Review HW55 van Sony

Started by J.A.F._Doorhof, November 12, 2013, 21:01:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Nieuwe projectoren zijn altijd spannend om te testen en als het gaat om projectoren waarvan we verwachten dat ze hard gaan lopen komt daar natuurlijk nog wat spanning bij.

Eigenlijk zouden de HW55's vrijdag binnen gekomen zijn maar door een fout van de post kwamen ze vandaag pas binnen, natuurlijk ben ik direct begonnen met testen, en ik ben meer dan een beetje enthousiast.

Uiterlijk
Ik blijf het ontwerp van de Sony projectoren bijzonder mooi vinden, doet me nog steeds denken aan star trek :D
De AB is zover ik kan zien hetzelfde gebleven en er is ook weinig reden om deze te veranderen natuurlijk.

Metingen
De grafieken volgen nog.
De grayscale is uit de doos erg goed, en na calibratie een stukje beter, allemaal erg mooi binnen de marge.
Qua kleuren is het uit de doos aardig en na calibratie valt alles zeer mooi binnen de marges.

Dan de contrast metingen.
Het native contrast van het paneel zit rond de 9350:1 wat zeer netjes is.
Het contrast in combinatie met de iris komt uit op een erg mooie 92200:1
En het ansicontrast komt uit op 345:1 wat ook een zeer nette waarde is.

Bij de contrast metingen zal ik even wat toelichting geven.
Wat in mijn optiek enorm belangrijk is bij de hedendaagse projectoren is het ansicontrast en de native paneel contrast meting en ook in die volgorde.
Het ansicontrast is feitelijk de meting die bepaald hoe dynamisch een projector overkomt als er een film speelt. Een full on full off meting is ook zeer belangrijk en bepaald feitelijk ook een flink gedeelte van de dynamiek van het beeld, pas daarna komt de iris om de hoek kijken.

Ansicontrast is in mijn optiek de meest interessante aangezien dit in feite een worstcase scenario meting is, of wel een verzameling van zwarte en witte vlakken die naast elkaar gemeten word, dit is een film zeer belangrijk aangezien het zal bepalen of er in sommige scenes een mooie diepe dynamiek te zien is in hoog contrast vlakken of dat er een lichte waas zal ontstaan.

De normale meting (native contrast) moet daarnaast zo hoog mogelijk zijn aangezien dit het maximaal haalbare is dat zichtbaar is, in combinatie met een iris kan er een enorm voordeel optreden als je een film bekijkt met een flinke hoeveelheid zwart of juist een flinke hoeveelheid wit. De iris verschuift als het ware het native contrast van het paneel naar boven en naar beneden waardoor je een veel groter dynamisch bereik LIJKT te hebben dan de panelen feitelijk ondersteunen. Uit het verleden heeft deze techniek een slechte naam maar tegenwoordig is dat allemaal verleden tijd en werken de irissen vaak snel en nagenoeg onzichtbaar.

Beeldkwaliteit
Dit is echt smullen.
In vergelijk met de HW50 gaan we toch weer een stukje voorwaarts (en dat was al een hele mooie projector), het beeld is enorm smooth bij film weergave en laat een zeer mooie dynamiek zien, dit is het soort projector waar je naar wilt blijven kijken en blijven kijken en je dan ineens realiseert dat er mensen online zitten te wachten op een review.

De diepte in het beeld, de detaillering etc. zijn allemaal dik in orde en de HW55 zet hier dan ook de traditie van Sony voort.

Ook de pans zijn weer mooi scherp.

De reality creation engine van Sony ben ik geen fan van maar op de stand 10 is het beeld net iets scherper zonder al te veel artifacts, een beetje het Darbee effect, niet te hoog zetten en het geeft een voordeel.

De frameinterpolatie van Sony blijft toch echt mijn favoriet, de stand laag voegt echt scherpte toe bij pans zonder een "soap-opera" gevoel te geven. Zonder twijfel is dit een optie die ik op alle projectoren aan zou zetten (maar wel op low).

Conclusie
Over de Epson 9200 was ik al zeer enthousiast maar over de HW55 ben ik meer dan enthousiast.
Ik ben gewoon "verliefd" op het SxRD beeld en waar de Epsons steeds dichter en dichter bij de SxRD look aan komen is de HW55 toch weer net 1 stap beter. De vraag is of het rond de 500.00 waard is, voor mij is dat het wel maar als je nog geen ervaring hebt met laat zeggen een projector van de laatste 2 jaar dan zullen beide gewoon een ENORME sprong voorwaarts zijn. In mijn optiek zullen de meeste mensen echter ook mee laten tellen dat de HW55 ook in het wit leverbaar is (en zwart) en de Epson alleen in het zwart.

Ik geef met volledige overtuiging de Sony HW55 de HTforum GOLD award.
En samen met de Epson 9200 zijn deze 2 units in mijn optiek het absolute summon van wat je op dit moment onder de 4K kan kopen.
Volgende review is de vw500 :D


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MechanicalAnimal

nice! bedankt weer voor de review Frank!  :pompom:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

tjobbie

mooie review.
Heb je toevallig ook nog een vergelijking in 3d gemaakt tov de 9200?
werkt bij de sony ook fi in 3d zoals bij bij de 9200? en wat betreft ghosting?
sorry voor de vele vragen.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

J.A.F._Doorhof

3D vergelijk ben ik mee gestopt. Heb ik ook in andere review aangegeven. Iedereen ziet het letterlijk anders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

john2910

Quote from: tjobbie on November 12, 2013, 23:34:25
mooie review.
Heb je toevallig ook nog een vergelijking in 3d gemaakt tov de 9200?
werkt bij de sony ook fi in 3d zoals bij bij de 9200? en wat betreft ghosting?
sorry voor de vele vragen.

De sony heeft meer ghosting als de epson...
Fi werkt erg goed in 3d met de sony..

Kwa scherpte en details in 3d wint de sony weer..
De sony heeft wel meer flikkering in 3d met zeer lichte scenes.

J.A.F._Doorhof

Heb jij hem al gezien ?
En de 9200 ?
Of een vergelijk gelezen ?
Voor 3D denk ik dat je echt moet kijken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

john2910

De sony hw55es heb ik hier staan en de epson heb ik vandaag gezien.. ;)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

McVirusS

OK, stop 'm nu maar in de doos en geef 'm mee aan UPS voor mij ;-). Klinkt goed, kan niet wachten tot hij binnen is :).

Kjelt

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2013, 21:01:36
Beeldkwaliteit
Dit is echt smullen.
In vergelijk met de HW50 gaan we toch weer een stukje voorwaarts (en dat was al een hele mooie projector), het beeld is enorm smooth bij film weergave en laat een zeer mooie dynamiek zien
Hi Frank,
heb je de twee projectoren naast elkaar gehad voor deze vergelijking want ik hoor van andere kanten andere berichten dat de HW50 en 55 nagenoeg identiek zijn en de specificaties zijn ook volledig gelijk. Dus is de FI nu verbeterd of gelijk aan de HW50 want ik raak het spoor kwijt.

katwax

Voor wat ik begrepen heb komt er geen opvolger voor de VW95. Is de HW55 dan de projector die Sony naar voor schuift als opvolger/vervanger?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

McVirusS

Quote from: Kjelt on November 13, 2013, 10:47:15
Hi Frank,
heb je de twee projectoren naast elkaar gehad voor deze vergelijking want ik hoor van andere kanten andere berichten dat de HW50 en 55 nagenoeg identiek zijn en de specificaties zijn ook volledig gelijk. Dus is de FI nu verbeterd of gelijk aan de HW50 want ik raak het spoor kwijt.

Niet volledig gelijk, Sony geeft hoger contrast op voor de HW55.

J.A.F._Doorhof

Voornamelijk zie je het verschil in de smoothness van het beeld, het is altijd moeilijk om het exact uit te leggen bij dit soort upgrades. Er zit iets meer rust in de projector en zoals je ziet zijn de meetwaardes ook anders:

HW50 :
De contrast ratio's zijn als volgt :
Contrastratio   4715:1  (native paneel)
Contrastratio   91833:1 (iris)
ansicontrast    385:1 (ansi)


HW55 :
native 9350:1
Iris     92200:1
ansicontrast 345:1

Vooral de native paneel contrast ratio is een stuk hoger.
Waarbij ik meteen moet aantekenen dat metingen van contrast per toestel kunnen verschillen, met Ansi en native zien we regelmatig afwijkingen van 10-15% tussen toestellen, en daar is niets mis mee trouwens, een normale kijker zal dat nooit zien, ook als je ze naast elkaar zet zal dit niet opvallen, maar de getallen bij dit soort waardes zijn gewoon zo extreem dat een minimale afwijking gewoon al een flink verschil geeft.

Nu moet je niet denken dat je ze naast elkaar zet en denkt "WOW wat een verschil" het is subtiel maar de HW50 was al een projector om van te smullen, de HW55 is net wat dynamischer en wat filmischer. Wat hem net als de HW50 gewoon een waanzinnige HT projector maakt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

tjobbie

Quote from: john2910 on November 13, 2013, 00:23:20
De sony heeft meer ghosting als de epson...
Fi werkt erg goed in 3d met de sony..

Kwa scherpte en details in 3d wint de sony weer..
De sony heeft wel meer flikkering in 3d met zeer lichte scenes.
Mmm, toch enigszins beetje jammelijk, kijk je met ir of rf brillen?
Ik heb horen zeggen dat rf brillen over het algemeen beter presteren zowel met stabiliteit als prestaties.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

bmateijsen

Interessant om te zien dat het ansi-contrast van de HW50 hoger is dan van de HW55.

J.A.F._Doorhof

Kan per projector verschillen. Zal waarschijnlijk over het gemiddelde wel gelijk zijn. Native is de hw55 wel een stuk hoger.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

john2910

Quote from: tjobbie on November 13, 2013, 13:18:43
Mmm, toch enigszins beetje jammelijk, kijk je met ir of rf brillen?
Ik heb horen zeggen dat rf brillen over het algemeen beter presteren zowel met stabiliteit als prestaties.

Dit was met de ir brillen,

Ik krijg van de week ook de rf emitter ik zal kijken of dat wat verschil maakt ;)

john2910

Quote from: tjobbie on November 13, 2013, 13:18:43
Mmm, toch enigszins beetje jammelijk, kijk je met ir of rf brillen?
Ik heb horen zeggen dat rf brillen over het algemeen beter presteren zowel met stabiliteit als prestaties.

Trouwens de ir transmitter binnen de projector is wat aan de zwakke kant..

tjobbie

#18
Keep me in touch please :)
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

john2910


squeek

Quote from: tjobbie on November 13, 2013, 13:18:43
Mmm, toch enigszins beetje jammelijk, kijk je met ir of rf brillen?
Ik heb horen zeggen dat rf brillen over het algemeen beter presteren zowel met stabiliteit als prestaties.

Ging je voor de sony gaan?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

tjobbie

#21
Zal eerst een degelijke demo moeten zien wil ik echt een beslissing kunnen maken. Moeilijke is dat elk apparaat zn voor en tegens heeft, allen jijzelf zal moeten beslissen welke tegens heeft voor jou het minst belangrijk zijn.
Usher Mini Dancer 2 DMD, Gato Audio Amp 150, Gato Audio CDD-1, Aurender X100L, Marantz SR5013, Belkin Pure AV PF50 power console, Cardas cross XLR interlinks, Wireworld platinum USB interlink, KimberCable TC 12 speakercable, Adeoscreen Inceiling 21:9 screen, 2x De Groef Audio Klankmodules, JVC NX5 4k Projector

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

squeek

Quote from: tjobbie on November 13, 2013, 18:21:38
Zal eerst een degelijke demo moeten zien wil ik echt een beslissing kunnen maken. Moeilijke is dat elk apparaat zn voor en tegens heeft, allen jijzelf zal moeten beslissen welke tegens heeft voor jou het minst belangrijk zijn.

Juist, en budget natuurlijk. Ik heb de sony maar half kunnen bekijken op de cinedream beurs, ten eerste omdat het demotoestel kuren had en veel te blauw beeld gaf, en ten tweede omdat ie net buiten men budget lag. De epson was de logische keuze voor mij dan, maar ik heb pas gekocht na het zien van 3D, wat ik bij de reeks van vorig jaar nog niet goed genoeg vond. Anders had ik de 8100 gekocht van de zomer
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

MechanicalAnimal

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 12, 2013, 21:01:36
Conclusie
Over de Epson 9200 was ik al zeer enthousiast maar over de HW55 ben ik meer dan enthousiast.
Ik ben gewoon "verliefd" op het SxRD beeld en waar de Epsons steeds dichter en dichter bij de SxRD look aan komen is de HW55 toch weer net 1 stap beter. De vraag is of het rond de 500.00 waard is, voor mij is dat het wel maar als je nog geen ervaring hebt met laat zeggen een projector van de laatste 2 jaar dan zullen beide gewoon een ENORME sprong voorwaarts zijn. In mijn optiek zullen de meeste mensen echter ook mee laten tellen dat de HW55 ook in het wit leverbaar is (en zwart) en de Epson alleen in het zwart.

Ik zou graag over het bovenstaande nog even een vraag kwijt willen omdat ik dit heel erg moeilijk vind inschatten, ik denk ook nog steeds na een shoot-out.

Ik zou graag 2D willen gaan projecteren in de woonkamer met iets ambient licht (spotje, kaarsje) maar niet overdag in het volle licht. Ik heb dus geen zwarte, verduisterde bioscoop.

is de "filmische" meerwaarde van een HW50/55 of X35 dan ook nog wel de meerprijs waard ten opzichte van een 7200/9200? Of komt die pas echt naar voren bij het gebruik in een bios?
Of geeft een SRXD/DILA ook in mijn woonkamer een dusdanig ander beeld neer wat echt een kwestie is van persoonlijke smaak?

:popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis