tips voor nieuw in te richten HT-room

Started by bazzzman, January 12, 2014, 19:57:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bazzzman

Na veel opties bekeken te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen, dat er eigenlijk maar 1 echt geschikte ruimte is voor mijn eigen bioscoop en luisterkamertje, en dat is onze huidige slaapkamer. dit stuitte op opvallend weinig verzet van mijn vriendin, dus besloten om maar eens serieus naar deze optie te gaan kijken.

De slaapkamer betreft een ruimte van 3,5m x 5m (betonnen vloer met daarop laminaat) met over de volle breedte (3,5m) een raam, en in de hoek een deur naar de hal. Los van de 2 aangrenzende slaapkamers in ons huis, grenst deze kamer ook aan de slaapkamer van de buren (2 onder  1 kap). Omdat ik toch graag met mijn buren in de toekomst door 1 deur wil, heb ik dit weekend mijn audioset van beneden naar boven gesleept om eens te testen wat het geluid en de geluidsoverlast precies deden. Ondanks dat dit een redelijk beschaafde set is (Marantz sr4600 en Mordaunt Short Genie 5.1 boxen) kan dit een aardige hoeveelheid geluid produceren.

Tot mijn verbazing en tevredenheid hoorden mijn buren het geluid niet of nauwelijks terwijl de set echt enorm hard stond. MOOI!
Op onze 2 aangrenzende slaapkamers was het geluid echter een stuk meer aanwezig. Zowel de bas als de hoge tonen hoorde je nog goed.

De subwoofer zal in de uiteindelijke setup op een aantal dikke tegels of een subdude komen te staan, en er zal waarschijnlijk ook hoogpolig tapijt tegen de muren geplaatst worden tot op ongeveer 1 meter hoogte. Mijn vraag is echter, hoe kan ik het geluid naar de 2 aangrenzende kamers aanzienlijk verminderen? Is het voldoende als ik tegen de 2 aangrenzende wanden isolatie plaats? Aan wat voor isolatie moet ik dan denken? Een andere deur plaatsen is misschien ook wel nodig, want dit is gewoon een simpel opzet deurtje.

wie kan deze enthousiasteling van wat goede tips voorzien?
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

bazzzman

#1
Ik probeer het nog een keer  ;D

Na aandachtig alle pinned onderwerpen hierover te hebben doorgelezen, heb ik de volgende vragen:

- Is het op de een of andere manier inzichtelijk te maken (of in te schatten) wat het uiteindelijke resultaat zal zijn als ik enkel de muur naar de kamer van mijn zoon (Hier is als enige echt overlast) voorzie van isolatie (ontkoppeld etc.) en op de vloer waar nu laminaat met daaronder de welbekende zilveren folie ligt bekleed met dikke vloerbedekking? deze vloerbedekking wou ik dan doortrekken tot ongeveer 1 meter hoog op de aangrenzende muren. Of heeft enkel 1 wand isoleren nauwelijks nut vanwege het feit dat het geluid via de aangrenzende muren en plafond zijn weg vindt?

- Zou evt een dik zwaar gordijn voor de deur een toevoeging zijn voor wat betreft geluidsisolatie?
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

frankp

Het zal allicht helpen, maar op voorhand zeggen in hoeverre het gaat helpen wordt moeilijk.
Kijk wel uit met alles je doet dat je niet te veel gaat dempen (gordijnen, vloerbedekking, wand).

ruud2

een oplossing met gordijnen is wat lastig te voorspellen, meestal beinvloed je dan voor het grootste gedeelte de htruimte zelf, ook met vloerbedekking.
Een meer afdoende en beproefde methode is ontkoppelen en een voorzet wand maken, dwz. rachels op de muur daartussen geperste vlokkenschuim en gipsplaten, wel zorgen dat dus alles ontkoppeld wordt.
ook de vloer, de harde delen niet laten aansluiten zodat er geen kontaktgeluid overdracht is naar de muur.
Dit is iets ingrijpender dan alleen een gordijn hangen.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bazzzman

De oplossing met het gordijn, zal bij de deur hooguit 1 meter in de breedte bedragen. Maar ik begrijp van jullie dat er mogelijk ook akoestische gevolgen bij komen kijken. Aangezien ik over de volle breedte een raam heb (3,5 meter) en daar in eerste instantie ook een gordijn voor wou hangen, vraag ik me af, of dat niet "too much" is in combinatie met de vloerbedekking.

