Intel NUC: kan dit hét apparaat zijn?

Started by WilcoL, January 15, 2014, 14:19:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HAL

Ik heb toch maar voor een tweedehands Mac Mini gekozen voor het geval Windows me niet zou bevallen. Nu staat er XBMC voor OS X op en XBMC voor Windows op een Windows partitie. De Windows versie van XBMC is voor mij veel moeilijker. Onder OS X kun je gewoon aanklikken dat je een Harmony gebruikt. Onder Windows heb ik het nog lang niet voor elkaar. Het is niet plug en play. Of doe ik iets fout? Voorlopig gebruik ik Windows alleen als ik iets met DTS MA of True-HD wil kijken. Alle andere keren gebruik ik de OS X versie van XBMC.

marcel1970

Quote from: bazzzman on October 24, 2014, 14:31:39
Maar heb je dan HD audio zowel onder windows als Linux? Het gaat mij vooral om de DTS-HD, DTS-MA en Dolby-trueHD formaten die mijn asrock niet kan afspelen.
Hier wel  O0
--LG OLED65C7V--NAD M10v2--B&W 707S2--Dune Real Vision--AppleTV4K--

kevin1234

Quote from: skank1 on January 18, 2014, 13:58:09
er is ook een xbmc topic he...
als je je databse ingevuld, moet je er een scraper aan toevoegen..
Das echt allemaal de basis van xbmc hoor, vind je zo. neem even de FAQ door ;)
Is de celeron nuc ook goed om xbmc via een USB stick te draaien?
Quote from: katwax on January 19, 2014, 02:03:18
Zoals skank zegt covers/scraper is echt basic -> even de quick howto doorlezen. Bij het aanduiden van wat type(film, serie, ...) je folder is bepaal je dus welke scraper hij moet gebruiken
Update is automatisch bij starten van speler is in te stellen in basis movie menu -> auto update database

Ondertitels moet je de addon hebben -> daarna moet je de osd opvragen -> als film/serie gestart is dan menu opvragen

Quote from: Jeffroman on May 13, 2014, 11:14:45
Als ik de discussies zo volg op het xbmc forum, vallen de problemen met de Bay Trails wel mee. Bios update is in sommige gevallen wel noodzakelijk. Met openelec draait 1080p prima. Waar men voor moet waken is echter upscaling materiaal, daar is de gpu/cpu niet sterk genoeg voor (voor de mooiste algoritmes althans).

zie: http://forum.xbmc.org/forumdisplay.php?fid=112

Quote from: road rebel on May 14, 2014, 07:43:34
Gisteren wat geprobeerd:

Nuc 2820 ziet er vanbinnen en vanbuiten gewoon een NUC uit, niets bijzonder dus.
Openelec 4.0 erop gezet met PlexBMC en amber skin. IR wordt gewoon herkend als WinMCE. IR lijkt trouwens van betere kwaliteit dan op Mac.

Fragmenten van Frozen in "1080p" draaien goed, wel een trage buffer en 2 keer een hapering. De boosdoener is misschien het wifikaartje die enkel op 2.4ghz werkt. Menu's lopen vlotjes (ondanks 5400rpm HDD), maar ik zal eens een AEON-skin proberen.
Geluid loopt via SPDIF van de Meridian Explorer. Geluid lijkt vlakker dan wanneer ik diezelfde via plex op de mac mini bekeek.
Als client is zo een NUC baytrail alleszinds vlotter dan een rpi of een atv.

Let wel: mijn setup is niet veeleisend want een i5 Plex Server, legacy scherm (720p) en receiver (max DTS).

road rebel

Q:Is de celeron nuc ook goed om xbmc via een USB stick te draaien?
A:
Ja, er is in dit opzicht geen verschil tussen een celeron NUC of een i3 NUC.
Toen ik XBMC installeerde was het echter zo dat je een USB2.0-stick moest gebruiken.

kevin1234

OK bedankt ik ga even zoeken waar deze het beste te bestellen is. Word dan de vervanger van mijn raspberry.

Gemineye

:)

mutiara

Is dit vergelijkbaar?

Medion akoya mini pc s1500d?
TV Set
LG Oled 55B7V / Zidoo Z1000pro / Ziggo Next /
Hifi Set
Audiolab 6000a / Wharfedale Linton 85th Anniversary Edition /  Advance Acoustic X-CD3 / New Horizon GD3 / Kenwood KX 3060

road rebel

Die Medion is een NUC 2820 met ram en hybride HDD + windows.
Als je alles moet kopen dan loont het misschien de moeite, maar dat is persoonlijk en hangt af van jouw doel en/of wat je nog hebt liggen.

Een NUC 2820 (zonder ram, OS of HDD) kost ±120€.
Voor mensen die nog HDD's hebben liggen en op ubuntu/openelec/... draaien is de aanschaf van een barebone interessanter.

kevin1234

Is idd 120 euro plus nog 4 gig geheugen. Openelec op USB stick welke ik nog heb dus blijf dan onder de 200€

Gemineye

#259
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1591214

Topic op tweakers over dit apparaat. Met prijzen, voorstel voor geheugen en harde schijf, en een heel topic gewijd aan dit onderwerp. Volgens dit topic heb je een nuc vanaf zo'n 180 euro.
:)

_ MarcelloW _

Quote from: mutiara on October 28, 2014, 19:07:33
Is dit vergelijkbaar?

Medion akoya mini pc s1500d?

Quote from: Gemineye on October 29, 2014, 14:25:47
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1591214

Grappig, deze twee bovenstaande posts..

Eerste vergeet de link te posten, zodat niet voor iedereen duidelijk is waarover dit gaat.

Tweede post alleen de link, zodat niet voor iedereen duidelijk is waarover dit gaat.

Anyway, zij zijn on-topic en ik off-topic. Mijn excuses.
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

road rebel

#261
lol!

Overigens vind ik 4gb RAM en een SSD van 60gb bij openelec overkill.
Een SSD van <30gb of zelfs een harde schijf is meer dan genoeg (dient enkel voor cache van plaatjes enzo), en openelec gebruikt bijna geen RAM.

Voor windows te draaien zou ik dan weer geen genoegen nemen met een celeron.
IMHO: ofwel ga je voor de goedkoopste setup, ofwel bouw je een degelijke i5 NUC met snelle netwerkkaart enz, maar dan ben je misschien wel goedkoper uit met de laatste Mac mini aan 499,-.

Gemineye



Quote from: _ MarcelloW _ on October 29, 2014, 14:38:17
Tweede post alleen de link, zodat niet voor iedereen duidelijk is waarover dit gaat.

Je hebt gelijk. Excuses. Ik heb het aangepast.
:)

kevin1234

Ik ga voor de goedkoopste set up ik wil deze toch alleen maar gebruiken voor xbmc.

BramMert

Ik zit nu te denken wat ik moet doen. De goedkoopste Intel NUC (DN2820FYKH) kopen of de Xtreamer Wonder. Is het erg lastig om XBMC op de Intel NUC te installeren, want ik heb echt geen idee hoe ik dit zou moeten doen. Wat zijn precies de verschillen tussen de Intel NUC en de Xtreamer Wonder?

daanvanduif

Installeren van XBMC is zo gebeurd. Er gaat veel meer tijd zitten in het inrichten (je kan bijvoorbeeld heelveel vormgeving instellen).
Weet niet hoe dit met de Xtreamer Wonder is.

Quote from: BramMert on November  5, 2014, 15:57:39
Ik zit nu te denken wat ik moet doen. De goedkoopste Intel NUC (DN2820FYKH) kopen of de Xtreamer Wonder. Is het erg lastig om XBMC op de Intel NUC te installeren, want ik heb echt geen idee hoe ik dit zou moeten doen. Wat zijn precies de verschillen tussen de Intel NUC en de Xtreamer Wonder?
Corazón

kevin1234

Er schijnen nu wat problemen met die nuc te zijn ze worden te warm dus ik zou nog even wachten met bestellen

BramMert

Bedankt voor de snelle reacties!

Maar ik wacht toch nog een paar weekjes met een mediaspeler. Heb net een nieuwe subwoofer gehaald en nieuwe TV. Maar als ik nou een mediaspeler wil kopen voor circa 100 euro. Welke zal ik dan kopen? De Intel NUC of de Xtreamer Wonder, graag met argumenten ;)

J0ell

Mijn NUC heeft de hitte problemen niet, ik weet niet of het alleen die goedkopere celeron serie betreft?
Mijne staat ergens tussen en kan zijn hitte niet perfect kwijt. (boven op het meubel vind ik niks  :D)

De temperatuur loopt niet hoog op hierbij, blijven netjes rond het standaard gemiddelde en de ingebouwde fan hoeft ook geen overuren te draaien.
Dit terwijl de NUC soms toch 8 uur op een dag aan staat.
Don't regret growing older, it's a privilege denied to many.

road rebel

De wonder is een 4k compatibele instap-ARM SoC met android KitKat waarop ze XBMC geïnstalleerd hebben. XBMC moet je verder nog zelf instellen.
Voor 60$ vind je dezelfde hardware (in een toch sterk gelijkend doosje). In principe kan je op Android KitKat geen 24Hz (de 24 in 1080p24) correct uitvoeren en ook geen Dolby True HD of DTS HD MA in 7.1, tenzij er nu workarounds beschikbaar zijn. Maar ik zou qua XMBC ondersteuning niet te veel verwachten van XStreamer.
Kort door de bocht: Android KitKat is een OS voor de mobiele markt en de port naar TV heeft -voorlopig- een bepaalde amateur gehalte. Dat zou moeten veranderen met de volgende Android (LOLLIPOP), maar google zelf (de maker van Android) heeft voor zijn AndroidTV (de NEXUS) voor Intel gekozen...

