn terugsturen. In dat geval zijn de verzendkosten voor het terugsturen zijn voor rekening van de verkoper.
Volgens de 'Wet koop op afstand' is het niet toegestaan dat je meer dan 50% van het aankoopbedrag moet aanbetalen. Helaas trekken veel webwinkels zich daar niets van aan. In principe hoeft dat niet tot problemen te leiden, maar het risico bestaat dat je na betaling niets geleverd krijgt. En zie dan maar weer je geld terug te krijgen. Calculeer dit risico dus in als je iets aanbetaalt bij een (voor jou niet bekende) webwinkel.
Wie in een Europese webwinkel iets koopt, heeft met vrijwel dezelfde regels te maken als die in Nederland gelden voor koop op afstand. Dat komt omdat de 'Wet koop op afstand' een uitvloeisel is van een Europese richtlijn, die in de hele Europese Unie geldt. Wel kunnen de verzendkosten hoger zijn dan in Nederland.
Klachten over een koop op afstand binnen de EU kun je melden aan het Europees Consumenten Centrum.
Naar boven
Uitzonderingen

Let op! Een aantal zaken vallen NIET onder de regeling 'koop op afstand'. De belangrijkste uitzonderingen zijn:

de koop van bijvoorbeeld blikjes, snoep of sigaretten uit een automaat, frikadellen uit de muur en treinkaartjes uit de kaartjesautomaat;
koop na telefonisch bieden op een veiling of bieden via een internetveiling;
financiële diensten, zoals het kopen van aandelen en opties;
reizen, hotels, vervoer, restaurants en vrijetijdsbesteding (bijvoorbeeld bioscoop- en musicalkaartjes);
het sluiten van een abonnement op kranten en tijdschriften;
een dienst die met jouw instemming al binnen de bedenktermijn geleverd wordt (bijvoorbeeld een abonnement voor mobiele telefonie);
je deelnamegeld aan loterijen en weddenschappen;
producten die snel kunnen bederven (bijvoorbeeld een taart) of verouderen;
een speciaal voor jou op maat gemaakt product (bijvoorbeeld een maatpak);
koop van producten die persoonlijk van aard zijn (bijvoorbeeld een voor jou uitgezochte stamboom).
als je een telefonische bestelling of een bestelling via internet doet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.

angel1978

Quote from: Tony71 on February  2, 2014, 17:34:10
Bij niet bevallen refereer ik naar de Wet koop op afstand.

Als van te voren overlegd is over inspelen, dus gebruiken van de kabel.

Dan heeft hij toch ook recht op teruggave binnen 7 dagen?

Dit is draaien in rondjes.
De verkoper geeft advies in hoe de kabel te gebruiken, niet in hoe te zorgen dat je op de 'koop op afstand' kan blijven beroepen.
De verkoper gaat er vanuit dat het produkt verkocht is en geeft dus advies naar gelang.
De wet 'koop op afstand' is volgens mij ook niet afhankelijk van advies van de verkoper.

angel1978

Quote from: alexander2 on February  2, 2014, 17:38:12
Ik zie het helemaal voor mij......je staat bij de rechter en de verkoper wil de kabel niet terug omdat die is ingespeeld.
Ik denk dat de rechter even niet weet waar het om gaat.

Exact. Dus zal de rechter vervolgens vragen: heb je 'm gebruikt?

Antwoord: ja, 5 dagen en 2 nachten ( ook in mail toegegeven ).

Toni71

Op advies van de verkoper dan toch?

Ik las net je voorgaande post pas...

Droog dus... gebruikt is pech hebben.

angel1978

Quote from: Tony71 on February  2, 2014, 17:42:01
Op advies van de verkoper dan toch?

je verwacht serieus dat een winkel een kabel verkoopt en dan het advies geeft om deze vooral niet te gebruiken?

Toni71

Ik heb mijn post al aangepast, ik was te snel met reageren. Ik had je eerdere antwoord nog niet gelezen. :)

MaxxMark

In de door "alexander2" genoemde tekst kan ik het niet direct terugvinden, maar heb het ten tijde dat ik er naar gekeken heb meermalen gelezen*. De reden waarom "koop op afstand" is ontstaan is omdat je niet de interactie met de verkoper en het product hebt. Je hebt geen mogelijkheid gehad om het product in fysieke vorm te beoordelen.

De wet voorziet er daarom ook in dat je het product mag openen om het te bekijken (of passen bij kleding). Ik kwam dit mooi geformuleerd tegen als "Je moet een product thuis kunnen beoordelen zoals het in een winkel opgesteld zal zijn".

