Alles over film, analoog, vintage je weet wel de oude CF/SD techniek :D

Started by J.A.F._Doorhof, January 10, 2014, 09:19:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Aangezien er toch steeds meer mensen de weg naar analoog vinden even een apart topic.
Even eerst wat achtergrond over mezelf.

Opgegroeid met analoog maar nooit professioneel geschoten.
Professioneel alleen maar digitaal tot een paar jaar geleden toen ik steeds vaker merkte dat ik toch wel erg verliefd was op het oudere process en vooral de "look" van analoog.

Filmback gekocht voor mijn 645 voor nagenoeg niets en heel af en toe wat film geschoten, maar mocht geen naam hebben.
Een klein jaar geleden een oproepje geplaatst op internet voor overjarige film, mishandelende rollen etc. ik wilde er een paar proberen om de look te bekijken en dit te emuleren in Photoshop. Iemand nam de oproep wat serieus en stuurde meer dan 140 rollen met zowel 35mm als middenformaat. Aangezien ik al wat camera's verzamelde voor in de showroom begon ik wat serieuzer met een Pentax te schieten welke al heel snel ingeruild werd voor een Mamiya 35mm en nu een Leica R. Voor middenformaat nog steeds een mix van de RZ67ProII en de 645 welke beide ook digitaal gebruikt worden.

Ontwikkelen
Ontwikkelen liet ik door het vaklab doen (FIFO in Lelystad) maar sinds een paar maanden doe ik dat ook zelf.
Alle vooroordelen mag je lekker vergeten. :D
Zowel C41 als E6 zijn perfect thuis te doen zonder al te veel ruimte.
Het enige dat je nodig hebt is een donkere kamer..... of een simpele wisselzak, koop je voor nog geen 3 tientjes bij CameraNu.nl
Een Kaisser ontwikkeltank (Patterson vind ik de spoelen een stuk moeilijker mee te werken), sterker ik gebruik de kaisser spoelen in een Patterson tank.

Belangrijkste is om de temperatuur goed te houden, een snelle thermometer in de chemicaliën doet wonderen (niet in het water).
Heb al verschillende rollen gedaan en tot nu toe alleen de eerste verknald (foutje van mijn kant).

Waarom analoog?
Tja. ik schiet met zeer goede digitale camera's van 24-36-60MP maar het "nadeel" is dat de look bepaald is en die is gewoon zeer klinisch, alles is perfect (of nagenoeg perfect), bij analoog kies je de rol voor de "look" die je de serie wilt geven. Bij digitaal doe ik dat eigenlijk altijd in Photoshop, 90% van mijn foto's zijn getint. De uitdaging voor mij is dat om met analoog toch van te voren te doen.

Daarnaast is de "magie" van analoog gewoon heel simpel waanzinnig. Beginnen met een rol die je in het donker op een spoel doet, een precies procédé van ontwikkelen en dan HET moment van de rol eruit halen en tegen het licht houden.... tja het is een verslaving :D

Als scanner gebruik ik de V750 met een better scanning tranny voor het perfect afstellen van de scan hoogte, nadeel van de flatbeds is dat ze geen autofocus functie hebben, maar je komt een heel eind. Prijs/prestatie is denk ik de Epson de beste oplossing, maar dan wel de V700, de V750 is een stukje duurder en levert wel een beter beeld maar voor de beginner zou ik de V500 en liever de V700 adviseren.

Qua software is de Epson software goed.... maar Silverfast is superieur, met Vuescan worden ook goede resultaten behaald.

Heb je vragen etc. stel ze gerust en het zou leuk zijn als je ook mee doet met een voorstel ronde :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Topic in ieder geval even toegevoegd aan de sticky-lijst ;)


Analoog lijkt me ook nog altijd eens heerlijk om te doen. Niet zozeer met een standaard SLR, maar met een wat simpelere middenformaat zou ik denk ik heerlijk kunnen rotzooien om dan met 3 foto's thuis te komen ofzo. Ooit. Als ik oud en groot genoeg ben ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Scanner is ondertussen vervangen door de Reflecta MF5000.
Wilde eerst voor een Coolscan gaan maar die prijzen zijn echt bizar op dit moment, de Reflecta is een moderne scanner met zeer goede eigenschappen voor analoog.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

W

Even aan de analoge schieters onder ons:

Over twee weken vertrek ik voor 1,5 maand naar de USA en ben inmiddels in twijfel over wat wel/niet mee te namen aan fotogear. De trip bestaat uit verschillende dingen: NYC voor een week, chicago voor een week, Amtrak trein van chicago naar San Fran, om daar vervolgens een roadtrip van 3 weken langs de natural parks, vegas, LA en coastal highway te rijden.

