Verschil HDMI kabels

Started by lowpro, August 30, 2013, 16:03:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

lowpro

HALLO had nog een vraagje ivm hdmi kabels. Er zijn fabrikanten die beweren dat ze superkwaliteit kabels hebben om zo beter beeld te krijgen.
(Deze kabels zijn vele duurder dan sommige).

Zijn deze kabels nu echt een meerwaarde of is dit pure marketing.

Ik dacht dat als het om een digitaal siganaal ging dit niet uitmaakte... aangezien je ofwel alles hebt (digitaal signaal komt aan) of wel niets (gewoon geen beeld)
maar dat beeld verbetering hier eigenlijk niet mee te maken heeft... klopt dit?

groeten

Brossie


rho

Daar staat weinig nuttige info in.
Van het moment dat je een high-speed hdmi kabel te pakken hebt (staat er gewoon op) zou ie 3D Full HD en zelfs 4k moeten kunnen weergeven.

pameijer

Mijn mening: boven de 10-15 euro zit er echt geen enkel verschil meer tussen alle kabels. De hele goedkope kunnen slecht zijn, en wat artifacten geven.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

rho

Zolang er "high speed hdmi" op staat moet ie aan de norm voldoen en mag je geen verschil merken, of het product voldoet niet aan de normen die het pretendeert waar te kunnen maken. Wat de prijs van de kabel ook mogen zijn. Als er beweert wordt dat het die norm haalt moet het dat ook doen of je kan je centjes terug vragen. En als het product voldoet aan de norm zie en hoor je geen verschil, omdat er geen is. De data komt aan zoals het hoort.
Wat de levensduur van het product is en b.v. de betrouwbaarheid van de connectoren dat is een andere kwestie.

henrykb

Daarop voortbordurend..
zag hdmi versterkers voor kabels >10 meter.
Zou je denken als je dmv lengte kwaliteitsverlies hebt, dat je ook binnen het kabelgamma verschillen kan hebben.
Of is zo'n versterker klinkklare onzin ?

rho

Voor grotere lengtes is een versterker misschien wel nuttig.
Nogmaals, als de kabel aan de norm voldoet maakt de prijs niet uit. Als je een kabel van 20m koopt die beweert aan de "high speed hdmi" norm te voldoen zou je geen versterker nodig moeten hebben. Waarschijnlijk zal dat dan wel een redelijk dure kabel zijn.
Maar zolang het product aan de norm voldoet mag je geen verschil merken met een ander product dat aan de norm voldoet, ongeacht de prijs.

quattronl

Verschil in connector kan een meerprijs nog rechtvaardigen, zeker als je een kabel vaak in- en uitplugt.
En voor kabels >10m kan je mogelijk ook verschil ervaren.

Mijn HDMI kabels van de Action (2,99) werken meer dan prima. Sowieso geef ik weinig geld uit aan digitale kabels. Analoog daarentegen... ;)
Maar ik geloof dat dit soort kabeldiscussies al zo'n 8.435 keer gevoerd zijn met steeds dezelfde uitkomst :)
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Loondijke

Zoals hierboven aangegeven; beeldkwaliteit blijft 100% hetzelfde, mits hij High Speed is. Dat mensen het verschil wel zien, wil niet zeggen dat het ook zo is. Er zijn genoeg tests te vinden waar uit komt dat goedkope kabels exact hetzelfde beeld weergeven.

Maar, de afwerking, connectors etc. zijn vaak wel van hogere kwaliteit. Daardoor is het fijner om een iets betere kwaliteit te kopen, als je de kabel vaak gaat unpluggen.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Erik

Op tweakers waren ze helemaal weg van een bepaalde goedkope kabel, die heb ik toen ook genomen 15 of 20 meter lengte dat weet ik even niet meer, prijs was 21euro en p[rima beeld zonder versterker, 1080P 3D etc no problem, no sparkles, zo kan het dus ook en behoorlijk dik en stevig ook btw, ook qua aansluiting.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

gekkemarc

Een goede connector kan zeker zijn meerwaarde hebben.
Toevallig laatst nog bij een vriend gehad dat er een stukje in het apparaat bleef zitten.

rho

Ja, daar besteed ik ook wel aandacht aan.
Of de kabel nu wel of geen beter signaal doorgeeft, de betrouwbaarheid is zeker belangrijk.

mijkie

heb hier de carbon editie liggen van forum-sponsor Hifi-supply en ik heb nog niet een connector gehad die zo goed paste en ook dus ook goed bleef zitten !!

bijkomende voordelen vind ik , betaalbaar en geen printje in de stekker, zoals veel merken !!de kabel is dus direct gesoldeerd op de stekker ....
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

gekkemarc

Dan voel je je uiteindelijk toch beter over je installatie.
We geven redelijk veel uit aan een installatie en waarom zouden we dan gaan bezuinigen op een paar tientjes?


John Wx

ACTION

eenmaal vast is vast en niet meer aankomen  ;D of ik had een vrijdag middag exemplaar
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

rho

Ik gebruik soms kabels van vergelijkbare kwaliteit, maar heb dit toch nog nooit meegemaakt. En ik hoop ook dat het nooit gebeurt. Stel dat je dat stuk stekker niet meer uit het toestel krijgt!

John Wx

Quote from: rho on September 30, 2013, 13:43:50
Ik gebruik soms kabels van vergelijkbare kwaliteit, maar heb dit toch nog nooit meegemaakt. En ik hoop ook dat het nooit gebeurt. Stel dat je dat stuk stekker niet meer uit het toestel krijgt!

dat zal geen probleem zijn met type hdmi met cinch kan het wel is lastig zijn
Versterking: TEAC  /  Bron: Xiaomi tv box - Pro-Ject - PC
Luidsprekers: Chario  /  Kabels: Norstone / Oehlbach / Silent Wire / In-Akustik / Monster
Software: Spotify - YouTube Music - Internet
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

frank2

Na ongeveer 4 maand een een Kordz EVX te hebben gespeeld hangt er nu een Atlas hdmi kabel aan. (achter dezelfde mediaplayer - Boxee Box.)
Is er verschil? ja in het beeld, de kleuren zijn iets minder intensief. ( wisseling van een stroomkabel doet aanmerkelijk meer, in mijn geval een Lapp 891 met furutech gold naar Furutech alpha 3 met Iego Gold)
maar het geluid is flauwer, minder krachtig, de gestoken instrumenten bij Kordz zijn weg, en hoewel het nog steeds goed klinkt is de Kordz duidelijk op beide fronten beter. Wel kost de Kordz 2x zoveel als de Atlas.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Loondijke

Mooi om te lezen dat jij het zo ervaart frank2. Voor jou dus de moeite waard geweest  :).

Zelf heb ik een kabel van 220e tegenover een 15e dure kabel getest. Geen enkel verschil als je niet weet welke kabel aan zit gesloten.

Zodra ik wist welke kabel aan zat gesloten, ging ik gek genoeg dingen opmerken waarvan ik dacht dat ze anders waren.... Terwijl die helemaal niet anders waren. Alsof mijn hersenen me gewoon voor de gek hielden. Heel bijzonder.

Voor mij gewoon kabels van max 20e voor een lengte van 3 meter. Duurdere kabels maken geen verschil.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

henrykb

En dan is het toch ook goed.
Als het voor jou een beter beeld en/of geluid geeft, ook al is het suggestie, dan is die kabel zijn geld waard.

ikbenben

Panasonic TX55VT60 - Denon AVR 3313 - Monitor Audio RX6 - Monitor Audio R250HD - BK XXLS 400 FF - HDX 1000

Loondijke

Precies wat wij adviseren dus. Geen enkel verschil de dure en goedkope kabels op het gebied van beeldkwaliteit.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

donron

Alleen beetje jammer van de laatste zin:

"Op zoek naar een goede HDMI kabel voor een lage prijs? Bekijk de HDMI kabels van RU Connected."

Niet echt geloofwaardig meer dan.


rho

Als je een beetje weet wat het verschil tussen digitale en analoge signaaloverdracht is dan is dat artikel zeker geloofwaardig. Het klopt namelijk wat er in wordt gezegd.

Crownfire

Quote from: donron on October 19, 2013, 16:48:20
Alleen beetje jammer van de laatste zin:

"Op zoek naar een goede HDMI kabel voor een lage prijs? Bekijk de HDMI kabels van RU Connected."

Niet echt geloofwaardig meer dan.

Idd erg jammer...