Review Epson TW3200 vs TW5200 vs TW6100 vs TW7200

Started by Octaaf, December 29, 2013, 17:30:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Octaaf

Na veel gelezen te hebben op o.a. dit forum, heb ik vanmiddag bovengenoemde Epson projectoren zeer uitgebreid bekeken bij een bekende Rotterdamse winkel. Voor wie het interesseert hierbij mijn bevindingen, die nogal afwijken van mijn verwachtingen op basis van wat ik hier en daar gelezen had. De projectoren zijn bekeken in een verduisterde kamer, maar wel met een klein beetje omgevingslicht, omdat wij zo thuis meestal ook kijken. Verder hebben we verschillende instellingen/standen bekeken, maar de kritische beoordeling is gedaan in de cinema mode/Eco-mode en met de iris aan (normale stand). Verder waren de projectoren niet gekalibreerd. Overigens heb ik groot deel van de sessie met mijn vriendin en een andere geïnteresseerde gedaan en zij kwamen tot vrijwel dezelfde conclusie.

TW5200: eigenlijk kwam ik hiervoor, gezien de prijs van EUR 750,- en het kleine formaat (als alternatief voor de Benq W1080 die ik heel snel weer heb teruggestuurd). De TW5200 viel echter behoorlijk tegen. Hij maakt ten eerste gigantisch veel meer geluid dan alle andere Epson modellen. In de normale stand is het geluid steeds duidelijk hoorbaar in wat stillere scenes, ook als je 3 meter van de projector afzit. In de Eco mode is hij een stuk stiller, maar hij maakt dan nog steeds substantieel meer herrie dan de andere projectoren. Verder heeft hij een zeer ongebruikelijke offset. Als je de projector aan een korte plafondbeugel (5-10cm) bevestigt, dan komt een deel van het beeld op het plafond terecht (en er is geen lensshift). Het beeld is uiteraard het belangrijkst, dus ik hoopte dat dat de nadelen zou compenseren. Het beeld was op zich best aardig, alleen het zwart was niet supermooi en het beeld was zo nu en dan onrustig (soms leek het wat schokkerig). Echter, toen zette we de volgende projector aan....

TW3200: deze projector kennen we goed, want we hebben hem 3 jaar zelf gehad (ik wil echter overstappen naar 3d). We kwamen al snel tot de conclusie dat het beeld van de TW3200 een stuk rustiger is en de kleuren ook wat natuurlijker lijken dan bij de TW5200. Het zwart zit op ongeveer hetzelfde niveau als de TW5200. Vervolgens zijn we gaan switchen tussen de TW3200 en de TW5200 en hebben ook wat met de instellingen gespeeld, maar iedereen bleef het beeld van de TW3200 mooier en vooral veel rustiger vinden dan dat van de TW5200. Als 3d je niet interesseert, dan blijft de TW3200 voor onder de €1000 denk ik nog steeds de beste koop, ook gezien de lensshift en het feit dat de TW3200 veel stiller is dan de TW5200.

TW7200: als ik de verschillende fora moest geloven, zou dit een vele malen betere projector moeten zijn dan de TW3200 en de TW5200... en dat klopt helemaal. Een hele mooie stille projector met lensshift en een prachtig beeld. Zwart was veel zwarter dan bij de TW3200/5200 en het beeld was nog een stuk rustiger en de kleuren natuurlijker. Ook de pixels leken minder goed zichtbaar. Een duidelijk verschil mag ook wel voor €2000 (TW7200) t.o.v. €750 (TW5200). Verder is het een vrij groot/massief apparaat om te zien. Na het zien van de mooie TW7200 en na de grote teleurstelling van de TW5200 heb ik serieus overwogen het budget dan maar op te rekken en voor de TW7200 te gaan.

TW6100: tenslotte 'nog even' de TW6100 projector aangesloten. De TW6100 is een stukje kleiner dan de TW7200 en zit qua formaat tussen de TW5200 en TW7200 in. Op basis van o.a. dit forum had ik verwacht dat de TW6100 nauwelijks beter zou zijn dan de TW5200 en dat de TW7200 heel veel beter zou zijn dan de TW6100. Daarom had ik bijna niet meer gevraagd of de TW6100 aangesloten kon worden. Gelukkig toch maar gedaan en wat schetste mijn verbazing: de TW6100 vonden ik en alle anderen in de kamer een heel stuk mooier dan de TW5200 en de TW3200 en qua beeldkwaliteit dichter tegen de TW7200 aanzitten dan tegen de TW5200 (voor alle duidelijkheid; de TW7200 blijft mooier). De TW6100 is ook mooi stil. Nadeel is dat deze geen lensshift heeft, maar qua beeld/prijs verhouding was dit volgens iedereen de overduidelijke winnaar. Wat een groot verschil met de TW5200 en de TW3200. Ik denk dat als ik de kamer uit was gelopen en ze de TW6100 hadden omgewisseld voor een TW5200, ik het meteen had gezien (en in ieder geval gehoord). Als ze de TW6100 zouden hebben omgewisseld voor de TW7200 had ik het denk ik minder snel doorgehad (uiteraard zie je het verschil wel, maar het was niet zo schokkend als ik had verwacht).

Vervolgens hebben we nog veel gewisseld tussen projectoren en onze bevindingen bleven hetzelfde. Als ik cijfers zou moeten geven, los van de prijs, dan zou het zijn:
TW5200: 6
TW3200: 7
TW6100: 8,5
TW7200: 9,5 (het zal altijd beter kunnen)

Tot zover mijn bevindingen. Ik verwacht dat deze misschien onderuit worden gehaald door allerlei mensen die vinden dat een projector alleen gekalibreerd en in een donkere kamer met zwarte muren kan worden beoordeeld, maar misschien dat sommigen van jullie hier toch wat aan hebben. Ik heb de TW6100 meteen in de winkel gekocht (op het web is hij een paar tientjes goedkoper, maar ik ben blij dat ik in de winkel uitgebreid heb kunnen testen en dat is heel veel waard gebleken). De andere geïnteresseerde in de winkel, die eigenlijk voor de TW7200 of TW3200 kwam, overweegt na deze sessie ook sterk om voor de TW6100 te gaan. In ieder geval is mij duidelijk geworden dat ik niet meer teveel op reviews/fora afga, dus trek je van het bovenstaande helemaal niets aan ;) en ga zelf in de winkel kijken!

MechanicalAnimal

Dank je wel voor het neerpennen van je ervaring Octaaf  :clapping:

Leuk ook dat je goed kon vergelijken door je ervaringen met de 3200  :popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

master30

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

MechanicalAnimal

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

master30

dis voor een ongeveer 500 meer een tw7200 (isf),
idd wel een aardig verschil.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

J.A.F._Doorhof

7200 is een totaal andere klasse inderdaad.
5200 is echt een instapper en dan doet hij het zeer goed. 6100 heeft iets betere kleuren maar niet veel. 3200 wel.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Octaaf

De prijzen die ik vanmiddag in de winkel heb gehoord zijn:
TW5200: €745
TW3200: €985
TW6100: €1299
TW7200: €1999

Voordeel van Epson (t.o.v. bijvoorbeeld Benq/Optoma) is dat de hele goedkope Samsung 3D brillen (2 voor 28 euro) er ook op werken. Kun je nog eens met een paar vrienden 3d kijken. Ik zal binnenkort nog even een korte review doen van de bijgeleverde Epson bril vs de veel goedkopere Samsung bril.

master30

van een 3200 naar een 6100 zou voor mij 2d dus niet veel verbeteren, ik krijg er alleen een nieuwe lamp en 3d bij, dan zal ik maar eens snel een fatsoenlijke baan moeten weer vinden om een zoiets als een 7200 te kunnen kopen.

