Metrum Hex gebruikers? (shortlist DACs)

Started by Dirk, January 4, 2014, 00:23:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Ik ben een beetje zoekende naar gebruikerservaringen uit eerste hand (dus geen reviews die online staan) van de Metrum Hex, bij voorkeur ook van leden die deze zelf in hun set hebben kunnen vergelijken met andere gelijk(w)aardige DACs.

voor diegenen die de Hex helemaal niet kennen, hier is een link naar de product pagina van Metrum zelf. ;)

fwiw ; ik ben zelf een beetje aan het rondlezen mbt DACs in de prijscategorie <3000€.
kandidaten die in m'n voorlopige shortlist staan zijn in willekeurige volgorde;

Mark Levinson 360 (eerlijk gezegd vooral omwille vd drop-dead-looks :inlove:, maar hij is natuurlijk al behoorlijk aan de leeftijd)  geschrapt, want niet meer te upgraden aldus Audiac.
Metrum Hex     2850€    (simpel en to-the-point opbouw die me wel aanspreekt, klankkarakter schijnt volgens de vele reviews ook behoorlijk uniek te zijn, dus ik ben wel benieuwd)
Mytek Digital Stereo 192-DSD DAC   preamp die ik niet ga gebruiken, en ik wil een shortlist, dus hij gaat er bij deze uit
Naim DAC    2900€    (wegens de PRaT factor, die ook deze DAC naar het schijnt zou bezitten)
NAD M51    1700€   (revolutionaire opbouw, die haast overal bejubeld wordt...en de looks bevallen me wel, zelfs in dat zilver)  sorry, had ff een zwak moment
SOtM sDP-1000 DAC    geen degelijk dealer van te vinden blijkbaar, wat een beetje zonde is gezien de prijsstelling
Matrix X-Sabre DAC    $1099     (no frills ontwerp, gewoon doen wat hij moet doen en dat in een prettig ogend kastje...enkel jammer van de ontbrekende optische ingang)
Black Lion Audio Sparrow DAC    $1699

ter info ; Ik zoek een DAC, maar die hoeft geen volumeregeling, geen analoge ingang, of USB te hebben, maw ik ga hem niet als preamp gebruiken en wil niet van een laptop gaan streamen.
Sommige van de DACs uit dit lijstje kunnen dit wel degelijk, maar jammer genoeg blijken meer en meer fabrikanten daarvoor te kiezen, dus in dat geval betaal ik straks voor een deel functionaliteit wat ik nooit ga gebruiken.
Vandaar trouwens ook de interesse in de Hex ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ


Dirk

Ik ben die draad vol spanning beginnen lezen, maar na 10 pagina's en nog steeds niet eens een definitieve lijst van geteste machines, laat staan een daadwerkelijk begin vh testen, heb ik de hoop opgegeven.
kwam er nog eens ergens een echt resultaat uit die test dan? ;D  welke pagina?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Er gebeurt niets voor pag 35 of zo.  Het lijkt wel een forum daar.  Last time I checked was het >50,
maar de Metrum was een vd weinige die niet allemaal hetzelfde klonken en zat er wel bij de finalisten.

Bergsman

#4
Ik ben onder andere een grebruiker van de Hex. Je kunt van alle Metrum producten eigenlijk zeggen dat ze  qua klank zeer dicht tegen analoog aanstaan. Dit is een typische eigenschap van de z.g. non oversamplers. Warme instrumenten zoals houtblazers en violen zijn mijns inziens natuurlijker van klank en beoordeel ik dat op basis van concertbezoeken. Oversamplers daarintegen hebben een soort overdetaillering en minder afbakening in de tijd. Ook diepte informatie en ruimtelijkheid zijn prachtig. Maar goed  kan wel zo veel zeggen , ik denk dat je zelf moet gaan luisteren. Is ook opmerkelijk dat je veel verschillende karakters in de lijst hebt staan en staat los van de mogelijke opties.

