WinABX - Lekker anoniem testen met je eigen setup

Started by Raphie, December 30, 2013, 15:57:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Raphie

Er worden nogal wat waarnemingen gedaan in showcase topics, die menig wenkbrauw doen fronzen  :D  van onderzetters, tot kabels, van stroomkabels tot complete voedingen. En dit alles terwijl akoestiek vaak een ondergeschoven kindje is.

Om dit soort tweaks eens in het juiste licht te zetten, kan het goed zijn om zelf eens te gaan experimenteren met winABX

WinABX geeft je de mogelijkheid om 2 files met elkaar te vergelijken:
hij laat je A & B (je files) en X & Y (ook je files horen) en je moet aangeven A = X of A =Y
als je dit 7 keer achter elkaar kan, dan mag je aannemen dat je het verschil hoort, lukt dit niet, dan geeft winABX keurig aan wat je gokpercentage is.



Het principe:
Ergens in je keten zal je iets moeten opnemen, dit kan digitaal, of analoog. Iedereen heeft een andere setup, maar je zou bijv kunnen denken aan de REC OUT van je versterker, of de spdif out van je DAC, of misschien wel gewoon de digital out van je speler direct in de spdif in van je soundcard. Bij een ieder is dit anders, maar het principe blijft gelijk.

Stel: je hebt een mediaspeler, met een externe harddisk en gelooft blind in het tweaken van de voeding.
Je zou de mediaspeler dan digitaal (of analoog) direct op je soundcard kunnen aansluiten en 1x met gewone voeding en 1x met tweak voeding op kunnen nemen. Dezelfde track, alle settings gelijk, behalve de voeding.
deze 2 bestanden laadt je dan in WinABX en WinABX doet de rest.
je zou dan dezelfde geluidskaart op je set kunnen aansluiten (heb je een HTPC dan is dit sowieso al het geval) of met je laptop bijv met HDMI naar je receiver (de meeste laptops kunnen HDMI als audiodevice configureren)

je kan dan over je eigen set, met je eigen DAC. luisteren en testen om te kijken of je verschillen hoort.

Je zou bijv kunnen testen met:
- diverse onderzetters (zet de media speler/dac ook gewoon eens op z'n kop)
- CA plates en andere esotherisiche platen
- voedingskabels
- voedingsstekkers
- stroomgroepen
- interlinks
- DACs
- etc etc

ALLES wat voor je opnamepunt zit kan je uitwisselen, 2x opnemen en testen.

De moraal van dit verhaal is wanneer de confirmation bias je ontnomen wordt, je nog wel eens verrast kan worden door de resultaten.

Het is puur een makkelijke, snelle én gratis manier om er voor JEZELF achter te komen wat nu écht de impact is van al deze tweaks en upgrades.
JBL PRX Power!

Joske007

Bedankt voor de Quiz  ;)
Altijd leuk om in een ABX-test jezelf tegen te komen  ;D
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

AbZ

Quote from: Joske007 on December 30, 2013, 16:12:25Altijd leuk om in een ABX-test jezelf tegen te komen  ;D
Hang er vanaf wie dat is  ;D

Joske007

Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

AbZ


thepioneer

Wel mooi dat er weer iets te testen valt. Want zonder meten geen muziek lees ik wel eens door de regels heen  :baaa:

Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

rovinggecko

Domme vraag, maar eh, als de verschillen kleiner zijn dan de resolutie van je opname/ afspeel apparaat, dan ga je met winabx het verschil niet horen terwijl je het wel in real life hoort. Toch?
Denk maar eens in wat er zou gebeuren als je een oud cassettedck met een oud bandje als abx device zou gebruiken...

Wel een leuk concept, dat wel.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Raphie

Quote from: rovinggecko on January  1, 2014, 09:42:22
Domme vraag, maar eh, als de verschillen kleiner zijn dan de resolutie van je opname/ afspeel apparaat, dan ga je met winabx het verschil niet horen terwijl je het wel in real life hoort. Toch?
Denk maar eens in wat er zou gebeuren als je een oud cassettedck met een oud bandje als abx device zou gebruiken...

Wel een leuk concept, dat wel.
LOL, heb je ook maar ENIG idee wat de huidige opname resolutie is en hoe die staat tot het menselijk gehoor?
JBL PRX Power!

rovinggecko

:) begrijp ik. Maar je introduceert wel een extra factor: het meten.
Afhankelijk van waar je dat mee doet heeft dat meer/minder/nagenoeg geen invloed.
Als je al een brak kabeltje tussen de meetset in zet ben je er al. Zat laatste even met REW te meten en had daar een goedkoop (lees van de gammel) snoertje tussen omdat ik even so snel niets langs had liggen. Afhankelijk van hoe dat kabeltje lag kwam er meer of minder brom mee met het test geluid.

Niet oneens dat het een interessante test is overigens.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Raphie

als je onderzetters gaat meten, ga ik er vanuit dat je in het bezit bent van een degelijke soundcard en bekabeling  ;D
anders mogen mensen het ook bij mij doen

daarnaast luisteren de meeste van die fantasten gewoon MP3 of lossless op een 100 euro mediaspeler
wist je trouwens bijna niemand in een ABX test onderscheid kan maken tussen een 44.1/24 wav file en een 320kb VBR MP3?
JBL PRX Power!

rovinggecko

Quote from: Raphie on January  1, 2014, 16:11:09
wist je trouwens bijna niemand in een ABX test onderscheid kan maken tussen een 44.1/24 wav file en een 320kb VBR MP3?
Yep, diminishing returns.

Zag laatst ook een discussie rond hi def muziek of het nu echt beter is of dat er dan in het hele opname traject beter opgelet wordt en dus een beter overall eind resultaat. Als je het op 44.1/24 zou prakken dan is het verschil beperkt. Als je iets opklopt tot 44.1/24 dan wordt hi-def een hele sprong daarna.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

morca

Quote from: Raphie on January  1, 2014, 16:11:09
als je onderzetters gaat meten, ga ik er vanuit dat je in het bezit bent van een degelijke soundcard en bekabeling  ;D
anders mogen mensen het ook bij mij doen

daarnaast luisteren de meeste van die fantasten gewoon MP3 of lossless op een 100 euro mediaspeler
wist je trouwens bijna niemand in een ABX test onderscheid kan maken tussen een 44.1/24 wav file en een 320kb VBR MP3?
Dat ligt ook aan de muziek,zoals ik al vaker aangehaald heb.
In al die tijd heb ik daar maar 1 persoon ook over gehoord.
De mediaspeler is een punt idd,de DAC aan me comp doet het veel beter.
Die DAC,s van de spelers of je receiver zijn idd niet altijd even goed.

Martijn M

Voor de mensen die winABX hebben gedownload en het graag zouden willen gebruiken, kan ik deze test aanraden:

http://www.diyaudio.com/forums/everything-else/236248-fancy-interconnects-how-about-potato-even-mud-2.html#post3497722

Hier vind je de volgende bestanden:

  • Origineel van CD
  • DA/AD met koperen kabel (Canare)
  • DA/AD door een emmer modder
  • DA/AD links door een aardappel, rechts door een banaan (hoe verzinnen ze het ;D!)

Hoor je verschil?

Hier worden de identiteiten van de bestanden prijsgegeven: http://www.diyaudio.com/forums/everything-else/236248-fancy-interconnects-how-about-potato-even-mud-13.html#post3509865
Dutch & Dutch

AbZ

Je zou verwachten dat de appel wat sappiger klonk dan de banaan?
Appel kan door het zuur ook als batterij werken in de juiste configuratie.
Weten we iig waar Audioquest dat vandaan heeft.