Kabel gekocht via internet, bevat niet....geen geld terug. Mag dit?

Started by Paul1967, February 2, 2014, 11:55:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Quote from: John Wx on February 11, 2014, 12:03:00

Hoor ook wel is mensen dien een klacht in bij MP ? MP is geen partij alleen een doorgeefluik

Dat doen ze alleen als ze geen zinnige argumenten hebben cq. zelf dermate onredelijke verwachtingen hebben dat niemand die waar kan maken. Dan valt per definitie alles tegen en de voor de hand liggende reactie is dan de verkoper 'aan te pakken' en vooral niet aan zelfreflectie te doen  :D

Mensen die de boel echt tillen worden van MP gemieterd maar halve zolen die in de bovenstaande categorie vallen krijgen zelden hun zin. Daar doet MP niets mee.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Sailor Jan

7 dagen bedenktijd bij Koop op Afstand betekent niet dat men het 7 dagen kan en mag gebruiken. Ik heb geen jurisprudentie gelezen, maar de wet is daar toch vrij duidelijk over. Het is algemeen wel zo dat de verpakking geopend mag worden ter inspectie.

Ik heb laatst in de winkel gevraagd of ik eerst een frikandel mocht bakken in de friteuse die ik op het oog had voordat ik zou kopen. Dat mocht helaas niet, dus heb jk maar besloten geen friteuse te nemen.
Wees lief voor jezelf

Jinsu

Quote from: Raphie on February 11, 2014, 11:45:38
het hele marktplaats verhaal is niet relevant
Je gaat geen overeenkomst aan met marktplaats, maar met de verkoper
Snap niet waarom of dat steeds terugkomt.

Uitgangspunt was marktplaats, in beginsel geen wkoa. Via marktplaats naar eigen website, telefoon, fax, post. In beginsel wkoa van toepassing.

Marktplaats wordt niet gezien als webwinkel. Wet koop op afstand: webwinkel, telefoon, fax en post.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

tijse400

ik zie niet in waarom marktplaats geen webwinkel mag heten
als het wel door mensen als zodanig wordt gebruikt. dat is voor mij hetzelfde. het idee is ook hetzelfde. alleen de aanbieder is telkens iemand anders.
soms een particulier, en soms wel degelijk een commerciele winkel. wkao kan van kracht zijn tussen consument en een commercieel bedrijf. dat commerciele bedrijf gebruikt marktplaats. dit is hun winkel, of maakt deel uit van hun winkel.
de verkopers op marktplaats kunnen dus wel degelijk een winkel zijn, wanneer er doorgelinkt wordt naar een winkel, of wineklspullen worden aangeboden als zodanig, kun je dat gewoon niet ontkennen of negeren. in dit geval was zeer duidelijk dat het om een bedrijf gaat.
maar daarnaast. de koop is naar aanleiding van een advertentie in wat voor systeem dan ook, op afstand gekocht, waardoor het ook daarom onder wkao zou moeten vallen.
en "zonder opgaaf van reden" vindt ik ook zeer duidelijk, en wordt letterlijk zo genoemd in de wet.
er staat niet in de wet wat wel en niet onder proberen valt, wat wel en niet redelijk is, dit is dus een interpretatie, waarbij in dit geval de rol van de winkel erg groot is geweest, en ik zie ook nergens dat de koper de kabel in een normale gebruikssituatie heeft gebruikt, zoals lekker een cd luisteren met een kabel die aan zijn eisen voldoet. er is dus geen sprake geweest van normaal gebruik, uitsluiten van proberen.
Philips 42PFL5028/h12| EPSON TW2900
DENON AVR 2307 | SONY PS3 | Sony VPL ES  |2*Xbox | Benq 8700
Front SS-SR12 -Center SS-CN14 -Rear SS-SR12)
Alles is te koop!

Jeroen V

Quote from: Jinsu on February 11, 2014, 21:44:35
Uitgangspunt was marktplaats, in beginsel geen wkoa. Via marktplaats naar eigen website, telefoon, fax, post. In beginsel wkoa van toepassing.

Marktplaats wordt niet gezien als webwinkel. Wet koop op afstand: webwinkel, telefoon, fax en post.

Als je kijkt naar de wettekst betreffende de koop op afstand staat er het volgende in artikel BW7, 46a:
Quoteovereenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand;

Er wordt niet gesproken over webwinkel, telefoon, fax en/of post. Er wordt gesproken over een georganiseerd systeem voor verkoop. Dus als een bedrijf alle advertenties op marktplaats zet om vervolgens de bestelling via bv mail af te handelen dat is dat wel degelijk koop op afstand. (ik zeg overigens niet dat dit van toepassing is op de situatie van TS)

Af en toe een advertentie op Marktplaats met als doel klanten naar de fysieke winkel te trekken is dan weer geen koop op afstand.