Ik begrijp dat ontkoppelen de beste optie is, en dat wil ik ook gaan doen voor wat betreft de muur. De vloer is een stuk lastiger om te implementeren bij mij thuis. door er laminaat met vloerbedekking op te leggen hoop ik stiekem toch al afdoende resultaat te behalen. Is het misschien een idee om het laminaat aan de muurzijde wat in te korten, zodat het zeker niet de muur raakt? Of is dat laminaat zo dun dat dit geen effect heeft, en alles gewoon door het laminaat naar de betonnen ondervloer gaat?

Wat zou een mogelijk gevolg kunnen zijn van het teveel toepassen van gordijnen en vloerbedekking? Een gedempt geluid? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Gewoon zachter of verlies ik bepaalde tonen?
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

ruud2

#5
Quote from: bazzzman on January 15, 2014, 09:52:12
De oplossing met het gordijn, zal bij de deur hooguit 1 meter in de breedte bedragen. Maar ik begrijp van jullie dat er mogelijk ook akoestische gevolgen bij komen kijken. Aangezien ik over de volle breedte een raam heb (3,5 meter) en daar in eerste instantie ook een gordijn voor wou hangen, vraag ik me af, of dat niet "too much" is in combinatie met de vloerbedekking.

Ik begrijp dat ontkoppelen de beste optie is, en dat wil ik ook gaan doen voor wat betreft de muur. De vloer is een stuk lastiger om te implementeren bij mij thuis. door er laminaat met vloerbedekking op te leggen hoop ik stiekem toch al afdoende resultaat te behalen. Is het misschien een idee om het laminaat aan de muurzijde wat in te korten, zodat het zeker niet de muur raakt? Of is dat laminaat zo dun dat dit geen effect heeft, en alles gewoon door het laminaat naar de betonnen ondervloer gaat?

Wat zou een mogelijk gevolg kunnen zijn van het teveel toepassen van gordijnen en vloerbedekking? Een gedempt geluid? Wat moet ik me daar bij voorstellen? Gewoon zachter of verlies ik bepaalde tonen?

iedere situatie is anders, ook bouwtechnische aspecten spelen een rol . bv.  hoe is de vloerconstructie ( beton, hol?) hoe is de muur , steen , gasbeton  enz. enz.
de eerste vraag die eigenlijk voor alles gesteld moet worden is : wat wil je dempen? daarna kunnen per situatie gepaste maatregelen worden getroffen.
Of het achteraf ook allemaal zo werkt zoals bedacht ..?

Maar we hebben op ht forum deskundigen  op dit gebied.

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bazzzman

Quote from: ruud2 on January 15, 2014, 11:19:51
iedere situatie is anders, ook bouwtechnische aspecten spelen een rol . bv.  hoe is de vloerconstructie ( beton, hol?) hoe is de muur , steen , gasbeton  enz. enz.
de eerste vraag die eigenlijk voor alles gesteld moet worden is : wat wil je dempen? daarna kunnen per situatie gepaste maatregelen worden getroffen.
Of het achteraf ook allemaal zo werkt zoals bedacht ..?

Maar we hebben op ht forum deskundigen  op dit gebied.


Dank voor je reactie. om even antwoord te geven op je vragen:

Wat moet er gedempt worden?
- Film en muziek geluid (5.1 set) naar de aangelegen slaapkamer, in die mate dat mijn zoontje die een redelijk vaste slaper is kan blijven slapen tijdens het afpelen van een film.

Hoe is de vloerconstructie?
- Het betreft een woning uit 1977, met een betonnen vloer. bij mijn weten niet hol, met daarop op dit moment enkel laminaat met een dunne dempende folie. Vloer loopt uiteraard door in de aangrenzende slaapkamer van mijn zoontje

Hoe is de muur?
-De scheidingsmuur tussen de HT ruimte en de slaapkamer van mijn zoontje bestaat uit een kalkzandstenen muur, daarop granol met daaroverheen een stuc laag.
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

ruud2

Quote from: bazzzman on January 15, 2014, 11:52:53
Dank voor je reactie. om even antwoord te geven op je vragen:

Wat moet er gedempt worden?
- Film en muziek geluid (5.1 set) naar de aangelegen slaapkamer, in die mate dat mijn zoontje die een redelijk vaste slaper is kan blijven slapen tijdens het afpelen van een film.

