SONY VPL-VW500ES review

Started by J.A.F._Doorhof, November 29, 2013, 11:16:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

riwi

#75
Quote from: MaxxMark on December 15, 2013, 18:11:55
Het punt is eerder dat je dan een 'all-in-one' apparaat krijgt en dat willen mensen gewoonweg niet.

Ik bedoel geen all in one apparaat.

Quote from: MaxxMark on December 15, 2013, 18:11:55
Daarbij is er ook nog eens (veel) meer verwerkingskracht in het apparaat nodig, wat naast meer stroomverbruik ook nog eens meer warmteontwikkeling veroorzaakt. Tel daar bij op dat je uiteindelijk alsnog een extern "iets" nodig hebt waar je de disk in moet stoppen en die de navigatie voor je over neemt. Je krijgt dan dus een soort van "passive" BluRay speler die niet kan fungeren zonder projector/tv die de videodecoding op zich neemt.
Precies ik bedoel een apparaat dat de blurays leest en de de menus, content etc. als videostream in H.264 onaangetast naar de projector stuurt (streamt). Kan ook een media player zijn of een TV tuner. Die dan ipv een HDMI uitgang met 18Gbit HDMI 2.0 een simpele netwerk aansluiting heeft. In de projector/TV kan dan een simpele decoding stap zitten.
Super eenvoudig. 1 media speler en een triple tuner tv box per huishouden is voldoende. Paar switches en in alle kamers kan je kijken. Via de IP kabel kan je ook makkelijk control implementeren (gestandaardiseerd).

Quote from: MaxxMark on December 15, 2013, 18:11:55
In het kort; er is gewoon geen wens om decoding te verhuizen naar de projector. Te veel haken en ogen en een te kleine markt.
Die is er wel. Ik gaf hem reeds aan. Dus er is tenminste 1 persoon die dat handig lijkt ;)

riwi

Quote from: MaxxMark on December 15, 2013, 18:23:53
als in: een x264 chip bijv kan met minimaal stroomverbruik en rekenkracht heel efficient x264 decoden; maar iets anders niet. Ik weet niet wat voor architectuur een projector heeft maar ik twijfel of deze enigszins op dergelijke toepassingen is toegespitst

Oe bah ;) x264 met H.264 verwarren. Heel fout  :colgate:

Een projector heeft al zeer uitgebreide beeldverwerkings mogelijkheden. Dus die H. 264 decoding stap toevoegen is maar een klein item.

MaxxMark

Quote from: riwi on December 20, 2013, 18:28:08
Oe bah ;) x264 met H.264 verwarren. Heel fout  :colgate:

Een projector heeft al zeer uitgebreide beeldverwerkings mogelijkheden. Dus die H. 264 decoding stap toevoegen is maar een klein item.

Oei... inderdaad zeg! Terechte correctie!

Ik snap je punt nu inderdaad!

Misschien dat het een beetje off-topic gaat; maar wat je zegt klinkt inderdaad plausibel. Blijft wel dat de projector decoding moet implementeren voor de diverse compressietechnieken en daarmee uiteraard ook de juiste licentie keys moet hebben. Daarmee heb je volgens mij meteen weer een "probleem". Om native blu-rays (dus inclusief menu's) af te spelen is een juiste blu-ray licentie nodig. Voglens mij worden die alleen verstrekt in apparaten met een blu-ray drive (de reden is mij totaal onduidelijk). Dit is ook een reden dat Dune's alleen native (incl menu) blu-ray's  ondersteunen indien ze een BR drive hebben. De non-blu-ray-bay dune's ondersteunen alleen BR Lite.

In jouw idee zou een nas ook veel eenvoudiger content kunnen streamen naar meerdere devices. De weergave apparaten hoeven dan alleen maar in een soort "listen mode" te staan (feitelijk een open poort). Voor het gemak zou je middels HDMI (over TCP/IP) de 'server' (welke een headless apparaat is, bijvoorbeeld een nas) kunnen aansturen. Blijf je echter met de media-speler-software zitten. Die zou dan op die nas moeten draaien en een GUI moeten streamen over het netwerk naar het weergave apparaat (daar het apparaat helemaal niets kan zal het in zijn geheel op die 'server' afgehandeld moeten worden). Heel simpel gezegd zou het een 'remote-gui' (denk aan"remote desktop") moeten zijn.

Een cool concept, al denk ik dat het alsnog veel te veel voeten in de aarde heeft. Misschien is het wel een gat in de markt. Of misschien zien we het wel terug op de ISE2014 ;)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

riwi

Quote from: MaxxMark on December 20, 2013, 19:21:51
Een cool concept, al denk ik dat het alsnog veel te veel voeten in de aarde heeft. Misschien is het wel een gat in de markt. Of misschien zien we het wel terug op de ISE2014 ;)
Ik ben bang dat het heel veel samenwerking vergt van verschillende fabrikanten. Eigenlijk zou er een standaard voor moeten komen voordat zoiets mogelijk wordt. Dus toekomst muziek voorlopig.
Genoeg offtopic, terug naar de vw500 :)

Naz

#79
Nee we blijven even off-topic >:D
Ik had namelijk al een VW300 review verwacht!!

@Frank, THX, Mediasluis. Maak me blij! Altijd leuk om jullie reviews/reacties te lezen!!

J.A.F._Doorhof

Voor de gamers.
Bij de nieuwere firmwares is er een optie voor GAMES.
Deze heeft beduidend minder input lag en is dus voor die groep erg interessant.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

#81
Quote from: J.A.F._Doorhof on October 31, 2014, 09:28:37
Voor de gamers.
Die doelgroep stopt liever de 10k in een grafische kaart dan in een projector. Oh ja ze hebben er drie nodig dus 30k.  ;D
Denk dan eerder aan industriele pro simulatie bedrijven.

J.A.F._Doorhof

He.... ik speel ook regelmatig een spelletje op de projector.
Laatst een documentaire gekeken en een groot gedeelte van de gamers (in omzet) schijnt tussen de 35-40 te zitten, schrok daar toch wel van.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Dus als ik het goed begrijp,wanneer je geen 3D en games appriceer,je beter de 'oude' firmware kan laten zitten als je unit nog gecalibreerd moet gaan worden?!
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

donaldk

Quote from: riwi on December 20, 2013, 18:28:08
Oe bah ;) x264 met H.264 verwarren. Heel fout  :colgate:

Een projector heeft al zeer uitgebreide beeldverwerkings mogelijkheden. Dus die H. 264 decoding stap toevoegen is maar een klein item.

En een franse chip fabrikant werkt samen met die x264/5 software jongens, dus het kan wel een x265 chip;-).

LittleNinja

Posting van lid "R19Oi" en niet met het topic verbandhoudende reacties verwijderd.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

papaleo

Nu de specs van Ultra HD BluRay bekend zijn,en deze die in 4.2.0 met kleurenruimte BT2020 weer gaat geven
Is de huidige VW500 instaat om HDR weer te geven?
Ik dacht dat de Sony op dit moment beperkt was tot maximaal BT709,maar zou deze na bv een firmware update dit dan toch aan gaan kunnen?

Of zullen ze met een nieuw model gaan uitkomen die dit dan wel onboard heeft...


Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

donaldk

Wat geen 10 bit 4:2:2?

De HDMI input is beperkt in bandbreedte, dus 8 bits 4:2:0 gaat wel, voor meer moet je een nieuwe input? Zo-ook voor HDCP 2.2?

riwi

Voor REC2020 doen ze 10 bit per kleur om het grotere kleurbereik in even grote trapjes te kunnen verdelen als bij 8 bit BT709 kleuren.
Dus dan denk ik dat 4K x 4:2:0 x 10 bit net niet gaat passen.

Per  4 pixels
8 bit 4:4:4 is 4x24 = 96 bits
8 bit 4:2:0 is 4x8 + 2x8 = 48 bits
10bit 4:4:4 is 4x30 = 120 bit
10 bit 4:2:0 is 4x10 + 2x10 = 60 bits
Dus 25% extra bandbreedte nodig wat ook logisch is met de stap van 8 naar 10 bits  ::)
Misschien past het wel voor 2160p24 omdat ze met 8 bits tot 2160p30 kwamen.

Job

Dit is precies waarom zoveel mensen pleiten om extra bandbreedte te stoppen in betere pixels (10bit, 444) ipv meer pixels (4K en UHD). Slimmer gebruik van bandbreedte.

jaco

#90
Quote from: papaleo on June 10, 2015, 21:35:36
Nu de specs van Ultra HD BluRay bekend zijn,en deze die in 4.2.0 met kleurenruimte BT2020 weer gaat geven
Is de huidige VW500 instaat om HDR weer te geven?
Ik dacht dat de Sony op dit moment beperkt was tot maximaal BT709,maar zou deze na bv een firmware update dit dan toch aan gaan kunnen?

Of zullen ze met een nieuw model gaan uitkomen die dit dan wel onboard heeft...
Volgens mij heb je lang geen lichtopbrengst genoeg om hdr te doen.
De standaard van dolby heeft 4000 nits als bovengrens (en ze willen naar 10.000). Nu hebben we 100 in het huidige systeem.

Voor zover ik het begrepen heb is er een andere technologie nodig om dit te bereiken. Een projectie lamp die dat lichtnivo de ruimte in blaast is niet meer donker te krijgen, dus je haalt geen hoger contrast, alleen meer lichtoutput.

Oled komt in de buurt, lcd met quantum dot technology ook.

Maar je kunt rustig slapen het wordt vast een double of zelfs triple dip met 4 K materiaal.
Zal wel eerst als 4k p24 uitkomen in rec709.
Dan wellicht sommige films met dci-p3 of rec2020
HDR opgenomen is er wellicht 1 of 2 films.
Nu heeft een DCI film voor de bioscoop wel veel meer contrast dan we op bluray hebben, dus films met contrast bereik en kleurbereik dci p3 is wellicht een optie.
Maar dan moeten de studios je 1:1 hun master kwaliteit geven..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

papaleo

Dan 'moet' ik mij voorlopig maar 'behelpen' met mijn VW500.... :D
Tegen de tijd dat er een 100" OLED betaalbaar is/word,stap ik wel over  8)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels