Sony A7(R) - Compacte FF camera met verwisselbare lenzen

Started by Starred, October 18, 2013, 13:49:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

#75
Hier een paar geschoten gedurende een workshop met redelijk pittig licht, vooral zijlicht gaan de meeste camera's punten, de Sony dus niet.
Tuurlijk is AF langzamer dan met veel licht, maar dat is een Canon of middenformaat ook.
Dit is met icelights, dus niet erg veel licht en ook nog eens zeer gefocust.

Ik geef regelmatig een small flash workshop en schiet daar ook met de Sony met alleen de sfeer verlichting in de studio, bij de cursisten moet ik toch echt bijschijnen of de TL's aan doen.

Ik lees ook de reviews maar schiet mij maar lek, ik gebruik altijd center focus punt met AF light op auto en that's it.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

danielo

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 24, 2014, 09:09:41
Hier een paar geschoten gedurende een workshop met redelijk pittig licht, vooral zijlicht gaan de meeste camera's punten, de Sony dus niet.
Tuurlijk is AF langzamer dan met veel licht, maar dat is een Canon of middenformaat ook.
Dit is met icelights, dus niet erg veel licht en ook nog eens zeer gefocust.

Ik geef regelmatig een small flash workshop en schiet daar ook met de Sony met alleen de sfeer verlichting in de studio, bij de cursisten moet ik toch echt bijschijnen of de TL's aan doen.

Ik lees ook de reviews maar schiet mij maar lek, ik gebruik altijd center focus punt met AF light op auto en that's it.

Het internet is fantastisch, veel reviews and iedereen kan het doen. Gelukkig is het bij cameras zo dat als je even geduld hebt je ook veel foto's online ziet die ermee gemaakt worden en daar gaat het toch om. Online reviews is filteren, geven je vragen en dingen die je kan checken maar is zelfden een compleet beeld.

Lees ik hier nu dat je altijd punt AF gebruikt of alleen tijdens deze workshop of als test.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: Erik on November 23, 2014, 22:20:31
Mee eens je hoeft tenslotte niet te upgraden


Dat klinkt heel positief beloofd dus nog wat. Ben benieuwd lijkt me alleen geen low end camera voor de consument, meer iets voor de pro. In ieder geval erg benieuwd. :)

Trouwens 5 assen stabilisatie klinkt heel leuk maar is toch niet nodig als je sluitertijden 1/160 of zelfs hoger zijn en je lens (FF) onder de 120mm zit?

Voor de consumenten zijn ze ook lekker bezig, In de 500-999 range 1000-1999 range in al deze punten staan er weer nieuwe dingen op planning de a6000 wordt veel verkocht en dus gaan ze toch weer iets erboven zetten met de a7000. Als we een jaar verder denken heb je dan de a5200, a6100 en a7000 die behoorlijk sterk zijn. Het grootste probleem is ook bij deze mensen dat ze denken dat een 'echte' camera geen mirrorless is dat is iets wat langzamer gaat.

IBIS gaat helpen omdat veel mensen toch kleinere body's willen (zelfs de pro's) dat zet druk om de omvang van de lenzen, Het aantal echt snelle lenzen blijft dus laag (vooral met zoom en powerzoom). De kans dat je onder de 1/160 zit is dus vrij groot en dat kan ook prima in veel gevallen als dingen als hoge iso beter wordt en IBIS/OSS helpt. Verder moet je niet vergeten dat IBIS ook een belangrijk onderdeel is voor video waar het ook werkt (geen detail) en daar is de sluitertijd natuurlijk een heel ander verhaal.

Het verhaal over accu duur komt op mij vaak over als ergens kritiek op hebben om je eigen keuze te ondersteunen. Een mirrorless moet nu eenmaal veel meer actief houden tijdens het gebruik anders werken veel dingen gewoon niet. Ze zijn lekker klein en je kan er dus makkelijk meenemen. Veel van de cameras zijn te laden via usb en dat maakt nieuwe manieren van werken mogelijk ik kan bv 2 accu's opladen in mijn tas vanaf een 14000mah oplader die ik ook bij mij heb voor andere gadgets.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

J.A.F._Doorhof

Ik gebruik een grip met 2 accus's en moet eerlijk zijn dat die de hele dag wel meegaan.

Ik gebruik ALTIJD center focus punt (spot indien voorhanden) en eigenlijk nooit wat anders, tenzij ik op straat loop dan wil ik nog wel eens experimenteren.
Center focus met spot is gewoon altijd zeer accuraat en snel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Accu is voor serieus punt danielo. Heb pas vier bands moeten schieten en danseressen.  Dat leverde 900 foto's op en dat is geen probleem op mijn MFT dus was wel verbaasd dat A7 er maar 300 aankon. Dat zou twee a  drie reserve accu's hebben ingehouden dat had ik gewoon niet verwacht.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Quote from: Erik on November 24, 2014, 17:37:52
Accu is voor serieus punt danielo. Heb pas vier bands moeten schieten en danseressen.  Dat leverde 900 foto's op en dat is geen probleem op mijn MFT dus was wel verbaasd dat A7 er maar 300 aankon. Dat zou twee a  drie reserve accu's hebben ingehouden dat had ik gewoon niet verwacht.

Het is zeker wennen maar is het echt een probleem om 3 accu's in je zak te stoppen. en ze zelfs in je tas aan de lader te leggen). Dacht even toen ik de grotere grip op de A7m2 zag dat je er 2 accu's in kon stoppen en hotswap kon doen voor video maar toch niet :)

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Beetje accu kan zo 50 tot 100 euro kosten om er even 2 tot 3 extra te nemen is toch behoorlijke extra kostenpost. Maar uiteindelijk is alles een optelsom van plus en min punten die bepaald wat je kiest. Hij heeft in ieder geval zijn kleine maat mee en lage prijs vergeleken met DSLR.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Cyrus·

@danielo: accuduur is echt wel een issue hoor. De A7 onderweg laden vanaf een USB-accu kun je vergeten: met de meegeleverde USB-lader op 230V duurt het al 5 uur voor de accu vol is.

Voor de Sony zijn extra accu's bittere noodzaak om de dag door te komen. De EVF vraagt veel stroom en het grote display is helaas niet volledig uit te schakelen (foutje Sony). Ik heb in totaal drie accu's (twee extra) voor de A7 en dan red ik net een dag. Eind van de dag zijn er minstens twee van de drie accu's leeg.  Ik wist dat van te voren, dus geen verrassing (en ook geen klacht), maar niettemin valt het in de praktijk toch tegen. 

Bij mijn Nikon heb ik ook een tweede accu, dat is echter vooral een luxe: ik heb 'm zelden nodig, maar ik vind het een prettig idee een volle accu achter de hand te hebben. 

Die twee extra Sony accu's en een Sony snellader (op 230V) voor de A7 kosten samen € 140. De extra, originele Nikon-accu was € 70. Op de prijs van een nieuwe camera vallen die bedragen wel mee, maar het tikt allemaal wel lekker aan zo.
Groeten,
Edwin

danielo

Quote from: CyrusOne on November 24, 2014, 21:13:33
@danielo: accuduur is echt wel een issue hoor. De A7 onderweg laden vanaf een USB-accu kun je vergeten: met de meegeleverde USB-lader op 230V duurt het al 5 uur voor de accu vol is.

Voor de Sony zijn extra accu's bittere noodzaak om de dag door te komen. De EVF vraagt veel stroom en het grote display is helaas niet volledig uit te schakelen (foutje Sony). Ik heb in totaal drie accu's (twee extra) voor de A7 en dan red ik net een dag. Eind van de dag zijn er minstens twee van de drie accu's leeg.  Ik wist dat van te voren, dus geen verrassing (en ook geen klacht), maar niettemin valt het in de praktijk toch tegen. 

Bij mijn Nikon heb ik ook een tweede accu, dat is echter vooral een luxe: ik heb 'm zelden nodig, maar ik vind het een prettig idee een volle accu achter de hand te hebben. 

Die twee extra Sony accu's en een Sony snellader (op 230V) voor de A7 kosten samen € 140. De extra, originele Nikon-accu was € 70. Op de prijs van een nieuwe camera vallen die bedragen wel mee, maar het tikt allemaal wel lekker aan zo.

Het lijkt alsof ik het niet met jullie eens ben dat is niet het geval. Alleen gaat sony denk ik bij deze range niet ineens iets anders doen. De EVF neemt meer stroom dan de display zelfs maar zoals ik al eerder aangaf is het een beetje eigen aan deze techniek. Ik zal eens een test doen hier met een usb-lader en een lege np-fw50 afhankelijk welk merk je wilt beginnen ze bij 19,95. Enigste oplossing is dan zoals Frank doet een grip erop en dan 2 extra in je tas dan heb je +/- het zelfde bereik als vroeger.

Het is een issue net zoals bij smartphones we ineens deze issue hadden, je zal er omheen moeten werken en dat is goed te doen dat was mijn punt.

Daniel.

PS: ben nu een accu aan het leegtrekken door een video opname (wilde toch goedkope memory card testen) en zal eens testen hoe lang mobiel opladen duurt.

denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Update, semi offtopic :

Een lege accu (sony semi nieuw) duurde 85min om op te laden vanaf mijn usb accu. Niet alle usb accu's kunnen tot 3amp leveren (niet dat deze camera dat vraagt vermoed ik denk meer tussen de 1 en 1.5 amp max). Voor deze test heb ik deze gebruikt : http://www.xtorm.eu/NL/power-banks/xtorm-power-bank-free-15000-676.html

Zal volgende keer eens opladen met de externe usb lader van sony zelf (vanaf 230volt) om te kijken of die net zo lang duurt.

@cyrusone : Het is (helaas) een feit dat sony veel geld vraagt voor alles behalve de body (die ik erg laag vind voor wat je krijgt). De kosten van externe mic adapters, multi-shoe dingen, native lenzen, accu's en voedingen is bizar hoog in verhouding.

Gegroet,

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Cyrus·

Als het laden vanaf een losse USB-accu slechts 85 minuten kost, dan vraag ik mij af wat voor armetierige USB-lader Sony dan bij de camera geleverd heeft... Ik zal de eens een lege accu in de camera opladen via de charger van de iPad. Als die veel meer stroom levert, dan zal de accu dan vast ook een stuk sneller vol zijn.

Maar los daarvan: ik begrijp niet waarom Sony een USB-lader in de verpakking steekt in plaats van de NEX-snellader die ik nu apart heb gekocht. Dat kan qua kosten niks uitmaken, vermoed ik.

Dat de originele Sony-accu's rond de 5 tientjes kosten, heb ik niet zo'n moeite mee. Ook Nikon, Fuji en Canon vragen forse bedragen voor hun accu's. Maar voor de A7 (of een willekeurige andere mirrorless zonder EVF) zijn een stuk of twee, drie extra accu\s een stuk harder nodig. Dat is wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf.
Groeten,
Edwin

J.A.F._Doorhof

Via de losse laders gaat het redelijk snel, via USB is het..... wel wachten.
Ik vind het persoonlijk IDEAAL dat een camera OOK via USB opgeladen kan worden, vooral als we reizen is het toch wel handig overal even snel je camera bij te kunnen laden, en je hoeft minder laders mee te slepen.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Cyrus·

Ik vind het ook enorm handig dat de camera via USB kan worden opgeladen. Tijdens een lange rit kan de camera zo mooi bijladen. Voor zover ik weet, is Sony de enige die dat aanbiedt in dit segment, best wel apart eigenlijk. Maar ik ben er wel blij mee.

Maar liever had ik een reguliere snellader in de doos gevonden en een USB-lader als aparte optie gehad. Met name omdat de standaard lader 5 uur nodig heeft om de accu vol te krijgen, terwijl de snellader in pakweg een uur klaar is. Dus lijkt vooral een commercieel gerichte actie te zijn: alle A7-bezitters die ik ken, hebben allemaal die losse lader bijgekocht (al dan niet met extra accu's).

Nog los van het feit dat ik al genoeg USB-laders in huis heb....
Groeten,
Edwin

Erik

Is trouwens een trend usb laders en dan mag je voor veel geld aparte lader kopen die je vroeger gratis erbij kreeg winstmaximalisatie heet dat. Je mag tegenwoordig echt blij zijn als je een snellader gratis bij krijgt.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Quote from: CyrusOne on November 25, 2014, 14:37:28
Ik vind het ook enorm handig dat de camera via USB kan worden opgeladen. Tijdens een lange rit kan de camera zo mooi bijladen. Voor zover ik weet, is Sony de enige die dat aanbiedt in dit segment, best wel apart eigenlijk. Maar ik ben er wel blij mee.

Maar liever had ik een reguliere snellader in de doos gevonden en een USB-lader als aparte optie gehad. Met name omdat de standaard lader 5 uur nodig heeft om de accu vol te krijgen, terwijl de snellader in pakweg een uur klaar is. Dus lijkt vooral een commercieel gerichte actie te zijn: alle A7-bezitters die ik ken, hebben allemaal die losse lader bijgekocht (al dan niet met extra accu's).

Nog los van het feit dat ik al genoeg USB-laders in huis heb....



Tja de standaard usb lader die erbij sony zit is meestal de AC-UB10 USB-lader. Deze is 5volt/0.5a een ipad lader is kleiner en 5volt/2.4a. Zover ik weet zal elk beetje normaal apparaat alleen trekken wat die max aankan/wil dus als het werkt dat werkt het. 2.4/0.5 klinkt 5uur vs 85min niet ?

Ik heb gisteren een sony QX1 als 'oplader' gebruikt, deze kan ik zonder lens in mijn tas leggen naast de 15000Mah accu. Verder zie ik ook accu's voor de sony's die 1900mah zijn ipv 1080mah daar zit ook nog ruimte. Het lijkt er dus op dat een beetje kennis hier je een stuk verder kan helpen.

Waarom sony dit doen of zelf helemaal geen lader geeft (de qx1, qx10,qx30,qx100) en alleen met een usb kabel komen (zo van duw hem maar ergens in) geeft aan dat ze niet eisen dat het perse een sony plug moet zijn.

Het geheel doet mij een beetje denken aan hifi merken die een elcheapo remote erbij doen omdat ze toch weten dat mensen iets anders gaan gebruiken... erg vaag allemaal.

Ik wil best nog wel wat verder uitzoeken en bv ook zo'n 1900mah bestellen maar ik denk dat andere ook gewoon eens met een ipad lader moeten testen. Natuurlijk op eigen risico maar ik zie niet hoe sony dit niet heeft beschermd als het gevaarlijk is dat zou op het onverantwoordelijke af zijn.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Usb is usb hij pakt wat hij max aankan en zal niet verbranden. Alleen bij LiPo accu's moet je echt oppassen en originele lader gebruiken. Anders eindig je met groot probleem.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Quote from: Erik on November 25, 2014, 21:51:12
Usb is usb hij pakt wat hij max aankan en zal niet verbranden. Alleen bij LiPo accu's moet je echt oppassen en originele lader gebruiken. Anders eindig je met groot probleem.

Even om zeker te zijn je geeft zelfde aan als ik toch ? De camera zal over USB niet meer pakken dan die wil hebben dus zo te zien willen ze best wel 2amp hebben en is mij niet duidelijk dat ze er zelf een 0.5amp/5volt bij doen. Klinkt inderdaad dat ze geen zin hebben om aparte laders voor andere modellen te maken en hopen dat mensen snelladers kopen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Quote from: danielo on November 26, 2014, 19:45:59
Even om zeker te zijn je geeft zelfde aan als ik toch ?
Ja ongeveer wel ik zou zelf alleen wel checken of Sony geen LiPo batterijen gebruikt. Ik vermoed dat ze LiOn gebruiken en dan is elke lader goed alhoewel de ene de andere niet is. iPad is goed goedkope japjes kunnen minder leveren dan de beloofde 2A door bv een te lange en te dunne kabel te gebruiken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Starred

Sony gaat er voor in 2015


Erik

Wij van WC eend....

Nee serieus leuk maar vaag plaatje, zonder concrete info zegt dat niks. Is alles 100% beter, 200% of 10% bij Sony weet je nooit.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

De A7 II was dus niet alleen voor japanse markt zoals eerst werd gesuggereerd. Nu ook op US markt voor $1700. Zal dus ook wel snel naar Europa komen.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

danielo

Quote from: Erik on November 26, 2014, 23:03:20
De A7 II was dus niet alleen voor japanse markt zoals eerst werd gesuggereerd. Nu ook op US markt voor $1700. Zal dus ook wel snel naar Europa komen.

Je kan al in meerdere plekken bestellen oa bij onze oosterburen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

danielo

Quote from: Erik on November 26, 2014, 22:18:46
Ja ongeveer wel ik zou zelf alleen wel checken of Sony geen LiPo batterijen gebruikt. Ik vermoed dat ze LiOn gebruiken en dan is elke lader goed alhoewel de ene de andere niet is. iPad is goed goedkope japjes kunnen minder leveren dan de beloofde 2A door bv een te lange en te dunne kabel te gebruiken.

Het zijn inderdaad Lithium-Ion, maar ik draaide het ook een beetje om JUIST omdat sony soms niet eens de lader erbij doet (alleen kabeltje) en zegt 'duw hem in een usb poort om te laden' kunnen ze het niet maken dat je gevaar loopt als je bv je iphone lader (1A) of ipad lader (2.4A) gebruikt.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Erik

Heel simpel gezegd het is lekker makkelijk voor Sony je hoeft geen gratis aparte lader te ontwikkelen voor optimale prestatie. Standaard pc kabeltje van 10 cent voldoet. En je kan de lader duur verkopen als dure extra. Olympus is daar ook ster in. Weet niet waar canon en Nikon zich bevinden. Het kan erger dat ze straks een eigen sony stekker ontwikkelen dan kan je geen eigen lader gebruiken.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

VlisChris

Dat zal niet gebeuren aangezien men toch 1 universele lader voor alle apparaten wil?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.