Hypex UcD400 stereo & UcD2k mono

Started by knubbe, October 6, 2013, 12:45:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

knubbe

Geen probleem, ben blij dat je meedenkt!

@basyamaha; thx voor het meedenken. 2x de UcD2k is natuurlijk leuker, maar wel erg fors aan de prijs ;|
2x 2000W is misschien ook wel een beetje te ;)

Weet je zo misschien nog andere interessante modules? Of is hypex toch de way to go.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

basyamaha

Quote from: knubbe on October  8, 2013, 20:15:54


Weet je zo misschien nog andere interessante modules? Of is hypex toch de way to go.
Er zullen wel andere modules zijn die net zo goed zijn als hypex maar ik ken ze niet .

Hypex heeft toch ook ucd700 modelen , ik weet niet wat die doen kwa prijs .
Wel is het zo wil je uit een 400 of 700 alles eruit halen heeft die ieder wel zijn eigen voeding nodig .


De 2x ucd2k die ik heb gehoord speelde op alpair 13cm breedbanders , hoe extreem wil je het hebben .


Wil je de 2 laagboxen los van elkaar regelen wat ook de voorkeur geniet ontkom je niet aan 2 kanalen/modules .


Mischien een goed/ idee om de woofers af te maken en eens met een simpele versterker uitproberen of je wel met 2 kanalen/modules moet werken , wie weet overbodig door toevallige goede plaatsing luisterplek , kan een hoop geld schelen .

knubbe

Quote from: basyamaha on October  8, 2013, 21:19:16
Mischien een goed/ idee om de woofers af te maken en eens met een simpele versterker uitproberen of je wel met 2 kanalen/modules moet werken , wie weet overbodig door toevallige goede plaatsing luisterplek , kan een hoop geld schelen .

^^ Morgen ga ik een versterker ophalen, dan volgende week de woofers ophalen en afmaken. Daarna spelen met de DSP en dan zien we wel verder!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

john_doe

#28
Als je gebruik maakt van een Hypex SMPS dan heb je geen soft start module nodig. De soft start-functionaliteit zit al ingebouwd in de SMPS, aldus de volgende quote van Bruno Putzeys van Hypex op het zelfbouwaudio-forum:
QuoteZelf zou ik al rap een 5V voedinkje met een miniscuul trafotje maken om de on/off pen via een drukschakelaar en een toggle flip flop te bedienen. Dat is zonder meer goedkoper dan een softstart. Vooral omdat de feitelijke functie van een softstartschakeling (inrushbegrenzing) al op de SMPS zit. Bij de SMPS400 is dat een NTC, bij de SMPS voor de NC400 is dat met een relais. Het gebruiken van de hypex softstart is dus oneconomisch. Ik bedenk me trouwens net dat ik niet weet hoe de triac in de softstart reageert op een SMPS als last. Die was nl. voor trafo's bedoeld. Kortom, knutsel zelf een standbyschakeling in elkaar.
Link naar de posting van Bruno: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?p=1556645&sid=3695ca28546993122da3ad49b1389549#p1556645

Als je de SMPS-en via een triggersignaal of een drukschakelaar aan en uit wil zetten dan heb je nog wel een extra schakeling nodig. De Hypex SMPS-modules hebben namelijk een Standby Input waarmee de SMPS uitgeschakeld wordt zodra hier een spanning tussen de 3,3V en 12V op wordt gezet. De SMPS gaat weer aan zodra deze spanning wordt weggehaald. Deze manier van schakelen is precies omgekeerd dan de meeste trigger-outputs van een voorversterker of receiver.
Hypex biedt hier geen standaardschakeling voor aan, maar op het zelfbouwaudio-form heeft iemand hier een schakeling inclusief printje voor bedacht: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=16911&start=50

Als je de versterker met een 230V-schakelaar aan en uit wil zetten dan kan dat zonder extra schakeling.

Wat betreft de opbouw: op het internet zijn er al de nodige voorbeelden te vinden over het bouwen van een UcD-versterker. De info in de datasheets en manuals van Hypex is nuttig om te lezen.
Nog twee andere nuttige documenten van de Hypex website:
- amplifier signal input wiring: http://www.hypex.nl/component/weblinks/weblink/23-application-notes/77-wiring.html?task=weblink.go
- UcD and earth/insulation: http://www.hypex.nl/component/weblinks/weblink/23-application-notes/72-earth.html?task=weblink.go

Kwa kasten voor de versterker kun je de behuizingen van Modushop eens bekijken. Bij de kosten van de kast komen naast de zaken die al in je lijstje staan nog een aan/uit-schakelaar en voetjes voor onder de kast.

zegel

Quote from: knubbe on October  8, 2013, 20:15:54

Weet je zo misschien nog andere interessante modules? Of is hypex toch de way to go.

De B&O Icepowermodules zijn ook een optie - zeker quua prijs-waarde Heb zelf twee elk gebrugde 125asx2 modules gebruikt voor mijn sub's. Deze leveren elk  450w en zijn verregaand geintegreerd ( alles inc voeding op een print). Dit alles in een Ghent kast uit China.  Leverde een mooie, krachtige en snelle versterker op , echter is een kanaal al snel overleden. Mijn electrovaardigheden zijn niet zodanig dat ik dit kon oplossen - dus ligt deze nu in de kast.
Kii three + control, Allo Usbridge signature, Roon lifetimer, Ropieee, Uptone Ultracap LPS-1. Keuken: Dali Callisto 2C

basyamaha

Quote from: zegel on October  9, 2013, 19:05:12
De B&O Icepowermodules zijn ook een optie - zeker quua prijs-waarde Heb zelf twee elk gebrugde 125asx2 modules gebruikt voor mijn sub's. Deze leveren elk  450w en zijn verregaand geintegreerd ( alles inc voeding op een print). Dit alles in een Ghent kast uit China.  Leverde een mooie, krachtige en snelle versterker op , echter is een kanaal al snel overleden. Mijn electrovaardigheden zijn niet zodanig dat ik dit kon oplossen - dus ligt deze nu in de kast.
ik zal niet beweren dat hypex beter of slechter is , maar hun service is goed en in Nederland ook een punt om mee te nemen .

morca

Hypex is wel erg goed imo,ik heb er nu 4 jaar 2 staan,maar ze bevallen echt super.
Die Inuke is puur voor het budget,anders had ik nu 4 hypexen  ;D

AbZ

@john_doe,  ^^  erg informatief, merci  :thumbs-up:

knubbe

#33
John_doe, beetje laat maar erg bedankt voor je uitgebreide reply !

Vooralsnog staat er dus ondertussen een versterker voor de subwoofers. De subwoofers zelf helaas nog niet maar die volgen snel. De UcD2k is dus voorlopig van de baan.

Wat niet van de baan is zijn de UcD400 modules. Sterker nog, ondertussen ben ik begonnen met onderdelen te verzamelen !
Wat in bestelling staat:
- 2x Hypex UcD400
- 2x Hypex power supply
- 2x Hypex Softstart
- RCA/XLR terminals
- IEC inlet/Switch
- LS terminals

Wat er dus nog dient te komen zijn:
- 2x 300VA Ringkerntrafo's
- Modushop behuizing

Ik twijfel nog heel erg over de behuizing. Voorkeur gaat uit naar 2 behuizingen dus elke compleet apart opgebouwd. Modushop heeft leuke 435mm 2U behuizingen maar die zijn wel meteen groot voor 1 kanaal (of moet ze heel ondiep nemen). De pre die ik wil ook 435mm breed namelijk.
Andere optie is een 2U behuizing van 230mm alleen die 2 naast elkaar en dan de pre erop, tja dat komt net niet lekker uit !

Verder ben ik een hoop aan het lezen want er is gelukkig genoeg over te vinden ! Zodat het straks alleen nog maar een kwestie is van alles monteren/solderen :D

Er is trouwens ook een nieuwe DSP onderweg ! De Antimode Dual Core 2.0  :pompom:
Wil de Hypex eerst gaan gebruiken icm mijn XTZ A100D3 en vervolgens een losse pre/dac aan te schaffen (Audiolan 8200dq)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Zit er toch steeds meer aan te denken om 1 behuizing te nemen en dus gewoon dual mono te bouwen.
Scheelt me een behuizing en heb maar 1 softstart nodig meen ik (heb er wel al 2 maarja).
Dit is voor mij een heeel mooi voorbeeld:

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

AbZ

Als het geen monoblokken worden vraag ik me af of het wel zin heeft om voor die SMPS
twee aparte trafo's te nemen.  Vermogen genoeg en kanaalscheiding is ook al goed?

knubbe

Ik ga geen SMPS gebruiken, dan heb je ook geen trafo's nodig trouwens :)
Idd zou je uit de voeten kunnen met 1 trafo, maar je ziet toch vaak dat er gebruik gemaakt wordt van 2 trafo's, zal zo zn reden hebben lijkt me :) Ook wel handig voor de gewichtsverdeling ;)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