Nu kan ik m'n digitale spiegelreflex meenemen met 1 standaard zoomlens om het lekker compact te houden, digitaal te schieten en te kunnen corrigeren. Gaat om een nikon d7000 met een 18-70 3,5-4,5 lens (ik zou evt. in de states een 17-50 f2,8 van tamron of sigma kunnen kopen, idee?) grip laat ik thuis om ruimte in de daypack te bewaren. Een andere optie is om m'n yashica mat 6x6 middenformaat mee te nemen met een losse lichtmeter (of iphone lichtmeter app) Waarmee ik dan simpelweg fantastische platen kan schieten, maar mogelijk ook fouten maak die niet te corrigeren zijn omdat de sluiter niet helemaal correct loopt. De derde optie is om een van m'n kleinbeeld minolta's mee te nemen met 2 of 3 losse lenzen (primes) waarmee ik effectief full frame schiet maar ook minder foto's kan maken.

Deze reis maak ik natuurlijk niet om mooie foto's te maken maar juist voor de ervaringen. Minder foto's kunnen schieten is daarom misschien juist beter maar dus wel met de kans dat je fouten maakt die je op het moment van schieten niet in de gaten hebt.

Ik weet dat Frank in ieder geval ervaring heeft met fotograferen in de USA (understatement :) ) . Ik vraag me af of goed te doen is om volgeschoten rolletjes daar al te laten ontwikkelen en hoe hoe het werkt op de vliegvelden met scanners en dergelijke?


J.A.F._Doorhof

Ontwikkelen is daar wel te doen maar niet overal.
Ik zou alleen zeer zeker digitaal mee nemen. Amerika is ENORM fotogeniek. Ik schiet me in die regio letterlijk suf.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: W on March 16, 2014, 13:44:14
hoe het werkt op de vliegvelden met scanners en dergelijke?



hangt af van de gevoeligheid, maar alles wat door handbage scanners moet is op zich geen probleem. Bagagescanners voor het ruim geven sluier

J.A.F._Doorhof

Je kan gewoon aangeven dat je film mee hebt en dit handmatig laten scannen. Doe ik ook.
Onder de asa1600 zou het goed moeten zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

W

Oke, dan wordt het waarschijnlijk toch digitaal in verband met het eindeloos kunnen doorschieten wanneer nodig! bedankt voor jullie reacties!

Gaeje

Quote from: W on March 17, 2014, 00:01:31
Oke, dan wordt het waarschijnlijk toch digitaal in verband met het eindeloos kunnen doorschieten wanneer nodig! bedankt voor jullie reacties!

wat jammer... ik vind eindeloos doorschieten zwaar overrated , want je komt gewoon thuis met 90% crap.

ben vorig jaar in kenia geweest en toch ook enkel een rolletje meegepakt, ook om er niet té hard mee bezig te zijn. geen spijt van


J.A.F._Doorhof

Het ligt er heel erg aan waar je bent en wat je wilt weergeven.
Ik ben gek op analoog maar als ik langs de pacific coast highway rijdt geloof me dan heb ik aan 20 rollen middenformaat (200 foto's) toch echt niet genoeg, dat is zo een ongelofelijk mooie route, geef mij dan maar digitaal.

Als ik door een mexicaans stadje loop hetzelfde.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat je met digitaal continue van ISO kunt wisselen, schiet je kleinbeeld en je laadt een 36 opname ISO400 rol dan zit je overdags in de zon dus mooi in de problemen, bij digitaal wissel je gewoon terug.

Nogmaals ik ben gek op analoog, maar ik zou nooit ALLEEN analoog meenemen naar een mooie locatie, een fotowalk door bv Amsterdam (waar ik vaker kom) dan is het wel leuk, maar buitenland etc. veel en veel te veel beperkingen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

W

Quote from: Gaeje on March 22, 2014, 16:59:47
wat jammer... ik vind eindeloos doorschieten zwaar overrated , want je komt gewoon thuis met 90% crap.

ben vorig jaar in kenia geweest en toch ook enkel een rolletje meegepakt, ook om er niet té hard mee bezig te zijn. geen spijt van

Ik heb inderdaad dezelfde ervaring gehad, inmiddels schiet ik ook digitaal niet zo heel veel meer maar is het zoals Frank aangeeft handig om met 1 camera meer verschillende situaties aan te kunnen. Af en toe haal ik ook nog wel eens slechte foto's uit m'n yashica mat (sluiter loopt ook niet op de goede tijden etc.) dus dat is me voor deze reis een te groot risico..

J.A.F._Doorhof

Je kan met digitaal toch ook gewoon minder schieten ?
In studio sessies en op straat schiet ik wel meer met digitaal maar ik probeer toch ook met zo min mogelijk troep thuis te komen. Gaan op trips geen dagen voorbij dat ik niets schiet, maar ik ben ook geen Japanner ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

VlisChris

Quote from: Gaeje on March 22, 2014, 16:59:47
wat jammer... ik vind eindeloos doorschieten zwaar overrated , want je komt gewoon thuis met 90% crap.

ben vorig jaar in kenia geweest en toch ook enkel een rolletje meegepakt, ook om er niet té hard mee bezig te zijn. geen spijt van



Terloopse opmerking tussendoor: wat een lekkere beelden om naar te kijken 8) Filmisch, kijkt lekker weg, kleur past goed bij wat ik in gedachten had toen je Kenia schreef, en kijkt lekker weg qua compositie.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

W

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 23, 2014, 22:38:18
Je kan met digitaal toch ook gewoon minder schieten ?
In studio sessies en op straat schiet ik wel meer met digitaal maar ik probeer toch ook met zo min mogelijk troep thuis te komen. Gaan op trips geen dagen voorbij dat ik niets schiet, maar ik ben ook geen Japanner ;)

Zeker weten, 10% crap is meer dan genoeg :)

En inderdaad, de foto's van gaeje zijn erg mooi!

J.A.F._Doorhof

Ook niets gezegd over de foto's zie ik nu ;)
Inderdaad erg goed geslaagd.
Meer ? ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Ik heb er wel meer maar dat is met collega's op en ik ben altijd nogal terughoudend om mensen online te zetten zonder dat ze er om vragen... Dacht van misschien wat gezichten te blurren maar dat brengt ook niet echt goed de feeling van de foto over...

Edit: heb een dropbox link geshared met frank en christiaan. Pm me gerust voor de link

Erik

Die met die 3 neuzen van die vliegtuigen is erg mooi gelukt. Ziet er erg pro uit.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Bedankt voor je linkje! Zoals ik al schreef: daar zitten een paar pareltjes tussen!
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Gaeje

bedankt voor de fijne reacties, ook zeker via pm, christiaan en frank, maar kenia is dan ook een zeer fotogeniek land, je kan daar weinig mis doen. Ik heb toen dus bewust enkel analoge body met 1 of 2 rolletjes meegenomen en ik denk enkel een 50mm 1.8 en de 70-200 omdat ik moest werken en dus niet veel tijd had om er mee bezig te zijn. en hoe minder keuzes je hebt, hoe makkelijker soms. en qua hoeveelheid foto's, ja... ik redeneer altijd : hoeveel wil ik er aan mensen laten zien als we terug zijn. En dat zal niet veel meer zijn dan 1 of 2 rolletjes. tussen de 35 en de 70 foto's. daarna haken mensen al snel af; (begrijpelijk) Door de schaarste aan beelden ben ik zuiniger met schieten en ligt het slaagpercentage meestal hoger.
Je kan dan redeneren dat je honderden foto's laten liggen hebt voor de souvenir en de herinnering, maar die kan je dan evengoed met je iphone nemen. Als ik ze niet goed genoeg vindt om te tonen aan andere mensen, dan hoef ik ze niet op m'n computer te hebben ook...

maar iedereen zijn manier natuurlijk, en als het je meer op je gemak stelt om digitaal te gaan: zeker doen!

VlisChris

Quotemaar die kan je dan evengoed met je iphone nemen

Voor de echte pure vakantie-fotos is dat ding uitstekend geschikt tegenwoordig inderdaad. En voor de rest kan ik je alleen maar gelijk geven met je redenatie. Waren er maar meer mensen die hooguit enkele tientallen foto's laten zien . . .(maatje van me durft rustig met 300 foto's aan te komen zetten waar net niks op staat . . .)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Met beleidt schieten.
Ik schiet echt duidelijk 2 ledig op trips. Registratie voor mezelf, bv hotelkamer, eten, aparte dingen etc.
Maar ik schiet ook de andere dingen en vooral met straat fotografie is wat "buffer" en auto iso toch wel erg handig.

Uiteindelijk laat ik van een trip meestal maximaal 20-30 foto's zien. Aan de andere kant Amerika, Dubai, Schotland etc tja..... Dat waren er iets meer ;)

Sowieso kan ik mezelf instellen op "foto's" nemen of "kiekjes" spray and pray werkt zelden.