John Wx

Grijs grijs grijs gebied en als winkel zijnde moet je dat oplossen dan win je een klant of zelfs meer mee
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Jinsu

Quote from: Jeroen V on February 12, 2014, 07:13:01
Als je kijkt naar de wettekst betreffende de koop op afstand staat er het volgende in artikel BW7, 46a:
Er wordt niet gesproken over webwinkel, telefoon, fax en/of post. Er wordt gesproken over een georganiseerd systeem voor verkoop. Dus als een bedrijf alle advertenties op marktplaats zet om vervolgens de bestelling via bv mail af te handelen dat is dat wel degelijk koop op afstand. (ik zeg overigens niet dat dit van toepassing is op de situatie van TS)

Af en toe een advertentie op Marktplaats met als doel klanten naar de fysieke winkel te trekken is dan weer geen koop op afstand.

De wet biedt ruimte voor interpretatie, je kunt niet alles in een artikel omschrijven. Daarvoor gebruik je de MvT, rechtspraak etc. De verkoop op afstand gaat via een website, telefoon, fax en post, tenzij je koop op afstand geheel anders interpreteert. 

Vervolgens: er moet van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop op afstand sprake zijn. Een geautomatiseerd systeem is dus niet vereist.

In juni of juli wordt de huidige wetgevin, mits er niets mis gaat, aangepast en alle verkopen tussen niet particulieren vallen dan onder de wkoa.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

MaxxMark

Quote from: Sailor Jan on February 11, 2014, 18:59:16
Ik heb laatst in de winkel gevraagd of ik eerst een frikandel mocht bakken in de friteuse die ik op het oog had voordat ik zou kopen. Dat mocht helaas niet, dus heb jk maar besloten geen friteuse te nemen.

Dan heb je waarschijnlijk de meest basale beschrijving van de WkoA niet gelezen. Bederfelijke producten (maar ook maatwerk en producten die speciaal besteld zijn) zijn uitgesloten van deze wet.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Audiofiel

Quote from: MaxxMark on February 12, 2014, 10:11:58
Dan heb je waarschijnlijk de meest basale beschrijving van de WkoA niet gelezen. Bederfelijke producten (maar ook maatwerk en producten die speciaal besteld zijn) zijn uitgesloten van deze wet.

Hij wou geen frikandel kopen. Die is bederfelijk. De friteuse zelf niet. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

adwo

Net zoals veel anderen, hoop ik, zit ik dit met stijgende verbazing te lezen...

De dubbele moraal die mensen hanteren is echt stuitend.

De verkoper moet service verlenen tot het einde en de koper wordt voorgesteld om een aantal dagen gebruik maar niet te melden..

En dat voor €190...

De koper koopt iets via Marktplaats, haalt het uit de verpakking, gebruikt het, bevalt niet, mag ruilen, maar wil geen 80 km rijden..

Daarna pagina's vol discussie over hoe hier toch het maximale voor de koper is uit te slepen..

Terwijl ieder redelijk denkend mens wel aanvoelt dat de verkoper netjes gehandeld heeft..

Wat n armoe.


Geef je rekeningnummer betaal ik je €30 voor benzine en kunnen we allemaal verder met ons leven..


Flamesuit on.
Marantz SR-12 S1, Marantz DV-12S2, Energy Veritas V2.2i main, Energy Veritas V2.1i rear, JM Lab Electra CC-900 center, Sunfire True subwoofer MK II, Minipods

Paul1967

Quote from: adwo on February 12, 2014, 10:29:09
Net zoals veel anderen, hoop ik, zit ik dit met stijgende verbazing te lezen...

De dubbele moraal die mensen hanteren is echt stuitend.

De verkoper moet service verlenen tot het einde en de koper wordt voorgesteld om een aantal dagen gebruik maar niet te melden..

En dat voor €190...

De koper koopt iets via Marktplaats, haalt het uit de verpakking, gebruikt het, bevalt niet, mag ruilen, maar wil geen 80 km rijden..

Daarna pagina's vol discussie over hoe hier toch het maximale voor de koper is uit te slepen..

Terwijl ieder redelijk denkend mens wel aanvoelt dat de verkoper netjes gehandeld heeft..

Wat n armoe.


Geef je rekeningnummer betaal ik je €30 voor benzine en kunnen we allemaal verder met ons leven..


Flamesuit on.

Dan moet je beter lezen voordat je iets plaatst. uit één van mijn geplaatste posts:
Wat ik al eerder heb gezegd; ik reis wanneer het uitkomt naar het noorden en ruil de kabel om voor één die wel bevalt.
Dit is tot tweemaal toe aangehaald door mij. Nergens, ook niet in de opening, heb ik gezegd dat ik niet wil afreizen naar de winkel voor omruiling.