Wil je echt voor 4k gaan dan zijn er nog mediaplayers (van firma's die iets meer ervaring hebben in het ontwikkelen van software) zoals de Dune 4k van zappiti of de openhour chameleon, maar die zijn dan duurder dan 100€. Die zouden wel 24Hz en HD geluid correct kunnen afspelen.

Een celeron NUC kost ook meer (reken 150€ incl. ram en een snelle usbstick of kleine ssd/hdd) en kan geen 4k.
Het voordeel van de NUC is de INTEL basis waardoor je een "volwaardige" XBMC kan gebruiken: 3D, 24Hz en HD geluid is geen probleem.
Hoe traag een celeron ook moge zijn in vergelijking met een i3, die blijft, afhankelijk van de taak, sneller dan een ARM9 doosje (factor 2 tot 10x) en het verbruik blijft toch binnen de perken.
Het installeren van openelec (een lichte Linux OS + xbmc) neemt welgeteld 5minuten in beslag en stelt niet meer voor dan een bestandje via de PC op een usb (2.0) stick te zetten de stick aan de NUC de verbinden en 5 schermen door te lopen. Bovendien bestaan er tutorials en youtube filmpjes over hoe die USB-stick aan te sluiten en in de 5 schermen op ENTER te duwen dus dat mag geen reden zijn om het zelf niet te doen.
De dag dat je hem niet meer wilt gebruiken als HTPC dan kan je er windows of ubuntu op installeren en hem evengoed gebruiken als lichte PC (printerserver, audioserver, veredelde typemachine, paint-station voor de kinderen, console-emulator, noem maar op...), Wifikaart, RAM, harde schijf, zelfs GPU (!) via miniPCIe 1x zijn te upgraden.

Tot slot: Algemeen geldt bij XBMC: kies liefst een zo open mogelijke hardwareplatform met een zo groot mogelijke community. Intel basis (X86) is nu eenmaal veel beter ondersteund.

Wat betreft het "te heet" worden: De celeron NUC bestaan nu ruim 8 maanden, toch wel vreemd dat het nu plots naar boven zou komen? De mijne draait een halfjaar dag en nacht met openelec+plexHT+squeezeboxclient, ook in de zomer heeft die geen problemen gehad. Het is wel zo dat iedereen de ventilator snelheid lager instelt voor minder geluid, dat heb ik ook gedaan.
Maar ja als je de grapjas uithangt en de ventilator op 0 zet dan wordt die te warm...

BramMert

Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie!

Maar stel dat ik nu de Intel NUC Kit DN2820FYKH koop voor 117,50 euro, wat heb ik dan nog nodig? Ik heb op dit moment thuis een externe harde schijf liggen van WD (250GB) en een MyBookLive van 2TB.

Nog een ander vraagje, dus als ik het goed begrijp is het met de Xtreamer niet mogelijk om een HD geluid te verkrijgen?

_ MarcelloW _

Je hebt nog nodig:

Ram geheugen
Een USB-stick voor je besturingssysteem (en een om te kunnen installeren)
(evt) een voedingskabel.
(en evt een CEC module)

Thats it
Ook ik support de zoek-functie! http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=search2

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

BramMert

#272
Hoeveel RAM heb ik precies nodig, of wat is aanbevolen?

road rebel

#273
Ramgeheugen moet wel compatiebele zijn: DDR3L SODIMM 1,35v
2GB is zowat het goedkoopste en is ruim voldoende voor openelec. Die kan je trouwens ook tweedehands (en ±ongebruikt) vinden want mensen met windows machines swappen vaak naar 4 of 8gb.

Ik ga ervan uit dat je jouw films enzo op jouw externe schijf zal houden (of op een NAS?)
Je zou Openelec kunnen installeren op jouw externe 250gb die er toch ligt en waarschijnlijk kan je evengoed de harde schijf rechtstreeks inbouwen (indien SATA en 2.5") of vertrekken vanuit een USB stick kan ook.
Of een HDD of SSD aanschaffen.

Off topic:

Wat betreft HD audio: naar mijn weten (de laatste keer dat ik mij erin verdiepte was voor de zomer) is er geen enkele ARMchip met Android die DTS HD MA passthrough ondersteunt. Er zijn wel android-boxen geweest die het zouden doen, maar die draaiden dan een aangepaste software waardoor je het grote voordeel van de goede ondersteuning en updates van XBMC volledig misloopt.

J0ell

Even een misschien wat domme vraag :dozingoff: (en of topic)
Hoe installeer je Windows 7 op een USB stick  :eh:
Want tijdens de installatie wordt die hele stick niet herkend. Enkel bij zoiets als openelec.
Don't regret growing older, it's a privilege denied to many.