QuoteOok als de verpakking kapot is, moet de verkoper het product terug nemen. Je hebt immers het recht om een product tot op een zekere hoogte uit te proberen. In ieder geval zo ver als dat je dat in de winkel ook zou kunnen doen. Uitproberen mag, zolang het product maar geen schade of gebruikssporen krijgt. Bij schade aan het prduct zelf kan de winkelier een vergoeding vragen, omdat het product niet meer als nieuw te verkopen is.
bron: https://clinic.nl/informatiecentrum/rechtsgebieden/consumenten-en-contractenrecht/koop-op-afstand/

In jouw geval betekent het dus dat je de kabel mocht openen en mocht aansluiten (dit had je ook kunnen vragen indien het in de winkel was geweest). Wat betreft inspelen wordt het uiteraard wat lastiger. Aan de ene kant betekent het vele uren hebben gebruikt. Maar aan de andere kant kan je zeggen dat een kabel die ter demo bij de winkel ligt ook is ingespeeld. Als ik het zelf zou zijn zou ik geen slapende honden wakker maken en het er op gooien dat hij maar kort is gebruikt (bewijs maar eens dat die kabel al X uur gebruikt is).

Ik vind dat je recht zou moeten hebben op teruggaaf van het geld. Maar helaas zijn recht hebben en recht krijgen 2 hele verschillende dingen. Op basis van de wet is het ook mogelijk dat de verkoper beoordeelt/vindt dat het product niet meer geschikt is voor verkoop 'als zijnde nieuw' en mag op basis daarvan dus besluiten minder geld terug te geven. Mocht het zo zijn dat dat de zorg van de verkoper is dan kan je ook voorstellen om een schappelijke vermindering van het bedrag voor te stellen.

Persoonlijk zou ik schriftelijk voorleggen dat je je beroept op de wet koop op afstand en dat je van mening bent dat je gerechtigd bent om 100% van het aankoopbedrag terug te krijgen. En mocht het zo zijn dat, naar uw mening (de verkoper,) het product niet meer te verkopen is als "nieuwstaat" je dit accepteert en een vermindering van de retourwaarde op zijn plaats vind mits de verkoper duidelijk kan onderbouwen waarom het niet meer als "nieuwstaat" beschouwd mag worden.


* dit was ivm een aankoop van TV en ik mij verwonderde over het feit dat een plasma/lcd verkoper in Groningen stelde dat wet koop-op-afstand niet meer van toepassing was indien er meer dan 8 uur op de teller stond.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

alexander2

Quote from: angel on February  2, 2014, 17:40:52
Exact. Dus zal de rechter vervolgens vragen: heb je 'm gebruikt?

Antwoord: ja, 5 dagen en 2 nachten ( ook in mail toegegeven ).

Ben het volledig met je eens!
Het zou een mooie wereld worden als iedereen iets koopt en doodleuk na een paar dagen zegt........nhuh toch masr niet.
Dat is een vrije interpretatie van die wet, kom ik geef een feest en ik koop alle appaeatuur bij de Wehkamp of whatever feestje was geweldig even de meuk opruimen een beetje inpakken en bellen maar wanneer alles wordt opgehaald en wanneer ik mijn geld terug krijg.
Kom denk is na.

John Wx

Quote from: Nahpets on February  2, 2014, 13:43:35
Wet koop op afstand maakt geen onderscheid tussen nieuwe of 2e hands goederen.

Nou wel als het een particuliere verkoop betreft maar dat kan je gewoon op het net vinden bij Rijksoverheid
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Nahpets

Paul heeft na 2 dagen aangegeven dat de kabel niet bevalt. Op aangeven van de verkoper heeft hij de kabel een 2e kans gegeven en is er veel meer 'gebruik' ontstaan. Het kan niet zo zijn dat er onvrede is , er op aanraden van de verkoper nog wat geprobeerd wordt om die onvrede weg te krijgen waarna de verkoper kan zeggen 'Lekker puh, je kunt je niet meer beroepen op WKoA (omdat je gedaan hebt wat ik je gevraagd heb).'
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Quote from: John Wx on February  2, 2014, 19:33:09
Nou wel als het een particuliere verkoop betreft maar dat kan je gewoon op het net vinden bij Rijksoverheid

Sorry, complete onzin. Wet koop op afstand regelt helemaal niets bij een verkooptransactie tussen particulieren. Die wet is er alleen voor een transactie tussen een consument en een bedrijf.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.