Als ik een kabel koop en deze bevalt niet en vraag hoe nu verder aan de winkel en krijg als antwoord: reis maar af naar ons, kabels zat hier dus er is er vast wel één die wel bevalt/matcht.
Als ik daarna reageer van is evt geld terug ook een optie (ik vind dit een vraag die je mag stellen) en dan als reactie krijg:
ik ben geen Wehkamp! en wederom zegt reis maar af naar de winkel voor omruiling.

Mede door het laatste heb ik deze topic gestart of dit maar zo kan.
Ik vind de afhandeling/reaktie van de verkoper helemaal niet zo netjes ook al staat hij misschien in zijn recht mbt geen geld terug.

Maar ik geef je straks mijn rekeningnummer, die 30 euro is mooi meegenomen  :thumbs-up:

Jinsu

Quote from: MaxxMark on February 12, 2014, 10:11:58
Dan heb je waarschijnlijk de meest basale beschrijving van de WkoA niet gelezen. Bederfelijke producten (maar ook maatwerk en producten die speciaal besteld zijn) zijn uitgesloten van deze wet.

Neem bederfelijke waar maar eens niet terug als leverancier, je reputatie zal binnen de kortste tijd kapot zijn en dan kun je de zaak sluiten ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

alexander2

Quote from: Paul1967 on February 12, 2014, 11:07:44
Dan moet je beter lezen voordat je iets plaatst. uit één van mijn geplaatste posts:
Wat ik al eerder heb gezegd; ik reis wanneer het uitkomt naar het noorden en ruil de kabel om voor één die wel bevalt.
Dit is tot tweemaal toe aangehaald door mij. Nergens, ook niet in de opening, heb ik gezegd dat ik niet wil afreizen naar de winkel voor omruiling.

Als ik een kabel koop en deze bevalt niet en vraag hoe nu verder aan de winkel en krijg als antwoord: reis maar af naar ons, kabels zat hier dus er is er vast wel één die wel bevalt/matcht.
Als ik daarna reageer van is evt geld terug ook een optie (ik vind dit een vraag die je mag stellen) en dan als reactie krijg:
ik ben geen Wehkamp! en wederom zegt reis maar af naar de winkel voor omruiling.

Mede door het laatste heb ik deze topic gestart of dit maar zo kan.
Ik vind de afhandeling/reaktie van de verkoper helemaal niet zo netjes ook al staat hij misschien in zijn recht mbt geen geld terug.

Maar ik geef je straks mijn rekeningnummer, die 30 euro is mooi meegenomen  :thumbs-up:

Stel dat die 30 euro niet bevalt om welke reden dan ook hou wel rekening mee dat je een x aantal dagen hebt om deze terug te sturen.
Man wat kan jij zuigen over zoiets onbenulligs wees een vent en zeg eerlijk.....buyers remorse.

Hanky Panky

Slotje lijkt mij meer dan van toepassing, als nu nog niet duidelijk is hoe de WKOA werkt en uitgelegd moet worden dan lukt dat nooit meer.

Dankjewel Jinsu voor je vasthoudendheid ondanks dat mensen je verhaal doorlopend proberen om te zagen met onbenulligheden en zijsporen  ;)
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Paul1967

Lijkt mij ook. Zat al te kijken of ik dat kon. Zal het dgg aan een mod.  ;)

Paul1967

Quote from: Hanky Panky on February 12, 2014, 14:19:40
Slotje lijkt mij meer dan van toepassing, als nu nog niet duidelijk is hoe de WKOA werkt en uitgelegd moet worden dan lukt dat nooit meer.

Dankjewel Jinsu voor je vasthoudendheid ondanks dat mensen je verhaal doorlopend proberen om te zagen met onbenulligheden en zijsporen  ;)

Eens en dgg.  ;)

John Wx

Quote from: Paul1967 on February 12, 2014, 11:07:44

Maar ik geef je straks mijn rekeningnummer, die 30 euro is mooi meegenomen  :thumbs-up:

Geef mij ook 15 dan ik heb ook wel interesse
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Paul1967


Dirc

Paul1967, volgens mij kun je onderin zelf je topic sluiten, maar bij deze.
Dit gaat nergens meer over.

VlisChris

Quote from: Dirc on February 13, 2014, 17:42:38
Paul1967, volgens mij kun je onderin zelf je topic sluiten, maar bij deze.
Dit gaat nergens meer over.

Dat kunnen alleen wij admins Dirc ;)
Leden kunnen alleen hun verkooptopics in de markt zelf sluiten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.