Dirk

ik heb de hele draad ff doorgespit en het begint pas ergens op te lijken vanaf post #582, maar enkele pagina's later wordt het weer het gebruikelijke zootje. (idd zoals of de meeste fora als je dit soort test zou opzetten)

bijkomende tekortkoming (voor mij) van deze test door Gary, is dat hij enkel test op USB input (die ik niet ga gebruiken), want laat daar nu net bij vele DACs een behoorlijk SQ verschil zitten tussen de USB en andere (bvb SPDIF) inputs.

dus...leuk leesvoer misschien voor sommigen, maar voor mij weinig relevant.

btw ; ik zie ze in het begin even de Metrum Octave in hun lijstje opsommen, maar verder (na post #582) lees ik altijd enkel de benoeming "Metrum", dus ik denk dat ze het niet over de Hex hebben ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Bergsman on January  4, 2014, 08:13:11
Ik ben onder andere een grebruiker van de Hex. Je kunt van alle Metrum producten eigenlijk zeggen dat ze  qua klank zeer dicht tegen analoog aanstaan. Dit is een typische eigenschap van de z.g. non oversamplers. Warme instrumenten zoals houtblazers en violen zijn mijns inziens natuurlijker van klank en beoordeel ik dat op basis van concertbezoeken. Oversamplers daarintegen hebben een soort overdetaillering en minder afbakening in de tijd. Ook diepte informatie en ruimtelijkheid zijn prachtig. Maar goed  kan wel zo veel zeggen , ik denk dat je zelf moet gaan luisteren. Is ook opmerkelijk dat je veel verschillende karakters in de lijst hebt staan en staat los van de mogelijke opties.

vooral je laatste zin intrigeert me, in positieve zin hé ;)

mag ik vragen waarmee jij de Hex zoal (1-on-1?) vergeleken hebt, er maar even van uitgaande dat je dat hebt gedaan?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Linx

#7
 :withstupid:

AbZ

#8
Metrum wordt besproken in posting #902, op pagina 61.
Voorlopig lijkt de Yulong DA8 te winnen, mn vanwege DSD en nog wat features die je misschien niet wil hebben.

Je kunt een hoop twisten over testmethodologie (been there ;) )
maar Gary is er absoluut niet dom of slordig in.

Linx

#9
 :withstupid:

Dirk

Quote from: AbZ on January  4, 2014, 09:01:42
Metrum wordt besproken in posting #902, op pagina 61.
Je kunt een hoop twisten over testmethodologie (been there ;) )
maar Gary is er absoluut niet dom of slordig in.
yep, en ook daar komt naar voren dat ze het over de Octave hebben (gezien de prijsverschillen welke hij opsomt) en niet de Hex.
ik zou die Yulong DA8 wel eens willen horen, maar zie niet meteen een dealer in de Benelux zitten.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Dirk

Quote from: Linx on January  4, 2014, 08:32:39
+1 Daarnaast wordt alles op koptelefoon getest (wat raar he op Headfi ;)), maar ik  weet niet of alle eigenschappen van een DAC hier goed uit de verf komen. Verder wordt er door Gary slechts heel kort getest met de betreffende DAC's, dus ik weet niet of zijn conclusies veel waarde hebben.

Ik heb bijvoorbeeld een tijdje met een Benchmark DAC 1 gespeeld en deze was fantastisch qua detail, maar het erg directe en forward karakter van deze DAC begon me na een aantal weken tegen te staan en ik ben zeer benieuwd of dit er ook uit komt wanneer je paar uurtjes naar deze DAC over kopptelefoon luistert. Ik heb begrepen dat het forward karakter goed is aangepakt bij de Benchmark DAC 2 dus ik zou deze zeker op je lijstje zetten, verder de Lynx Hilo proberen.

Wanneer je interesse hebt kan je ook mijn dCS Delius + Purcell komen beluisteren, is namelijk nog steeds te koop en gaat denk ik morgen op Marktplaats en Audiomarkt (als ik tijd heb...). Je kan deze combi wat mij betreft ook thuis proberen als je zelf komt halen en brengen.
die Lynx Hilo kende ik nog niet, maar wel erg veel (voor mij) overbodige functies...pff.
heb je hem zelf gehoord en was je zo onder de indruk, of waarom vermelde je hem ff?  ;)

ik loop meestal met een behoorlijke boog om dCS heen, hoe mooi en dus verleidelijk ze soms ook zijn (zeker aan jouw prijs voor die set), veels teveel mogelijkheden en instellingen naar mijn gevoel...dus alleen daarom al niet echt wat ik zoek in een DAC.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Lynx Hilo heeft naam gemaakt op Gearslutz, oa omdat deze bij een AD/DA het minst bleek te verbouwen.

Overigens denk ik dat de Hex en Octave wel vergelijkbaar zijn qua aanpak, dus lijkt me toch informatief.

