OpenElec / LibreElec KODI, ervaringen en samenstelling HTPC

Started by TopGun2010, January 28, 2014, 19:12:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TopGun2010

Na vele jaren met mediaplayers (Popcorn, Dune en WD) heb ik eindelijk de beslissing genomen om zelf een HTPC te gaan bouwen. Ik ga hier openelec op installeren. In dit draadje kan een ieder zijn ervaringen met openelec kwijt en de gebruikte configuratie vermelden. Ik heb de volgende onderdelen besteld voor mijn HTPC:

HDPLEX H1.S - Case
Gigabyte H87N-WIFI - Moederbord
Intel Core i3 4330 / 3.5 GHz - Processor
Kingston - 4gb - Geheugen
OCZ Vertex 3 120gb - SSD

Openelec site:

http://openelec.tv/

Het leuke van openelec is dat je geen besturingssysteem hoeft te installeren. Zover ik tot nu toe heb kunnen lezen werkt alles goed behalve 3D. Dit komt wellicht in de komende release. 3D kan nu alleen onder Windows met een externe speler. Ik wacht wel even!

Ik heb niet voor een NUC gekozen omdat ik hier de aansluitingen te beperkt van vind. Fanless case en dual hdmi staan hoog op mijn wenslijstje, verder heb ik een digitale optische uitgang nodig voor mijn digitale draadloze hoofdtelefoon.

Ik hoop de set over een aantal dagen op te kunnen halen. Graag hier al jullie openelec ervaringen!!

Edit: vond de MS-Tech case toch niet helemaal mijn smaak, heb nu de HDPLEX H1.S besteld, fanless en erg strak design. Helaas wordt hij pas geleverd eind februari. Ik moet dus nog even geduld hebben! Het is niet anders.

Nu ook LibreElec Kodi:

https://libreelec.tv/
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

ldegouw

Hier op een Raspberry PI.  :pompom:
Werkt prima. 3D ook (zelf geen ervaring mee)
Alleen moeite met iso bestanden en dvd structuren.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

TopGun2010

Waarom zijn er problemen met iso en DVD structuren? Een test met openelec op mijn i7 pc laat deze problemen niet zien. Wellicht te weinig kracht in jouw systeem?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

ldegouw

Met name in de dvd/ bluray menu's.
Die willen wel eens niet zo lekker gaan.
Afspelen is inderdaad het probleem niet.
Denon x4000; Panny 42pv70; B&O beolab 1, beolab 2, beolab 8000, beocenter 2300; Raspberry pi met XBMC, humax 5000c, wii, en wat andere rommel

TopGun2010

Na lang wikken en wegen toch maar een andere case besteld. Mijn wens is een fanless systeem met een mooie case. Het is de HDPLEX H1.S geworden. Helaas moet ik nog wel een dikke 3 weken wachten.........het is niet anders! Hier de site en een review:

http://www.hd-plex.com/

http://www.hd-plex.com/forum/showthread.php?t=1668
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Petertyuh

Dat is een mooie case zeg  :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

Het enige nadeel van jouw toekomstige setup vind ik de GPU. De 4600 iGP zal heus niet goed zijn en OpenELEC kan daar perfect mee omgaan (ze hebben er een speciale distro voor), maar het is net niet zo goed als een Nvidia kaart.

Ikzelf had een RPi (Raspberry Pi) en was hier bijzonder ontevreden over. Het afspelen van films deed hij super, dat was het probleem niet, maar de library raakte na 2 dagen corrupt (en het duurde lang om die volledig te vernieuwen) en de menu's waren tergend langzaam.
Dat heb ik kunnen oplossen door een paar tweaks, onderandere door het OS op de SD-kaart te zetten met een verse install (en eigenlijk niks extra erbij) de Storage op een USB stick van 16 GB en een milde turbo.

Nu heb ik echter een echte HTPC, een ASRock Vision 3D 245B. Totale overkill, maar wat ben ik blij met al die extra kracht.  :inlove: :inlove:
Een plug-in meer of minder maakt niet uit. De zwaarste skin doet ie met 2 vingers in zijn neus. Alle bestandsformaten en codecs zijn ondersteund, behalve DVD en Blu-Ray menu's. DTS-HD en Dolby TrueHD zijn ook geen probleem meer, mijn CPU en GPU kunnen het allemaal aan en wordt natuurlijk als passthrough naar mijn Denon AVR gestuurd.

katwax

Ik gebruik nu al paar jaar volgende setup:
Zotac zbox ID (nr weet ik niet meer)
CPU: ATOM  D510
RAM: 2GB
HD: SSD 30GB
GPU: ION2

Hier draait nu openelec 3.2.4. Werkt perfect 1080p filmen streamt hij zonder problemen van mijn nas en alle audio gaat door naar mijn receiver.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

TopGun2010

Dank voor de toevoegingen! Mooi systeem Peter, heb jij er een hdd of een ssd in? I5 is inderdaad wel een beetje veel van het goede voor een htpc.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

Petertyuh

Quote from: TopGun2010 on January 31, 2014, 13:12:34
Dank voor de toevoegingen! Mooi systeem Peter, heb jij er een hdd of een ssd in? I5 is inderdaad wel een beetje veel van het goede voor een htpc.
Op dit moment heb ik er beide inzitten. Het lukt me nog niet helemaal om een goede install USB te maken om OpenELEC op de SSD te zetten, dus tot die tijd ga ik gewoon verder met de 500 GB hd die er al in zat.

Xstream

Had een tijdje terug deze setup gemaakt.
Nog maar 's reviewen en dan 's een x tot aanschaf overgaan.
   
Processor: Intel Core i3 3225 Boxed € 116,10   
Moederbord: Intel DH61AGL € 59,50
Behuizing + voeding: Akasa Euler incl. 120W Power Adapter € 93,10   
Netwerkkaart: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth € 22,50   
Geheugen intern: Kingston HyperX KHX1600C9S3K2/4GX € 48,-
SSD: Samsung 840 EVO 120GB € 76,45

Totaal: € 415,65
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

katwax

Het belangrijkste van een HTPC is zijn gpu en dat deze 100% ondersteunt wordt door de xbmc die je wil installeren.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

TopGun2010

Weet iemand welke i3 op dit moment de beste is voor een htpc?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

skank1

als het enkel voor xbmc is, maakt het geen reet uit
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

WilcoD

Quote from: katwax on February  1, 2014, 12:05:55
Het belangrijkste van een HTPC is zijn gpu en dat deze 100% ondersteunt wordt door de xbmc die je wil installeren.

Waar haal je deze wijsheid vandaan?
Het maakt niet zo gek veel uit zolang het geen 4-86 is ofzo.

Elke i3 processor zal het trucje doen.

TopGun2010

Dan is het dus alleen voor de snelheid van het systeem? Kunnen ze ook allemaal 4K of alleen de laatste generatie?
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

katwax

Quote from: WilcoD on February  1, 2014, 22:44:52
Waar haal je deze wijsheid vandaan?
Het maakt niet zo gek veel uit zolang het geen 4-86 is ofzo.

Elke i3 processor zal het trucje doen.
Ik bedoelde als je nu een systeem hiervoor koopt.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

WilcoD

Quote from: TopGun2010 on February  1, 2014, 23:42:28
Dan is het dus alleen voor de snelheid van het systeem? Kunnen ze ook allemaal 4K of alleen de laatste generatie?

Geen idee of ze ook 4K doen, zover ben ik nog niet

TopGun2010

Ik ook niet maar wel leuk als het kan! Over 2 jaar staat hier denk ik wel een 4K. Vandaar!
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

joostpolletje


Voorlopige setups:

AMD A6-6400K Richland Boxed
Gigabyte F2A88XM-D3H
Silverstone Milo ML04
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Kingston HyperX KHX1600C9D3LK2/4GX (4GB)
LG BH16NS40 Retail Zwart
be quiet! System Power 7 300W
Samsung 840 EVO 120GB of / Kingston SSDNow V300 SV300S37A/60G, 60 GB SSD
Windows 8.1
Logitech K400

Intel Core i3 4130T Boxed
Gigabyte GA-H87M-D3H
Silverstone Milo ML04
Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
Kingston HyperX KHX1600C9D3LK2/4GX (4GB)
LG BH16NS40 Retail Zwart
be quiet! System Power 7 300W
Samsung 840 EVO 120GB  of / Kingston SSDNow V300 SV300S37A/60G, 60 GB SSD
Windows 8.1
Logitech K400

Intel NUC Next Unit of Computing (V3) Core i3-4010U
Kingston HyperX KHX1600C9D3LK2/4GX (4GB)
Kingston SSDNow V300 SV300S37A/60G, 60 GB SSD
Microsoft Windows 8.1 NL OEM
Logitech K400 Wireless Touch Keyboard


Wat zijn jullie ervaringen/suggesties?
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

TopGun2010

Is het puur voor htpc of ook voor ander gebruik? De K400 heb ik ook gekocht, de witte versie.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

joostpolletje

#20
Quote from: TopGun2010 on February  5, 2014, 13:19:19
Is het puur voor htpc of ook voor ander gebruik? De K400 heb ik ook gekocht, de witte versie.

Het is puur als HTPC
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

TopGun2010

Kun je dan niet beter voor een fanless systeem gaan? Je hebt nu in de voeding en bij de cpu een koeler. Kijk ook eens bij Streacom en hd-plex.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

joostpolletje

#22
Waarom? Bedoel je dat er weinig hitte vrijkomt en daarom de fans overkill zijn, of wegens het geluid?
Ik heb van deze setup begrepen dat het nagenoeg geluidstil moet zijn.
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX

WilcoD

Quote from: joostpolletje on February  5, 2014, 15:25:58
Waarom? Bedoel je dat er weinig hitte vrijkomt en daarom de fans overkill zijn, of wegens het geluid?
Ik heb van deze setup begrepen dat het nagenoeg geluidstil moet zijn.

Zodra er draaiende delen in je htpc zitten dan zul je het horen.
Zelf heb ik ook een Big Shuriken en ik hoor hem, hoe langzaam hij ook draait.

Dit is natuurlijk in de stille scenes, ik heb er verder weinig last van maar soms, heel soms baal ik er wel van.

joostpolletje

Quote from: TopGun2010 on February  5, 2014, 15:19:09
Kun je dan niet beter voor een fanless systeem gaan? Je hebt nu in de voeding en bij de cpu een koeler. Kijk ook eens bij Streacom en hd-plex.

en andere fanless systemen?
KEF | SVS | DENON | SAMSUNG| EPSON | DUNE | QNAP | QED | BETTERCABLE | KIMBER-CABLE | MONSTER | RU CONNECTED | XBOX