OS X Mavericks (10.9) beschikbaar, gratis upgrade

Started by Cyrus·, October 23, 2013, 00:23:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Cyrus·

Vandaag is OS X Maverics (10.9) beschikbaar gekomen. Gratis upgrade via de Mac AppStore! Uiteraard alleen als je een officiële OS X licentie hebt en je systeem er voor geschikt is. Mavericks draait op Macs vanaf 2007, dus het moet raar lopen, wil je het niet kunnen draaien.

Doe er je voordeel mee :)



edit: topictitel aangepast
Groeten,
Edwin

Erik

"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Ben hem al aan het downloaden. Zal wel weer heerlijk irritant worden qua niet werkende zaken. Maar dat merk ik dan wel weer ;)
Kom vanaf 10.7.5 dus ben erg benieuwd naar veranderingen.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

HAL

Supported Models:
   
iMac (Mid 2007 or newer)

MacBook (Late 2008 Aluminum, or Early 2009 or newer)

MacBook Pro (Mid/Late 2007 or newer)

Xserve (Early 2009)

MacBook Air (Late 2008 or newer)

Mac mini (Early 2009 or newer)

Mac Pro (Early 2008 or newer)

VlisChris

Humor zoals het installatiebestand werkelijk geen idee heeft hoelang het gaat duren. Ik heb onderhand al van 44 minuten tot 1u17 gezien. En dan in verschillende varianten door elkaar heen.

Ben benieuwd hoelaat die klaar is :)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

VlisChris

Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

MaxxMark

Bij mij viel het allemaal reuze mee. De download vlak na het MediaEvent gestart, was met een kleine 3 kwartier klaar.

Vervolgens was de (in place) update ook iets van 45 tot 60 minuten.

Ik ben benieuwd of ik het verschil ga merken. Danwel in performance danwel in batterijduur van mn MBP (2009).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

raindog

Quote from: HAL on October 23, 2013, 00:32:19
Supported Models:
   
iMac (Mid 2007 or newer)

[..]

Hmm, hier staat nog een iMac van mid 2007. Minimale specs dus, ga het toch maar even proberen... :hehe:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

VlisChris

Quote from: MaxxMark on October 23, 2013, 02:02:09
Bij mij viel het allemaal reuze mee. De download vlak na het MediaEvent gestart, was met een kleine 3 kwartier klaar.

Vervolgens was de (in place) update ook iets van 45 tot 60 minuten.

Ik ben benieuwd of ik het verschil ga merken. Danwel in performance danwel in batterijduur van mn MBP (2009).

Krijg de indruk (maar kan dat nog niet staven) dat de snelheid ietsjes beter geworden is. Draai het op een Macbook Pro van begin 2010.
Vind het geen schokkend verschil zo op het eerste gezicht. Finder is een stukje netter geworden. En fijn dat die ook eindelijk schermvullend gemaakt kan worden. Maar wat hinderlijk dat je daar gewoon NIET in kunt swipen. Lijkt me nu juist een toegevoegde waarde. Ben zo vaak van de ene naar de andere, terug naar de ene map aan het gaan om bestanden te verplaatsen, na te kijken, of wat dan ook. Dus zou dat bijzonder graag zien. Maargoed. Er zal wel "een reden voor zijn".

Vind overigens Activiteitenweergave ook wel een kleine vooruitgang. Net weer wat overzichtelijker. Maps zal ik zo eens bekijken. Maar vermoed niet dat ik daar ook maar 1 keer mee werk.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Cyrus·

Quote from: Christiaan S on October 23, 2013, 00:51:49
Humor zoals het installatiebestand werkelijk geen idee heeft hoelang het gaat duren. Ik heb onderhand al van 44 minuten tot 1u17 gezien. En dan in verschillende varianten door elkaar heen.

Ben benieuwd hoelaat die klaar is :)

Haal je de update binnen via wifi? Ik zie op mijn MBP ook de "time remaining" steeds veranderen, terwijl de MacMini - via LAN - keurig in een constant tempo de download aftelt.
Groeten,
Edwin

VlisChris

Nee. Omdat mijn wifi in huis een DRAMA is (ook op mijn android telefoon) heb ik mijn computers via draadje. (En tel via 3G)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Peerless Monster

Na mijn vorige update naar 10.8, crashte mijn Imac van mid 2007...
Gelukkig had ik een backup en na een nieuwe installetie en alles terugzetten was ik up en running...
Ben een beetje bang geworden nu...
Kost weer tijd namelijk...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Cyrus·

Gerekend vanaf de download duurt het ongeveer 45 minuten en is je Mac weer uo & running.

M'n MBP is zojuist klaar, draait prima. De Universal Mailer plugin voor AppleMail had een update nodig, voor de rest werkt alles prima. 

Voor wie graag een USB-installer van Mavericks wil maken: op [url-http://erikwb.net/create-mavericks-usb-drive-installer/]deze pagina[/url] vind je de instructie, fluitje van een cent.

Oh en vergeet niet om TRIM weer aan te zetten, indien je achteraf een SSD hebt ingebouwd. Dat staat voor achteraf ingebouwde SSD's om merkwaardige redenen altijd weer uit, na een major upgrade van OS X.
Groeten,
Edwin

Xstream

Weet iemand toevallig of Adobe software er stabiel op draait?
Dat is keer op keer een drama en ook een reden dat ik doorgaans 1 versie achterloop. (naast de nodige andere bugs en ellende)
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Cyrus·

Photoshop CS6, Lightroom 5 en Acrobat X doen het prima hier, evenals Office for Mac 2011. Evernote, Skype Gravita, TextWrangler en OmniFocus werken ook goed.
Groeten,
Edwin

Nosferatu

Ik heb, eindelijk, een USB install disk voor elkaar via de methode met Disk Utility, 2e op onderstaande link. Met zowel de Terminal als Lion DiskMaker 3b3 kreeg ik continu problemen met het 'wissen' van de USB stick, ondanks dat deze al helemaal 'leeg' was.  :wacko:

http://www.macworld.com/article/2056561/how-to-make-a-bootable-mavericks-install-drive.html

Vanavond maar eens installeren op een Mac Mini en bekijken of het de moeite waard is te upgraden vanaf Snow Leopard. Tja, daarin zitten een paar handigheidjes (Spaces b.v..... wat een draak in ML  :crazy:) die ik mis in Lion/Mountain Lion waardoor ik ben blijven hangen op een 'oude' versie van OSX op m'n iMac.  ;D

Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Xstream

Quote from: CyrusOne on October 23, 2013, 14:39:16
Photoshop CS6, Lightroom 5 en Acrobat X doen het prima hier, evenals Office for Mac 2011. Evernote, Skype Gravita, TextWrangler en OmniFocus werken ook goed.
Top, thanks.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

raindog

Intussen draait het hier prima op mijn oude iMac (mid 2007). Opstarten is wel traag maar in het gebruik merk ik geen snelheidsverschil tov. Mountain Lion. Tot nu toe draait het heel stabiel allemaal  :clapping:
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Peerless Monster

Quote from: raindog on October 23, 2013, 14:55:00
Intussen draait het hier prima op mijn oude iMac (mid 2007). Opstarten is wel traag maar in het gebruik merk ik geen snelheidsverschil tov. Mountain Lion. Tot nu toe draait het heel stabiel allemaal  :clapping:

AH thanks.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

raindog

Peerless, zorg wel dat je genoeg RAM hebt! Minimaal vereist voor 10.9 is 2 Gb, zelf heb ik er 4 Gb in zitten. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

newday

Quote from: raindog on October 23, 2013, 14:55:00
Intussen draait het hier prima op mijn oude iMac (mid 2007). Opstarten is wel traag maar in het gebruik merk ik geen snelheidsverschil tov. Mountain Lion. Tot nu toe draait het heel stabiel allemaal  :clapping:

Geen problemen met Kinsky ?

raindog

Quote from: newday on October 23, 2013, 15:24:55
Geen problemen met Kinsky ?

Kinsky gebruik ik niet op mijn iMac. Maar ik heb het zojuist wel even geprobeerd en ik krijg dan inderdaad een foutmelding. Volgens het Linn forum werkt men bij Linn al aan een update.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

newday

Quote from: raindog on October 23, 2013, 15:36:15
Kinsky gebruik ik niet op mijn iMac. Maar ik heb het zojuist wel even geprobeerd en ik krijg dan inderdaad een foutmelding. Volgens het Linn forum werkt men bij Linn al aan een update.

Oké, gebruik je wel een ander control point op je Mac (dat wel werkt) ?

daanvanduif

Wou graag updaten omdat in deze versie Airplay standaard mogelijk is (Lion nog niet), maar aangezien ik ook Kinsky gebruik nog maar even afwachten dan.
Corazón

Cyrus·

Ik ben nog niet echt in de gelegenheid geweest om alle nieuwe features te ontdekken (er moet immers gewoon gewerkt worden) maar twee features die in het oog sprongen en waar ik echt al járen op wachtte:

  • menu bar op beide (alle, indien meer dan twee) schermen, dock "verhuist" tevens mee naar het scherm waarop je werkt. Eindelijk! Ik werk met twee schermen tegelijk en het was een grote ergernis dat je op scherm 1 aan het werk bent, maar dock en menu bar op scherm 2 staan.
  • Finder kent nu tabs - indien je "iets" in meedere bestandslocaties aan het doen bent, scheelt dat een enorme clutter aan Finder-vensters op je desktop. Daarnaast kun je voortaan tags toekennen aan bestanden. Kan een nuttige functie zijn, zeker voor bijvoorbeeld foto's of documenten die bij een project horen. 
Algemene indruk is dat de performance beter lijkt, vergeleken met 10.8. Met name Safari is sneller, maar ook andere programma's voelen sneller aan. Kan te maken hebben met de aanpassingen in het geheugenbeheer en multitasking (App Nap).
Groeten,
Edwin