Dirk

Quote from: AbZ on January  4, 2014, 09:53:46
Lynx Hilo heeft naam gemaakt op Gearslutz, oa omdat deze bij een AD/DA het minst bleek te verbouwen.
thx, zal ik me ff over inlezen

Quote from: AbZ on January  4, 2014, 09:53:46
Overigens denk ik dat de Hex en Octave wel vergelijkbaar zijn qua aanpak, dus lijkt me toch informatief.
dacht wel dat je daarop doelde, ze zijn qua ontwerp-insteek idd duidelijk van dezelfde familie  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Matrix X-sabre is imho een interessante dac zonder extra franje.  Ook goeie recensies op Headfi. 
Heb zelf een Matrix Mini-i in handen gehad, low budget, maar was positief verrast over vfm.

Dirk

#15
die X-Sabre ziet er wel gelikt uit, en idd geen overbodige toeters en bellen...al mist hij wel een optische SPDIF (signaal van mijn TV is enkel optisch, jammer genoeg), dus dat zou betekenen dat ik er nog ergens een adapter tussen moet hangen...ook weer niks onoverkomelijk natuurlijk, dus hij gaat wel mee op m'n shortlist

die is in de openingspost dus ook maar ff bijgewerkt ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Ben ook al enige tijd aan het uitstellen dat ik 'm blind koop  :-\

Hij ligt ook aardig in jouw minimalistische lijn dacht ik zo.

AbZ

Als je geen dsd, usb, of (bruikbare) volumeregeling wil hebben, maar wel coaxiaal en optisch,
dan is een Lavry DA-10 misschien ook interessant en een stuk goedkoper.  (Tweedehands, want niet meer in productie.)

Dirk

ja, maar ik wil geen lijstje maken om het lijstje, maw hij moet ook wat specifieks toevoegen wat de anderen niet hebben.

op één of andere manier hebben de DACs die er momenteel in staan dat allemaal wel, althans in mijn vreemde logica  :D

de ene omwille van al wat "logischer" argumenten dan de andere, maar stuk voor stuk hebben ze wel iets wat me er in aanspreekt.
bij de Lavry 10 of 11 heb ik niet de drang om ze erbij te zetten  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Bergsman

Quote from: Dynky on January  4, 2014, 08:18:48
vooral je laatste zin intrigeert me, in positieve zin hé ;)

mag ik vragen waarmee jij de Hex zoal (1-on-1?) vergeleken hebt, er maar even van uitgaande dat je dat hebt gedaan?

Meridian, 47 labs , Ayre, Linn en Musical fidelity. Daarbij is de 47 Labs de enige NOS dac maar loopt achter door de oude toegepaste Philips chips.

AbZ

#20
Quote from: Dynky on January  4, 2014, 10:55:55
ja, maar ik wil geen lijstje maken om het lijstje, maw hij moet ook wat specifieks toevoegen wat de anderen niet hebben.

op één of andere manier hebben de DACs die er momenteel in staan dat allemaal wel, althans in mijn vreemde logica  :D

de ene omwille van al wat "logischer" argumenten dan de andere, maar stuk voor stuk hebben ze wel iets wat me er in aanspreekt.
bij de Lavry 10 of 11 heb ik niet de drang om ze erbij te zetten  ;)
Helder.  Ik snap alleen niet dat je de kleur vd M51 tolereert.

Quote from: Bergsman on January  4, 2014, 11:03:02
Meridian, 47 labs , Ayre, Linn en Musical fidelity. Daarbij is de 47 Labs de enige NOS dac maar loopt achter door de oude toegepaste Philips chips.
Interessant maar imho nogal willekeurig lijstje...  Wat heeft Linn ermee te maken?  :blink:

Dirk

Quote from: AbZ on January  4, 2014, 11:05:51
Helder.  Ik snap alleen niet dat je de kleur vd M51 tolereert.
hij is dan ook de eerstvolgende die mogelijk uit het lijstje wordt gewipt, louter omwille van die kleur idd  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

AbZ

Quote from: Dynky on January  4, 2014, 11:07:49
hij is dan ook de eerstvolgende die mogelijk uit het lijstje wordt gewipt, louter omwille van die kleur idd  ;)
;D  heel verstandig.  Ik koop ook geen zilverkleurige spullen meer,
klinkt op den duur altijd ruk  :(   Voor de rest niettemin een mooi ontwerp.

Isflicka

#23
Volgens mij kun je de Metrum lijn beter uit je lijst halen. De sound is in je huidige set veel te veel 'in your face'.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Peerless Monster

Quote from: Dynky on January  4, 2014, 11:07:49
hij is dan ook de eerstvolgende die mogelijk uit het lijstje wordt gewipt, louter omwille van die kleur idd  ;)

Ik zou het niet doen...
Niet vanwege de kleur ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler