ISF calibratie

Started by papaleo, January 12, 2004, 19:45:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hippel

Quote from: vik on July 27, 2017, 08:32:28
De reden is dat de X7000 niet in jouw ruimte gecalibreerd is, jouw scherm al behoorlijk afwijkt met die van de vorige eigenaar van de X7000, plus je ruimte is ook compleet anders.  ;)
Wat heeft het scherm en de ruimte er mee te maken? Je meet de directe output van de projector, niet wat er vanaf het scherm of vanaf de ruimte terug gereflecteerd wordt. Al zal reflectie vanaf een spierwitte ruimte terug de meter in de meting wel wat kunnen verstoren maar ik denk dat dit verwaarloosbaar klein is.

darkrunner

In die prijs zitten ook de herkalibraties?

Dirk

Quote from: Hippel on July 27, 2017, 12:00:06
Wat heeft het scherm en de ruimte er mee te maken? Je meet de directe output van de projector, niet wat er vanaf het scherm of vanaf de ruimte terug gereflecteerd wordt. Al zal reflectie vanaf een spierwitte ruimte terug de meter in de meting wel wat kunnen verstoren maar ik denk dat dit verwaarloosbaar klein is.
je meet niet de directe output vd PJ, maar op/vanaf het schermoppervlak (net als bij een tv trouwens), dus schermtype en eventuele reflecties vd ruimte meet je wel degelijk mee.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

clicquot

Quote from: Dynky on July 27, 2017, 13:21:41
je meet niet de directe output vd PJ, maar op/vanaf het schermoppervlak (net als bij een tv trouwens), dus schermtype en eventuele reflecties vd ruimte meet je wel degelijk mee.

indeed...

plaatjes helpen goed  ;D


Hippel

Mmmm. Afgezien dat de meter dan in zijn eigen schaduw staat te meten, of hij moet schuin meten? weet ik niet beter dan dat bij mijn projector destijds de meter tegen het doek aan hing en het licht uit de buizen meette, niet wat vanaf het doek kwam. Of ik moet me heel erg vergissen... dat zal dan wel.

HTip

Er zijn 2 methoden, sensor vangt direct licht op van de projector of sensor vangt licht op van het scherm. Er zijn voor- en tegenstanders van iedere methode. Het is de keuze van de kalibrateur.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Hippel

Ah ok... dan heeft mijn calibrateur dus een andere methode als wat hier te zien is/gezegd wordt. Ligt het gelukkig niet aan mij :D

clicquot

Ja op de foto gaat het licht uit in de kamer en meet die boven/uit z'n schaduw natuurlijk...
Toch wel vreemd om licht die uit de projector komt te meten, neen?  :confused:
wat je ziet met de ogen (waar je dus naar kijkte en wat dus telt?) is toch wat er van het doek afkomt?  dan meet je het resultaat van lichtbron (projector) + doek + omgeving... enfin, lijkt me meest logische maar ik ben maar leek...

Hippel

#33
Nou... een goed scherm zal niet bijv. blauw minder of meer reflecteren dan groen of rood. Er is wel zoiets als colorshift bij een scherm als je onder een hoek kijkt maar of dat echt een rol speelt bij calibreren? Dus in die zin lijkt het mij juist niet echt zinvol om het scherm te meten. Je meet iets minder helderheid aangezien het scherm niet alles reflecteert. En je meet dus mogelijke reflecties en restlicht vanuit de kamer niet mee :) Maar goed hier kunnen de ISF experts wel iets over roepen denk ik.

HTip

Quote from: clicquot on July 27, 2017, 16:34:02
Toch wel vreemd om licht die uit de projector komt te meten, neen?  :confused:
wat je ziet met de ogen (waar je dus naar kijkte en wat dus telt?) is toch wat er van het doek afkomt?  dan meet je het resultaat van lichtbron (projector) + doek + omgeving... enfin, lijkt me meest logische maar ik ben maar leek...
Dat bedoel ik dus met voor- en tegenstanders ;D Er zijn ook anderen die juist het tegenovergestelde beweren.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

papaleo

Quote from: papaleo on January 12, 2004, 19:45:28
Hier een uitgebreid verslag over ISF calibratie.
http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1597

Ik wist niet precies wat ISF calibratie allemaal inhield,nu wel.

Leo
Goh...,dit 'draadje' heeft ruim 13 jaar liggen wachten op een stoffige plank...zonder enige reaktie,tot op vandaag.  :D

I'm a believer...,als het om calibraties gaat, heb in de tussen liggende jaren verschillende weergevers laten calibreren ik weet nu wel dat wanneer er een calibratie word gedaan je niet altijd het gewenste resultaat krijgt van wat jer van verwacht dit heeft vooral te maken met wie de calibrateur is en ook al is het een vooraanstaand calibrateur dan nog is het resultaat niet altijd wat je er van verwacht....dit heeft vooral te maken hoe gehaast een calibratie word afgeranseld....
Ik spreek uit ervaring...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

J.A.F._Doorhof

Vanaf het scherm meten kan (en doe ik bij afwijkende schermen)
Nadeel is dat er minder licht afkomt en dus de analyzers vaak minder nauwkeurig zijn
Maw je wint iets aan nauwkeurigheid op papier maar in de praktijk Kun je door de lagere lightoutput wel eens flinke afwijkingen gaan krijgen. Het is dus niet zo makkelijk.

Wat ik meestal doe is het scherm meten op een hoge lightoutput en die afwijking tov rechtstreeks naar de projector gemeten als cal file gebruiken. In de praktijk spreek je echter bij de meeste schermen over zeer kleine afwijkingen. We hebben een keer een paar maanden met oa rob dingen wat schermen gemeten en de concesses was dat er verschil was maar minimaal.

Daarnaast moet je je ook realiseren dat bij bepaalde projectie technieken er meer verschil zit tussen bv 2 metingen meteen achter elkaar dan welk scherm dan ook zal inbrengen. Vooral bij dlp kunnen er flinke fluctuaties zijn bv.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

clicquot

Quote from: papaleo on July 27, 2017, 18:04:20
Goh...,dit 'draadje' heeft ruim 13 jaar liggen wachten op een stoffige plank...zonder enige reaktie,tot op vandaag.  :D

Ik ben zeer diep gaan zoeken over ISF :-)

Quote from: papaleo on July 27, 2017, 18:04:20I'm a believer...,als het om calibraties gaat, heb in de tussen liggende jaren verschillende weergevers laten calibreren ik weet nu wel dat wanneer er een calibratie word gedaan je niet altijd het gewenste resultaat krijgt van wat jer van verwacht dit heeft vooral te maken met wie de calibrateur is en ook al is het een vooraanstaand calibrateur dan nog is het resultaat niet altijd wat je er van verwacht....dit heeft vooral te maken hoe gehaast een calibratie word afgeranseld....
Ik spreek uit ervaring...

Fieuw: dat is dus als het ware "gokken" - niet leuk/fair op die manier?

@Frank, dank voor de toelichting - je combineert de 2 types metingen als ik het goed begrijp? En het is niet altijd 100% accuraat en perfect bestaat niet? maar sowieso wel stuken 'beter' dan out of the box...

J.A.F._Doorhof

Bij normale situaties altijd richting projector voor optimale precisie.
Bij afwijkende schermen een calfile aanmaken.
Net zoals ik het boven al neerzette ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vik

Ten eerste omdat het scherm een akoestisch transparant scherm is waarop de JVC gecalibreerd is, en de ruimte een stuk lichter als bij Pinda13. Ten tweede heeft de ruimte wel degelijk invloed. Je kijkt uiteindelijk op het doek en je ogen en hersenen reageren hier ook op.

Ik heb in mijn omgeving nog nooit iemand een projector zien calibreren waar direct op de projector wordt gemeten. Zelfs niet door een ISF instructeur die trainingen geeft door heel Europa. Kan best zijn dat er een persoonlijke voorkeur bij komt kijken maar ik ken die mensen niet.

Bovendien staat het in de standaard van de SMPTE (Society of Motion Picture & Television Engineers) vast gelegd. Je dient een projector te calibreren op het scherm en niet in de projector. Mits de lamp te zwak is om deze goed te kunnen meten.

First, many people want to know how they should measure the image. Should readings be taken directly from the lens or off the screen? SMPTE guidelines are very clear on this point. All readings should be taken off the screen from the middle of the viewing area.

http://www.chromapure.com/colorscience-frontprojectors.asp

Ik ben ook heel erg benieuwd naar een reaktie van Bjorn of Garmt. Die gaan ook al langer mee en Bjorn heeft het artikel ook geschreven.

Quote from: Hippel on July 27, 2017, 12:00:06
Wat heeft het scherm en de ruimte er mee te maken? Je meet de directe output van de projector, niet wat er vanaf het scherm of vanaf de ruimte terug gereflecteerd wordt. Al zal reflectie vanaf een spierwitte ruimte terug de meter in de meting wel wat kunnen verstoren maar ik denk dat dit verwaarloosbaar klein is.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

J.A.F._Doorhof

#40
Als je terug gaat in de geschiedenis is er een enorme controverse geweest toen een bedrijfje een nieuwe manier gebruikte om te meten, toen met een xrite i1pro. Hun waren toen een van de eerste die naar het scherm toe gericht de meting deden.
In mijn opleiding is ons uitdrukkelijk uitgelegd dat om invloeden van buitenaf te voorkomen er naar de bron toe gemeten diende te worden. Ook omdat de analyzer dan de meeste input krijgt wat een voordeel is bij cms en donkere gedeeltes van de grayscale.

Zelf heb ik veel geëxperimenteerd hiermee en gebruik beide maar 90% naar de projector toe. Je moet alleen wel in de geen houden dat je dan wel een diffuser gebruikt en een offset file voor het scherm.

In een ideale wereld is natuurlijk naar het scherm juist
In de realiteit komen er andere dingen om de hoek kijken. De lichtoutput vanaf het scherm is VELE Malen lager dan richting de lens, plus door de hoek waaronder je moet meten (ivm de schaduw) ben je ook al wat meer output kwijt. Maw de analyzer loopt dan echt tegen de gevoeligheid of ruisgrens aan.

Naar de lens toe geeft een zeer sterke meting die enorm accuraat is alleen geen rekening houd met het scherm. In bepaalde gevallen een perfecte oplossing omdat bv de reflecties uit de ruimte invloed gaan krijgen op het scherm bij te weinig output. Denk aan lampje aan of uit, invallend zonlicht of
Een gordijn dicht of open. Op de lage IREs heeft dit allemaal invloed.

In mijn optiek is het dan ook beter een basis meting te doen en daar een offset file voor te maken en die te gebruiken. Je hebt dan een optimaal level voor de analyzer en toch ook de eventuele afwijking van het scherm.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Soms handig om eerst de link te lezen want daar staat exact wat ik net zit te typen

QuoteOnce you have resolved all of the issues with the screen and the room, all that's left is calibration. As I indicated earlier, there are just a couple of special issues here. First, many people want to know how they should measure the image. Should readings be taken directly from the lens or off the screen? SMPTE guidelines are very clear on this point. All readings should be taken off the screen from the middle of the viewing area. Despite this, many calibrators prefer to take readings directly from the projector's lens. The reason for this is that given the limitations of most colorimeters, a direct-from-lens reading is the only way to read low light levels. The black level in particular from many projectors is simply too low to be read off the screen.
If you are going to take readings from the lens, you must do two things to ensure good results. First, you must use a diffuser. Colorimeters are designed to read luminance only, the diffuse light reflected from a surface. If you attempt to read illuminance, the direct light from the lens, you will get inaccurate and/or unstable readings. Second, you must correct your results with an offset obtained by taking off-of-the-screen readings. The color characteristics of the light coming directly from the lens will almost never be the same as what your eyes see when you view reflected light off the screen. Generally, it is much better to simply take readings from the screen to begin with and then supplement this with some other technique to measure the black level of the projector.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Pinda13

Quote from: vik on July 28, 2017, 00:03:16
Ten eerste omdat het scherm een akoestisch transparant scherm is waarop de JVC gecalibreerd is, en de ruimte een stuk lichter als bij Pinda13. Ten tweede heeft de ruimte wel degelijk invloed. Je kijkt uiteindelijk op het doek en je ogen en hersenen reageren hier ook op.

Ik heb in mijn omgeving nog nooit iemand een projector zien calibreren waar direct op de projector wordt gemeten. Zelfs niet door een ISF instructeur die trainingen geeft door heel Europa. Kan best zijn dat er een persoonlijke voorkeur bij komt kijken maar ik ken die mensen niet.

Bovendien staat het in de standaard van de SMPTE (Society of Motion Picture & Television Engineers) vast gelegd. Je dient een projector te calibreren op het scherm en niet in de projector. Mits de lamp te zwak is om deze goed te kunnen meten.

First, many people want to know how they should measure the image. Should readings be taken directly from the lens or off the screen? SMPTE guidelines are very clear on this point. All readings should be taken off the screen from the middle of the viewing area.

http://www.chromapure.com/colorscience-frontprojectors.asp

Ik ben ook heel erg benieuwd naar een reaktie van Bjorn of Garmt. Die gaan ook al langer mee en Bjorn heeft het artikel ook geschreven.

Aha, duidelijk toch andere ruimte en inderdaad vanaf scherm of vanaf beamer gemeten. Van het scherm of rechtstreeks uit beamer; ik ben meer dan tevreden met het resultaat nu met de x5500! Cheers!
" no loss of fine detail "