ISF calibratie

Started by papaleo, January 12, 2004, 19:45:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Hier een uitgebreid verslag over ISF calibratie.
http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1597

Ik wist niet precies wat ISF calibratie allemaal inhield,nu wel.

Leo
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

clicquot

In mijn recente zoektocht naar een nieuwe projector, schotelde een dealer mij het volgende voor:

Dat de presets van een 'degelijke' projector al uitermate goed zijn, dat isf calibratie overbodig is. Je kan altijd het karakter van een beeld wijzigen en een persoonlijke smaak instellen, maar het beeld verbeteren, dat niet. En dat het vooral in de periode 2000-2005 een optie was om veel meer uit een beeld te halen dan dat dit vandaag de dag het geval nog is...(veel beeldverbeteraars zijn al geintegreerd in AV's/ blu ray spelers etc...)

Any thoughts?  ;D

jasjenl

#2
Ik denk dat als je hier op het forum een paar reviews van bijv. Frank doorleest je zelf al wel het antwoord kunt vinden ;)
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

luuk123456

#3
Ik denk ook dat je nu veel reacties gaat krijgen over hoe verschrikkelijk  onmisbaar het is! 
Ik kijk echter naar een niet gekalibreerde jvc x500 en geniet iedere dag weer van het beeld.
Nu zijn er personen die zeggen "als je jou exemplaar naast eenzelfde gekalibreerde jvc x500 zet,  weet je niet wat je ziet".
Dit kan misschien waar zijn,  maar ik zet hem nooit naast een andere gekalibreerde machine, en kan dus (gelukkig?) Nooit vergelijken.
Ik wil ook niet perse zeggen dat ik er helemaal geen vertrouwen in heb, of geloof dat het beeld niet beter kan worden na een kalibratie,  maar de moeite om met zo'n ding 4 uur (of langer) rond te rijden terwijl het beeld zo ook al prima is, maakt dat ik deze keuze heb gemaakt. 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

HTip

Mijn persoonlijke mening en ervaring is dat een ISF calibratie zeker een verbetering is en dat een dealer dit gewoon zou moeten aanbieden, of hij het nu zelf kan of dat iemand dat voor hem doet. Een dealer die dit niet wil/kan aanbieden of zegt dat het niets toevoegt zou ik eerlijk gezegd de order niet gunnen.

Velen hier op het forum kunnen voor- en na-rapporten van een ISF-calibratie laten zien en dan schrik je hoeveel een standaard projector afwijkt van de standaarden.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

clicquot

Quote from: luuk123456 on July 26, 2017, 16:24:59
Nu zijn er personen die zeggen "als je jou exemplaar naast eenzelfde gekalibreerde jvc x500 zet,  weet je niet wat je ziet".
Dit kan misschien waar zijn,  maar ik zet hem nooit naast een andere gekalibreerde machine, en kan dus (gelukkig?) Nooit vergelijken.
Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Perfect te begrijpen hé: wat niet weet, niet deert!

En je kan dan wel testrapportjes genereren en gaan vergelijken - de vraag is, zie je als leek onmiddellijk een verschil of gaat het hier weer om wie het meest getrainde oog heeft? Want een demo van gecalibreerd vs niet gecalibreerd heb ik nog niet gezien (hoewel dit toch maar een memory preset ofzo is, niet?)
Er is ook een groot verschil in prijs van calibratie, gaande van 100€ tot 300€ - de ene zegt niet veel werk, de andere zegt 4 uren werk... dat verantwoordt de prijs misschien wel, maar voor eenzelfde projector weet je dus totaal niet wat de ene uitvoert en wat de andere uitvoert? Maar waar zit precies het verschil dan in het eindresultaat? In trust we believe, but...
(btw, gewoon uit oprechte interesse he deze vragen...)

reza

#6
Ik ben neutraal in deze. Ik kijk nu naar een gekalibreerde machine, maar zonder kalibratie zou het beeld ook mooi zijn. Dit weet ik uit ervaring. Zoals met alles heb je voor en tegenstanders. Leef en laat leven is mijn motto :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

katwax

Quote from: clicquot on July 26, 2017, 16:57:25
Perfect te begrijpen hé: wat niet weet, niet deert!

En je kan dan wel testrapportjes genereren en gaan vergelijken - de vraag is, zie je als leek onmiddellijk een verschil of gaat het hier weer om wie het meest getrainde oog heeft? Want een demo van gecalibreerd vs niet gecalibreerd heb ik nog niet gezien (hoewel dit toch maar een memory preset ofzo is, niet?)
Er is ook een groot verschil in prijs van calibratie, gaande van 100€ tot 300€ - de ene zegt niet veel werk, de andere zegt 4 uren werk... dat verantwoordt de prijs misschien wel, maar voor eenzelfde projector weet je dus totaal niet wat de ene uitvoert en wat de andere uitvoert? Maar waar zit precies het verschil dan in het eindresultaat? In trust we believe, but...
(btw, gewoon uit oprechte interesse he deze vragen...)
Bij mijn projector toen ik hem gekocht heb van Frank was calibratie inbegrepen. Echter enkele maanden geleden had ik een probleem met de projector waardoor deze naar Epson moest voor reparatie, uit voorzorg hadden ze bij Epson besloten ook het moederbord van deze projector te vervangen (ook al konden ze geen probleem vaststellen).
Door het vervangen van het moederbord waren alle instellingen van de calibratie eruit en moest ik mij behelpen met de standaard presets. Het beeld was best ok en moest ik niet weten hoe hij ervoor was zou ik hier best mee kunnen leven, maar af en toe was het beeld niet zoals ik het verwacht had.
Nu had ik reeds contact gehad met Annewiek (Frank zijn vrouw) om dit te melden en was er ondertussen al afgesproken om deze opnieuw (gratis) te kalibreren.
Zelfs op mijn projector, waarvan ik verwacht dat Epson toch al iets meer moeite doet om hem goed af te stellen, was het verschil zeer duidelijk.

Heb ondertussen al TV en 2 projectors gehad welke calibratie hebben ondergaan en het verschil tussen wel en niet (zeker in de standaard instelling) is direct duidelijk zelfs voor een leek :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

J.A.F._Doorhof

Een dealer die dit soort "onzin" verteld kent zijn eigen producten niet. Zeg dan gewoon dat je het niet weet maar ga niet tegen een klant liegen.
Projectoren van de nieuwe generatie zijn veel beter inderdaad
Als je een tw720 naast een moderne unit zet dan weet je niet wat je ziet. Je valt letterlijk van je stoel. Maar in het algemeen mag je zeggen dat er "iets" verbeterd is de laatste jaren. Ipv een ramp zijn de projectoren tegenwoordig uit de doos matig tot zeer matig.

Kleuren kloppen niet, op nagenoeg ALLE projectoren ben je minimaal 25% van je wit kwijt omdat ze simpelweg een verkeerde contrast of input setting hebben.

Grayscale is tegenwoordig beter dan vroeger maar cms is nog steeds in 90% niet eens in de buurt van optimaal.

zie je het verschil?
Tja. Wie ben ik om dat generaliserend te zeggen.
Ik ken mensen die met een 720p DLP draaien en een 4k sony ernaast zien en zeggen dat ze voorkeur geven aan de filmische kwaliteiten van hun projector en de kleuren.

Ik heb ook (gelukkig meer) klanten die het verschil tussen elke generatie kunnen zien.
Een calibratie is best ingrijpend. Als je het laat uitvoeren door iemand die weet wat hij/zij doet lijkt het me enorm stug als je geen verschil ziet. Sterker we krijgen nagenoeg altijd berichtjes na een hercalibratie hoe het beeld weer oogeknapt is. En dat is vaak niet eens een enorme aanpassing
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

luuk123456

#9
Waarom "gelukkig meer klanten" die het verschil wél zien?
Het is toch méér dan prima wanneer iemand die verschillen niet ziet, of ze te minimaal vindt om duizenden Euro's  aan een nieuwe/andere projector uit te geven?  Of in het geval van een kalibratie een beduidend kleiner bedrag extra uit te geven?
Het lijkt me juist heerlijk om super tevreden naar m'n tig jaar oude niet gekalibreerde TW3200 te kunnen kijken en van de film zelf te genieten,  terwijl de vorderingen in de techniek je links en rechts om de oren vliegen!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Pinda13

#10
Ik heb eerst gedraaid met een sony hw50 en de helderheid, contrast en tint deed ik met spears & munsil. Voor mij was dit goed genoeg en ik heb heel wat leuke jaartjes beleefd met deze beamer. Toen over gegaan naar een jvc x7000. Hier zat een isf kalibratie op, en ja dit zag er beter uit maar ik had niet het wauw effect van ISF. Ik weet ook niet wat ze veranderd hadden (waarschijnlijk naar 16 foot-lamberts), maar ik was dus wat huiverig. Aangezien ik naar nieuwe beamer wou en sony native toch te duur vond ben ik naar een tussenstap gegaan voor een tijdje leuk projecteren, namelijk de jvc x5500. Hup spears & munsil erbij, maar ik kreeg hem al niet goed in contrast en helderheid. Uiteindelijk toch maar eens ISF laten doen om een mooi begin punt te hebben en dan eens naar smaak verder instellen.  Nu heb ik ISF er bijna een weekje erop en ik kan het alleen maar aanbevelen; nu klopt het plaatje helemaal! Ik heb er zelf niks meer aan gedaan, maar beeld plaatje is echt natuurlijker, mooier en zwarter is ook echt weer zwarter. Dit kan je bijv mooi zien in the matrix films. Conclusie; gewoon doen! Nu heb ik wel de luxe dat ik vrij dicht bij Frank woon. Wel is het natuurlijk zo"als je niet weet wat je mist, mis je het ook niet". Maar wil je het beste uit je projector halen; isf absuloot doen! Succes!
Waarom de x7000 met isf niet mooi(er) was dan nu met de x5500? Durf ik niet te zeggen, ik denk dat vorige eigenaar toch nog wat aan gesleuteld had en dat het daarom niet goed meer stond..
" no loss of fine detail "

Hippel

#11
Quote from: luuk123456 on July 26, 2017, 16:24:59
Ik wil ook niet perse zeggen dat ik er helemaal geen vertrouwen in heb, of geloof dat het beeld niet beter kan worden na een kalibratie, maar de moeite om met zo'n ding 4 uur (of langer) rond te rijden terwijl het beeld zo ook al prima is, maakt dat ik deze keuze heb gemaakt. 
Het heeft niets met vertrouwen of geloven of moeite te maken.
Overigens is Frank niet de enige die calibraties uitvoert, je kunt ook elders terecht.
Ik meen dat Frank ook wel eens het land in gaat met calibratietours tegen een interessant tarief.

Wat mij na de calibratie opviel (en wat me nog steeds opvalt) is vooral de echtheid van textuur/materialen, en dat je in 1 beeld hele saaie 'fletse' kleuren zoals bijv. huidtinten etc kunt zien met vlak daarnaast enorme diepe kleuren zoals paars/rood/magenta/geel etc. Dat lukt je niet met een ongecalibreerde set. Ook heeft het beeld veel meer diepte.

Calibratie is echt de moeite waard.

luuk123456

#12
Met alle respect hippel,  maar ik had het niet over jou maar over mij. Mij kost het teveel moeite. Daarbij zeg ik dat het mij juist NIET aan gebrek om vertouwen gaat.  Frank doet het kalibreren alleen in emmeloord omdat dat het beste resultaat geeft. Dus aanmelden voor zo'n tour heeft met een projector geen zin.
Ik wil ook helemaal niet bepleiten dat een ISF geen zin heeft, niet werkt of onzin is,  ik geef alleen aan welke keuze ik heb gemaakt en waarom. 

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Dirk

bij mijn weten doet Frank een kalibratie van je PJ ook met plezier bij de klant op locatie, maar wel met als voorwaarde dat de ruimte perfect moet te verduisteren zijn.

bij mij zit ik nog eens met het extra probleem dat ik een Extrem Screens Daylight scherm heb hangen (Franse tegenhanger vd Black Diamonds), wat maakt dat hij ook moet gekalibreerd worden op zo'n type scherm, want de meetwaarden op deze folie tov een "normale" zijn echt behoorlijk groot, dus instellingen gemaakt op een andere folie zijn echt niet zomaar toepasbaar op de mijne. (wslk is/was dat trouwens ook het probleem bij katwax, hij kijkt immers met eenzelfde type scherm van Extrem Screens)

maar gelukkig hoef ik niet persé op een tour van Frank te wachten (als hij in de buurt is maak ik er wel graag gebruik van btw), er zijn immers wel meer mensen die er verstand van hebben ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

reza

Duidelijk verhaal Luuk, ik kan me zeker in je verhaal/motivatie vinden.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

clicquot

dank voor jullie input guys, much appreciated!  :thumbs-up:

scoc

Quote from: clicquot on July 26, 2017, 15:57:15
In mijn recente zoektocht naar een nieuwe projector, schotelde een dealer mij het volgende voor:

Dat de presets van een 'degelijke' projector al uitermate goed zijn, dat isf calibratie overbodig is. Je kan altijd het karakter van een beeld wijzigen en een persoonlijke smaak instellen, maar het beeld verbeteren, dat niet. En dat het vooral in de periode 2000-2005 een optie was om veel meer uit een beeld te halen dan dat dit vandaag de dag het geval nog is...(veel beeldverbeteraars zijn al geintegreerd in AV's/ blu ray spelers etc...)

Any thoughts?  ;D

Dat er vandaag nog 'dealers' zijn die bovenstaande beweren verbaasd me niet maar ik zou deze dan toch negeren. Ik vind het dan bvb beter en eerlijker dat een verkoper zegt dat hij het toestel kan verkopen zonder kalibratie en dat je dit dan later zelf kan regelen bij iemand die calibraties doet. Maar dan zonder fabeltjes te vertellen dat kalibraties onnodig zijn vandaag de dag.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

katwax

Quote from: Dynky on July 26, 2017, 19:31:29
bij mijn weten doet Frank een kalibratie van je PJ ook met plezier bij de klant op locatie, maar wel met als voorwaarde dat de ruimte perfect moet te verduisteren zijn.

bij mij zit ik nog eens met het extra probleem dat ik een Extrem Screens Daylight scherm heb hangen (Franse tegenhanger vd Black Diamonds), wat maakt dat hij ook moet gekalibreerd worden op zo'n type scherm, want de meetwaarden op deze folie tov een "normale" zijn echt behoorlijk groot, dus instellingen gemaakt op een andere folie zijn echt niet zomaar toepasbaar op de mijne. (wslk is/was dat trouwens ook het probleem bij katwax, hij kijkt immers met eenzelfde type scherm van Extrem Screens)

maar gelukkig hoef ik niet persé op een tour van Frank te wachten (als hij in de buurt is maak ik er wel graag gebruik van btw), er zijn immers wel meer mensen die er verstand van hebben ;)
Frank heeft deze waarde ingesteld voor Black Diamond, want scherm meenemen was niet echt een optie natuurlijk :) Er kan mogelijk wel een verschil zijn tussen beide, maar dit gaat dan weer muggenziften zijn en is mogelijk alleen maar te zien bij stilstaand beeld etc.
Voor mij was het verschil tussen zeer duidelijk en beter, nadat ik terug thuis was met mijn Epson (na de moederbord switch)

Maar het beeld bij 1 preset vond ik zeker ok om naar te kijken, maar als je toch een aanzienlijk bedrag uitgeeft aan een projector (of tv) dan wil ik het beste beeld krijgen en niet een gewoon een goed beeld :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

clicquot

Quote from: scoc on July 26, 2017, 22:01:13
Dat er vandaag nog 'dealers' zijn die bovenstaande beweren verbaasd me niet maar ik zou deze dan toch negeren. Ik vind het dan bvb beter en eerlijker dat een verkoper zegt dat hij het toestel kan verkopen zonder kalibratie en dat je dit dan later zelf kan regelen bij iemand die calibraties doet. Maar dan zonder fabeltjes te vertellen dat kalibraties onnodig zijn vandaag de dag.

Yup, 100% gelijk denk ik.

Ik blijf me dan nog afvragen waar het verschil ligt in die calibraties, gezien het prijsverschil dan.  Gaat dit specifiek om de manier van calibreren?  Doet de ene het beter dan de andere, omdat ze bv beter meetmateriaal hebben, gaat het puur om technische kennis/vaardigeheden? Werkuren? (iemand kan het op een uurtje, een andere doet er 2uur of meer over en waarom dan?); bij nieuwe projectors - je kijkt HD materiaal, 3D misschien en UHD/HDR... dat is misschien meer werk? Waarop wordt gecalibreerd precies? Blijft redelijk "vaag" niet? Als je dat dan laat doen, moet de calibratie dan niet op eigen brondmateriaal (hardware) gebeuren of is dat minder van belang? Just thinking...

J.A.F._Doorhof

Er zal altijd verschil blijven.
De ene calibrateur is blij met een afwijking van x de ander met y.
De tijd verschilt enorm per toestel.
Er zijn projectoren die op rec709, 3D en HDR gecalibreerd KUNNEN worden. Dat duurt langer dan een unit waar bv HDR alleen aanwezig is maar qua cms bv amper bijgesteld kan worden.

De lijst vak variabelen is enorm.
Daarnaast is het ook de ervaring van de calinrateur
De eerste keer dat ik een bepaald toestel doe ben ik zeker 2-3x zo lang bezig als de 3-4e
Bij de eerste probeer je veel meer uit om te kijken waar de afwijkingen het kleinst worden. Bij de 2e en 3e Check je dit gedrag en bij nummer 4 Kun je simpelweg al de helft overslaan en direct aan de juiste settings beginnen.

Daarnaast helpt het niet dat calibraties niet een exacte wetenschap zijn, elke display heeft zijn eigenaardigheden. Sommige richten zich op een perfecte gamma curve terwijl andere zich realiseren dat door bv een auto iris en toch fluctuaties zullen ontstaan en die zullen zich dan bv weer op maximale output zonder white crush richting. Etc etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

Het ligt er helemaal aan wie de ISF cailbratie uitvoert en hoeveel tijd die persoon er aan besteed. Ook speelt de hardware een rol.

Een Klein K10 colorimeter meet bijvoorbeeld een stuk sneller als een goedkopere meter. Dan is het aan de calibrator hoe accuraat hij te werk gaat. Hoe meer tijd hij er in stopt hoe mooier het eind resultaat.

Wil de klant ook een calibratie voor 3D? Worden de bronnen nog even gecontroleerd?  Want ik kan je nu al vertellen dat die voor het grootste gedeelte niet kloppen. Vaak moet er in een blu ray speler een aanpassing worden verricht in helderheid en contrast.

De ervaringen die ik heb opgedaan de laatste jaren is dat een ISF calibrator zeker wel 1.5 tot 2 uur bezig is gemiddeld (en soms wel langer) om tot een mooi eindresultaat te komen.

Wat betreft de prijzen is het spijtig genoeg ook hier het geval dat de markt een beetje verpest wordt. Je betaalt voor iemand zijn tijd, de onkosten die worden gemaakt voor het reizen (trein, auto slijtage), aanschaf van dure apparatuur en uiteraard kennis en ervaring.

Ik vind persoonlijk een gemiddelde prijs van €150,- tot €180,- niet meer dan normaal. Ook voordat ik commericieel werd betaalde ik als klant gerust €250,- voor bijvoorbeeld een calibratie voor mijn Pioneer Kuro. Dat was ongeveer 10% van de aanschaf waarde en ik had het daar voor over. 

In Amerika bijvoorbeeld betaalt men gerust 600-$1000 voor een calibratie. De calibrator is dan ook gerust 6 tot 8 uur bezig. 

Ik vind persoonlijk dat als je geld uitgeeft aan een dure JVC of Sony je toch wel serieus bezig bent met beeld en daar mag zeker wel €150,- tot €180,- vanaf om het uiterste eruit te halen. 

We spenderen met zijn allen ook honderden euro's uit aan kabels voor de hifi set. Maar goed dat is mijn mening.  ;)



Quote from: clicquot on July 27, 2017, 05:57:33
Yup, 100% gelijk denk ik.

Ik blijf me dan nog afvragen waar het verschil ligt in die calibraties, gezien het prijsverschil dan.  Gaat dit specifiek om de manier van calibreren?  Doet de ene het beter dan de andere, omdat ze bv beter meetmateriaal hebben, gaat het puur om technische kennis/vaardigeheden? Werkuren? (iemand kan het op een uurtje, een andere doet er 2uur of meer over en waarom dan?); bij nieuwe projectors - je kijkt HD materiaal, 3D misschien en UHD/HDR... dat is misschien meer werk? Waarop wordt gecalibreerd precies? Blijft redelijk "vaag" niet? Als je dat dan laat doen, moet de calibratie dan niet op eigen brondmateriaal (hardware) gebeuren of is dat minder van belang? Just thinking...
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

De reden is dat de X7000 niet in jouw ruimte gecalibreerd is, jouw scherm al behoorlijk afwijkt met die van de vorige eigenaar van de X7000, plus je ruimte is ook compleet anders.  ;)

Goed om te lezen dat je toch gekozen hebt voor een ISF.  Met de Spears & Munsil disc kun je wat settings na lopen maar dan houdt het ook op. Dan heb je dus echt een sensor nodig.

Quote from: Pinda13 on July 26, 2017, 19:10:11
Ik heb eerst gedraaid met een sony hw50 en de helderheid, contrast en tint deed ik met spears & munsil. Voor mij was dit goed genoeg en ik heb heel wat leuke jaartjes beleefd met deze beamer. Toen over gegaan naar een jvc x7000. Hier zat een isf kalibratie op, en ja dit zag er beter uit maar ik had niet het wauw effect van ISF. Ik weet ook niet wat ze veranderd hadden (waarschijnlijk naar 16 foot-lamberts), maar ik was dus wat huiverig. Aangezien ik naar nieuwe beamer wou en sony native toch te duur vond ben


ik naar een tussenstap gegaan voor een tijdje leuk projecteren, namelijk de jvc x5500. Hup spears & munsil erbij, maar ik kreeg hem al niet goed in contrast en helderheid. Uiteindelijk toch maar eens ISF laten doen om een mooi begin punt te hebben en dan eens naar smaak verder instellen.  Nu heb ik ISF er bijna een weekje erop en ik kan het alleen maar aanbevelen; nu klopt het plaatje helemaal! Ik heb er zelf niks meer aan gedaan, maar beeld plaatje is echt natuurlijker, mooier en zwarter is ook echt weer zwarter. Dit kan je bijv mooi zien in the matrix films. Conclusie; gewoon doen! Nu heb ik wel de luxe dat ik vrij dicht bij Frank woon. Wel is het natuurlijk zo"als je niet weet wat je mist, mis je het ook niet". Maar wil je het beste uit je projector halen; isf absuloot doen! Succes!
Waarom de x7000 met isf niet mooi(er) was dan nu met de x5500? Durf ik niet te zeggen, ik denk dat vorige eigenaar toch nog wat aan gesleuteld had en dat het daarom niet goed meer stond..
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

clicquot

supernuttig info jongens! hartelijk dank hiervoor!!  :worship:

RonG

Laatst is mijn TW9300 na 200 uur opnieuw gekalibreerd en kon ik toch echt wel verbetering zien.
Hiervoor had ik een TW8300 en viel mij niet echt verbeteringen op, maar ik zou het zeer zeker altijd laten doen..

Moet wel zeggen, ik heb nog nooit een ongekalibreerde beamer gehad, dus dat verschil kan ik niet beoordelen.

Pinda13

Quote from: vik on July 27, 2017, 08:32:28
De reden is dat de X7000 niet in jouw ruimte gecalibreerd is, jouw scherm al behoorlijk afwijkt met die van de vorige eigenaar van de X7000, plus je ruimte is ook compleet anders.  ;)

Goed om te lezen dat je toch gekozen hebt voor een ISF.  Met de Spears & Munsil disc kun je wat settings na lopen maar dan houdt het ook op. Dan heb je dus echt een sensor nodig.

Oke. Maar 100% verduisterend is toch overal hetzelfde als die 100% verduisterend is? Hij had inderdaad wel ander scherm ja. Ach ja, ik was eerst niet zo'n fan van isf, maar nu echt wel een must wil je het goed hebben! On topic; zelf bepalen wie je neemt als kalibratie, ik heb met viktor en frank beide erg goeie ervaringen tot nu toe.
" no loss of fine detail "