Hoe is de vloerconstructie?
- Het betreft een woning uit 1977, met een betonnen vloer. bij mijn weten niet hol, met daarop op dit moment enkel laminaat met een dunne dempende folie. Vloer loopt uiteraard door in de aangrenzende slaapkamer van mijn zoontje

Hoe is de muur?
-De scheidingsmuur tussen de HT ruimte en de slaapkamer van mijn zoontje bestaat uit een kalkzandstenen muur, daarop granol met daaroverheen een stuc laag.

kijk , met die info kan je veel meer.
om even de vloer aan te halen, deze loopt door, dat is een zeer belangrijk aspect om een maatregel te treffen.
Doordat de vloer doorloopt zal deze dus geluid doorgeven ( even afgezien in welk spectrum) , dan is het belangrijk dat je de vloer (laminaat) gaat ontkoppelen en welke mogelijkheden zijn hiervoor. welke constructieruimte is er , en zeker niet onbelangrijk wat mag het kosten.
een andere benadering is van meer symtoombestrijding : ga de sub (indien aanwezig)  op een dempendplateau zetten, in dat geval heb je minder kosten.
er is dus geen kant en klare oplossing, maar even een zetje om in een bepaalde structuur te denken.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bazzzman

Een voorzetwand of soort spouwmuur maken aan de andere kant van de muur. (dus in de kamer van mijn zoontje) zou in mijn situatie makkelijker te realiseren zijn omdat ik dan bv niet met een deur en een raamkozijn heb te maken. Heeft dat een vergelijkbaar effect, of werkt dat minder goed dan een voorzetmuur in de HT ruimte zelf?
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

ruud2

Quote from: bazzzman on January 15, 2014, 21:25:36
Een voorzetwand of soort spouwmuur maken aan de andere kant van de muur. (dus in de kamer van mijn zoontje) zou in mijn situatie makkelijker te realiseren zijn omdat ik dan bv niet met een deur en een raamkozijn heb te maken. Heeft dat een vergelijkbaar effect, of werkt dat minder goed dan een voorzetmuur in de HT ruimte zelf?

In de Ht zelf, anders zit de energie al in de muur.
bij de bron , in dit geval de ht ruimte , aanpakken.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bazzzman

Quote from: ruud2 on January 16, 2014, 08:13:11
In de Ht zelf, anders zit de energie al in de muur.
bij de bron , in dit geval de ht ruimte , aanpakken.

Maar voordat de muur deze energie weer kan afgeven moet hij dan toch weer door de voorzetmuur met hetzelfde dempende effect??

Of denk ik nu te eenvoudig, en heeft het meer te maken met de flankerende muren waar dan ook gemakkelijker de energie aan overgedragen kan worden?
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

ruud2

#11
Quote from: bazzzman on January 16, 2014, 09:38:38
Maar voordat de muur deze energie weer kan afgeven moet hij dan toch weer door de voorzetmuur met hetzelfde dempende effect??

Of denk ik nu te eenvoudig, en heeft het meer te maken met de flankerende muren waar dan ook gemakkelijker de energie aan overgedragen kan worden?

mijn insteek is : zorg dat je bij de bron begint.
edoch dit is de geluidsinstallatie en dat is nu eenmaal het gegeven
dat je graag denderend in je stoel zit bij opstijgende straaljagers op het witte doek.
als ik het wat schematisch uitbeeld:
simpel gezegd zorg dat er zo weinig mogelijk energie ( geluid) in de bouwconstructie komt.
per bouwkundige constructie moet  naar een oplossing worden gezocht met een doelstelling in de naastgelegen kamer , net hoorbaar , stil 
en het liefst binnen een bepaald butget.
en je kunt beter 1 ht goed isoleren dan 4  andere kamers
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bazzzman

#12
@Ruud2, bedankt voor de mooie tekening... ik zie mezelf zo idd al zitten ja  ;D

Uiteraard kun je beter 1 kamer isoleren dan 4 anderen. Maar in mijn geval hoeft ik maar in slechts 1 kamer te voorkomen dat er overdadig geluid doorkomt, en dat is in die van mijn zoontje. Mijn vriendin die zit eigenlijk altijd naast me op de bank ook mee film te kijken, en ook beneden en bij de buren is het niet (storend) hoorbaar.

Bovendien zit ik aan de situatie te denken waarin ik slechts 1 wand (wand naar mijn zoontje zijn kamer) in mijn HT isoleer, omdat ik gezien de constructie vermoed dat er niet al te veel door de vloer en het plafond komt... In die situatie zou het dus niet uitmaken welke kant ik van de wand isoleer.

Te naïef, of te optimistisch misschien gedacht ??

