Denon avr 3313, x3000 of x4000

Started by Crownfire, August 16, 2013, 21:51:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

xbeam

#125
Quote from: Hanky Panky on December  2, 2013, 23:51:30
Wie gebruikt de airplay optie wel eens? Herkennen jullie dit?

Als ik spotify via airplay icm met de ipad 4 gebruik gaat deze na een uurtje ofzo haperen. Letterlijk alsof de naald overslaat. Als ik dat via de Apple tv doe dan heb ik dat nooit en de ATV is nota bene wireless aangesloten en de Denon is bekabeld.  Het netwerk is snel genoeg, ik kijk ook blurays via dezelfde kabel/switch.

Maar even een optie Audio luisteren via ATV3 op de Harmony aanmaken denk ik ....

Nee nooit last/gemerkt.
Maar ik gebruik spotify anders.
Ik zoek nummers op ipad en gooi ze een play list en die play speel ik af via spotify op de x-4000.
Door airplay gaat er veel kwaliteit en dynamiek verloren.



Snowmaster

#126
Quote from: twani on December 26, 2013, 00:20:59
Hulp

Nu maar hopen dat de Anthem community niet meeleest :D

Heb hier al een tijdje de X 4000 staan. Gewoon gekocht omdat hij zo lekker goedkoop voorbij kwam en ik wilde experimenteren met de nieuwe formaten, Airplay, Apps, internetradio, HDMI doorschakelen etc.
Heb recentelijk de Humax 5200 erbij gekocht omdat mijn oude Samsung 380 af en toe vreemd deed.
Tot nu toe ben ik aangenaam verrast door de kwaliteit van beide apparaten.

Daarom doe ik binnenkort een kleine shoot out :
    1. Denon 4000 versus Anthem 700
    2. Humax 5200 versus Samsung 7140 (?)

Waarom een vergelijk ?  Gewoon, omdat ik al die testen haast te mooi vind om waar te zijn en vooral nieuwsgierig ben waar die Denon nu eigenlijk staat.
Heb nog wel de hulp nodig van een ander forumlid om zijn set daarvoor te gebruiken  :tounge:.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

rower

Quote from: gerardv on December 24, 2013, 23:05:47
Ik ben me aan het inlezen en de x-4000 lijkt mij een mooie avr.
Op kieskeurig lees ik het volgende over een x-3000:

"De afstandsbediening heeft beperkte mogelijkheden. DSP programma´s bijv. voor de verschillende muziek/film geluidseffecten zitten verstopt in de bediening van de app, en niet via de afstandsbediening. Slechts 3 knoppen om voorkeuren vast te leggen op de afstandsbediening."

Heeft een x-4000 deze beperking ook? Toch raar dat je niet alle opties van een receiver kan bedienen mbv de bijgeleverde AB   :huh2: Heeft de x serie's meer van die beperkingen die je niet met de meegeleverde AB kan uitvoeren??
(ben niet in bezit van een tablet/slimme telefoon)

Dit met die instellingen werkt bij de x3000 ook via de afstandsbediening gewoon knop wat langer vasthouden net zoals bij de x4000 ook kan je beide avr`s besturen via een app waar je de instellings mogelijkheden gewoon kan aanklikken, ik denk dat dat blad wat jij hebt gelezen gewoon onzorgvuldig zijn werk heeft gedaan en niet verder geprobeerd heeft en de handleiding niet gelezen.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

Snowmaster

Na aanvankelijke gereserveerdheid over de kwaliteiten van de Denon X-4000 ben ik steeds enthousiaster geworden. Let wel : voor de huidige straatprijzen is het een nobrainer.

Eigenlijk was de x-4000 bedoeld als tussenoplossing voor een overstap naar een Anthem e.d.
Sinds gisteravond heb ik hem optisch aangesloten met een duurdere kabel die ik nog werkloos had liggen.  Tot mijn verbazing is de weergave beter dan via de Kordz Lux op HDMI.
Komende dagen laat ik dit eens bezinken want ik had dit niet verwacht. In het verleden waren optische aansluitingen meestal niet zo geweldig. Blijkbaar is ook op dit digitale gebied iets veranderd.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?


Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

twani

Quote from: Snowmaster on January 19, 2014, 18:21:57
Na aanvankelijke gereserveerdheid over de kwaliteiten van de Denon X-4000 ben ik steeds enthousiaster geworden. Let wel : voor de huidige straatprijzen is het een nobrainer.

Eigenlijk was de x-4000 bedoeld als tussenoplossing voor een overstap naar een Anthem e.d.
Sinds gisteravond heb ik hem optisch aangesloten met een duurdere kabel die ik nog werkloos had liggen.  Tot mijn verbazing is de weergave beter dan via de Kordz Lux op HDMI.
Komende dagen laat ik dit eens bezinken want ik had dit niet verwacht. In het verleden waren optische aansluitingen meestal niet zo geweldig. Blijkbaar is ook op dit digitale gebied iets veranderd.
Zijn er meer mensen met deze ervaring?
Men rept zelfs over flinke verschillen in optische kabels.....  Mooie Receiver inderdaad  ;). Stukken toegankelijker dan een Anthem.

Hanky Panky

Ik zie daar weinig nut voor omdat je geen HD formaten kunt afspelen. Daarnaast blijkt al jaren uit diverse tests die ik gelezen heb dat coax per definitie beter scoort en dat is ook mijn ervaring vandaar dat ik al tijden zo min mogelijk optische kabels inzet tenzij er geen andere optie is.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Ht-toedeboon

Is het ook niet vrij logisch omdat je 2 conversies (electr->optisch->electrisch) weg laat met COAX?
Voordeel van optisch is dan weer dat het niet verstoord kan worden door andere, met name speaker, kabels.
Zo dacht ik vooralsnog over de verschillen tussen de 2.
Intense receiver met dubbele, bovenliggende eindtrapppen en extra dikke eindstekker zonder demper, en dat alles op 4 x 8" lichtmetalen Scanspeaks

xlr8

idd, +1

Hoewel naar mijn ervaring een standaard 'plastic' toslinkje t.o.v. een vd Hull Optocoupler (70 euro) wel wat verschil liet horen maar in optische kabels van +100 euro en zelfs het drievoudige daarvan geen verschillen gaf.
Overigens; de beperking kan uiteraard ook in het gebruikte apparaat zelf liggen.
Als de implantatie van lage kwaliteit is zal bijvoorbeeld een kabel vanuit de high-end klasse daar ook niet veel van -kunnen- bakken ;)   

gamma_ed

Ik vraag mij af of de AVR-X4000 4 ohm speakers aan kan?  Ik heb namelijk een dali suite 2,8SE seround set.

is dit nou een receiver dat gemaakt is in japan of china?

H&C Hifi

4ohm gaat mits je geen oorlogssterkte draait, doe je dat wel zal de versterker uiteindelijk te warm worden en in protect vallen.
Zover ik weet een China product, alleen de AVR4520 en premium spul komt uit Japan.

Joske007

Quote from: gamma_ed on March 15, 2014, 01:00:13
Ik vraag mij af of de AVR-X4000 4 ohm speakers aan kan?  Ik heb namelijk een dali suite 2,8SE seround set.
Enkel de Denon AVR-4520 ondersteund 4ohm speakers  ;)
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

H&C Hifi

Quote from: Joske007 on March 15, 2014, 17:25:16
Enkel de Denon AVR-4520 ondersteund 4ohm speakers  ;)

Op papier misschien  ;)

Maro

Is 4 Ohm zo raar dan? Mijn speakers zijn ook 4 Ohm maar ik heb er al van alles opgehad nooit geen problemen met receivers, (alleen een Marantz PM11s1 die ging geregeld in de protect  :-X ) en ik draai vaak op oorlogssterkte.  :headbanging:
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Joske007

Quote from: HcHifi.nl on March 15, 2014, 18:13:27
Op papier misschien  ;)
Denon X4000 is gelijk aan SR7008, waarvan ik kan zeggen dat de Marantz bij mijn 4ohm in steeds protect vloog en bovendien behoorlijk warm werd.
Natuurlijk dipt niet iedere 4ohm speaker zwaar naar de benedengrens   ;) 
Showcase: Relaxed Room link!
Showcase: HT verhuisd link

gamma_ed

4 Ohm impedantie is veel zwaarder dan bv 8 ohm, voordeel wel weer is dat de versterker (afhankelijk van de schakeling) veel  meer power gaat leveren maar krijgt het dan ook wel zwaarder te voorduren. Vaak zie je dat het dempend vermogen van de versterker minder wordt, deze waarde zou iets moeten zeggen over de controle. Maar ik weet dat er zat versterkers zijn waarvan de demping waarde op papier belaberd zijn maar fantastisch klinken. Dus ook dit hoeft weer geen nadeel te zijn.

Wat wel een groot nadeel kan zijn dat er teveel stroom door de componenten gaat lopen, waar hij niet op berekend is. En dan zie je dat de protect ingrijpt voordat het stuk gaat. Maar elektronica kan heel slecht tegen extreme onberekenende hitte, dus hoe lang het goed gaat is altijd maar de vraag.

Soms zie je wel eens dat sommige een weerstand tussen de speaker plaatsen om zo het probleem op te lossen, maar of dat nou zo'n goed idee is vraag ik mij sterk af. Aangezien een spoel verschillende weerstanden heeft bij verschillende frequenties, vraag ik mij ook sterk af of het veel zou uithalen.

gamma_ed

Wat ik mij dan weer afvraag, betreft de hdmi switch die erin zit.

Stel ik wil gewoon tv kijken met de upc box zonder seround set aan, die dan wordt verbonden door de hdmi switch in de receiver. Moet de receiver dan nu aan staan om het door te verbinden? 

Ik heb namelijk geen zin in als mn dochtertje lief ff haar tekenflims op oorlogsterkte gaat afspelen  :pompom: Dus liever dat ze dat het geluid dan gewoon wordt weergegeven via de tv.

H&C Hifi

Quote from: Joske007 on March 15, 2014, 18:44:07
Denon X4000 is gelijk aan SR7008, waarvan ik kan zeggen dat de Marantz bij mijn 4ohm in steeds protect vloog en bovendien behoorlijk warm werd.
Natuurlijk dipt niet iedere 4ohm speaker zwaar naar de benedengrens   ;)

Zoals gezegd hij kan uitschakelen, maar ik heb zat klanten op 4ohm draaien en eigenlijk zelden iemand gehad die er problemen mee heeft.
in de zomer en op hoog volume kan een receiver het wel zwaar krijgen..
Ligt er ook aan hoever de speaker onder de 4ohm dipt..

xlr8

Quote from: gamma_ed on March 15, 2014, 21:46:33
Stel ik wil gewoon tv kijken met de upc box zonder seround set aan, die dan wordt verbonden door de hdmi switch in de receiver. Moet de receiver dan nu aan staan om het door te verbinden? 

Nee, in STB niet.
passieve doorgifte kan je in het menu instellen/aangeven.

Vwb 4 ohm, de Dali Suite serie zijn geen speakers met een enorm fluctuerend impedantie gedrag dus de X4000 mag -onder normale omstandigheden- geen probleem zijn.
Gebruik je een sub? en zoja, vanaf hoeveel hz. neemt deze over?  ook dit kan namelijk bepalend zijn.
Als je de fronts bijvoorbeeld afkapt bij 60 of 80 Hz. is het 4 ohm verhaal een stuk minder kritisch en minder doorslaggevend voor je keuze in receiver/versterker daar het (sub)laag de meeste energie vergt...
 

PS.
Quote from: gamma_ed on March 15, 2014, 01:00:13
....dali suite 2,8SE seround set....
Quote from: gamma_ed on March 15, 2014, 21:46:33
....zonder seround set aan....

Het is niet seround maar surround ;)

BJF

#143
Quote from: xlr8 on March 17, 2014, 18:27:23
Nee, in STB niet.
passieve doorgifte kan je in het menu instellen/aangeven.

(...)
Die zgn. passthrough stand kan wel een stroomvreter zijn heb ik gelezen. Het is maar de vraag of je niet liever je receiver aanzet op momenten dat het nodig is om het signaal door te geven.
NAD M10 V2
Elac FS247

xlr8

Klopt als een bus!

Ik dacht iets van +10 watt t.o.v. 0.4 watt in STB.

Snowmaster

#145
Door onze verbouwing heb ik nog steeds de HT niet goed kunnen aansluiten (nog steeds stereo).
Natuurlijk pruts je af en toe even lekker met de set, maar ik bleef ietswat ongelukkig met het geluid.  Omdat alles "weggedrukt"staat in een tijdelijke zithoek weet ik dat definitieve afstelling zinloos is.
Het bleef echter jeuken en daarom heb ik vanmorgen de audysseyregeling eens gebruikt.
Ik heb een vooroordeel tegen dit soort inregelingen omdat op mijn Denon 4306 Audyssey nooit fatsoenlijk functioneerde. Het werd altijd slechter en nooit beter met dit systeem.

Maar....ik ben volledig om !  Mijn hemel, wat een verbetering in beleving. Zelfs bij TV kijken zit je in een achtbaan van geluid. Als ik technisch luister, ben ik al na 10 minuten vermoeid want het sleurt en trekt je door je zitplaats.
Nu ken ik de inregeling van een Anthem elders. Maar dat is helemaal niets vergeleken met wat er hier nu gebeurd op het belevingsvlak.
Nu kan dit meerdere oorzaken hebben :
  1. Het was hier gewoonweg slecht, want de akoestiek is een drama.
  2. of de Denon X 4000 is echt goed. Kan haast niet voor dit geld  :P , vooroordeel?
  3. of door alle technische snufjes als dynamiek controle etc, stijgt de beleving enorm.

Vanavond pruts ik weer verder , want dit is toch wel een heel aangename verrassing.
Wat een beleving !
Audyssey 32 xt is in ieder geval een enorme toevoeging aan deze receiver.
Het verrrassende is ook dat ik (nog) geen digitale nadelen hoor.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

#146
 
De automatische inregeling doet alles in 1 keer goed ??? ?  Hij maakte indruk, maar bij doorluisteren kreeg ik langzaam het gevoel dat het toch niet klopte.
Bij het inregelen kreeg ik 2x de opdracht om de sub terug te schroeven. Hij gaf +75 db aan. Na afronding was ik vervolgens alle bas kwijt terwijl de speakers het advies voor "groot" hadden kregen. Vreemd dacht ik nog. Vergeleken met de 4306 zag de inregeling er compleet anders uit.

Indertijd heb ik er een jaar over gedaan om een 1804 te snappen. Later heb ik er
zelfs ruim een jaar over gedaan om een 4306 te snappen. De X-4000 lijkt een eenvoudige menustructuur te hebben, maar ondertussen weet ik dat hij enorm misleidend is. Gaat het weer een jaar duren voordat ik hem snap? 

Na automatische set up en audyssey ben ik dus alle bas kwijt, zelfs bij film is het karig gesteld met ontploffingen. Hoe goed is dan de inregeling?
Handmatig ben ik vanmiddag maar eens langs de set up gegaan. Bij diverse settings heb ik gewoonweg geluisterd of ik verschil hoorde : crossover 40 of 60 Hz terwijl
fronts op groot staan.  Vervolgens ook 2Ch op dezelfde instelling als 5.1 gezet want bij de 4306 gaf dat indertijd ook verbetering.
Na wat prutswerk en uitproberen van de settings zat ik ineens met een enorme bulk aan bas.
Hoe kon dit?  Audyssey was nog  steeds hetzelfde, de automatische inregeling ook, maar in de handmatige set up zaten blijkbaar tegenstrijdigheden in de circuits.
Opnieuw word ik weer gek van een Denon. Die circuits zijn gewoon rampzalig !
Ze kunnen je geluid volledig om zeep helpen als je denkt dat die automatische inregeling zijn werk goed doet.
Gaat het weer een jaar duren voor ik mijn Denon doorgrond en goed kan inregelen ?
Waarschijnlijk niet, maar het is frustrerend dat fabrikanten nog steeds receivers bouwen waarbij de instellingen elkaar volledig tegenwerken of elkaar zelf teniet doen. 
Het geluid is beter dan van de 4306 maar nog steeds heb ik niet de surroundbubble dit ik indertijd had. Nog steeds is er gebrek aan snelheid en attack, nog steeds heb ik niet die "grote hoofdtelefoon" die mij door mijn zitplek sleurt.
Ik neem mij voor om geduld te hebben en lekker verder te testen met de instellingen.
Het komt vast goed.... ;D.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

evilniek

Gebruik je eigenlijk een subwoofer? is mij niet helemaal duidelijk. Je zou het volgende kunnen proberen, fronts op small, x-over op 80, ook even kijken of je niet iets als sub + mains gebruikt.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Midstar

