Kabel gekocht via internet, bevat niet....geen geld terug. Mag dit?

Started by Paul1967, February 2, 2014, 11:55:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul1967

Ik heb verleden week een interlink gekocht via internet (webshop van een gewone audio winkel). Het betreft een nieuwe kabel met een winkelprijs van 300+ voor een demoprijs van 189 euro. Nog telefonisch kontakt gehad met de winkel eigenaar: dit is een hele goeie kabel "betere in zijn prijsklasse" en zeker een verbetering t.o.v. je ADL Alpha plus.
Ik heb de kabel 5 dagen continue muziek gegeven en 2 nachten een cable burner cd afgespeeld (hij moet dus nu wel goed ingespeeld/ingebrand zijn), echter geeft deze kabel een scherp randje weer in het hoog wat ik met de Alpha niet heb.
Kabel op mijn broer zijn set aangesloten en daarop geen scherpte. Het ligt dus niet aan de kabel zelf, alleen pakt hij verkeerd uit in mijn  Yamaha set met de Keffies.
Deze kabel welke volgens zeggen zeer natuurlijk klinkt en geen kleuring bezit, heeft dus in mijn set een averechts effect (scherpe in het hoog) wat ik niet wil.
Nou voldoet de ADL Alpha dus wel en is de nieuwe aangekochte kabel voor mijn set een miskoop geweest.
Ik wil graag de kabel retourneren (slechts 5 dagen aangesloten geweest) en de verpakking etc is allemaal nog als nieuw en mijn geld terug.

De verkoper wil dat niet doen: ik ben geen Wehkamp!
Ik moet vanuit Haarlem een 80 kilometer afreizen (en weer terug) en maar een andere kabel uitzoeken, immers keuze genoeg, de eerder aangekochte kabel neemt hij dan wel terug. Maar geld terug: nee.

Mijn vraag is, mag dit?
Mag deze winkel mij verplichten dat ik een andere aankoop bij hem moet doen welke misschien wel duurder uitpakt (reis er naar toe buiten schot gelaten), immers werden/wordt nog deze kabels tegen demoprijs bij hem verkocht. Een andere soortgelijke kabel die ook beter moet zijn dan mijn Alpha plus én goed moet matchen in mijn set, gaat duurder uitpakken d.w.z. geen demoprijs.

Ik heb binnen een week (zaterdag gekregen via post, afgelopen vrijdag winkel op de hoogte gebracht) van bovengenoemd probleem in mijn set met de bewuste kabel. Ik zou toch wel graag willen weten wat hier voor staat qua regelgeving, en recht heb op geld terug.

Paul

Nahpets

Aankoop via webshop -> Wet koop op afstand. Daar zal de verkoper zich aan moeten houden, ook al heeft hij/zij/het een fysieke winkel.

Topic past beter in 'Het recht doet spreken'
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

mjveenma

Quote from: Paul1967 on February  2, 2014, 11:55:49Mijn vraag is, mag dit?

Nee, omdat de kabel in de webshop is aangekocht heb je recht om je aankoopbedrag (inclusief verzendkosten) terug te krijgen. Terugsturen moet je natuurlijk wel zelf betalen. Zie ook: http://www.consuwijzer.nl/thema/kopen-op-afstand

Paul1967

De advertentie van betreffende kabels stond op MP maar het betreft dus gewoon een winkel met tevens een website.
De kabel na telefonisch kontakt met de eigenaar aangekocht, volgens mij blijft dit een aankoop op afstand.

John Wx

Heb je een factuur erbij ?

Als het een particuliere verkoop is kan je hopen op coulance  ;)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

donron

Als er gereageerd is (telefoon) nav MP advertentie en hierop tot aankoop is overgegaan lijkt het me niet. Er moet wel een webshop transactie zijn.  Bestelling, factuur enz.

Paul1967

De advertentie stond op MP met de naam van de winkel, hierop gegoogled.
De winkel heeft een eigen site waarop ook de producten staan, echter om te bestellen moet je hem contacteren "hetzij via mail of telefoon" en natuurlijk kan je ook gewoon langs gaan bij de winkel zelf.
Ik heb de kabel na telefonisch contact besteld, dit alles ging via mailing, ook de factuur kreeg ik in PDF vorm middels mail.

Naar mijn idee blijft dit een aankoop op afstand:
Wanneer u iets via internet, telefoon, fax of via een bestelbon uit een catalogus koopt, koopt u op afstand.
Kan ik een koop op afstand ongedaan maken
Koopt u een product via internet, telefoon of een catalogus, dan heeft u 7 werkdagen bedenktijd om de koop ongedaan te maken. U hoeft hiervoor geen reden op te geven. De verkoper mag geen kosten in rekening brengen om de koop te ontbinden. De verkoper mag u wel vragen de retourkosten te betalen. Als u binnen de bedenktijd een product terugstuurt, moet de verkoper u binnen 30 dagen terugbetalen.

Ik heb dit via de site: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/kopen-op-afstand-wat-is-belangrijk-om-te-weten.html

John Wx

Ook op een 2de hands product ? 

