Martin778's set (Vintage JBL)

Started by martin778, November 23, 2013, 18:51:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

martin778

Laatste update 17-11-2014

Mijn audio avontuur begon in 2007 toen ik een oude Technics SU7700K/ST7300K set bij de lokale kringloopwinkel scoorde.
De Technics versterker zat aangesloten op een paar el-cheapo Sharp CP7700 zuilen en de bron was een supersimpele Sony CDP-195.
Met deze set heb ik voor ongeveer twee jaar gedraaid, totdat ik een vakantiebaan kreeg en van de zuurverdiende centen een oude Linn Intek/Powertek combi kocht en als kerstkado een paar Audiostatic ES200 elektrostaten in zelfbouw behuizingen had gekregen.
Dat was bij mij het begin van de alom bekende Audiofilia Nervosa  :D

In een krappe 5 jaar heb ik al zo'n 100 verschillende speakers en versterkers over de vloer gehad, van Sonus Faber Electa Amator 1, B&W Nautilus 802's tot Yamaha NS1000M studiomonitoren, die ik nog steeds in mijn bezit heb.
De versterkers waren o.a Luxman M03, Threshold T200, Krell 80 en 200B, DBX BX1, Quad II's en zo kan ik nog heel lang doorgaan.  ;D


Per Mei 2014 bestaat mijn set-up uit:

- Krell KRC-HR Mk2. voorversterker met externe voeding
- Krell KSA-50Mk2 eindversterker, deze stuurt het mid-hoog sectie van de JBL's.
- Crown K2 eindversterker voor de 2235H woofers
- Metrum Octave NOS DAC en Squeezebox Touch met BOTW PSU
- JBL 4343 ge-upgraded met nieuwe 2235H woofers, 2121H midwoofers en grote "2 2441 compressiedrivers
- BSS FDS-360 aktieve crossover
- Audioquest King Cobra interlinks (2x XLR en 1x RCA) en Oehlbach / Monster speakerkabels.
   De stroomkabels zijn Belden, MITZcordII en Furutech FP3TS20 met IeGo connectoren.
- Aparte stroomgroep aangelegd enkel voor audio.
- Het meubel is zelfgemaakt van massief eikenhout, weegt zo'n 30-40kg en staat op Soundcare Superspikes.





Uiteindelijk heb ik met de JBL 4343's uit omstreeks 1978 het geluid gevonden waar ik altijd naar zocht - detail, kracht en dynamiek zonder kleuring.

JeroenGRT

Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

AbZ

Quote from: martin778 on November 23, 2013, 18:51:01in een krappe 5 jaar heb ik al zo'n 100 verschillende speakersets en versterkers over de vloer gehad
:blink:  Moeten we je feliciteren of condoleren met dit record?
Gaat vast mooi topic worden  :thumbs-up:

rovinggecko

Wow, 100 per 5 jaar = 20 per jaar = 2 per maand.
Heb je nog tijd om te luisteren zo? Tegen de tijd dat eea ingeregeld is komt de volgende. Nu geland op de blijvertjes?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Marino

Leuk topic, de match is er zo te zien? Mooie set en leuke luidsprekers!
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

John Wx

Ik voorzie voor de kerst nog wel iets anders  :-X
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

martin778

#6
Quote from: rovinggecko on November 23, 2013, 19:30:31
Wow, 100 per 5 jaar = 20 per jaar = 2 per maand.
Heb je nog tijd om te luisteren zo? Tegen de tijd dat eea ingeregeld is komt de volgende. Nu geland op de blijvertjes?

Ik kocht ook weleens dingen puur voor doorverkoop maar er waren ook maanden geweest dat ik 3 sets luidsprekers had waarvan sommige al binnen 5 minuten weer te koop gingen. Zo snel wist ik al dat het niks was, een goed voorbeeld waren de Master III's die bij mij icm. met een McIntosh Mc2300 compleet door de mand vielen.

John, geen zorgen want mijn spaarvarkentje is momenteel leeg. Eerst maar eens weer wat koopjes jagen MP ;)

John Wx

Quote from: martin778 on November 23, 2013, 19:47:13
Ik kocht ook weleens dingen puur voor doorverkoop maar er waren ook maanden geweest dat ik 3 sets luidsprekers had waarvan sommige al binnen 5 minuten weer te koop gingen. Zo snel wist ik al dat het niks was, een goed voorbeeld waren de Master III's die bij mij icm. met een McIntosh Mc2300 compleet door de mand vielen.

John, geen zorgen want mijn spaarvarkentje is momenteel leeg. Eerst maar eens weer wat koopjes jagen MP ;)

;D
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

dre73

volgens mij ben je een beetje te laat met dit topic begonnen toch? :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

martin778

Anders was dit topic al een paar honderd pagina's lang geweest, dat wilde ik jullie besparen  :D

twani

 :inlove:
Quote from: martin778 on November 23, 2013, 20:44:04
Anders was dit topic al een paar honderd pagina's lang geweest, dat wilde ik jullie besparen  :D
Gelukkig, de heel lange topics die we nu reeds hebben bevatten al onzin genoeg :laugh:

DofN

Heb je die JBL-s nu nog steeds?  :sleepy:
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

martin778


DofN

Ja! Maar het is ook goed om te lezen dat je gevonden hebt wat je zocht.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

H&C Hifi

Quote from: martin778 on November 23, 2013, 22:25:51
Ja, saai he?

Die speakers zijn vet Martin  :)
Zijn het originele of imitaties met originele units ?
Crown op het laag zal inderdaad wel inDRUKwekkend zijn  ;D

AbZ

Quote from: twani on November 23, 2013, 22:05:44Gelukkig, de heel lange topics die we nu reeds hebben bevatten al onzin genoeg :laugh:
In verhouding tot de looptijd is jouw topic het langst  :D

martin778

#16
Quote from: HcHifi.nl on November 23, 2013, 22:46:59
Die speakers zijn vet Martin  :)
Zijn het originele of imitaties met originele units ?
Crown op het laag zal inderdaad wel inDRUKwekkend zijn  ;D

Originele 4343A's, de meeste units zijn Alnico: 2405 supertweeter, 2421B driver, 2121 midbass, alleen de woofer is nieuwer - 2235H.
Ze drukken goed hoor maar wat belangrijk is - het geluid blijft ten alle tijden strak, zonder boembas (de Crown doet 2x500W bij 8 Ohm met DF van 3000)

H&C Hifi

Quote from: martin778 on November 23, 2013, 22:51:40
de Crown doet 2x500W bij 8 Ohm met DF van 3000)

Ik weet het  ;)
Ik heb de K2 een jaar of 10 wel eens beluisterd op de B&W 800 matrix, very impressive

Eigenlijk geen enkele enigsinds betaalbare (hi-end)eindversterker kan wat de Crown kan op het laag..

twani

Quote from: AbZ on November 23, 2013, 22:48:11
In verhouding tot de looptijd is jouw topic het langst  :D
Schaamteloos gewoon ;D

martin778

Quote from: HcHifi.nl on November 24, 2013, 14:50:01
Ik weet het  ;)
Ik heb de K2 een jaar of 10 wel eens beluisterd op de B&W 800 matrix, very impressive

Eigenlijk geen enkele enigsinds betaalbare (hi-end)eindversterker kan wat de Crown kan op het laag..

Ik denk dat er tegenwoordig nog steeds geen betaalbaar alternatief is voor de K2, een Crown DC150/300 misschien.

martin778

#20
Even een kleine update:

Afgelopen dagen heb ik de interlinks tussen de ML voorversterker en de eindversterker vervangen.
De MI330 Plus S3 hebben plek gemaakt voor de nieuwere Shotgun S2's. Wat een wereld van verschil!

De S2 klinkt veel opener in het hoog en over het algemeen ook dynamischer en legt iets minder nadruk op het laag.
Kortom een zeer geslaagde update en dat voor net geen 6 tientjes!

De JBL's krijgen begin januari ook een behoorlijke upgrade, de 2421B "1 driver wordt vervangen door een monsterlijke 2441 "2 inch.
Ff een foto van het net gepakt:


martin778

#21
JBL Century L100 -

Ik zag ze gisteren op de bekende advertentiesite te koop aangeboden en het leek mij leuk om de "Volkswagen Beetle onder luidsprekers" een keertje thuis te proberen.
Het geheel produceert een explosief dynamisch geluid met een sterk in your face effect, de zogenaamde "West Coast sound"
Heerlijk bij live opnames maar Katie Melua enz. klinken er ook erg lekker op.

De Century L100 is uitgerust met een 123A Alnico woofer, LE5-2 Alnico middentoner en een LE25 tweeter met ferriet magneet.
De filters zijn echt minimalistisch opgebouwd - de woofers spelen full range en er wordt slechts een enkele condensator gebruikt voor het midden- en hooggebied.

Meer over JBL L100/4310: http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/l100.htm





En nog een YT filmpje erbij:



Joris1971

Je mag de tuinman weleens bellen om de binnenboel te snoeien.  ;D

Nahpets

Leuke bijkomstighied van die JBL 4343 is dat als je aan het eind van de levensduur de units er uit haalt, de kasten nog kunt verkopen als een casco voor een 2-kamer appartement.

Per stuk

Die dingen zijn gigantisch.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

H&C Hifi

Quote from: Joris1971 on January  2, 2014, 17:06:11
Je mag de tuinman weleens bellen om de binnenboel te snoeien.  ;D

Die is al geweest want hij is zn tuinslang vergeten  ;D