AbZ

#37
Quote from: knubbe on December  4, 2013, 11:32:11
Ik ga geen SMPS gebruiken, dan heb je ook geen trafo's nodig trouwens :)
Idd zou je uit de voeten kunnen met 1 trafo, maar je ziet toch vaak dat er gebruik gemaakt wordt van 2 trafo's, zal zo zn reden hebben lijkt me :)
Ook wel handig voor de gewichtsverdeling ;)
Oeps, ben niet goed wakker.
Twee ziet er wel stoer uit maar om een of andere reden denk ik dat het minder uitmaakt voor UcD.
Voor gewichtsverdeling kan je 1 dikke in het midden zetten.  Anyway is toch geen walkman...

knubbe

Haha klopt, ik probeer ook maar een excuus te zoeken ;)
De opbouw van bovenstaande spreekt me iig erg aan, helemaal met een dergelijk nette afwerking ;|
Eerst maar eens een kastje & trafo's bestellen. De rest heb ik nu wel liggen.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

AbZ

#39
Quote from: knubbe on December  4, 2013, 11:51:58
Haha klopt, ik probeer ook maar een excuus te zoeken ;)
Snap 't wel hoor :)
Heb zelf nog ergens ongeveer zo'n amp staan,
vijf zware trafo's, lomp maar leuk:

knubbe

Zelfbouw??
Lomp is idd vaak wel leuk :)
Hoewel die SMPSen ook wel leuk zijn ! kan je lekker klein mee bouwen. Heb gelukkig geen ruimte te kort.
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

AbZ

#41
Quote from: knubbe on December  4, 2013, 12:04:58
Zelfbouw??
Nee, oldskool HT versterker uit de US, vijf monoblokken.  Het is erg lang geleden dat ik zelf wat aan electronica deed.  Enige dat ik nog wel weer eens zelf zou willen bouwen is speakers (subs & hoorns voor de fun).  Hoewel, Ncore of zoiets wil ik ook niet uitvlakken.

knubbe

Mooi ding, dat wel !
Heb zelf weinig electronica ervaring maar ik moet altijd een projectje hebben waar ik me mee bezig kan houden :) Nu is het dus de hypex en ben in gedachte ook bezig met een scanspeak monitor, maar wil wel eerst de hypex af hebben. Het zijn iig altijd projectjes waar tijd niet zo belangrijk is (bv mn subs ;) ) :D
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

Gisteren een behuizing opgehaald bij een forumgenoot. Ondertussen dus alle onderdelen compleet. Ringkernen liggen nog een een andere locatie maar hieronder alvast de voorlopige layout.

De behuizing heeft nog wat werk nodig om hem helemaal passend te krijgen maar dat gaat we lukken.
Nu kan het echte knutselwerk iig beginnen!
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

john_doe

Mooie en stevige kast, van de Tact van mtissink toch? Mocht je het frontje van de Tact niet gaan gebruiken dan hoor ik dat graag.  ;)

Waarom heb je eigenlijk twee softstarts? Dat is niet nodig, één softstart kan meerdere trafo's tot 1500 VA schakelen. Zie ook de datasheet: http://www.hypex.nl/docs/softstart_datasheet.pdf .

knubbe

Quote from: john_doe on January 24, 2014, 12:49:14
Mooie en stevige kast, van de Tact van mtissink toch? Mocht je het frontje van de Tact niet gaan gebruiken dan hoor ik dat graag.  ;)

Waarom heb je eigenlijk twee softstarts? Dat is niet nodig, één softstart kan meerdere trafo's tot 1500 VA schakelen. Zie ook de datasheet: http://www.hypex.nl/docs/softstart_datasheet.pdf .

Klopt, weet dat ik er maar 1 nodig heb. Maar had eerst 2 monoblokken in de planning en heb er nou eenmaal 2, dus om het netjes symetrisch te houden gebruik ik hem maar denk ik.

Ben momenteel aan het denken om een front te laten maken dus dan mag je die van de tact hebben ! Heb je het nodig voor een project?
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

john_doe

Het front van de Tact heeft de mogelijkheid om een display, ir-ontvanger en rotary-encoder te monteren. Deze drie zaken zijn ideaal voor een minidsp/minidigi-project waar ik de spullen voor heb liggen. Dus als je het front niet gaat gebruiken zou ik het graag van je willen overnemen.  :)

knubbe

Ik vind het prima als je het frontje overneemt echter heb ik wel de powerknop nodig? Is dat een probleem? PM me anders maar!

Verder ben ik heeeeeel rustig bezig met dit projectje :) Vandaag de achterkant laten laseren. Deze valt mooi in de bestaande achterkant. Moet nog 1 gaatje van de XLR een beetje bijvijlen, gaatjes boren en dan het geheel zwart spuiten. We doen lekker rustig aan :)

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

knubbe

En we zijn weer wat verder!

Alles zwart
Aansluitingen erin
Alle hardware erin
Begonnen met aansluiten

Nu nog verder gaan met aansluiten en dan de voorkant laten maken!

-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

RubenV.

2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie