Nieuw huis, nieuwe kansen

Started by Invader, November 15, 2013, 11:23:41

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Invader

Het is zeer waarschijnlijk dat wij binnenkort ja zeggen tegen een nieuwe woning (nieuwbouw). Voor mij is het altijd een gekoesterde wens geweest om een aparte HT-ruimte op te zetten en met de woning die we op het oog hebben lijkt die wens in vervulling te gaan. Verwachte oplevering zal ergens eind 2014, begin 2015 zijn.

Het idee is om op de begane grond een HT-ruimte in te richten, voor dedicated film kijken met een beamer, en op de 1e verdieping in de huiskamer een dedicated stereo opstelling. Voor nu heb ik een schets gemaakt van de begane grond en mijn idee voor de HT-ruimte (aangeduid TV-ruimte). Later voeg ik ook een schets van de woonkamer toe.

Op dit moment ben ik vooral benieuwd naar tips voor de ideale oppervlakte bepaling, gegeven de afmetingen van de woning in onderstaande plaatje. Daarbij zijn de buitenmuren (dikker) van de tv-ruimte vast en kunnen de binnenmuren nog wat geschoven worden. Ook de trap naar de 1e verdieping is vast en zal dus enigzins in de ruimte aanwezig zijn.

In deze schets kom ik dus tot een ruimte van 5,6m x 4,26m x 2,6m (LxBxH). Dit kan bijv. nog net iets breder ten koste van de gang (in onderstaande schets nu 1,35m breed). Ook met het oog op mogelijk aan te brengen akoestische applicaties ben ik benieuwd wat realistisch is en welke netto ruimte er dan ongeveer over blijft.

Graag hoor ik wat jullie ideeen hierbij zijn!

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

Fred Mulder

Hallo,

Met deze tool kun je makkelijk optimale afmetingen berekenen. Dit kan centimeter nauwkeurig, maar aangezien het een dedicated kamer wordt kun je ook met panelen ed nog veel corrigeren.
http://realtraps.com/modecalc.htm

Waar zit de meterkast? Is de bergingdeur ook de voordeur?

Met de indeling is het zo jammer dat er een lange gang ontstaat, dit is in feite loze verkeersruimte. Al nagedacht om de ht ruimte een kwartslag te draaien met en een creatieve deuroplossing een gang te creeren, waarbij door het openen van de deuren de volledige ruimte wordt benut (en deuren dicht = afgeschermde gang. Enige nadeel zou zijn dat de aankleding van de gang gelijk zal worden als de aankleding in de ht ruimte, dus donkere muren met hoogpolig rood tapijt is dan minder geschikt  :sarcasm: maar daar is vast een middenweg in te vinden. Zoeken op vouwdeur geeft al een beeld (van voordelige kunststof harmonica deuren tot stijlvolle houten panelen), heb je direct een diffusor wanneer het is open geklapt  ;)

Mvg, Fred

ruud2

is de tv ruimte afgesloten of een vide?
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Invader

@Fred: dank voor de tips! Er is inderdaad door deze keuze wel wat loze gang ontstaan, maar deze kan eventueel nog smaller gemaakt worden. Andere creatieve mogelijkheden zijn natuurlijk ook te bedenken. De door mij gemaakte tekening gaat ook nog naar de architect, wellicht heeft hij nog goede suggesties.

@Ruud: de ruimte is afgesloten en dus 2,6m hoog.
Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack

bvermeulen

Succes met je project ben benieuwd!

Invader

Devialet 1000PRO - Magico S5 - Roon via RAAT
Shakeshack