De regels kunnen "misschien" zo zijn maar ga jij voor 189 euro een rechtszaak beginnen ? en de kabel is in principe goed


Als er geen factuur is houd het echt op, slim he sommige mensen of gemeen  8)
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Nahpets

Wet koop op afstand maakt geen onderscheid tussen nieuwe of 2e hands goederen.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Nahpets

Quote from: John Wx on February  2, 2014, 13:38:17
Ook op een 2de hands product ? 

De regels kunnen "misschien" zo zijn maar ga jij voor 189 euro een rechtszaak beginnen ? en de kabel is in principe goed


Als er geen factuur is houd het echt op, slim he sommige mensen of gemeen  8)

Of de kabel technisch nu wel of niet goed is maakt ook niets uit mbt de rechten die gelden vanuit WKoA. Ook die factuur niet. Begrijp die laatste opmerking helemaal niet, heb je nu leedvermaak?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Paul1967

Nee kabel is beslist nieuw, geen 2e hands!
Het betreft nieuwe kabels tegen een demoprijs, zo staat het ook in de advertentie.
Het gaat om een vrij nieuw merk. De factuur heb ik gekregen in PDF middels mail.

Toni71

Wet koop op afstand geldt gewoon, verkoper adverteert alleen op marktplaats. Waar ook zakelijke verkopers op adverteren. Verkoper, dus een consumentenovereenkomst.


AbZ

Kabel is natuurlijk zwaar beschadigd indien ingespeeld met slechte muziek  :police:

angel1978

Wet kopen op afstand geeft je de mogelijkheid iets te bekijken.
Uitproberen hoort daar zeker niet bij.

Even aanzetten van bijv. een laptop of tv mag nog wel, maar 5 dagen en 2 nachten continu aan hebben staan is overduidelijk niet meer bekijken van het produkt, maar gewoon GEbruik. Wet koop op afstand geldt dan niet meer.
Geen recht op geld terug dus.

Paul1967

Quote from: angel on February  2, 2014, 16:11:53
Wet kopen op afstand geeft je de mogelijkheid iets te bekijken.
Uitproberen hoort daar zeker niet bij.

Even aanzetten van bijv. een laptop of tv mag nog wel, maar 5 dagen en 2 nachten continu aan hebben staan is overduidelijk niet meer bekijken van het produkt, maar gewoon GEbruik. Wet koop op afstand geldt dan niet meer.
Geen recht op geld terug dus.

Is dat zo? Sommige artikelen hebben meer tijd nodig om erachter te komen of het bevalt dan een ander + aan die kabel is echt niet te zien of deze 5 dagen aangesloten is geweest. Het produkt slijt ook niet e.d.
Waar geldt anders een zichttermijn van 7 dagen voor. Een produkt alleen even bekijken kan je immers in een paar minuten.

Toni71

QuoteWet kopen op afstand geeft je de mogelijkheid iets te bekijken.
Uitproberen hoort daar zeker niet bij.

Even aanzetten van bijv. een laptop of tv mag nog wel, maar 5 dagen en 2 nachten continu aan hebben staan is overduidelijk niet meer bekijken van het produkt, maar gewoon GEbruik. Wet koop op afstand geldt dan niet meer.
Geen recht op geld terug dus.


Kan je mij daar een artikel van geven, waar dit in staat?

Ik zit even te spitten in het Burgerlijk Wetboek, maar dat kan ik niet vinden.

Wel dat hij binnen 7 dagen, zonder opgave van reden mag retourneren

Paul1967

Quote from: Tony71 on February  2, 2014, 16:24:44

Kan je mij daar een artikel van geven, waar dit in staat?

Ik zit even te spitten in het burgerlijk wetboek, maar dat kan ik niet vinden.

Wel dat hij binnen 7 dagen, zonder opgave van reden mag retourneren

Idd

angel1978

Quote from: Paul1967 on February  2, 2014, 16:21:49
Is dat zo? Sommige artikelen hebben meer tijd nodig om erachter te komen of het bevalt dan een ander + aan die kabel is echt niet te zien of deze 5 dagen aangesloten is geweest. Het produkt slijt ook niet e.d.

Je mag de volledige tijd gebruiken om het produkt te bekijken en te bedenken of dit iets is voor je. Uitgebreid uitproberen is echter geen onderdeel daarvan ( hoeveel tijd je ook nodig denkt te hebben ).

Kleren mag je passen, niet dragen.
TV mag je aanzetten, maar niet 5 dagen laten draaien om te kijken

Quote

Als u iets koopt op afstand, hebt u een bedenktijd van 7 werkdagen. Binnen deze tijd bepaalt u of het product u bevalt of niet. Daarvoor mag u het product uit de verpakking halen. Het is daarbij wel de bedoeling dat u de verpakking zo veel mogelijk heel laat. Maar de verpakking moet dan wel makkelijk te openen zijn. Als u het terugstuurt, moet u het wel weer netjes inpakken.
Mag u het product in gebruik nemen?

Nee, u mag het product niet in gebruik nemen. Want de ondernemer moet het product weer aan iemand anders kunnen verkopen als u het terugstuurt.
Wat mag u wel doen?

U mag hetzelfde doen als wanneer u iets in een winkel koopt. Zo mag u een laptop of televisie aanzetten om te kunnen beoordelen. Maar bijvoorbeeld een wasmachine laten draaien mag niet.

Paul1967

Quote from: angel on February  2, 2014, 16:26:10
Je mag de volledige tijd gebruiken om het produkt te bekijken en te bedenken of dit iets is voor je. Uitgebreid uitproberen is echter geen onderdeel daarvan ( hoeveel tijd je ook nodig denkt te hebben ).

Kleren mag je passen, niet dragen.
TV mag je aanzetten, maar niet 5 dagen laten draaien om te kijken

Dus ik mag alleen 7 dagen naar een kabel staan kijken of het iets is voor me, dit slaat totaal nergens op volgens mij.
Is het nou aan slijtage onderhevig of treden er gebruikersspren op zoals bv een fiets, kan ik mij er wat bij voor stellen.

Toni71

Er zal geen waardeverlies zijn met een kabel die een aantal dagen gebruikt is, met een wasmachine of tv wel. Dus de zaak is nog 100% intact?
Kleding is een persoonlijk item?

Ik denk dat je het gewoon terug kan sturen in de verpakking, mits alles dan in staat van nieuw is.
En je geld terug behoort te krijgen.

Anders even Jan Kees berichten, die is Advocaat.

angel1978

Quote from: Paul1967 on February  2, 2014, 16:29:11
Dus ik mag alleen 7 dagen naar een kabel staan kijken of het iets is voor me, dit slaat totaal nergens op volgens mij.
Is het nou aan slijtage onderhevig of treden er gebruikersspren op zoals bv een fiets, kan ik mij er wat bij voor stellen.

hoezo? In de winkel mag je er toch ook alleen naar kijken en dan bepalen of dit iets voor je is?
Geen verkoper die zal toestaan dat je die kabel ongevraagd even uit z'n verpakking haalt, mee naar huis neemt, 5 dagen uitprobeert en dan terug komt brengen onder het mom: er is toch geen slijtage.

QuoteEr zal geen waardeverlies zijn met een kabel die een aantal dagen gebruikt is, met een wasmachine of tv wel.

Waardeverlies doet er niet zoveel toe. Die is er met een wasmachine ook niet.
Kleding kan na een dag dragen ook nog 100% intact zijn. Hoewel zat mensen het doen is het alleen de bedoeling dat je past en niet draagt als je wil retourneren.

angel1978

Quote
Ik denk dat je het gewoon terug kan sturen in de verpakking, mits alles dan in staat van nieuw is.

Ik denk dat als je je mond houdt over dat je deze kabel 5 dagen en 2 nachten hebt laten draaien en gewoon terugstuurt, dat je hier idd. mee weg komt.
Als je echter meegeeft dat je 'm gebruikt hebt en deze niet bevalt, dan zal het wel een probleem worden. Dan wens ik je veel suc6 bij de rechter. Ik zou mijn poot stijf houden als winkel.

Paul1967

Overigens is het inspelen geheel op advies van de verkoper door mij uitgevoerd.
De kabel heeft zaterdagnacht gedraaid met een cable burn-in cd, zondag klonk hij scherp in mijn set.
Zondagnacht nog een nachtje cable burn-in cd, maandag nog dat scherpe.
Winkel gemaild en kreeg mail terug van verkoper dat een cable burn-in cd niet voldoende is, kabel moet ook uren maken.
Hierop maandag t/m donderdag 4x24 uur muziek op repeat, echter scherpe randje bleef.


angel1978

Quote from: Paul1967 on February  2, 2014, 16:38:57
Overigens is het inspelen geheel op advies van de verkoper door mij uitgevoerd.
De kabel heeft zaterdagnacht gedraaid met een cable burn-in cd, zondag klonk hij scherp in mijn set.
Zondagnacht nog een nachtje cable burn-in cd, maandag nog dat scherpe.
Winkel gemaild en kreeg mail terug van verkoper dat een cable burn-in cd niet voldoende is, kabel moet ook uren maken.
Hierop maandag t/m donderdag 4x24 uur muziek op repeat, echter scherpe randje bleef.

ja da's wel heel vervelend.
Maar dan kom je 'm toch zo voor hetzelfde bedrag verkopen aan iemand die dit wel een goede kabel vindt?
Je hebt hiermee eigenlijk ook nog de winkel alle troeven in hand gegeven ( bewijs dat je zelf aangeeft de kabel gebruikt te hebben ).
Het is wel balen dat je voor zo'n bedrag iets koopt waar je niet helemaal tevreden mee bent.

Echter de wet op de koop op afstand is bedoeld om je de mogelijkheid te geven een produkt dat je nog niet had kunnen bekijken van dichtbij ( anders dan via een plaatje / foto ) alsnog te bekijken en dan te bedenken of je het daadwerkelijk iets vindt. Het is dus ook een bedenktijd en zichttijd. Het is geen uitprobeertijd ( en dus een extraatje t.o.v. de situatie in de winkel).