Quote from: Octaaf on December 29, 2013, 21:05:44

Voordeel van Epson (t.o.v. bijvoorbeeld Benq/Optoma) is dat de hele goedkope Samsung 3D brillen (2 voor 28 euro) er ook op werken. Kun je nog eens met een paar vrienden 3d kijken. Ik zal binnenkort nog even een korte review doen van de bijgeleverde Epson bril vs de veel goedkopere Samsung bril.

leuk dat je dat eens test, ik wist niet eens dat ze onderling uitwisselbaar waren.
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

Octaaf

Quote from: master30 on December 29, 2013, 21:20:26
van een 3200 naar een 6100 zou voor mij 2d dus niet veel verbeteren, ik krijg er alleen een nieuwe lamp en 3d bij

Ik vond het verschil tussen de TW3200 en de TW6100 juist wel erg groot (groter dan het verschil tussen de TW6100 en de TW7200), maar zoals je hierboven leest verschillen de meningen daarover. Het beste is om zelf te gaan kijken dus!

Octaaf

Quote from: Octaaf on December 29, 2013, 21:05:44
Voordeel van Epson (t.o.v. bijvoorbeeld Benq/Optoma) is dat de hele goedkope Samsung 3D brillen (2 voor 28 euro) er ook op werken. Kun je nog eens met een paar vrienden 3d kijken. Ik zal binnenkort nog even een korte review doen van de bijgeleverde Epson bril vs de veel goedkopere Samsung bril.

Net wat stukjes 3D gekeken (Avatar, Hugo en een Imax docu over een telescoop). Prachtig en zeker niet minder indrukwekkend dan 3D op de Benq W1080ST. Over de brillen kan ik kort zijn. De Samsung SSG-5100 van 14 euro per stuk - vanmiddag bij een andere bekende Rotterdamse (foto)winkel gekocht ;) - vind ik qua 3D beeld net zo goed als de originele Epson bril. Verbinding maken ging met de Samsung zelfs nog iets sneller. Het Epson neusvleugeltje geeft iets meer ondersteuning, maar de Samsung bril is weer veel lichter. De Samsung past over mijn bril heen (ik kan ook zonder), bij de Epson lukt dit niet echt. Kortom, het draagcomfort is erg persoonlijk, maar als de Samsung lekker zit zou ik niet weten waarom je 80 euro aan een Epson bril zou uitgeven.

squeek

Quote from: Octaaf on December 29, 2013, 23:11:02
Net wat stukjes 3D gekeken (Avatar, Hugo en een Imax docu over een telescoop). Prachtig en zeker niet minder indrukwekkend dan 3D op de Benq W1080ST. Over de brillen kan ik kort zijn. De Samsung SSG-5100 van 14 euro per stuk - vanmiddag bij een andere bekende Rotterdamse (foto)winkel gekocht ;) - vind ik qua 3D beeld net zo goed als de originele Epson bril. Verbinding maken ging met de Samsung zelfs nog iets sneller. Het Epson neusvleugeltje geeft iets meer ondersteuning, maar de Samsung bril is weer veel lichter. De Samsung past over mijn bril heen (ik kan ook zonder), bij de Epson lukt dit niet echt. Kortom, het draagcomfort is erg persoonlijk, maar als de Samsung lekker zit zou ik niet weten waarom je 80 euro aan een Epson bril zou uitgeven.

Dat is wel interessant, ik heb twee brillen en kan nooit eens meer volk als één iemand uitnodigen om 3 d te zien. van de week eens kijken voor een setje van deze bij te halen, voor dat geld kan je ze niet laten liggen he
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

ferry34

Waarom heb je de benq1080 terug gestuurd?
Reviews zijn zeer enthousiast
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

RonG

Ik heb bij mijn tw8100 2 epson brillen en ook de samsung brillen van de tv werken hier idd op. Ik kan geen verschil in kwaliteit zien :) en ze zijn idd veel goedkoper en zitten erg goed als bril drager.

Octaaf

Quote from: ferry34 on December 29, 2013, 23:20:19
Waarom heb je de benq1080 terug gestuurd?
Reviews zijn zeer enthousiast

Zie dit topic: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=128928.225
Ik had (net als anderen) last van onscherpte aan één kant van het beeld. Verder herkende de Benq het HDMI-signaal soms pas na lange tijd. De Benq is voor de prijs prima (als hij deze problemen niet had), maar naar mijn mening meer vergelijkbaar met de TW5200 qua beeld, formaat en geluidsniveau dan met de TW6100. De TW6100 vind ik echt een stuk mooier dan de Benq. Het mooie aan de Benq W1080ST was wel dat je hem heel dicht bij het scherm kunt hangen en daardoor hele korte kabels kunt gebruiken als je versterker/mediaplayer onder het scherm staat (terwijl de Epson TW5200 door de vreemde offset en de beperkte zoom juist heel lastig te plaatsen is).

ferry34

#14
Ah, ik dacht dat die post over de 1070 ging.

Hm, reviews waren juist zeer lovend over zwartweergave en detail in t zwart.
Ik heb deze op t oog als eerste beamer.

Natuurlijk is n beamer van 1700 of zelfs 2200 euro beter, maar dat zit er gewoon nog ff niet in voor mij.
Ik moet ook nog n scherm, hdmi kabel, beugel en dus n beamer kopen.
Als je later wilt upgraden, hoef je alleen de beamer te kopen.

Ben nu voor 1600 helemaal klaar als t de 1080 gaat worden. Ben 85% gamer en 15% film kijker.
Heb al n verduisterde kamer en dat zal de zwartweergave ten goede komen.

Wel n mooi verslag van je vergelijking :)
LG 65 inch C1 OLED
Denon AVR X250 BT
Harman Kardon 5 1
Xbox series X

Octaaf

Benq W1080ST is vrijwel hetzelfde als de W1070, alleen is de 1080 short throw en heeft de 1070 lensshift. Het zwart van de Benq is inderdaad beter dan van de TW5200, ik ben het op dat punt eens met ongeveer alle internationale reviews. Waar de Benq trouwens soms problemen mee had was 1080i signalen, dat leidde soms tot strepen op het beeld. Ik heb mijn UPC box daarom permanent op 720p ingesteld, dat ging een stuk beter. Epson is sowieso geen echte game-projector, dus de Benq is in jouw geval denk ik een betere keus als je een goed exemplaar te pakken hebt. Ik denk alleen dat de Benq weleens te fel zou kunnen zijn in een geheel verduisterde kamer.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Octaaf


Hellbeast

Is tweedehands geen optie voor je? Soms komt er wel iets leuks voorbij hier op het forum.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

RonG

Quote from: Hellbeast on December 30, 2013, 12:10:26
Is tweedehands geen optie voor je? Soms komt er wel iets leuks voorbij hier op het forum.

Hij heeft de 6100 al gekocht :)

Octaaf


Hellbeast

Klopt, dat was echter niet zo duidelijk gepost! Sorry!
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

Lucky Luke

Vandaag naar dezelfde shop geweest voor octaaf voor een korte test. De tw-3200 en tw-7200 bekeken en goed kunnen vergelijken. Natuurlijk is de 7200 de mooiste. Als je ze zo naast elkaar ziet, zie je dat snel. Maar moet zeggen dat voor nog geen 1000 euro de 3200 ook een heel mooi beeld geeft. Ik denk dat ik daar mee begin. Het is pas me eerste beamer. En dan kan ik over een jaartje of 1 a 2 altijd nog upgraden.

squeek

Quote from: Lucky Luke on December 31, 2013, 20:15:31
Vandaag naar dezelfde shop geweest voor octaaf voor een korte test. De tw-3200 en tw-7200 bekeken en goed kunnen vergelijken. Natuurlijk is de 7200 de mooiste. Als je ze zo naast elkaar ziet, zie je dat snel. Maar moet zeggen dat voor nog geen 1000 euro de 3200 ook een heel mooi beeld geeft. Ik denk dat ik daar mee begin. Het is pas me eerste beamer. En dan kan ik over een jaartje of 1 a 2 altijd nog upgraden.

Dan kan je beter je geld een jaartje in je zak houden. Voor een jaar een beamer hebben is weggegooid geld.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

MechanicalAnimal

Quote from: squeek on December 31, 2013, 20:59:47
Dan kan je beter je geld een jaartje in je zak houden. Voor een jaar een beamer hebben is weggegooid geld.

+1

Dat zou ook mijn keus niet zijn, spaar anders door voor een 9200, die is net uit en na verloop tijd zullen de prijzen ook nog wel iets zakken, allicht een keer een sponsoractie etc.

SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis