OS X Mavericks (10.9) beschikbaar, gratis upgrade

Started by Cyrus·, October 23, 2013, 00:23:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raindog

Quote from: newday on October 23, 2013, 15:48:25
Oké, gebruik je wel een ander control point op je Mac (dat wel werkt) ?

Op de iMac gebruik ik geen control points voor de DS, de iMac staat ook niet in de buurt van mijn hifi set. Bediening van de DS loopt hier louter via iPads en iPhones.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Peerless Monster

Quote from: raindog on October 23, 2013, 15:14:15
Peerless, zorg wel dat je genoeg RAM hebt! Minimaal vereist voor 10.9 is 2 Gb, zelf heb ik er 4 Gb in zitten. 

Mijn mac heb ik 4 gb ingebouwd ;D thanks.
Overigens ook een 3 tb schijfje intern ;).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Nosferatu

Na eerst even wat ge-experimenteer met de Mac Mini besloten m'n Macbook Pro van Mavericks te voorzien, frisse schone installatie. Tja, Spaces is, net als bij Lion/Mountain Lion cr@p vergeleken met de Snow Leopard uitvoering. Tabjes in Finder ? XtraFinder deed dat al en beter. App Launcher kan ik ook maar niet aan wennen, doe mij het 'oude' app menu maar.

Na installatie overigens direct al een 332MB update, waaronder een EFI update die m'n MBP de nek omdraait. Even uitzoeken hoe dat op te lossen, de update blijft nu continu terugkomen in de App Store.  :wacko:

Voor de rest werkt het prima, geen gekke dingen tegen gekomen en alles werkt vlotjes. De veranderingen t.o.v. Snow Leopard zal ik wel aan wennen. M'n iMac blijft voorlopig wel op op Snow Leopard draaien; heb nu geen zin om veel gebruikte software opnieuw aan te schaffen omdat de in gebruik zijnde versie niet op Mavericks draait en Spaces, wat ik zeer intensief gebruik, bevalt me daarop veel beter.  ;D

De komende dagen de rest van de software installeren op de MBP, eens kijken of ik nog gekke dingen tegenkom daarmee.  :D
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

HAL

Inmiddels is duidelijk dat Avid weer eens enorm achter de feiten aanloopt. O.a media composer wordt niet ondersteund. http://community.avid.com/forums/p/123401/708699.aspx#708699

VlisChris

Oh dit is wel erg fijn in Safari 8)
Je kunt je twitter account koppelen aan Safari. Met als logisch gevolg dat je pagina's in (letterlijk) 2 klikken door kunt zetten naar je account wat handig is. Maar wat fijner is: je kunt je tweets met een koppeling erin mooi naast je browser in beeld hebben en daar lezen en aanklikken.
Als je nu bv op een tweet klikt met een link naar een youtube-link ga je automatisch naar de youtube pagina toe, en staat de tweet daar boven in beeld. Vind ik toch verdraaide handig.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Peerless Monster

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

VlisChris

Wat een geniale manier om tussen je openstaande tabbladen te kunnen scrollen in Safari 8) Die vind ik serieus echt heel handig 8) Begin de update steeds meer op prijs te stellen :D
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Douma

Gisteravond mij ook aan de upgrade gewaagd. Ik kom van OSX Lion. Het eerste wat mij opvalt is dat de fontrendering niet zo strak is als in OSX Lion. Bijvoorbeeld de weergave van SABnzbd downloads in de menubar is ronduit slecht, verschrikkelig korrelig en de letters "h" en"l" van de Watchlist knop op de IMDb pagina worden veel te dun weergegeven, al doet Safari dat beter dan Chrome. En tekst op de Facebook pagina is flink achteruit gegaan wat leesbaarheid betreft.

