DIY Center speaker

Started by nielvm, September 4, 2013, 22:07:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

nielvm

Na mijn vorig project (2 ht subwoofers) is het tijd voor iets nieuws.

Ik zou graag een "gewone" luidspreker willen bouwen. Aangezien ik al gemerkt heb dat dit een pak moeilijker is dan een subwoofer (demping, uitstraling, filter,...), wil ik beginnen met een center. Groot voordeel is dat je er maar 1 moet bouwen :p.

Ik heb al heel wat DIY ontwerpen op het internet opgezocht en ontdekt dat er op vlak van centers maar bitter weinig leuke ontwerpen te vinden zijn. Veel ervan zijn ontworpen om "nog net onder de tv" te passen en zijn wat mij betreft niet goed genoeg als center. Ik heb eerder een beest van een luidspreker in gedachten van zo'n meter breed :p.

Er zijn 2 ontwerpen die mij toch al heel erg aanspreken, namelijk de "statement center" van Jim Holtz en de ZD3C van zaphaudio.
http://speakerdesignworks.com/Statements_Center_Channel.html
http://zaphaudio.com/ZDT3.5.html (ergens halverwege de pagina)

Helaas vind ik geen van beide ontwerpen écht perfect voor mijn situatie.

ZD3C
Het voordeel van dit ontwerp vind ik de aangename breedte van de center, namelijk 80cm. De luchtpijpen zitten aan de voorkant, wat de plaatsing m.i. vergemakkelijkt.
Het nadeel vind ik de midweg van dayton waarvoor je voor (bijna) dezelfde prijs de m.i. veel betere tangband w4-1337 hebt die toch wel alom beschouwd wordt als de beste middentoner in die prijsklasse. Ook de gebruikte tweeter lijkt discontinued waardoor er een andere gekozen moet worden met de nodige filteraanpassingen tot gevolg.

Statement center
Lijkt mij puur qua keuze van drivers een intelligenter en beter ontwerp. Het nadeel vind ik de baspijpen achteraan waardoor er toch wat ruimte tussen muur en speaker nodig is. Hoewel de gebruikte drivers beter zijn, stijgt hiermee ook de kostprijs. Voor enkel de center maakt het mij weinig uit, maar als ik hierna bijpassende fronts wil maken, wordt het bedrag wel een stuk hoger. Ik stel mij dan ook de vraag of zo'n dure tweeter (fountek cd3.0) echt nodig is wanneer hij pas rond 4000hz ingeschakeld wordt.


Een mix van deze 2 centers lijkt mij ideaal. Baspoorten vooraan, W4-1337 als midtoner en een goedkopere tweeter. Dit wordt echter wel al een volledig nieuw ontwerp waardoor het filter opnieuw ontworpen dient te worden. Op zich krijg ik voor dit project van een bevriende ingenieur met verstand van zake, maar we hadden toch gehoopt op een leidraad voor ons eerste project.

Iemand anders nog leuke ontwerpen in gedachten? Budget (puur onderdelen) zo'n 300€.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

yorkie13

Je moet dan wel bijpassende fronts bouwen.

Deze center gaat heel anders klinken dan je Focal 800 luidsprekers namelijk.

nielvm

Dat is, op termijn, uiteraard de bedoeling.

Vandaar dat ik op vlak van drivers toch wel wat wil kijken naar de prijs...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

morca

5 dezelfde speakers klinkt erg gaaf,dat is het uiteindelijke plan toch.
Tof dat je weer gaan bouwen man ,als ik wat centje,s over had liggen zou ik ook een dergelijk plan overwegen.

Forumlid keyser zou je meer over beide ontwerpen kunnen vertellen denk ik.
Volgens mij tipte hij mij al eens een center die op jouw eerste link lijkt,qua ontwerp en onderdelen.


nielvm

Alvast de statement center eens uitgetekend in google sketchup:

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Ik begin terug te twijfelen...

Aangezien de dayton RS180S niet meer beschikbaar is, zijn de mogelijke alternatieven de RS180-8 of de RS225-8.

Volgens de bouwers van de statement center zijn beide een goed alternatief, indien het ontwerp lichtjes aangepast wordt. Bij de RS180-8 zou het volume verminderd moeten worden met zo'n 20%, bij de RS225-8 moet de tuning aangepast worden.

Nog wat zitten rekenen en volgens mij heeft de RS225-8 een veel grotere kist nodig. In 30 of 39 liter komt hij echt niet tot z'n recht. Enig mogelijk alternatief is dus de RS180-8 (non shielded) die mij in 39liter (ZD3CC) het beste lijkt.

Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

nielvm

Intussen is de beslissing al lang gevallen voor de statement center en luister ik er al sinds geruime tijd naar.

Hierbij de foto's ;) Ik vind even de foto met de afwerking niet, die volgt nog ;)







Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X