Ter verduidelijking van de situatie heb ik ook even een tekeningentje gemaakt. Als ik slechts 1 wand ga isoleren, maakt het volgens mij weinig verschil als ik de rode of de gele lijn ga isoleren, toch?

*edit* rood zou namelijk zoveel makkelijker zijn om te maken, want daar zit geen deur en raamkozijn in de weg.
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

patrickkk

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=138708.msg2539237#msg2539237

In dit topic pakt Ozzie gelijk een stuk accoustiek aan. Misschien kan je hiermee de keuze om het in de ht ruimte of in de kamer van je zoon te isoleren makkelijker maken. 2 vliegen in 1 klap. En geluidshinder verminderen en accoustiek verbeteren.
Epson TW2900..Celexon rollo prof. 210*113..LG SL8000..Playon!HD..arctic cooling+xbmc...playstation 4..Pioneer VSX923..Kef kht2005.3..Ipad mini...Conceptronic CH3SNAS..

ruud2

Quote from: bazzzman on January 16, 2014, 17:53:46


Te naïef, of te optimistisch misschien gedacht ??



voorzichtig gezegd.. ja...  je zoontje groeit ook op ..en als ze klein zijn slapen ze overal door. ;D
maar goed je zou met weinig middelen de muur kunnen isoleren aan zijn kamer, een garantie of resultaat is moeilijk vooraf te geven.
Maar misschien zijn er forumleden met een soortgelijke situatie cq. oplossing
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Phyt

#15
Dikke vloerbedekking zou ik op de grond leggen, speakers op spikes, subwoofer op een subdude of vergelijkbaars.

Ik zou de HT ruimte voorzet wand doen en niet bij je zoontje op de kamer.
En de gordijnen hangen.

Kijken hoe het is (meten) en mogelijk nog basstrap of andere acoustische aanpassingen.
Verder is die deur erg lastig met je plaatsing van de boxen of ze moeten verder naar binnen \schuifdeur optie? :).


edit-- je sub vergeten in te tekenen aangezien die ingemeten moet worden ;).
o en de bank zal bij het raamkant komen, dus onderste gele = het beamer scherm.
B&W CM8 Satin White("Bi-Amped") :: CM center White :: Velodyne CHT-12R :: Marantz SR7007 :: Van den Hul Clearwater :: Panasonic TX-P50VT30 :: Mediaspeler Popcorn Hour A-210 ::
Muziek/Film 40/60

bazzzman

Schuifdeur heb ik ook aan zitten denken... Lijkt me wel lastiger (en duurder) om te implementeren. bovendien weet ik niet of dat goed dempend te krijgen is, aangezien je daar nooit geen naden en kieren kunt afdichten.
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

Phyt

Ik ben benieuwd of mijn voorstel goed genoeg is of dat er toch meer nodig is ?
dus mede forumleden schiet maar op mijn voorstellen, ik zelf heb niet heel veel ervaring met voorzetwanden e.d.
B&W CM8 Satin White("Bi-Amped") :: CM center White :: Velodyne CHT-12R :: Marantz SR7007 :: Van den Hul Clearwater :: Panasonic TX-P50VT30 :: Mediaspeler Popcorn Hour A-210 ::
Muziek/Film 40/60

Earthshaker

Kan je de deur niet naar buiten laten draaien?

bazzzman

Quote from: Earthshaker on January 17, 2014, 20:29:23
Kan je de deur niet naar buiten laten draaien?

Niet zonder het complete kozijn te vervangen helaas...
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote

ruud2

Quote from: bazzzman on January 17, 2014, 21:11:58
Niet zonder het complete kozijn te vervangen helaas...

nou, in m'n vorige huis heb ik een deur omgedraaid in een gewoon houten kozijn. wel werd deze dan iets smaller ivm met het kozijn.
In mijn huidige woning heb ik voor de luisterruimte in een kozijn een dubbele deur.
of heb je een stalen opdekkozijn? dan gaat het idd niet ( moeilijk)

Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

bazzzman

Quote from: ruud2 on January 18, 2014, 10:44:50
nou, in m'n vorige huis heb ik een deur omgedraaid in een gewoon houten kozijn. wel werd deze dan iets smaller ivm met het kozijn.
In mijn huidige woning heb ik voor de luisterruimte in een kozijn een dubbele deur.
of heb je een stalen opdekkozijn? dan gaat het idd niet ( moeilijk)

Het betreft idd een stalen opdekkozijn.
Marantz sr 7008, B&W CM8,CMC & CM1, Sony VPL-HW40es, PS4, asrock met openelec, Harmony 1100 remote