Quote from: Snowmaster on April 21, 2014, 20:45:24

De automatische inregeling doet alles in 1 keer goed ??? ?  Hij maakte indruk, maar bij doorluisteren kreeg ik langzaam het gevoel dat het toch niet klopte.
Bij het inregelen kreeg ik 2x de opdracht om de sub terug te schroeven. Hij gaf +75 db aan. Na afronding was ik vervolgens alle bas kwijt terwijl de speakers het advies voor "groot" hadden kregen. Vreemd dacht ik nog. Vergeleken met de 4306 zag de inregeling er compleet anders uit.

Indertijd heb ik er een jaar over gedaan om een 1804 te snappen. Later heb ik er
zelfs ruim een jaar over gedaan om een 4306 te snappen. De X-4000 lijkt een eenvoudige menustructuur te hebben, maar ondertussen weet ik dat hij enorm misleidend is. Gaat het weer een jaar duren voordat ik hem snap? 

Na automatische set up en audyssey ben ik dus alle bas kwijt, zelfs bij film is het karig gesteld met ontploffingen. Hoe goed is dan de inregeling?
Handmatig ben ik vanmiddag maar eens langs de set up gegaan. Bij diverse settings heb ik gewoonweg geluisterd of ik verschil hoorde : crossover 40 of 60 Hz terwijl
fronts op groot staan.  Vervolgens ook 2Ch op dezelfde instelling als 5.1 gezet want bij de 4306 gaf dat indertijd ook verbetering.
Na wat prutswerk en uitproberen van de settings zat ik ineens met een enorme bulk aan bas.
Hoe kon dit?  Audyssey was nog  steeds hetzelfde, de automatische inregeling ook, maar in de handmatige set up zaten blijkbaar tegenstrijdigheden in de circuits.
Opnieuw word ik weer gek van een Denon. Die circuits zijn gewoon rampzalig !
Ze kunnen je geluid volledig om zeep helpen als je denkt dat die automatische inregeling zijn werk goed doet.
Gaat het weer een jaar duren voor ik mijn Denon doorgrond en goed kan inregelen ?
Waarschijnlijk niet, maar het is frustrerend dat fabrikanten nog steeds receivers bouwen waarbij de instellingen elkaar volledig tegenwerken of elkaar zelf teniet doen. 
Het geluid is beter dan van de 4306 maar nog steeds heb ik niet de surroundbubble dit ik indertijd had. Nog steeds is er gebrek aan snelheid en attack, nog steeds heb ik niet die "grote hoofdtelefoon" die mij door mijn zitplek sleurt.
Ik neem mij voor om geduld te hebben en lekker verder te testen met de instellingen.
Het komt vast goed.... ;D.

Tjah, en bij mij doet de Denon Xt32 alles goed, in 1 keer ingeregeld en een geweldige bubble met Attack.
Heb het al eerder beschreven, blijf de verschillen bij mensen vreemd vinden.
Het moet eigenlijk overal prima zijn werk doen.

raindog

Het Audyssy inmeet-systeem functioneert hier prima op een Sr7008. Het is zeker een toevoeging maar de verschillen met of zonder zijn niet mega groot. Dat zie ik echter meer als een bevestiging dat ik de akoestiek redelijk op orde heb.

Behalve Audyssy zelf staan alle overige functies uit, dus geen Dynamic EQ of Dynamic Volume. Wat in mijn systeem veel uitmaakt is de keuze om de speakers op groot of klein te zetten. Wanneer alles op klein staat klinkt het resultaat veel homogener, dynamischer en gecontroleerder.

Afgelopen week ben ik van 5.1 naar 7.1 gegroeid en moest ik opnieuw inmeten. Het resultaat was aanvankelijk zeer teleurstellend en ik begreep niet waar dat aan lag. Tot ik ontdekte dat Audyssy zelf de speakers weer op groot had gezet.  Na aanpassing naar klein en de cross-over naar 80hz was het weer top.

In mijn opstelling is de stap naar 7.1 trouwens erg fijn, alleen irriteer ik mij nu aan het continue geklik van een relais in de versterker wanneer deze afwisselend een stereosignaal of een surroundsignaal ontvangt. Dit geklik had ik niet bij 5.1 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)