Leuk detail is dat ik mijn cursisten vaak als opdracht een week met alleen een polaroid laat schieten. Daarna ga je gegarandeerd beter fotograferen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gaeje

Quote from: J.A.F._Doorhof on March 25, 2014, 23:16:35
Ik schiet echt duidelijk 2 ledig op trips. Registratie voor mezelf, bv hotelkamer, eten, aparte dingen etc.
Maar ik schiet ook de andere dingen en vooral met straat fotografie is wat "buffer" en auto iso toch wel erg handig.
die registratie toestanden heb ik laten vallen. is gewoon harde schijf vulling, en ok, dat kost geen hol, maar brengt ook niets op. je moet er alleen maar door als je ooit eens iets zoekt.

auto iso ? lijkt me heel vervelend, das toch even vervelend als auto diaf of auto shutter speed. maw je weet nooit wat je gaat krijgen.
of bedoelde je van iso kunnen wisselen (tov een rolletje met vaste waarde)

op zich is iso wisselen wel handig, maar langs de andere kant vind ik 400 asa flexibel genoeg aan beide kanten (je kan dat belichten van 50 asa (of 3 stops over) tot 1600 (2 stops onder). ik gebruik meestal toch liever 1.4 of 2.0 lenzen dus dat wint ook nog eens een stop (tov 2.8)

Quote
Sowieso kan ik mezelf instellen op "foto's" nemen of "kiekjes" spray and pray werkt zelden.
ik probeer op vakantie niet te vaak te 'zoeken' naar goeie foto's, anders geniet je gewoon niet van je reis. Als je een beetje een 'oog' hebt is zowieso elke foto minstens 'in orde'

Quote
Leuk detail is dat ik mijn cursisten vaak als opdracht een week met alleen een polaroid laat schieten. Daarna ga je gegarandeerd beter fotograferen.
komt op hetzelfde neer als jezelf 1 of 2 rolletjes mee te geven... Maar goed als je de hele tijd loopt te denken 'had ik maar mijn digicam meegenomen' dan heb je er ook niet veel plezier aan.

ivm je pm over zelf ontwikkelen: ik heb het wel eens gedaan met een zwart wit rolletje maar vond er niet zoveel aan; veel geprutst om die film in die ton te krijgen en dan die temperaturen van die chemicaliën... Afdrukken vond ik wel leuk. Photoshop old skool, doordrukken en afhouden, en het is gewoon iets magisch om dat beeld op dat papier te zien komen in dat bad. Das echt wel puur ermee bezig zijn.

Maar ondertussen is het zo omslachtig... Ik ben trouwens nooit goed geweest in zwart wit. ik kan het kleur in mijn brein niet omschakelen om zwart wit te zien... ik zie wel de contrasten en licht en donker etc maar ik 'zie' nooit de curve van de film. (tijdens het maken van de fotos) en om het achteraf met de computer te doen vind ik ook maar lame. Maar je hebt mensen die er echt straf in zijn

J.A.F._Doorhof

Auto iso is iets dat erg misgegrepen word, word vaak afgedaan als "domme mensen" setting.

In feite kan ik met autoISO 100% manueel schieten.
Ik bepaal het diafragma voor de scherpte diepte en de sluitertijd voor het onderwerp. Op de straat (beetje afhankelijk van de lens) kies ik bv voor een sluitertijd van minimaal 1/250-1/400 en bepaald de camera daarna aan de hand van de ISO de rest.

Je hebt dan 100% creatieve controle zonder dat je foto's mist. Bij de Sony a99 werkt dit helemaal top omdat je daar een 3e draaischakelaar hebt die je kan programmeren als EC, dus je kan diafragma en sluitertijden met de normale draaiknoppen doen en EC met de derde. Bij Fuji kan dit via de harddial natuurlijk.

Het is in het begin even een andere manier van denken maar vooral op straat, waar veel dingen heel snel wisselen, is het ideaal en sinds ik het gebruik mis is ik eigenlijk nooit meer een foto tenzij het echt mijn eigen fout is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Afdrukken is echte magie, de ziel van de fotografie ;)
Ik ontwikkel alleen op dit moment, ben begonnen met kleur c41 en e6 gewoon thuis, vooral e6 is een wat langer proces maar als je de 6x7 positieven eruit ziet komen............ Wow. Blijft gaaf.

Afdrukken heb ik wel alles voor staan en we hebben een grote donkere kamer maar ik ben daar nog niet mee bezig geweest, wel vroeger.

Ga binnenkort bezig met zelf zwart wit, ben meer een kleur "mens" maar heb wat ideeën voor sessies die enorm profijt hebben van een flink contrast en grain ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"