Boek over het verzamelen van vinyl!

Started by Kilroy, November 21, 2013, 19:10:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kilroy

Mijn nieuwe boek 'Vinyl, gids voor dé verzamelaar' is gepubliceerd! Na veel uren van zwoegen achter mijn PC, de nodige - tijdelijke - writers blocks en wat 'geniale ingevingen' is het nu eindelijk klaar en ik ben er ontzettend trots op! Ik heb mijn boek uitgegeven via Brave New Books en daar is het onder andere ook te koop. Ik stel het op prijs als je deze mail naar vrienden wilt doormailen.

Hieronder staat een korte omschrijving van mijn boek:

Vinyl is opnieuw in! Hét muziekmedium uit de 60's en 70's, dat in de vergeethoek raakte door de opkomst van de CD, is een serieuze inhaalbeweging aan het maken. We zien dat ook de muziekindustrie dat begrepen heeft en héél wat artiesten brengen hun muziek nu uit op cd én vinyl. Verschillende klassiekers van weleer werden ondertussen reeds opnieuw uitgegeven.

Met dit boek wil ik de jonge verzamelaars op weg helpen zodat zij een degelijke verzameling kunnen opbouwen waaraan ze jarenlang plezier kunnen hebben.

Ook aan de ervaren verzamelaars werd gedacht en ook voor hen zullen héél wat tips hun nut bewijzen!

Ivan Van Parijs
Kilroy-Records Vinylforum


Hopelijk heb ik hiermee jullie interesse kunnen wekken in mijn boek. Het is te koop op http://www.bravenewbooks.nl/books/29487 voor € 30.00 (vanaf volgende week en pas dan zal de link ook actief zijn)

Met vriendelijke groet,

Kilroy



AbZ


Kilroy

Bedankt!   Er is wel 'een beetje' tijd in gekropen maar ik ben tevreden van het resultaat!

eMVe

Leuk, ik hou het in de gaten.
Je zou hier ook alvast wat kunnen laten zien, de inhoudsopgave en een paar bladzijden bv. . . ::). . . dat (ver)koopt wat makkelijker.

chansig

Zit er uitdagend uit...alleen heb ik geen vinyl meer. Misschien had dit boek me daar voor behoed. :D

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kilroy

#5
Bedankt voor jullie reacties!

De beste reden om opnieuw vinyl te verzamelen is natuurlijk als je geen platen meer hebt ;-)

en de inhoudsopgave:

1: Waarom verzamelen?

   Over het verschil tussen een hobby, passie en een ziekte...

2: Geschiedenis van de vinylplaat

   Had Bell dat geweten....

3: Dat zijn toeren!   

   Over 16, 33, 45 en 78 toeren...
   Bijzondere platen en formaten

4: Het verzamelen

   Wat verzamelen?
   Waarop letten
   Staat van plaat en hoes
   De meest voorkomende gebreken aan plaat en hoes

5: Waar kopen?

   Platenzaak
   Rommelmarkten en kring(loop)winkels
   Internet
   Platenbeurzen
   Nieuwe releases

6: Iets over label en labelnummers
   
   Het label
   Het labelnummer
   Andere informatie op de plaat en hoes
   De bootleg en ROIO

7: Informatie zoeken en de waarde van een plaat...

8: Bijhouden van de verzameling

9: Onderhoud

   Reinigen van de plaat
   Reinigen van de hoes
   Toebehoren

10: De platenkast

   Horizontaal of verticaal?
   Kasten

11: De platenspeler of draaitafel

   Over het belang van goed materiaal!

12: Platenhoezen... een verzameling op zich!

   Over bijzondere platenhoezen en hun ontwerpers....
   De mooiste platenhoezen

13: En wat met de CD?

   Minderwaardig digitaal of leuk alternatief?

14: De vergeten muziekdrager... de cassette

15: interessante websites, boeken en tijdschriften

Vanaf eind volgende week zou het boek o.a. via bol.com beschikbaar moeten zijn!

Rowdy

Als ik het goed begrijp is de boek puur gericht op de software matige kant van de LP? Dus niet op de hardware matige kant, zoals het afregelen van een platenspeler.

Kilroy

Het was niet de bedoeling een boek te schrijven over de platendraaier zelf, maar er staat uiteraard wel een korte en eenvoudige uitleg in over het afregelen van de draaitafel....

Linx

#8
 :withstupid:

Rowdy

Als je boek bij die bolle te krijgen is kun je me dan de link geven? Mag ook via PM.

Kilroy

Quote from: Linx on November 23, 2013, 10:32:33
Leuk initiatief! Waar richt je je in hoofdstuk vier precies op? Aangezien verzamelen nogal breed is, is dit meer in de richting van een opbouw van een muziekcollectie, verzamelaarswaarde of kwalitatief beste versie mbt mastering/weergave?

Bedankt voor de belangstelling, dus graag een antwoord op uw vraag!

