Review Epson EH-TW5200

Started by J.A.F._Doorhof, September 24, 2013, 17:53:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

De laatste paar jaren heeft Epson enorm hard aan de weg getimmerd, waar nog geen 10 jaar geleden er een veelvoud van projectoren op de markt was die allemaal wel iets hadden dat beter was dan de andere is dit eigenlijk de laatste tijd een beetje een strijd geworden tussen Epson en Sony (en JVC) met een paar merken die helemaal aan de onderkant of bovenkant zitten zoals Optoma en BenQ bv.

Nu is er natuurlijk altijd een magische grens van rond de 1000.00 waar mensen toch heel graag onder willen blijven voor een leuke projector. Tot vandaag was daar weinig keuze als je iets goeds wilde hebben, de BenQ is een leuke optie maar als je (zoals ik) niet tegen DLP kan dan word het al snel moeilijker. Blijkbaar heeft Epson zich dat ook gerealiseerd en is met een wel zeer verassende projector op de markt gekomen... dames en heren mag ik u voorstellen de Epson 5200.



Voor veel mensen zal dit ontwerp erg in de smaak vallen, de unit is redelijk klein en voor de echte HT liefhebber uitgevoerd in een mooi glanzend zwart dat niet verkeerd zal staan in mening home theater. En als we toch bezig zijn met formaat laten we even direct naar de specs van Epson zelf kijken:
Projectiesysteem   3LCD-technologie, RGB vloeibare-kristalsluiter

Quote
LCD-paneel   0,61 inch met MLA (D9)
Lichtopbrengst gekleurd licht   2.000 Lumen
Lichtopbrengst wit licht   2.000 Lumen
Resolutie   Full HD 1080p, 1920 x 1080, 16:9
High definition   Full HD 3D
Beeldverhouding   16:9
Contrastratio   15.000 : 1
Lamp   200 W, 5.000 h Levensduur, 6.000 h Levensduur (in de spaarmodus)
Trapezecorrectie   Automatisch verticaal: ± 30 °, Handmatig horizontaal ± 30 °
Videobewerking   10 Bits
2D/3D-frequentiebeeld   240 Hz / 480 Hz
Verticale 2D refresh frequentie   192 Hz - 240 Hz
Verticale 3D refresh frequentie   400 Hz - 480 Hz

Optiek

Projectieverhouding   1,22 - 1,47:1
Zoom   Manual, Factor: 1 - 1,2
Zoomverhouding projectielens   1 - 1,2 : 1

Lens   Optisch
Projectieformaat   34 inch - 328 inch
Projectieafstand groothoeklens   0,9 m - 9 m (100 inch scherm)
Projectieafstand telelens   1,1 m - 10,8 m (100 inch scherm)
Projectieafstand groothoek/tele   1,62 m - 1,95 m (60 inch scherm)
F-nummer projectielens   1,58 - 1,72
Brandpunt   16,9 mm - 20,28 mm
Focus   Handmatig
Offset   10 : 1

Connectiviteit
Aansluitingen   USB 2.0 type A, USB 2.0 Type B (Service Only), Composiet in, Cinch-audio in, HDMI 1.4 (2x), Stereo miniconnector audio uit
Geavanceerde functies
Veiligheid   Toetsenbordblokkering
2D-kleurmodi   Dynamisch, Woonkamer, Natuurlijk, Bioscoop
3D-kleurmodi   3D Dynamisch, 3D Bioscoop
Ondersteunde 3D-formaten   Naast elkaar, Boven en onder, Framevulling
Features   480 Hz schijfeenheid voor 3D-weergave, Ingebouwde luidspreker, Epson Super White, Horizontale en verticale keystone-correctie, Lamp met lange levensduur
Kleurenmodi   Bioscoop, Dynamisch, Woonkamer, Natuurlijk

Algemeen
Energieverbruik   287 Watt, 217 Watt (spaarstand), 0,31 Watt (in stand-by modus)
Afmetingen   297‎ x 247 x 105 mm (breedte x diepte x hoogte)
Gewicht   2,8 kg
Geluidsniveau   Normaal: 37 dB (A) - Spaarmodus: 29 dB (A)
Luidspreker   2 Watt, Stereo: Stereo

Bijgeleverde accessoires
Hoofdapparaat, Quick Start handleiding, Afstandsbediening incl. batterijen, Gebruiksaanwijzing (CD), Garantiebewijs

Overige
Garantie   24 maanden Binnenbrengen, Lamp: 36 maanden of 2.000 h

En dit allemaal voor een adviesverkoopprijs van rond de 899,00
Wel dat ziet er allemaal redelijk goed uit toch?
Laten we eens kijken hoe de TW5200 het eraf brengt in onze test.

Metingen
Uit de doos is het zoals gebruikelijk weer niet al te best (eigenlijk geldt dit voor nagenoeg alle merken), maar bij de calibratie stuiten we al meteen op een paar "vreemde" dingen. Ten eerste is de positie van het menu niet te veranderen, gelukkig is dat geen echt probleem aangezien de menu's van CMS en grayscale gewoon netjes buiten het "meetvlak" vallen, maar toch zou ik graag wel zien dat ik de positie van het menu kan verplaatsen. Meer kwalijk is het ontbreken van een Gamma instellingen, geen standaard settings laat staan een Custom setting. Dit betekend toch wel dat Epson echt een "all round instapper" voor ogen heeft.

Na de calibratie is de grayscale netjes te noemen en het CMS systeem is ook redelijk, een beetje in de lijn van de 5910. Het is niet perfect maar als je niet beter weet ziet alles er erg goed uit, en daar gaat het natuurlijk om uiteindelijk, dit zijn geen units die door de meest kritische mensen bekeken worden. De kleurprestaties zou ik plaatsen in de klasse van de 5910, zeker niet verkeerd dus.

Waar het een beetje misgaat is het absolute zwart niveau, bij een volledig zwart scherm is het zwart niveau aan de redelijk hoge kant, je moet je hierbij wel realiseren dat wij testen in een "batcave" en dat in een gemiddelde woonkamer met witte muren, waar deze projector ook voor ontworpen is, dit al een stuk minder zal opvallen, sterker als de film eenmaal gestart is valt bij ons in de "batcave" eigenlijk alleen maar op hoe een goed beeld deze 5200 neerzet voor dit geld, maar later meer hierover.

Natuurlijk hebben we ook de contrast waardes gemeten.
Let wel, deze komen ALTIJD schokkend veel lager uit dan de folder aangezien wij meten in ideale gecalibreerde toestand en niet in de lasstand met clippend wit en dichtlopend zwart.

FULL ON FULL OFF :
500 : 1 met Iris op off
1000 : 1 met Iris op on

ANSI :
155 : 1

Beeldervaring
Je zou zeggen met de bovenstaande waardes dat het beeld erg vlak zou moeten zijn, echter niets is minder waar, de lage waardes komen voornamelijk door de relatief hoge zwart waarde, als we daar maar iets vanaf zouden halen dan komen we direct een stuk hoger uit, echter dan missen we net dat laatste stukje detail in het zwart en we gaan natuurlijk voor de optimale beeldkwaliteit en niet voor het optimale meetresultaat :-) (dat is voor de folder).

Over de beeldervaring kan ik kort zijn.
Vlak voor de 5200 hadden we een 9100 ter calibratie en het enige wat ik kan zeggen is dat ik een paar geleden een "moord" gedaan zou hebben voor een projector met deze beeldkwaliteit onder de 1000,00, sterker op dat moment zou ik er zelfs het dubbele voor over gehad hebben. In vergelijk met de 9100 is echter goed te zien hoe goed de nieuwe generatie projectoren eigenlijk is. De 9100 heeft een VEEL dieper zwart en betere kleuren maar ik denk dat als je iemand naar buiten stuurt voor een paar minuten en stiekem de projectoren verwisseld en niets verteld het voor SOMMIGE mensen toch moeilijk kan zijn om te zien dat er iets anders staat (tenzij je dezelfde clip laat zien, dan is het overduidelijk).

Wat bedoel ik met deze opmerking ?
"Je bedoeld toch niet dat de 5200 bijna net zo goed is als de 9100 ?"
Nee zeer zeker niet, duh.... :-)
Ik bedoel met deze opmerking dat we tegenwoordig voor 899,00 projectoren op de markt hebben die een zeer goed en plezierig beeld neerzetten waar met veel plezier naar te kijken is. Voor de echte Home Theater liefhebber zal het zwart niveau de dealbreker zijn, en voor deze mensen wil ik toch de 5910 blijven adviseren maar dan breek je wel de "magische" 1000,00 grens.

In vergelijk met de BenQ
Jammer genoeg kunnen we op dit moment het 3D niet vergelijken maar op 2D gebied geef ik de voorkeur aan de Epson, de kleuren zijn beter en er zit meer rust in het beeld, dit heeft niets te maken met het feit dat ik erg slecht tegen DLPs kan maar meer met echte rust en detaillering in het beeld. Puur op gevoel (en we gaan dit nog testen) zal de BenQ op 3D beter zijn maar als je 90% 2D kijkt (zoals de meeste mensen) heeft Epson met de 5200 toch wel een schot in de roos in deze prijsklasse.

Conclusie
Is het allemaal halleluja ?
Wel nee,
Ik vind het nog steeds onbegrijpelijk dat er geen lensshift op dit soort toestellen zit, dit kan nooit zoveel kosten.
De afstandsbediening is niet verlicht, iets wat ik wel wil zien in een Home Theater projector om eerlijk te zijn.
Gamma setting is niet aanwezig, is wel iets wat natuurlijk hoort op een projector in deze doelgroep.
Er zijn geen geheugen settings.... oempf dit betekend dat je als klant NOOIT iets mag veranderen aan de settings als je een gecalibreerde unit hebt, er is geen weg terug. Er zijn meer projectoren die deze "eigenaardigheid" hebben en ik ben daar geen voorstander van, geef op zijn minst 1 of 2 memories.

Epson heeft met de TW5200 geprobeerd een enorm betaalbare en op zich zeer interessante/goede projector op de markt te zetten die de concurrentie moet aangaan met alle andere merken in dit segment, en ik denk dat ze geslaagd zijn, laten we eerlijk zijn, full HD, 3D en een mooi beeld voor 899,00 is natuurlijk waanzinnig. Echter iets in mijn achterhoofd zegt toch : had er 100,00 bij gedaan en de projector uitgevoerd met lensshift en geheugens (en een gamma setting), vooral de lensshift is gewoon voor sommige mensen zeer belangrijk.

Is het een verplichte aanschaf als je in dit segment zoekt ?
Laten we het zo zeggen.... buiten de BenQ zou ik geen alternatief weten, en voor mij persoonlijk zou ik zonder enige twijfel voor de Epson gaan als je voornamelijk 2D bekijkt.

Gezien de prijs en performance vind ik deze projector de volgende referentie waard :

Voor goud :
Lensshift, memories, gamma setting en prijs op 999,00


En als laatste de metingen voor en na de calibratie.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

donaldk

Bedoel je de BenQ W1070?

Heb je de ACER K750 1080P Hybrid LED/LASER projector al eens in handen gehad, Frank? Deze wordt nu voor net boven de 1000,- Euro verkocht.

J.A.F._Doorhof

W1070 inderdaad, sorry.

ACER Laser/Led nog niet gezien.
Maar ik sta altijd open voor review samples :-)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maxtrash

is het aan te raden deze projector aan te schaffen ter vervanging van een TW2900? Heb namelijk een nieuwe lamp nodig dus..

J.A.F._Doorhof

Zou eerder de 7200 aanraden ivm lensshift en kleur weergave.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

maxtrash

lijkt mij ook wel wat, een TW7200. Echter, dat zou niet echt budget-neutraal zijn.

Mijn redenatie was:  TW2900 verkopen voor 400, geen nieuwe lamp hoef te kopen (225) dus voor  899 - 400 - 225 = 275 euro een 4 jaar jongere projector met 3D mogelijkheid en ongeveer dezelfde of zelfs iets betere 2D kwaliteit.

moet je wel zonder lensshift kunnen natuurlijk en het voelt  een beetje cheap om zo'n instapper aan te schaffen

J.A.F._Doorhof

De volgende koper zal ook niet "dom" zijn.
Er zijn weinig mensen die een oude projector met oude lamp kopen voor het geld waarvoor ze een nagenoeg nieuwe met garantie hebben natuurlijk ;)

Via marktplaats kun je het natuurlijk wel proberen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hellbeast

Ik heb mijn Epson TW2900 op dit forum verkocht voor 400 euro. Was hem binnen een week kwijt. (700 uur op de teller ongeveer). Dus het kan wel. Geluk en een beetje geduld hebben.
Is er iets mis met de codec of zie je er echt zo rot uit?

konijntje

Quote from: Hellbeast on November 13, 2013, 08:34:12
Ik heb mijn Epson TW2900 op dit forum verkocht voor 400 euro. Was hem binnen een week kwijt. (700 uur op de teller ongeveer). Dus het kan wel. Geluk en een beetje geduld hebben.

Alleen geeft maxtrash aan dat zijn lamp vervangen moet worden, die van jou kon nog paar honderd uur mee.. dat maakt natuurlijk veel uit.

maxtrash

inmiddels zit de nieuwe lamp erin. Toevallig dezelfde dag dat ik hem wilde vervangen legde de oude lamp het loodje, na ruim 1600 uur. Niet erg, zonder meer heerlijk zo'n verse lamp. Ik ben eigenlijk uitstekend te spreken over het beeld dat de tw2900 nu weer geeft.

konijntje

Welke projector is er nu beter de 5200 of de 5910/6100?

J.A.F._Doorhof

De 5200 is de nieuwe.
Qua beeld ontlopen ze elkaar niet heel veel.
De 5200 is alleen zoals je leest wat simpeler qua opzet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Octaaf

Als ik het zo lees dan lijken de voordelen van de TW6100 t.o.v. de TW5200 dat deze:
- een stuk stiller is
- wel een afstandsbediening mèt verlichting heeft
- standaard met 1 3D bril wordt geleverd
- een iets betere zwartweergave heeft (?)

Verder wordt in een review door een Duitse dealer (zie youtube) gezegd dat in de TW5200 een nogal simpel/goedkoop filter zit vergeleken met andere Epson projectoren.

Zie ik nog iets over het hoofd? En zit er eigenlijk op korte termijn een TW6200 aan te komen?

J.A.F._Doorhof

De 5200 is voornamelijk gericht op de instapper, de 7200 is feitelijk zoals ik het zie de volgende stap en meteen een flink grote.
Ik vind zelf (zoals de review al zegt) de 5200 een mooie projector voor het geld maar wel wat "simpel" uitgevoerd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Octaaf

Jammer dat Epson geen 'echte' tussenstap heeft die er qua prijs en kwaliteit tussenin zit, dus een projector die circa 500 euro duurder is dan de TW5200 met een zichtbaar beter beeld en met lensshift. Ik snap dat de TW7200 dat allemaal wel heeft, maar die tikt bijna de EUR 2000 aan.

De marketingafdeling van Epson zal er vast heel goed over nagedacht hebben, als je bij Epson een beetje flexibiliteit wil (lees: lensshift/zoombereik) en qua beeld en opties net wat meer dan een echte instapper, word je bijna gedwongen je budget te verdubbelen.

Erik

Ach troost je toen ik voor een eerste PJ ghing kijken waren prijzen van 14k heel gewoon ik was al blij met iets betaalbaars van 10k :D kun je nou ook niet meer voorstellen
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

squeek

Quote from: Erik on December 24, 2013, 20:18:27
Ach troost je toen ik voor een eerste PJ ghing kijken waren prijzen van 14k heel gewoon ik was al blij met iets betaalbaars van 10k :D kun je nou ook niet meer voorstellen

Heb jij eigenlijk een showcase topic ergens?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

Octaaf

#17
Quote from: Erik on December 24, 2013, 20:18:27
Ach troost je toen ik voor een eerste PJ ghing kijken waren prijzen van 14k heel gewoon ik was al blij met iets betaalbaars van 10k :D kun je nou ook niet meer voorstellen

Toen ik voor mijn vorige projector ging 3 jaar geleden, kocht ik een Epson TW3200 voor 900 euro: prima beeld, wel lensshift, groot zoombereik, verlichte afstandsbediening en niet zo'n lawaai boven je hoofd. Voor hetzelfde budget (TW5200) krijg je tegenwoordig dit soort eigenschappen niet meer bij Epson en dat is erg jammer...

J.A.F._Doorhof

Aan de andere kant krijgt je nu voor 2000.00 iets waar voor je 2-3 jaar geleden nog 3x zoveel moest betalen ;).

Maar goed ik snap je, ben ook geen fan van deze aanpak.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Quote from: squeek on December 24, 2013, 20:42:34
Heb jij eigenlijk een showcase topic ergens?
Nee nooit gehad en ben daarna alleen maar aan het downgraden geweest dus zou nu ook geen zin meer hebben.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

luckske

Ik heb momenteel een Epson TW700. Ik ben hier altijd zeer tevreden over geweest, maar nu na enkel jaren begint de lamp toch wat af te geven en soms krijg ik mijn toestel ook niet meer aan. Vandaar dat ik al eventjes aan het uitkijken ben naar een vervanging, maar een nieuwe is ook nog niet voor vandaag - dus ik heb nog tijd.

Ik had dan ook een vraag ivm deze 5200 - van deze review blijkt dat het toch wel een zeer degelijk toestel is voor het geld, maar het contrast van 15000:1 doet mij echt twijfelen, mijn huidige TW700 zou al 10000:1 hebben. Als ik toch upgrade wil ik ook liefst deftig vooruit gaan en ik heb mijn twijfels hierbij. Of is dat helemaal ongegrond ? Of ga ik meer plezier hebben aan een bijvoorbeeld een 6100 of een tweedehands Epson (3D is geen must, maar wel mooi meegenomen)? Natuurlijk liefst een 7200, vooral omwille van lens shift - maar dat ligt voorlopig nog buiten het budget.


MechanicalAnimal

Quote from: luckske on December 27, 2013, 11:44:21
Ik had dan ook een vraag ivm deze 5200 - van deze review blijkt dat het toch wel een zeer degelijk toestel is voor het geld, maar het contrast van 15000:1 doet mij echt twijfelen, mijn huidige TW700 zou al 10000:1 hebben. Als ik toch upgrade wil ik ook liefst deftig vooruit gaan en ik heb mijn twijfels hierbij. Of is dat helemaal ongegrond ? Of ga ik meer plezier hebben aan een bijvoorbeeld een 6100 of een tweedehands Epson (3D is geen must, maar wel mooi meegenomen)? Natuurlijk liefst een 7200, vooral omwille van lens shift - maar dat ligt voorlopig nog buiten het budget.

voor wat betreft ht contrast: nooit afgaan op fabrieksopgaven maar kijk naar gemeten waardes:



Quote from: J.A.F._Doorhof on September 24, 2013, 17:53:16Natuurlijk hebben we ook de contrast waardes gemeten.
Let wel, deze komen ALTIJD schokkend veel lager uit dan de folder aangezien wij meten in ideale gecalibreerde toestand en niet in de lasstand met clippend wit en dichtlopend zwart.

FULL ON FULL OFF :
500 : 1 met Iris op off
1000 : 1 met Iris op on

ANSI :
155 : 1

en voor de TW700 komen deze op :


contrast ratio uit de doos is 500:1 dit is zonder auto iris
na het goed instellen van contrast en brightness kwam de contrast ratio al omhoog naar 720:1
met de auto iris aan zonder calibratie komt de contrast ratio op een zeer goede 3842:1 uit theater black 2
En een zeer mooie 4488:1 in de theater black 1 stand
na de calibratie is de theater black 2 stand de beste keuze qua blacklevel en dynamiek, de contrast ratio komt dan uit op 4287:1

bron:

review TW700 http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=51423.0


Waarom daar nou zo vreselijk veel verschil tussen zit kan Frank je misschien uitleggen, ik kan alleen goed zoeken  :D
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

luckske

Bedankt voor de informatie, ik had het ook gezien - alleen in diezelfde review van de TW700 zegt Frank dat nieuwere revisies (?) een contrast behalen van 1:10000.

J.A.F._Doorhof

Kan aan veel dingen liggen.
Bij een perfecte afstelling gloeit er altijd iets zwart op, dit kan vooral bij dit soort units een enorme impact hebben.
Als we de brightness 2 tikken lager zetten kan dit een factor 5-20x zijn.
Maar dan mis je het diepste zwart detail.

het is iets waar je erg voorzichtig mee moet zijn
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gonzo3000

Ik heb een aantal jaren geleden (een eeuwigheid lijkt het wel) een Epson TW-10 gekocht. Ik ben nu op zoek naar een nieuwe projector. Misschien een idiote vraag aangezien de technologie er ondertussen sterk op vooruitgegaan is, maar hoe verhouden zich de zwartwaarden van de TW5200 ten opzicht van de TW10? En het geluidsniveau?
Alvast bedankt.