Monitor Audio GXW-15 subwoofer (korte review)

Started by RHF, November 22, 2013, 14:36:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RHF

Sinds een week heb ik een nagenoeg nieuwe Monitor Audio GXW15 subwoofer in gebruik. Voornamelijk voor stereo muziek en af en toe voor HT.
Eerste indrukken, wat een zwaar (bijna 36kg) en ondanks bescheiden afmetingen (h 43cm x b 40cm x d 40cm),  groot "ding".  De diepte wordt nog wat meer i.v.m. grill die 28mm uitsteekt en kabels op achterzijde aangesloten worden een minimale buigradius hebben als de sub tegen een wand geplaatst wordt. De sub wordt in een hele degelijke verpakking geleverd en is zo gemaakt dat die eenvoudig door twee personen getild kan (moet) worden. Als jullie nog meer willen weten van deze sub vraag het en als ik het testen kan dan probeer ik het te testen en deel ik mijn ervaring met jullie.

Voordelen:
- eenvoudige integratie in stereo set dankzij room correction mic en LEO (Listening Environment   Optimizer™) functie. Automatische inregeling werkt snel en eenvoudig, kwaliteit van inregeling voor mijn woonkamer lijkt in orde.
- GXW15 wordt met AB geleverd, verschillende instellingen kunnen eenvoudig vanaf luisterpositie gemaakt en getest worden.
- genoeg aansluitmogelijkheden ( line in RCA voor stereo, line out, LFE input en output, USB in voor firmware upgrade, 12V trigger input voor auto on via receiver)
- cross over instelbaar van 40Hz - 120Hz met stapjes van 5Hz en slope instelbaar van -6, -12, -18 of -24dB/octave.
- real 18hz output
- in verschillende kleuren en afwerking leverbaar
- bediening met AB of via controller knop op bovenkant voor op sub
- wordt met spikes en demping pads geleverd.
- volumeregeling instelbaar
- 3 presets kunnen worden opgeslagen en eenvoudig geselecteerd worden
- nachtmodus knop voor -20db setting
- EQ preset voor muziek, film of impact.

Nadelen
- geen subkabel meegeleverd
- automatische input selectie met voorkeur voor LFE, in mijn geval op line input aangesloten stereo (Denon PMA2000AE amp). Als het signaal geen laag bevat blijft de sub op LFE input staan. Dan speelt de sub dus niet mee. Helaas geen handmatige input selectieknop. Met sommige instellingen die prettig zijn voor bv top 40 muziek in MP3 formaat kan een Jazz opname of hardstyle track veel te "laag" weergegeven worden. Dan voel je de muziek te veel naar mijn smaak, eenvoudig op te lossen door volume op sub te verlagen.

Muzikaal een mooie aanvulling en met eenvoudige integratie een duidelijk voller en volwassener muziek beeld. Met muziek DVD/BR een mooier concert beleving met meer impact dan met de sub uit. Met films een geweld en diep laag waar ik s'avonds laat geen gebruik van kan maken i.v.m. buren. Voor alle duidelijkheid deze 15" sub heeft geen enkele moeite om strak, luid, laag vanaf 18Hz weer te geven. Als je meer wilt weten, vraag maar raak.

BJF

Lijkt me in elk geval een mooi apparaat. Gefeliciteerd met deze aankoop!
NAD M10 V2
Elac FS247

RHF

Een aanvulling op de review, ik gebruik nu een stereo kabel als interlink tussen de GXW15 (line-in) en Denon versterker (pre-out) en nu werkt de automatische input selectie van de sub goed. In de handleiding staat overigens ook dat je een stereo kabel moet aansluiten als je de pre-out gebruikt. Als je LFE gebruikt van een receiver gaat het wel goed omdat de LFE input de voorkeurs ingang is. De input detectie heeft dus een stereosignaal nodig om goed te werken, een handmatige inputselectie was mooi geweest. Conclusie,  auto-on functie en input selectie werken nu goed.

shoalinmonk

Hi,

Bevalt de sub nog steeds? Wil mijn RXW 12 upgrade naar de gold.

Twijfel tussen Gold en bijvoorbeeld iets van SVS of als het voorbij komt tweedehands iets van JL sounds..


tiptop

Dan wil ik eventueel jou RXW wel overnemen als het zover is. ;) (Mits de prijs goed is natuurlijk) :angel:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

shoalinmonk

Het is een hoogglans witte, is wellicht moeilijker kwijt te raken.


tiptop

Quote from: shoalinmonk on November  7, 2014, 18:02:26
Het is een hoogglans witte, is wellicht moeilijker kwijt te raken.
Ik hoef 'm voorlopig niet kwijt te raken, mocht ik 'm kopen.  ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

shoalinmonk

HAHA, Wat een heerlijke kijk op zaken !

Ik laat je weten wanneer ik hem te koop zet, van de zomer is er een splinternieuwe versterker ingezet door Monitor Audio, bon van de reparatie heb ik erbij.

Zijn je fronts ook van MA?


Groetjes,
Frank

tiptop

Quote from: shoalinmonk on November  8, 2014, 19:33:38
HAHA, Wat een heerlijke kijk op zaken !

Ik laat je weten wanneer ik hem te koop zet, van de zomer is er een splinternieuwe versterker ingezet door Monitor Audio, bon van de reparatie heb ik erbij.

Zijn je fronts ook van MA?


Groetjes,
Frank
Kijk eens in mijn signature!  ;) Ik heb de GS 10. Voorheen op een (film)zolder gebruikt waar het laag beter uit kwam. Ik woon nu in een appartement waar het laag behoorlijk minder is op de luisterplek. Ik zat te denken om GX200's aan te schaffen, maar dat kost een hoop meer. Die RXW is een mooie aanvulling (hoop ik) om net dat beetje meer te geven. Vooral voor films. Het liefst draai ik met twee fullrange luidsprekers, maar budgetair gezien is jouw sub voorlopig misschien een betere keuze.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Cobraatje

Komende week komen er bij mij 2x GXW-15's binnen :headbanging:.
Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Ik wilde na mijn Rythmik E15 naar een compactere en dual subs toe.
Aangezien de Rythmik F12 in HG langere tijd niet leverbaar is, kwam ik alsnog op de GXW-15 uit.

Een tijd geleden meerdere subs beluisterd: SVS SB13 Ultra, Monitor Audio GXW15, JL Audio F112, Rel 528SE, REL Gibraltar G2, Rythmik F15.
Ik vond toen de GXW-15 voor mijn doeleinden, goed met stereo en genoeg output voor HT, na Rythmik en JL Audio de beste sub.
WAF is natuurlijk ook erg hoog.

Zijn de standaard voeten goed genoeg om te ontkoppelen of heb je subdudes/SVS sound paths nodig?

vik

Mooie subs Cobraatje en voor jouw doel einden perfect. Mooi voor stereo en goed genoeg voor films.  :thumbs-up:


Quote from: Cobraatje on January 19, 2015, 14:30:15
Komende week komen er bij mij 2x GXW-15's binnen :headbanging:.
Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Ik wilde na mijn Rythmik E15 naar een compactere en dual subs toe.
Aangezien de Rythmik F12 in HG langere tijd niet leverbaar is, kwam ik alsnog op de GXW-15 uit.

Een tijd geleden meerdere subs beluisterd: SVS SB13 Ultra, Monitor Audio GXW15, JL Audio F112, Rel 528SE, REL Gibraltar G2, Rythmik F15.
Ik vond toen de GXW-15 voor mijn doeleinden, goed met stereo en genoeg output voor HT, na Rythmik en JL Audio de beste sub.
WAF is natuurlijk ook erg hoog.

Zijn de standaard voeten goed genoeg om te ontkoppelen of heb je subdudes/SVS sound paths nodig?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

tiptop

Quote from: Cobraatje on January 19, 2015, 14:30:15
Komende week komen er bij mij 2x GXW-15's binnen :headbanging:.
Ik zal mijn bevindingen hier posten.

Ik wilde na mijn Rythmik E15 naar een compactere en dual subs toe.
Aangezien de Rythmik F12 in HG langere tijd niet leverbaar is, kwam ik alsnog op de GXW-15 uit.

Een tijd geleden meerdere subs beluisterd: SVS SB13 Ultra, Monitor Audio GXW15, JL Audio F112, Rel 528SE, REL Gibraltar G2, Rythmik F15.
Ik vond toen de GXW-15 voor mijn doeleinden, goed met stereo en genoeg output voor HT, na Rythmik en JL Audio de beste sub.
WAF is natuurlijk ook erg hoog.

Zijn de standaard voeten goed genoeg om te ontkoppelen of heb je subdudes/SVS sound paths nodig?

Lucky bastard! 8)
Benieuwd naar je bevindingen!

Mijn ervaringen met subs is dat een stabiele trillings absorberende ondergrond altijd een verbetering geeft. Voor met downfiring modellen, maar ook frontfiring.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Marcel.B

Ik ben ook zeer benieuwd naar jou ervaringen want ik speel zelf met een GSW-12 van Monitor Audio en zit te denken aan een upgrade naar de GXW-15 ivm roomcorrection en een dieper laag omdat ik ook veel films kijk en bij de GSW-12 heb ik met muziek geen problemen en ben daar ook zeer tevreden over maar met films zou het nog wat beter kunnen van mij.
Samsung QE85QN95B, Arcam SA30,  Kef R11 ,HTPC Streacom F12  ,RTX 4070, VU+ Duo se 4K, Audioquest Rocket 11,

Cobraatje

De 1e GXW15 in HG black is binnen ;D.
De 2e gaat helaas nog even een week of 2 duren.

Wat een kleintje en 'a real gem' vergeleken bij mijn oude Rythmik E15, erg WAF vriendelijk.
De 15 inch woofer oogt door de 2 kleuren wit niet groot en domineert zeker niet.
Ik vind de woofer er dermate fraai uitzien dat er geen grill voorkomt.
Verdere afwerking is zeer strak en mooi, van een hoger nivo dan bij Rythmik en veel andere subs.
Meer het nivo van afwerking van REL en JL Audio.