Zou dit een algemeen probleem zijn of iets wat met mijn specifieke setup te maken heeft?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

VlisChris

Het is me nog niet opgevallen. Maar ik zal er eens op letten.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

StefaanD

Quote from: Christiaan S on October 25, 2013, 02:14:18
Wat een geniale manier om tussen je openstaande tabbladen te kunnen scrollen in Safari 8) Die vind ik serieus echt heel handig 8) Begin de update steeds meer op prijs te stellen :D

En nu iets meer uitleg hoe dat werkt, en dan is iedereen tevreden  :P  :D

VlisChris

Ik raad sowieso aan om even dat scherm door te gaan dat je te zien krijgt waarin de (ver) nieuwde functies uitgelegd worden ;)
Je kunt met je vingers in en uitzoomen toch? Als je uitzoomt terwijl je tabbladen open hebt staan krijg je die als verschillende vensters naast elkaar te zien. Dan kun je daar doorheen swipen. Zoom dan bij een blad weer in en je gaat naar dat tabblad. Vergt wel wat van je computer maar is wel verdraaide handig.
Maar wat ik zeg: mbp uit jan 2010 met 8GB aan boord en ECHT vloeiend gaat het niet. Dit is een functie waarbij ik merk dat mijn laptop al bijna 4 jaar oud is. Zal het ztz okk eens op mijn iMac installeren maar die is uit dezelfde productietijd en die heeft zelfs maar 4GB aan boord.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

StefaanD

OK helemaal duidelijk, gaan we eens proberen. Moet er toch nog eentje installeren. Tja dat scherm wordt normaal gewoon meteen weggeklikt natuurlijk, je hebt een Mac dus handleidingen lezen is een onbekend gegeven  ;)

Bart_M

Godver, mijn mac mini server geupgrade.
Laatst de server software aangeschaft, na upgrade na mavericks moet ik ook direct nieuwe versie van server kopen. Toch niet helemaal gratis dus. :)

Nosferatu

Quote from: Bart_M on October 25, 2013, 12:12:45
Godver, mijn mac mini server geupgrade.
Laatst de server software aangeschaft, na upgrade na mavericks moet ik ook direct nieuwe versie van server kopen. Toch niet helemaal gratis dus. :)
Heb ik ook.  ;D
Helaas moest ik een paar vraagjes gaan beantwoorden omdat de mini nog niet eerder met de App Store verbonden was geweest en je raad het al.... vergeten ! Probeer dan maar eens via de helldesk de boel gereset te krijgen.....  >:(
Maar goed, ik heb de Snow Leopard DVD en Mountail Lion installatie bestanden voor de server nog liggen dus kan altijd nog terug. En zoveel bied het nou ook weer niet extra.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

VlisChris

Quote from: StefaanD on October 25, 2013, 11:52:29
OK helemaal duidelijk, gaan we eens proberen. Moet er toch nog eentje installeren. Tja dat scherm wordt normaal gewoon meteen weggeklikt natuurlijk, je hebt een Mac dus handleidingen lezen is een onbekend gegeven  ;)

Heb ik ook van die handleidingen. Eigenlijk toeval dat ik nu wel eens benieuwd was wat er veranderd was.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Quote from: Christiaan S on October 25, 2013, 11:44:05
[...]mbp uit jan 2010 met 8GB aan boord en ECHT vloeiend gaat het niet. Dit is een functie waarbij ik merk dat mijn laptop al bijna 4 jaar oud is. [...]

Vreemd... op mijn MPB uit sept 2010 (ook 8GB) gaat het allemaal juist een stuk vloeiender dan met 10.8

Afgelopen dagen twee nogal irritante bugs ontdekt:

  • Mail.app werkt niet goed meer met Gmail
    Als je mails naar submappen verplaatst, springen ze even later weer terug naar de inbox. Dat is meer de schuld van Google dan van Apple: Google heeft een enorm crappy implementatie van IMAP, terwijl Apple (maar ook o.a. Microsoft Outlook) juist een zeer strikte implementatie van IMAP volgt. Hele websites staan vol met "ruzie" tussen Gmail en mailprogramma's (ook onder Windows en Linux).
    Echter: andere mailers voor Mac, zoals Airmail, hebben wel goede GMail-ondersteuning aan boord, en t/m OS X 10.8 werkte Gmail wel prima in Mail.app dus m.i. toch een gemiste kans voor Apple. Mijn niet-Gmail IMAP en mijn Exchange mailbox werken trouwens prima met Mail.app

  • Resolutie tweede scherm is regelmatig de weg kwijt na ontwaken uit sluimer.
    Dit is een inmiddels bekende bug, hoop dat dit snel gefixeerd wordt
Groeten,
Edwin

Xstream

Heb 't inmiddels ook. Alle apps werken goed voor zover ik weet, behalve SQL developer. Vind 't al heel wat dat Adobe eindelijk 's een keer gewoon werkte na een update.
Wel heb ik ook 't font probleem waargenomen. Met name met Java 7 icm Intellij - ziet er echt niet uit. Met Java 7 loopt heel veel in de soep eigenlijk. Met 6 gaat t een stuk beter.

Verder kan ik weinig opnoemen dat ik denk, ja, leuk. Tabs in Finder, tja ... zoals eerder gezegd, er zijn alternatieven die 't nu, al die jaren later, nog steeds beter doen. Dus goed gejat kun je 't niet noemen. Betere performance nog niet direct wat van gemerkt.

Wederom niet echt een stap waar ik direct van onder de indruk ben. "Next level" shit kun je 't niet noemen in ieder geval. Al is er onder de kap zat veranderd natuurlijk.
Maargoed, tijd zal leren wat er nog allemaal te ontdekken valt.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Nosoforos

De agenda is niet meer van leer, wat wil je nog meer?  ;)

Nosoforos

Quote from: Christiaan S on October 25, 2013, 02:14:18
Wat een geniale manier om tussen je openstaande tabbladen te kunnen scrollen in Safari 8) Die vind ik serieus echt heel handig 8) Begin de update steeds meer op prijs te stellen :D

Dit was er toch al (in Mountain Lion)? Ik zie geen verschil met op deze manier scrollen tussen de tabs.

VlisChris

Zou kunnen; ik kom van Snow Leopard vandaan meen ik (10.7.5?)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosoforos

Ah ok, dan heb je ook enkele van de design-missers van de twee versie daarna gemist (leren agenda, leren adresboek etc). Gelukkig wordt dit in nu allemaal teruggedraaid nu Forstall is ontslagen.

VlisChris

Dat zou zomaar heel goed kunnen :D

Volgende update/upgrade die ik ga uitvoeren wordt denk ik ook weer pas de eer-volgende. Meestal sla ik wel een update/grade over tussendoor. Als het werkt dan werkt het. En ik kreeg bij de vorige niet de indruk dat daar veel bij zou zitten dat ik echt ging missen als ik het niet zou installeren.

Ik ga weer eens een zoveelste poging wagen om mijn agenda op mijn Galaxy S3 te syncen met die op mijn Apples.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Blijf het absurd vinden. Mijn van MBP naar mijn Galaxy werkt wel. Probleemloos.
Omgekeerd: totaal niet.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Als ik nu een link open die in een nieuw tabblad moet openen zit daar een lag van minimaal 1 seconde tussen. Dat is wel jammer.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Nosferatu

Nu ik een beetje ben gewent aan Mavericks kan ik maar 1 vergelijking maken; Mavericks is net windows 8.1.  :angel:  Op m'n 27" iMac blijft Snow Leopard draaien. (de Windows 7 variant in mijn beleving  ::)). De extraatjes met tabbladen en zo had ik al via andere add-on programma's en ik kan niet zonder Spaces. De variant geintroduceerd in Lion is een lachertje vergeleken met de SL variant.

En ja, als ik mijn persoonlijke vergelijking doortrek, Lion/Mountain Lion is de Windows 8 variant in de OSX wereld. (jullie snappen dus wel, ben een liefhebber van Windows 7 op niet-Apple apparatuur  :D)

Verder lijkt het mij dat onderhuids de printer omgeving (alweer) is aangepast. Loop tegen issues aan met de bedrijfs-printer omgeving(en). Dat was al een klein drama met Mountain Lion maar dat hebben we kunnen verhelpen. Printen via de Linux servers gaat wel goed maar naar Windows servers (met 3rd party software) nu ineens niet meer. De SL/ML Macjes kunnen nog steeds daarop printen, Mavericks heb ik nog niet aan de praat gekregen. Nou ja, komt ook wel weer goed.  :sleep:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000