The Big Focal Thread

Started by Rha007, August 29, 2013, 17:58:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rha007

Ik zie hier op het forum toch regelmatig Focal speakers voorbij komen, dus leek het me wel leuk om een apart topic over deze top speakers te maken.
Iemand hier op het forum schreef eens dat het een "love it, or hate it" speaker is en daar kan ik me heel goed iets bij voorstellen.
Dus ben ik benieuwd wat er zo bevalt aan dit merk en welk type Focals jullie hebben.

Al ts zal ik aftrappen:

Het "in to your face" karakter spreekt mij erg aan en icm het strakke laag wat de W-serie weergeeft, was het destijds een makkelijke keus om voor de 826W te kiezen.
Sinds kort speel ik met een pm15s2 LE in stereo. De 826W's klonken op mijn sr7005 al goed, maar de stereo versterker laat de Focal's pas echt swingen.
Surround komt bij mij op de 2de plaats, dus vandaar dat de center en de rears van een lagere serie zijn.

Fronts: 826W
Rears: 706V
Center:CC700V


Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

RalphH

#1
Heb geen Focals, dus kan er niet over mee praten, maar zag de topic titel en was even bang dat Focal een nucleaire aanval op aarde gepland had....
Wellicht bedoelde je "Focal Thread" ipv "Threat";D.

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer


Rha007

Quote from: RalphH on August 29, 2013, 18:04:57
Heb geen Focals, dus kan er niet over mee praten, maar zag de topic titel en was even bang dat Focal een nucleaire aanval op aarde gepland had....
Wellicht bedoelde je "Focal Thread" ipv "Threat";D.

haha, sterk  :clapping:
Titel aangepast  ;)
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

skank1

Count me in :)

Fronts : Focal 826V
Center : Focal CC 800V
Rears : (hopelijk morgen) 807V
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

FeaR1986

Quote from: Rha007 on August 29, 2013, 17:58:32
Ik zie hier op het forum toch regelmatig Focal speakers voorbij komen, dus leek het me wel leuk om een apart topic over deze top speakers te maken.

Daar heb ik ook wel eens aan zitten denken, vooral omdat ik op Tweakers ook al een dergelijk topic had. Mooi dat jij wel de moeite hebt genomen een topic te openen :clapping:

Ik ben bij Focal terecht gekomen doordat ik het felle in your face hoog zeer goed kon waarderen. En dat in combinatie met de wat warmere W-woofers vond ik het totaalplaatje exact mijn speaker. De V-serie vond ik wat te aanwezig, van de 816V werd ik na een uurtje of wat luistermoe, met mjn W's heb ik daar nog nooit last van gehad. Qua looks vind het ik het nog steeds wat dubieus. Sowieso omdat de W-woofers veel drukker zijn dan de V heb ik altijd de stofkappen op de speaker zitten. Stofkappen die de speaker eigenlijk wat futuristisch maken door de punt en de bloot liggende tweeter. Het is geen chique speaker als de CM-serie van B&W. Ik vind het wel een stoere speaker waarvan ik snap dat lang niet iedereen hem zal waarderen, zowel qua looks als geluid.

Bij deze mijn Focal setje:
  • Front speakers: Focal Chorus 826W Limited Edtion in Satin Black
  • Center speaker: Focal Chorus CC800W Special Edtion in Gloss Black
  • Rear speakers: Focal Chorus 816W Special Edition in Satin Black
  • Subwoofer: Velodyne SPL-1200 Ultra in Gloss Black
Alles W en alleen geen Focal Subwoofer. Al denk ik dat het laatste geen negatief punt is. De CC800W als center vind ik met muziek zeker een toevoeging, met films is het te verwaarlozen. Idem met de 816W als rear. Sowieso is de 816W als rear wellicht overkill, maar onder het mom "omdat het kan" heb ik ze toch staan :P
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Zymotic

Ook bij mij al enkele jaren in mijn HT:

Front speakers: Focal Cobalt 816
Center speaker: Focal Cobalt CC800
Rear speakers: Focal Cobalt SR800
Subwoofer: Focal Cobalt SW800

Snakez

Zeer tevreden met mijn Focal setup  :)

Front    816V
Rear     806V & SR700V
Center  CC800V
Sub      SW800V

Roeru117

Hier ook iemand die erg tevreden is met zijn Focals.

Front: 826v's
Center CC800v
Rear: Bird

Ik moet wel eerlijk zijn dat ik de match met Marantz wel iets beter vond dan met Emotiva. Misschien dat ik binnenkort vreemd ga, want Dynaudio zit ook al een tijd met me te flirten  8)
ROON - NAD M33 - Monitor Audio Platinum 100 3G - Rythmik E15HP - Nvidia Shield TV Pro - LG OLED65G1 - LHY Audio SW6-SFP - Audioquest - Isotek - Tellurium Q

Xander32

The Big Focal Thread ...

Wat is het minimale formaat? Zijn monitoren per definitie al uitgesloten?


::)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

I_Guardian_I

@Fear. Dat hoor je niet vaak, dat men bij het gebruik van center met muziekweergave wel een bijdrage levert maar met film juist niet!
Hoor dit eigenlijk zo goed als altijd andersom.. Leg uit haha!
Stereo: Sonus Faber Amati Futura - Graphite -> Yter Loudspeaker Cable -> Devialet D-Premier - Chrome -> LessLoss Original Powercord
Source: Mac Mini / Macbook Pro 15" Retina / iMac 27" -> Devialet Air
Control: iPad Air / iPhone 5S -> Apple Remote / Devialet App

Denon Focal

Hier ook een zeer tevreden Focal luisteraar.

Fronts: Chorus 826W
Center: Profile CC908
Surround: IC706V
Back: IW 706V
Sub: SW800V
Keuken: IW706V
Denon AVR4810; Denon DBP-4010UD; Musical Fidelity M6 500i; Auralic Altair G1 met Roon op Intel NUC10i7FNH; Focal: Sopra 2, Sopra Center, SW800V, IC706V, IW706V; Chord Carnival Silvercreen; Chord CrimsonPlus; Panasonic TX-P65VT60; Dune D1; Audio Quest Cinnamon HDMI, W&M Tornado netkabels, Audio Quest Red River en Big Sur interlinks

peed

Hey, ik speel in stereo met men focal mini Utopia's in ebony finish in combinatie met een classe cap 151.

Sonus faber cremona auditor m graphite,classe cap 151

FeaR1986

Quote from: I_Guardian_I on August 29, 2013, 21:10:55
@Fear. Dat hoor je niet vaak, dat men bij het gebruik van center met muziekweergave wel een bijdrage levert maar met film juist niet!
Hoor dit eigenlijk zo goed als altijd andersom.. Leg uit haha!

Meerkanaals muziek dan hè, dus DTS CD's of SACD's. Dan vind ik de CC800W echt wat toevoegen. Bij films is het vooral spraak wat er uit de center komt en dan maakt het echt niets. Plus dat je met films ook grotendeels op het beeld let en de audio dan wat meer bijzaak is. Met muziek ben je volledig gefocused op de audio. Met dat standpunt betreffende films had ik ook geen 826W als rear hoeven nemen. Sterker nog: qua films had ik het ook met een veel mindere set kunnen doen. Gelukkig heb ik behoorlijk wat 5.1 muziek en bepaalde albums klinken met All Channel Stereo ook niet verkeerd.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Marino

Ook hier al jaren een liefhebber van Jmlab / Focal luidsprekers.
In het verleden gehad:
Chorus 706s, Cobalt 806s, Point Source 2.1, Profile 908, Cobalt 816s

Nu zeer tevreden met de Electra 905, ergens heel ver in de toekomst zie ik een set van 1007(8)BE in de woonkamer staan..
Bron: Sonos Magna Ultimo / Sony CDP-XB720
Versterking: Wadia  Powerdac 151
Luidsprekers: IMF CM2

michel69

Hier ook sinds een maand of twee een trots bezitter van een paar Focals Chorus 706S die nu staan te spelen als Surround speakers.
Kon ze voor een mooi bedrag overnemen van iemand(incl. orginele stands) via mp,en moet zeggen dat ik ze persoonlijk veel mooier vind klinken als de Heco die nu dienen als Front speaker.
Ik heb al zitten denken om ze eens een keer te gaan testen als frontspeakers i.p.v. de Heco's,maar ben bang dat de W&M LS-01 kabels ze van de stands af trekken :sadlike:.
Maar goed nu ff goed door sparen en dan hopelijk volgend jaar een paar 2e hands Focal Electra proberen op de kop te tikken,er stond namelijk nog niet zo lang geleden een set Electra 926 op mp(helaas in onze vakantieperiode)voor een vraag prijs van zo rond de 1100 Euro.
En hoe ik nu vrij blind het gokje toen gewaagd heb om de Focal's te gaan kopen en de Tannoy's te gaan gebruiken als rear...dat heb ik allemaal te danken aan het topic van Fear op het andere forum :clapping: ...dus bij deze nog hartstikke bedankt voor je uitgebreide verslagen op het desbetreffende forum.
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Rha007

Zitten jouw Focal's niet vast aan de stand? Lijkt me stug dat de ls kabel de boel omver trekt.1
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

michel69

Nope ze staan op van die rubberen bolletjes zeg maar en dan moet ik de W&M kabel op zo'n 60 cm hoogte aan de terminals gaan laten hangen,en aangezien deze kabel nogal wat weegt en zeer(vind ik tenminste)stug is ben ik toch echt bang dat dan de 706S daardoor naar achteren gaan kiepen.
StereoKharma 3.2 CE Black Label-Audio Research REF 5 SE-GamuT m250-Audio Research DAC 1-20-IsoAcoustics Gaia II  -Marantz SA-11S1-Marantz NA 6005-Bassocontinuo-Transparent powerlink reference-Furukawa powercord 2x-Audioquest Gibraltar full range -Audioquest Colorado-IIIxos Ix1s-Direct Audio Masterline
HT Arcam avr390-Sony uhd-1-Sonus Faber toy center- Dali zensor 6-Xtz 99 W12 18 ice- Audioquest pearl 4x

Passion4Sound

Kijk eens naar de Focal SM9, dit zijn actieve studio monitors die op het moment al twee keer zijn uitgekozen tot monitor van het jaar. Hoge en midden tonen speakers die in deze speaker gebruikt worden zijn dezelfde als van de Focal Grand Utopia, (Hoge tonen driver zelfs iets verbeterd.) Freq: 40Khz t/m 30Hz.
Versterking: 3 versterkers ingebouwd. namelijk: hoog: 100w klasse A/B (30 klasse A) Midden: idem, laag: 400w klasse A/B. (geen opamps in de signaal wegen)
Zelf heb ik er 5 in een surround opstelling, wauw

just my two cents

grtz,

Alex

Rha007

Quote from: michel69 on August 30, 2013, 17:43:21
Nope ze staan op van die rubberen bolletjes zeg maar en dan moet ik de W&M kabel op zo'n 60 cm hoogte aan de terminals gaan laten hangen,en aangezien deze kabel nogal wat weegt en zeer(vind ik tenminste)stug is ben ik toch echt bang dat dan de 706S daardoor naar achteren gaan kiepen.

Ik snap wat bedoeld wat de kabel betreft, heb nl dezelfde kabel  ;)
Maar de speaker zit wel vast aan de stand?
Ander gewoon eens keer voorzichtig proberen.
Marantz: pm15s2 LE - sr7005 - ud5005 Focal: 826W - 706V - CC700V Audiolab: Q-dac  Sonos: ZP90 met Ultimo mod  REL: T5 Panasonic: 55ST50[/b]

FeaR1986

Quote from: Passion4Sound on August 30, 2013, 17:47:41
Kijk eens naar de Focal SM9, dit zijn actieve studio monitors die op het moment al twee keer zijn uitgekozen tot monitor van het jaar.

Flinke prijs voor iets wat er uit ziet als een kistje met wat units er in (wat natuurlijk niets zegt over de klank...).

Om dit topic ook eens van plaatjes te voorzien, hier wat Focal-pron bij iEar:





Wat was het een genot om op dat "setje" Roger Waters - Amused to Death te luisteren  :wub:
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Passion4Sound

#22
Prijs kwaliteits verhouding is er niets beter. Begrijp goed dat je met een pre erbij klaar bent.
De opmerking kastje met wat units erin zal wel een grapje zijn, ik begrijp dat het anders denken anders doen is, maar dit niveau kom je zelden op dit prijs niveau tegen.

Grtz,


peed

#23
Nog een beetje foto's
Sonus faber cremona auditor m graphite,classe cap 151

Passion4Sound

De Mini Utopia is en blijft een mooie speaker, uiterlijk en geluid technisch.