High End-receiver vs middenklasse receiver met eindversterker?

Started by Joske007, September 3, 2013, 20:37:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Joske007

Ben in de ban voor de aankoop van een nieuwe receiver en zit zoals hieronder beschreven met de volgende gedachten.

Omdat de markt in receiverland voortdurend in beweging is met allerlei vernieuwingen, vroeg ik me af of het niet beter is een receiver uit de middenklasse te nemen en voor het stereogedeelte dit te combineren met een losse eindversterker, welke laatste ik voor jaren kan gebruiken.
Op deze manier is een latere receiver upgrade in deze sterk evoluerende markt nog enigszins bij te houden.

Toch valt het me op, dat bij het luisteren naar muziek in stereoweergave, veel bewuster aan het luisteren ben naar de klank van de speakers dan naar de surround-beleving rondom mij.
Misschien is het hier ook een betere en veiligere keuze om voor surround een wat eenvoudigere receiver te nemen, zodat ik dit voor stereoweergave kan combineren met een degelijke losse eindversterker die nog jaren meekan.

De verhouding bij het luisteren naar 5.1 surround en stereo is 50%.

Belangrijkste eisen bij een nieuwe 3D receiver:
• Multi XT32.
• Pre-Out (Front).
• Zone 2.
• isf. Video Calbration.
• Vlot en stabiel werkende Dlna-streaming en Gapless voor afspelen.
• Een degelijke DAC.
• Stabiele en vlot werkende App.
• Stabiel en gecontroleerd vermogen .
• Afzonderlijk X-over voor elke luidspreker.

Belangrijkste eisen bij een losse stereo-eindversterker:
• Bij het aanzetten a.u.b. geen plopgeluiden.
• Voldoende gecontroleerd vermogen om de T+A TCD310 speakers aan te sturen.
• Kleur zwart en discreet.

Optie 1: Als voorbeeld een stevige receiver zonder losse eindversterker.
• Onkyo TX-NR3010 - TX-NR5010
• Denon AVR-4520
• Marantz SR7008

Optie 1: Als voorbeeld een receiver gecombineerd met een stevige losse eindversterker.
• Onkyo TX-NR1010 + stevige stereo eindversterker
• Denon AVR-X4000 + stevige stereo eindversterker
• Marantz SR7008 + stevige stereo eindversterker
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

clockwork

Is het in jouw geval dan niet verstandiger om helemaal over te stappen op seperates?

Dus een losse surround processor, een stereo pre amp met HT bypass en losse 5 kanaals eindversterking? Bij de veranderingen in 'HT land' hoef je alleen de surround processor te vervangen. de rest kan dan blijven staan.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Exxar

Wat Clockwork ook al zei, of gewoon een geïntegreerde stereoversterker koppelen aan een receiver (doe ik ook met de PM15 en NR1402).

Maro

Quote from: clockwork on September  3, 2013, 21:07:47
Is het in jouw geval dan niet verstandiger om helemaal over te stappen op seperates?

Dus een losse surround processor, een stereo pre amp met HT bypass en losse 5 kanaals eindversterking? Bij de veranderingen in 'HT land' hoef je alleen de surround processor te vervangen. de rest kan dan blijven staan.

Zo doe ik het ook...bevalt me prima. De pre is nu 1.5 jaar oud maar kan nog jaren mee. Valt me op dat behalve het nog lang niet uitontwikkelde 3D gebeuren al jaren geen grote veranderingen zijn doorgevoerd. Zo kan bv een Marantz 9600 nog steeds de huidige receivers het nakijken geven. Beetje creatief met aansluiten en je hoeft niks te missen. 4K kan veel veranderen maar zie dat de komende jaren nog niet mainstream worden.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007

Misschien nog even vergeten te vermelden, dat ik mijn gehele cd-collectie stream over het netwerk naar de receiver.
Ben dus niet meer in het bezit van andere stereobronnen, zoals een cd-speler.
Misschien lijkt in dit geval een geïntegreerde stereoversterker wel overbodig, omdat de muziek toch over het netwerk gaat?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Exxar

Inderdaad, dan kan die stereoversterker wel achterwege blijven, en heb je meer budget om een pre/pre set uit de hogere klasse te kopen.

Joske007

Quote from: clockwork on September  3, 2013, 21:07:47
Is het in jouw geval dan niet verstandiger om helemaal over te stappen op seperates?

Dus een losse surround processor, een stereo pre amp met HT bypass en losse 5 kanaals eindversterking? Bij de veranderingen in 'HT land' hoef je alleen de surround processor te vervangen. de rest kan dan blijven staan.
Is een receiver, zoals bv. een Denon AVR-X4000, gecombineerd met een stevige eindversterker met 2 of 5-kanalen niet meer dan voldoende?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

clockwork

Quote from: Joske007 on September  3, 2013, 21:28:48
Misschien nog even vergeten te vermelden, dat ik mijn gehele cd-collectie stream over het netwerk naar de receiver.
Ben dus niet meer in het bezit van andere stereobronnen, zoals een cd-speler.
Misschien lijkt in dit geval een geïntegreerde stereoversterker wel overbodig, omdat de muziek toch over het netwerk gaat?

Als je tevreden bent met de streaming kwaliteit van je receiver moet je dat zeker blijven doen. Ik zweer hier (vooralsnog) bij een losse streamer en een stereo pre.

Quote from: Joske007 on September  3, 2013, 21:45:06
Is een receiver, zoals bv. een Denon AVR-X4000, gecombineerd met een stevige eindversterker met 2 of 5-kanalen niet meer dan voldoende?

Maar dan koop je toch dubbele versterkers die je toch niet gaat gebruiken. Ik ken de Denon niet (die zal best goed zijn) naar ik verwacht dat je met een dedicated processor en losse eindversterking uiteindelijk beter af bent. Zeker omdat je flexibel wilt blijven.
Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Joske007

Quote from: clockwork on September  3, 2013, 21:52:04
Als je tevreden bent met de streaming kwaliteit van je receiver moet je dat zeker blijven doen. Ik zweer hier (vooralsnog) bij een losse streamer en een stereo pre.
Heb met andere streamers helaas nog geen ervaring, maar zal alvast hiermee wel verder kunnen om me later alsnog verder te verdiepen in een betere streamer?
Quote from: clockwork on September  3, 2013, 21:52:04
Maar dan koop je toch dubbele versterkers die je toch niet gaat gebruiken. Ik ken de Denon niet (die zal best goed zijn) naar ik verwacht dat je met een dedicated processor en losse eindversterking uiteindelijk beter af bent. Zeker omdat je flexibel wilt blijven.
Wordt het dan allemaal opeens niet veel duurder met een aparte surround processor (geen versterkergedeelte), zoals bv een Marantz AV7701 +/- € 1.999 en een losse 5-kanaals eindversterker, zoals een Marantz MM55 +/- € 1.399? Zonder hierbij nog stereo pre amp met HT bypass bijgerekend.

Een losse surround processor lijkt me wel duurder, dan bv een Denon AVR-X4000 +/- € 999, welke na misschien 2 jaartjes ook weer verouderd is?
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

jvanhambelgium

Zijn er concreet stukken muziek waar je meer controle verwacht ? Is er echt iets aanwijsbaar waarvan je zegt met je huidige pioneer "dat kan beter" ?
Ik wil m'n NR5010 monster wel eens binnengooien (euh, brengen) zodat je gewoon eens kan "vergelijken" tov je Pioneer. (dat een een flinke jongen is niet?)

Ik hoor duidelijk dat m'n NR5010 een stap beter is dan m'n Onkyo 875 was. Zal een stuk met de XT32 te maken hebben ook.

Laat maar weten, het is maar enkele minuutjes hier vandaan...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rha007

In je openingspost schrijf je dat je steeds kritischer word als het om stereo gaat, althans zo komt bij mij over (correct me if i'm wrong).
Waarom zou je dan niet eerst investeren in een goede stereo amp met ht pass trough en kiezen voor een vorig model receiver?
Ik ben het stellig met je eens dat de ontwikkelingen van receivers en het uitbrengen van nieuwe modellen door de diverse fabrikanten, niet bij te benen is. Vandaar mijn keuze om eerst voor een goede stereo amp te gaan  ;)
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

Raymond187

Belangrijkste eisen bij een nieuwe 3D receiver:
• Multi XT32.
• Pre-Out (Front).
• Zone 2.
• isf. Video Calbration.
• Vlot en stabiel werkende Dlna-streaming en Gapless voor afspelen.
• Een degelijke DAC.
• Stabiele en vlot werkende App.
• Stabiel en gecontroleerd vermogen .
• Afzonderlijk X-over voor elke luidspreker.

Op de App na (DLNA streaming weet ik niet)  zou de aankomende nieuwe Anthem MRX710 een opti kunnen zijn

erik s.

Quote from: Rha007 on September  4, 2013, 09:25:59
In je openingspost schrijf je dat je steeds kritischer word als het om stereo gaat, althans zo komt bij mij over (correct me if i'm wrong).
Waarom zou je dan niet eerst investeren in een goede stereo amp met ht pass trough en kiezen voor een vorig model receiver?
Ik ben het stellig met je eens dat de ontwikkelingen van receivers en het uitbrengen van nieuwe modellen door de diverse fabrikanten, niet bij te benen is. Vandaar mijn keuze om eerst voor een goede stereo amp te gaan  ;)
+1
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Joske007

Quote from: jvanhambelgium on September  3, 2013, 22:38:24
Zijn er concreet stukken muziek waar je meer controle verwacht ? Is er echt iets aanwijsbaar waarvan je zegt met je huidige pioneer "dat kan beter" ?
Ik wil m'n NR5010 monster wel eens binnengooien (euh, brengen) zodat je gewoon eens kan "vergelijken" tov je Pioneer. (dat een een flinke jongen is niet?)

Ik hoor duidelijk dat m'n NR5010 een stap beter is dan m'n Onkyo 875 was. Zal een stuk met de XT32 te maken hebben ook.

Laat maar weten, het is maar enkele minuutjes hier vandaan...
In het kort:
Ik verwacht bij weergave surround met een nieuwe receiver en vooral met XT32, meer winst te behalen en een betere intigratie van de gehele setup en ruimte, door middel van meten met Rew en XT32. Hier slaat in mijn ruimte en setup, de Pioneer met MCACC de bal echt mis, waardoor ik alle DSP's, enz... voor surround heb uitstaan. Ook biedt de Pioneer me te weinig instelmogelijkheden in het X-over menu. Ook vindt ik de Pioneer minder gebruiksvriendelijker, dan bv een Denon/Marantz en Onkyo.

Voor stereo, hoop ik vooral met een upgrade, in het zeer lage gebied meer details en controle te hebben. Wat betreft je aanbod (alvast bedankt) met de Onkyo NR5010, als ik er klaar voor ben en het je past, laat ik zeker van me horen  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Quote from: Rha007 on September  4, 2013, 09:25:59
In je openingspost schrijf je dat je steeds kritischer word als het om stereo gaat, althans zo komt bij mij over (correct me if i'm wrong).
Waarom zou je dan niet eerst investeren in een goede stereo amp met ht pass trough en kiezen voor een vorig model receiver?
Ik ben het stellig met je eens dat de ontwikkelingen van receivers en het uitbrengen van nieuwe modellen door de diverse fabrikanten, niet bij te benen is. Vandaar mijn keuze om eerst voor een goede stereo amp te gaan  ;)
Ik ben in de loop der tijd, ben ik inderdaad veel kritischer geworden bij stereoweergave en wil hierbij zeker goede raad krijgen. Of ik nu het beste voor een receiver/versterker of welke combi dan ook moet gaan.

Welke combi het ook mag worden, het moet vooral voor de overige gezinsleden nog wel gebruiksvriendelijk en eenvoudig te bedienen zijn.

Als ik de prijzen en de evolutie van de huidige stevige High End-receivers bekijk, vrees ik dat een toekomstige upgrade weer snel voor de deur zal staan, wat dus een dure zaak wordt. Vandaar dat ik eerder heb laten verstaan of het niet beter is om voor een middenklasse receiver te gaan al of niet gecombineerd met...?

Omdat de verschillende combimogelijkheden met diverse toestellen me onbekend is, vraag ik hierbij graag dus jullie raad en ervaringen  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

StefaanD

Nou je gaat nogal als een trein de laatste tijd Rik, eerst nieuwe speakers en nu nieuwe dingen om ze van "voer" te voorzien  ;D

Heb er misschien overheen gelezen, maar had je eigenlijk een budget in gedachten ?

Staaled

Hoezo gaan de ontwikkelingen vanaf heden snel met processors/receivers ?
Ik zie dat niet.
De lossless audioformats zullen niet opgevolgd gaan worden door betere versies.
En wat beeld aangaat heeft een beetje speler 2 outputs waardoor je altijd de beeldontwikkelingen kunt blijven volgen.
Voor zover dat al noodzakelijk is. :sigh:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

En on topic: ik herken het probleem met MCACC.

En verwacht dat een receiver uit de topklasse met XT32 je meer profijt zal brengen dan een stereoversterker.
Tenzij je de kamer vol wilt plakken met akoestische aanpassingen. :P
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Joske007

Quote from: Hipster on September  4, 2013, 14:10:52
En on topic: ik herken het probleem met MCACC.

En verwacht dat een receiver uit de topklasse met XT32 je meer profijt zal brengen dan een stereoversterker.
Tenzij je de kamer vol wilt plakken met akoestische aanpassingen. :P
Fijn, om weten dat jij het probleem met MCACC ook herkent, vandaar en nog andere redenen dat ik een upgrade wil naar een receiver met XT32.
Akoestische paneeltje hangen er in de leefruimte al meer dan genoeg  :music:
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

Joske007

Quote from: StefaanD on September  4, 2013, 13:59:09
Nou je gaat nogal als een trein de laatste tijd Rik, eerst nieuwe speakers en nu nieuwe dingen om ze van "voer" te voorzien  ;D

Heb er misschien overheen gelezen, maar had je eigenlijk een budget in gedachten ?
Deze luidsprekers vroegen en keken mijn vrouw eens zeer lief in de ogen en JA, JA, het is gebeurd er komt een nieuwe receiver, wat een vrouw  :wub:;D
Als totaal budget had ik maximaal € 3.000 in gedachten, moet volgens mij echt haalbaar zijn,  goedkoper mag altijd.
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

StefaanD

Je spraak heel even over de Marantz combi, geen idee of die nog in je gedachten zit. Anders eens Marcel van hchifi contacteren, hij heeft altijd scherpe prijzen.

evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

gast2018

Ik zou zeker voor een midclass receiver gaan in combinatie met een stereo versterker met Ht input. Surround receivers kunnen zeker in low/mid klasse geen goed stereo weergeven. Ongeacht wat iedereen ook roept over addsy. Het vv gedeelte bepaald gewoon hoe de stereo weergave in de basis gevormd wordt. Een mooie ev kan van prut geen sublieme weergave maken.

Koop een mooie geïntegreerde stereo amp met ht input. Luister stereo op je stereo versterker en surround op je surround ding.

Joske007

Quote from: StefaanD on September  4, 2013, 18:08:14
Je spraak heel even over de Marantz combi, geen idee of die nog in je gedachten zit. Anders eens Marcel van hchifi contacteren, hij heeft altijd scherpe prijzen.
Merk en combi mogelijkheden staan momenteel nog niet vast, wel wat mijn eisen en budget zijn.
Quote from: ergé on September  4, 2013, 20:27:20
Ik zou zeker voor een midclass receiver gaan in combinatie met een stereo versterker met Ht input. Surround receivers kunnen zeker in low/mid klasse geen goed stereo weergeven. Ongeacht wat iedereen ook roept over addsy. Het vv gedeelte bepaald gewoon hoe de stereo weergave in de basis gevormd wordt. Een mooie ev kan van prut geen sublieme weergave maken.

Koop een mooie geïntegreerde stereo amp met ht input. Luister stereo op je stereo versterker en surround op je surround ding.
Hoe stream ik mijn muziekcollectie dan over het netwerk, want een geïntegreerde stereoversterker heeft helaas geen netwerkaansluiting of andere digitale inputs?
Om dit op te lossen, moet er in de hele setup een bijkomend apparaat (netwerkspeler) komen. Andere stereobronnen zijn hier thuis verder niet beschikbaar.

Dit wordt dan de volgende setup: Netwerkspeler + Stereoversterker (met Ht-input) + receiver (met pre-out Front).
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link