NAD D3020

Started by machinist, October 19, 2013, 17:00:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

machinist

Na enkele zeer goede reviews gelezen te hebben was ik benieuwd of iemand hier al eigenaar van dit mooie apparaat(je) is.

Ben benieuwd naar meningen over deze versterker  :smile:


sion

Ik denk dat de NAD D7050 de meest interessante optie is. Deze brengt de Direct Digital techniek naar een heel bereikbaar prijsniveau (899,-), waar het vorige instapmodel met deze techniek de NAD C390DD was (2.499,-).

Direct Digital

Het geheim zit 'm in een lange samenwerking met het Britse Diode Zetex, een chipfabrikant die samen met het ontwikkelteam van NAD aan de slag ging. Het resultaat is wat Zetex de Direct Digital Amplifier chip noemt. Het inkomende digitale PCM, Puls Code Modulation, signaal wordt vlak voor de uitgangstrappen geconverteerd naar een PWM, een Puls Wide Modulation, signaalstroom, met een resolutie van 24 bit/ 192 kHz.

NAD gebruikt een digitale regeling die met zijn 35 bit resolutie ook op lage volumes de 24 bit resolutie van de versterkerschakeling garandeert. Door de enorm hoge 288 kHz bemonsteringfrequentie waarmee de NAD eindversterker werkt is er geen condensator meer nodig in het altijd noodzakelijk uitgangsfilter bij schakelende eindversterkers.

Om de niet ideale eigenschappen te compenseren er een 'Direct Digital Feedback' ontwikkeld en ingebouwd, welke real timewerkt, NAD claimt een correctietijd van het circuit van 9 nanoseconden! Ik het maar niet geprobeerd te meten. Maar als er een error, bijvoorbeeld in de vorm van niet lineair gedrag van de eindversterkers, wordt geconstateerd door het meetcircuit dan wordt deze razendsnel rechtgetrokken.

Bron: http://www.audio-creative.nl/hifi/nad-m2-direct-digital-versterker/2/

lees ook meer over deze techniek in de NAD White Paper:
http://www.goodwinshighend.com/manufacturers/nad/M2-white-paper-EU-Web.pdf
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

machinist

De D7050 is toch eigenlijk een 'powerdac' ? Die techniek gebruikt volgens mij de Nuforce DDA-100 en Wadia 151 ook.

Ik heb meer interesse in de D3020  ;)

sion

Quote from: machinist on October 20, 2013, 12:44:08
De D7050 is toch eigenlijk een 'powerdac' ? Die techniek gebruikt volgens mij de Nuforce DDA-100 en Wadia 151 ook.

Ik heb meer interesse in de D3020  ;)

Ja, klopt ... De D7050 kan alles wat de D3020 kan, maar klinkt beter, want echt volledig digitaal. In De D3020 zit toch een D/A-converter, analoge voorversterker gedeelte en analoge eindversterker gedeelte (UcD Class-D). De D7050 slaat al deze stappen over en gebruikt dus Puls Wide Modulation PWM.

Waarom wil je perse de D3020 dan?
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

machinist

De D3020 kost 499..............de D7050 kost 899  ;)

Maar ik ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig naar het apparaat. Weet echt nog niet of ik deze ga aanschaffen  ;)

e-sonic

Ik ben op zoek naar een desktop versterker, en vraag me af of deze NAD een high pass heeft op de uitgangen bij aansluiting van een SUB woofer.

Het gaat om een 2.1 opstelling.  De handleiding geeft geen uitsluitsel..   Versterker heeft hypex modules.


sion

Quote from: e-sonic on November 16, 2013, 13:37:10
vraag me af of deze NAD een high pass heeft op de uitgangen bij aansluiting van een SUB woofer.

Nee, speakers worden full-range aangestuurd, geen high-pass, geen large/small instelling, op de subwoofer uitgang worden frequenties tot 200hz uitgestuurd.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

e-sonic

Ok dankje,  toch een gemiste kans met alle  digitale techniek aan boord, ik moet dan verder zoeken naar een desktop versterker met een digitale ingang en streaming.

Bensz

De d7050 heeft een gave app!

sion

Quote from: e-sonic on November 16, 2013, 21:19:47
Ok dankje,  toch een gemiste kans met alle  digitale techniek aan boord, ik moet dan verder zoeken naar een desktop versterker met een digitale ingang en streaming.

Ik zou niet weten waarom je het nodig hebt. Frequenties die je speakers niet aankan worden gewoon niet weergegeven. Met de cross-over op je subwoofer zelf, kun je beste de integratie regelen.

De filosofie achter deze lijn producten is gewoon uistekende kwaliteit geluid, zonder vervorming. Verder geen fratsen.
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

e-sonic

#10
ik zal eens kijken naar de twenty,  80 Hz cross-over voor sub en sats.    http://griffintechnology.com/twenty

Een ouder model sonos komt ook in aanmerking, deze heeft een sub uitgang.  de zp100.


PHiX

Meh... mijn C390DD heeft net de geest gegeven. Ik hoop dat het niet lang gaat duren voordat de muziek weer speelt..
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

twani

Quote from: PHiX on March 24, 2014, 21:19:57
Meh... mijn C390DD heeft net de geest gegeven. Ik hoop dat het niet lang gaat duren voordat de muziek weer speelt..
Ik dacht dat NAD wel een beetje door de kwaliteits problemen héén was :blink:

PHiX

Vreemd genoeg doet ie het weer na een hele dag niet op het lichtnet aangesloten te zijn geweest. Vaag!
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

garmtz


Quote from: PHiX on March 28, 2014, 08:39:46
Vreemd genoeg doet ie het weer na een hele dag niet op het lichtnet aangesloten te zijn geweest. Vaag!
statische electriciteit...

Kaakberg

#15
Quote from: machinist on October 20, 2013, 12:44:08
De D7050 is toch eigenlijk een 'powerdac' ? Die techniek gebruikt volgens mij de Nuforce DDA-100 en Wadia 151 ook.

Ik heb meer interesse in de D3020  ;)

Die nog lekkerder klinkt ook. Ik heb de wadia hier ook.......Usher be718 speakers.....geef mij de halve analoog van NAD maar.

Denk ook aan de wet van de afnemende meeropbrengst: alles boven de €500 (?)

Kaakberg

Quote from: garmtz on March 28, 2014, 09:05:52
statische electriciteit...

Daar heeft de d3020 last van als hier de draaitafel/incl.phonoversterker is aangesloten. Voor het eerst dat ik een knetterende cd heb gehoord.

machinist

Nog meer mensen hier met de NAD D3020 die hun ervaringen willen delen ?  :)

Hans47

Kort gehad, ik vond em erg goed, eerlijk gezegd beter dan de D7050 die ik daarna heb gehad, ben nu bij een Cyrus 6 DAC beland en die blijft wat langer.

Maar mij beviel de D3020 erg goed.....

machinist

Hans,

had je het idee dat de D3020 voldoende power had ?
Ik heb een paar Q Acoustics 2020i speakers...............kun je makkelijk aansturen denk je ?


Wimmelsan

Zijn er inmiddels, 2 jaar na de laatste post, meer tevreden gebruikers van de NAD D3020?

Wimmelsan

Nevermind ;).

Ik kon niet meer wachten na al een paar weken bezig te zijn en heb hem aangeschaft. Volgende week kan ik hem aansluiten op nieuw adres en dan zal ik mijn ervaringen delen. Samen met de Denon DP300-F welke meegeleverd zal worden.

musicfreak

Ik ben benieuwd wat je ervaringen tot nu toe zijn. Kan je er wat over zeggen? Vind deze versterker ook wel interessant...