De sub neergezet op de plek waar de oude sub ook stond.
Bediening en inregelen met LEO(inregelsysteem op sub) is een fluitje van een cent.
Ingeregeld met LEO en XT32(Marantz AV8801) en tot mijn verrassing ondanks inregelen meer boemerige bas dan bij de Rythmik.
De GXW15 is blijkbaar plaatsingsgevoeliger dan de Rythmik en als ik tijd heb zal ik een beter plekje zoeken.
De subdude eronder gezet en dat neemt al veel boemerigheid weg maar nog steeds boemeriger dan bij de Rythmik.
Subdudes of SVS paths zal ik dus zeker gaan gebruiken.

Eerste indruk is dat de GXW15 een zeer goede aanvulling is met muziek en zeker zijn mannetje staat met HT.
Komende van een beest als de Rythmik E15 is een 2e voor mij wel een must met HT.
Voor velen zal 1 GXW15 meer dan genoeg zijn voor HT.



shoalinmonk

Nog ff je signature aanpassen he  :pompom:

Gaaf hoor - helemaal twee straks. Ben benieuw of je dat boemboem weg krijgt...ik denk dat ik daar ook last van heb.
Helaas geen vergelijking, toch maar eens zo'n subdude aanschaffen. om te proberen.....


Cobraatje

Zal ik doen ;D

In deze uitgebreide review wordt ook aangegeven dat de GXW15 erg plaatsingsgevoelig is: https://www.youtube.com/watch?v=oVOgzCez3V0

Ik ga de SVS sound paths bestellen en uitproberen, je zou eventueel mijn subdude kunnen overnemen.

shoalinmonk


yorkie13

SVS Soundpaths kosten € 55 voor een set van 4 stuks.

Raphie

Ik zit te flirten met een nieuwe rythmik F15HC Pianoblack, ben er nog niet helemaal uit
JL AUDIO 110 of 112 is ook een optie, maar wil eigenlijk niet betalen voor digitale EQ
Gewoon analoge phase en gain is prima.
JBL PRX Power!

Cobraatje

Quote from: shoalinmonk on January 22, 2015, 15:40:24
Wat kosten ze dan ?

Hier in NL €85,- voor een set van 4.
In Duitsland zoals RA subs ook aangaf €55,- maar daar komen nog de verzendkosten overheen.
De subdude kost €60,-.

Ik heb 2 setjes sound paths besteld, ben benieuwd of verschil tussen de subdude en sound paths zit.

@Raphie

Rythmik maakt goede subs tegen een in verhouding scherpe prijs.
Nadeel is garantie en de erg sterke dollar. Als de F12's die ik op het oog had leverbaar waren geweest, was ik €400,- duurder uit dan juni 2014 voor dezelfde bestelling.
Is de JL Audio E112 dan niets voor jou?
Zijn wel erg verschillende subs qua grootte en inch waar je aan denkt.

Raphie

Ik wil iets wat lager gaat als de sb13 ultra deze kon nog maar 13hz aanvullen onder mijn TADs (34-21hz) tot 34 heb ik meer als voldoende output en daaronder valt het met zo'n 12db/oct af, ik gebruik hem alleen maar voor muziek.
De F15HC's staan ook bij STERLING in de UK, lijken toch weer wat muzikaler te zijn als SVS. En geen dsp shizzle die ik toch niet gebruik
JBL PRX Power!

Cobraatje

Qua laag gaan en voor muziek is Rythmik imo een andere klasse dan een SB13 Ultra.
Dat vind ik dan meer een HT sub, mist de strakheid van een Rythmik, JL Audio of de MA GXW15.

De JL's gaan ook niet zo heel laag, dan zou in jouw geval denk ik een Rythmik het beste zijn; 14hz bij -3db geloof ik.
Audiophonics in Frankrijk verkoopt ook Rythmik.

Raphie

Quote from: Cobraatje on January 22, 2015, 19:31:07
Qua laag gaan en voor muziek is Rythmik imo een andere klasse dan een SB13 Ultra.
Dat vind ik dan meer een HT sub, mist de strakheid van een Rythmik, JL Audio of de MA GXW15.

De JL's gaan ook niet zo heel laag, dan zou in jouw geval denk ik een Rythmik het beste zijn; 14hz bij -3db geloof ik.
Audiophonics in Frankrijk verkoopt ook Rythmik.
uit de us is 410$ shipping.. Kijken of audiophonics dan goedkoper is
JBL PRX Power!

shoalinmonk

Als ik google op sub dude - kom ik uit op een soort of plateau waar je je sub weer opzet...
Klopt dan - nu wordt er gesproken over een set van 4?


Cobraatje

Quote from: shoalinmonk on January 22, 2015, 21:09:10
Als ik google op sub dude - kom ik uit op een soort of plateau waar je je sub weer opzet...
Klopt dan - nu wordt er gesproken over een set van 4?

subdude= plateau
SVS sound paths= 4 voetjes