Het boek is in de eerste plaats (maar niet enkel voor) een publiek geschreven dat de vinyl-periode niet 'live' heeft meegemaakt, maar nu toch interesse heeft in het verzamelen / kopen & beluisteren van vinyl. 
Daarom worden enkele tips gegeven rond de belangrijkste 'topics':
Koop niet zomaar alles (wat veelal het geval is bij beginnende verzamelaars) maar bouw op een doordachte manier een verzameling op (waarbij enkele voorbeelden worden gegeven). Daarnaast wordt wat uitleg gegeven over het belang van de staat van plaat en hoes bij 2° hands aankopen, de meest voorkomende gebreken aan de plaat (en opnieuw aan de hoes), een overzicht van de meest voorkomende 'terminologie', zoals 'ringwear', 'spindle marks',....
Elders in het boek wordt eveneens gesproken over "de waarde" van een plaat en over het herkennen van (eerste) persingen enz...

Kilroy

#11
Quote from: Rowdy on November 23, 2013, 13:21:14
Als je boek bij die bolle te krijgen is kun je me dan de link geven? Mag ook via PM.

Vanaf vandaag kan het boek besteld worden via http://www.bol.com/nl/p/vinyl-gids-voor-de-verzamelaar/9200000022383317/ en vanaf maandag 25/11 (toevallig de verjaardag van mijn vrouw!) is het effectief leverbaar!

en via http://www.vindboek.nl/boek/9789402111040/Vinyl%2C+gids+voor+de+verzamelaar/ heb je nog net iets meer informatie!

Rowdy

Heb hem bij Bol op mijn verlanglijst gezet.


eMVe

Komt de vraag in me op of het alleen bij Bol.com te bestellen is. . .

Kilroy

Je zou het boek bij meerdere internetaanbieders kunnen verkrijgen, maar bol blijkt toch de eerste en de snelste te zijn.  Normaal gezien kan het ook in de 'gewone' boekhandel worden besteld...


Deleted Member 2

#17
Quote from: Kilroy on November 26, 2013, 11:32:22
up

Gratis up-je:

Het lijkt op een verkoop topic in het markt gedeelte;D

Kilroy

Een gratis upje van 'onder'... ik raak er wel een beetje door van slag  :clapping:

Nosferatu

#19
Je hebt 'concurrentie': http://www.passionforvinyl.com/
Alhoewel engelstalig, geschreven door een nederlander.
http://www.platomania.eu/album/2331114/passion-for-vinyl/book?utm_campaign=
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Kilroy

Bah neen, niet echt concurrentie.... dit boek laat andere mensen aan het woord over hun favoriete platen,... en zal best héél interessant zijn. 

Ik wou net iets anders schrijven en heb mij gericht naar de vinylverzamelaar... (zie ook de indeling van het boek hierboven ergens)... dàt bleek nog niet te bestaan ;-)
En wat de concurrentie betreft... daar lig ik niet van wakker, zeker niet als je weet wat ik uiteindelijk over hou aan de verkoop van een boek  (net iets meer dan 2.5 euro per verkocht boek).
Als je een boek wil schrijven is 'er aan verdienen' de slechtste motivatie...


Nosferatu

Quote from: Kilroy on November 28, 2013, 16:53:41
Bah neen, niet echt concurrentie.... dit boek laat andere mensen aan het woord over hun favoriete platen,... en zal best héél interessant zijn. 

Ik wou net iets anders schrijven en heb mij gericht naar de vinylverzamelaar... (zie ook de indeling van het boek hierboven ergens)... dàt bleek nog niet te bestaan ;-)
En wat de concurrentie betreft... daar lig ik niet van wakker, zeker niet als je weet wat ik uiteindelijk over hou aan de verkoop van een boek  (net iets meer dan 2.5 euro per verkocht boek).
Als je een boek wil schrijven is 'er aan verdienen' de slechtste motivatie...
Ik schreef dan ook 'concurrentie', tussen ''.  ;D
Maar viel me op dat er in korte tijd 2 boeken op de markt kwamen met grofweg dezelfde doelgroep. (niet helemaal maar toch wel gedeeltelijk).
Trouwens, je hoeft je niet te verantwoorden over wat het jou oplevert hoor, denk dat we allemaal wel begrijpen dat je wel een 'hele grote' moet zijn om van schrijven te kunnen leven en als dat de bedoeling was dan heb je de verkeerde doelgroep te pakken.  :smile:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Kilroy

Er verschijnen héél wat boeken over het verzamelen van vinyl tegenwoordig...

Deze schijnt ook ;-) heel goed te zijn:



De auteur is natuurlijk ook wel een bekende naam in de Belgische muziekwereld hé...

AbZ

Quote from: Kilroy on November 30, 2013, 16:52:04
Er verschijnen héél wat boeken over het verzamelen van vinyl tegenwoordig...
Heeft iig een pakkende titel  :worship:

"Stop met die kalenders, begin een sexy LP collectie!"